Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ongelma BK 7020 / 12L12 -paketissa, apua kaivataan!

Aloittaja -SS-, 27.08.06 - klo: 19.12

-SS-

Eli ajelin tuossa äskön ko. paketilla twinissä ja tehoina oli
2 x 8.4V 3300mAh akut sarjaankytkettynä eli 16.6V tehot.

No ajelin pari kolme minuuttia ja auto pätkii noilla normaali akuilla
vähäsen, mutta se johtuu siitä ettei säädin saa tarpeeksi tehoa.

Sitten yhtäkkiä lopetti toimimisen?

Moottori ei ollut kuuma, eikä sen johdotkaan.
Säädin oli lämmin, mutta normaali ajossa vieläkin kuumempana käy.

Missään ei ollut mahdollisuutta oikosulkuun ja auto toimi täysin sen
3minuuttia ennen kuin ajaminen loppui.

Nyt koitin säätää uudelleen säädintä ja normaali piippaukset ja asetukset
tulee ihan oikein, mutta kaasua ei toimi vieläkään?


Joten auttakaa ja kertokaa MITÄ on voinut tapahtua? Miten on  
mahdollista ettei säädin toimi? Koitin jo toistakin harjatonta mottia ja
asensin sen, mutta sekään ei liikkumiseen auta?

Kertokaa mitä on tapahtunut?

dennis

en tiedä yhtään mitään twinistä mutta eikös sen käyttö jännite oo 14.4 tai jtn  :wink:

-SS-

Siis tuo on harjaton säädin + moottori, joka kestää 20celss ja 24V
joten siitä se ei johdu, koska ajoin 16.6V tehoilla.

dennis

jaa jaa.. hmm no siinä tapauksessa ei oikee oo mittää tietoo

4wdkanootti

tärinä rikkoo jollei suojata siinä ku kuumeneminenkin
Testaa ny varoix ympäristö eli se ettei vika ole vain radiolaitteen kaasulinjassa, vaikka servolla tai vaihtamalla linjat testiksi ristiin
muuten nopari kauppiaalle..
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

-SS-

Testasin uudella radiolaitteilla: vastarilla, kiteillä, servolla ja rattiradiolla.
Ei vain tunnu löytyvän kaasua, mutta normaalisti asetukset edelleen
piippailee ja ottaa asetuksia vastaan mutta kaasua ei löydy?

Koitin myös ristiin, mutta ei mitään apua.

Todella mukavaa, kun ei tiedetä missä vika ja 1 ajot ehdin uudella
ensimmäisellä harjattomalla setilläni ajaa, kunnes tuntematon /
selvittämätön vika iski?

Neuvottiin vielä avaamaan säätimen teipit ja katsomaan olisiko joku
kolvaus sulanut, joten katson sen vielä, mutta alkaa pikku hiljaa
olla ihmeellistä ja mahdotonta!

4wdkanootti

MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

4wdkanootti

mä kyl panisin nyt auki keskustelut myyjän kans
takuun kattavuudesta tai myöhemin edes kohtuullistamisesta niinku toi BK upgrade 70 to 99  tai 99 to 120 mut , sovittuun hintaan
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

-SS-

Avasin teipit ja sulaneita kohtia ei löytynyt, mutta moottoripuoleisten
johtojen puolella on yksi piirilevyn palanen joku musta, joka omien
silmieni mukaan näyttää rikkinäiseltä.

Yritn ottaa makrokuvauksella digikameralla kuvan ja laittaa sen tänne.

-SS-

Otin kuvan ja katsoin osaa tästä tietokoneen näytöltä, eikä se
osa kyllä ehjältä näytä!

Miten saan kuvan tänne julkisesti näkyviin?

Tai sinulle tms.. ?


-SS-

Kiitokset 150040 moderaattorille, että vaivauduit laittamaan kuvat
keskuteluun, kun itse sitä en osannut tehä, joten kiitän!

Eli tuollainen osa on rikki, onko sille mitään enään tehtävissä?

Mietityttää vain nyt se, että onko kyseinen osa murskautunut vai  
kärähtänyt? Mitä mieltä asiasta ovat asiantuntijat?

Ja se, että miten tuo on mahdollista, kun on ajettu kuitenkin 14 kennolla,
joista saatiin 16.8V virrat, eikä normaalisti pitäisi säätimen hajota nillä
virroilla, kun kestävyydeksi on valmistajan sivuilla annettu 20 kennoa /
24 volttia.

Onko kyseinen osa mahdollista vaihtaa uuteen?
Mikäli on mistä tuollaisen osan saa / kuka sellaisia laittelee?

-SS-

Pystyykö komponentin vaihtamaan ja jos pystyy, niin mistä uuden voi
ostaa / tilata?

Mika R

Kärähtäneeltä pahasti näyttää minusta

l150040

Oleellista tässä ei taidakaan olla se säätimen jännitteen kesto, vaan virran kesto säädin kestää speksien mukaan 70A virran. Jotta tähän päästään 16,8V moottorin ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen. Eli veikkaan, että moottorisi on yrittänyt ottaa säätimen kautta yli 70A virtaa. Jos sinulla on tuo mainitsemasi kone. Raja on 12 kennoa, jonka olet siis ylittänyt.

Hyvällä säkällä säätimen saa korjattua korvaamalla tuon kärähtäneen komponentin uudella. Pitäisi ensin tietää, mikä se on.

-SS-

Juu, ymmärsin että mikäli käytössä on tehokkaampi moottori kuin säädin,
niin se voi ottaa yli tuon säätimen kestävän virran. Moottori on 81A ja
säädin 70A, joten siinä on selitys sille, että on saanut virtaa liikaa ja sen
voi tietää siitä, että käytössäni olleet 8.4V 3300Mah akut olivat "Lähes"
uudenveroisia, joten virtaa niistä saa kiitettävällä tavalla.

Mistäköhän saisin mitään tietoa tuosta ko. komponentista, kun itselläni
ei ole hajuakaan mistään komponeista yhtään mitään, eikä ole säätimen
manuaaleissa mitään komponenteista.

Eli jos jollain olisi tietoa ko. komponentista niin olisin kiitollinen siitä
tiedoista joita löytyy, jotta "mahdollisesti" voisin korjauttaa säätimen,
koska ei ole hauskaa kun menee ensimmäisen ajokerran jälkeen rikki.

88pore

Veikkaus:
SMD kondensaattori koteloltaan 1206 jos ulkomitat on 3.2mm x 1.6mm.
Arvoa ei näissä komponenteissa ole painettuna niin sitä ei voi saada tästä selville. Vois ihan veikata 100nF.

-SS-

Juu, eli mitäs tuo 100Uf / joku tarkoittaa?

Onko tietoa saako tollasta komponenttia ihan normaalista
elektroniikka liikkeestä? Onko tietoa missäpäin pirkanmaata /
tamperetta olisi liike josta vois käydä kattomassa / kysymäs?

88pore

En tiedä mistä tampereella näitä saa hankittua. Elfalta tilaamalla.
Vois kokeilla tuolta
http://www.elektori.com/

milli (m)
mikro (u)
nano (n)
Muistaakseni  :oops:
Eli se tarkoittaa arvoa ettei tarvi komponentin kylkeen kirjoitta 0.00000001F (10nF)

http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/10.pdf
mutta tuo ei välttämättä ole se oikea arvo  :?

vmakir

Lainaus käyttäjältä: "-SS-"Juu, eli mitäs tuo 100Uf / joku tarkoittaa?

Onko tietoa saako tollasta komponenttia ihan normaalista
elektroniikka liikkeestä? Onko tietoa missäpäin pirkanmaata /
tamperetta olisi liike josta vois käydä kattomassa / kysymäs?

Asiasta enempää tietämättä: komponentti, jonka arvo on 100uF, on kondensaattori (uF = mikro faradi). Tampereella on esimerkiksi //www.bebek.fi, josta voit kysellä.
Losi XXX BK1

4wdkanootti

mun vapaa arvaus olis 100 mikrofaradii.... ja kuumenemis-kuolemaa vois ehkä puoltaa kuvassa alapuolen vihreelle tuleva kuin lehahduksen jälki.
Toinen, ehkä kuumentunut osa, saattais olla kuvassa oikealla reunassa oleva osa:  ?? 4702 ??, sekä samanlainen 1pylälä oikeaan&1pykälä-ylös. Siinä myös vihreelle tulee joku jälki kuin kuumennut, tai sitten se onvain heijastumaa alaspäin tulevan folion reunasta..

Yhä miettisin yhteyttä myyjään, että ottasko ne ton "upgrade-vaihtarina" osahinnasta 12020 -nopariin. Siten saisit noparin joka ruokkii tota konettas pahemmassa kuormassa toistamatta savumerkkiä.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

88pore

Toi Bebek näkyy löytyvän Tampereelta.
100mF ei löydy niiden luettelosta mutta nuo näkyy maksavan 25c kappaleelta. Ei paha niin osta kokeiluksi vaikka

10nF 500V - 1206 CHIP
220nF - SMD
470nF - SMD
470pF - SMD

Siitä tulee euron kokeilu, eikä ole kallis uhraus vaikka ei toimisikaan.
Ota kortti kauppaan matkaan että saat fyysisesti oikean kokoisia osia.

-SS-

Juu, eli ei siis ole mitään tietoa sopivatko nuo osat säätimeen?
/ yksi osa. Säädin kannattaa tietty ottaa mukaan ja itse en ajatellut sitä
paikalleen asentaa, koska en tuollasia tarkkoja paikkoja halua
kolvailla.

Kyselen nyt aluksi ihan Medasecista, kun sais huoltoon / korjaukseen,
mut tärkeinpänä nyt pidän stiä PALJONKO huolto / tuon yhden osan
vaihtaminen voikaan maksaa.

-SS-

Seuraavaksi sitten tarvitaan kolvaaja noille osille, että tuon kohdan
arvioitu halkaisija on puoli milliä, kuka lähtis kolvailee?  :D

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "-SS-"Seuraavaksi sitten tarvitaan kolvaaja noille osille, että tuon kohdan
arvioitu halkaisija on puoli milliä, kuka lähtis kolvailee?  :D

Kannattaiskohan kysästä tv ja radiohuolloista?
Sähkötaso myös Tampereella voisi olla mahdollinen (heillähän on ainakin Nokian kännykkähuoltokin), joten luulisi kolvin pysyvän kädessä.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

l150040

Kaikista mielenkiintoisinta tässä on se, että vaikka kyseisen osan saisikin vaihdettua, niin mitään takeita noparin toiminnasta ei kuitenkaan ole. Yleensä tuollaisen ei kastuneen noparin korjaus ennuste on sellainen fifty-sixty. Kastuneella ennuste on sitten huomattavasti pienempi. Yleensä ongelmia tulee viimeistään siinä vaiheessa, kun piirilevyltä on hajonnut joku ohjelmoitava tms. ei standardi osa.

puzzle

Lainaus käyttäjältä: "-SS-"Seuraavaksi sitten tarvitaan kolvaaja noille osille, että tuon kohdan
arvioitu halkaisija on puoli milliä, kuka lähtis kolvailee?  :D



Mulla ns.lakkas toimimasta 99A warrior, sama vika eikä ainakaan kosteuden takia...muuten ok, ei vaan kaasuja!
(jäi vaan lähettämättä saksaan) Onkohan se toi ympyröity osa mikä sulla kärähti? ...täällä olis ehjä tilalle!  :wink:

(ite en kyllä lähtis kolvaileen) :mrgreen:
....viimeiset ratkaisut ovat aina parhaita.

-SS-


-SS-

On totta, että vaikka osan saisikin uusittu ja vaihdettua edullisesti ja
siististi, niin toimivuutta ei voi tietää, mutta tässä vaiheessa "saattaa"
sana menee jossittelun ja spekuloinnin puolelle, ja niin kauan asia on
jossittelua kunnes toisin todistetaan.

Medasecistä olen tiedustellut nyt asiaa ja laitoin heille raportin  
tapahtuneesta, joka menee tehtaalle arvoitavaksi kustannuksista. Mikäli
heillä huollattaminen on vähääkään järkevää "hinnan" suhteen niin laitan
säätimen tehtaalle korjattavaksi. Muussa tapauksessa on keksittävä toinen
keino.

Mutta säätimen toimivuuden näkee sitten kun osa on vaihdettu.


Tässä ohimennen, pystyisikö joku neuvomaan, miten Novakin GTB 5.5
harjattomassa säätimessä asennetaan tuuletin siihen päällle? Eli
miten se tuuletin laitetaan virtaan kiinni, kun säätimessä on vain yksi
2 paikkanen piirikohta, johon sen "voisi" laittaa, mutta kun manuaalit
on ylhäältä päin kuvattu, niin kuvasta on hyvin hankala saada selvää.

Vai kytketäänkö tuuletin suoraan vastariin?


Mitenkäs ko. säätimessä saa ESC:n päälle / jotta pääsee tekemään
eri Programmit / asetukset vaihtamaan?

l150040

Novak GTB:ssä johtojen järjestys on seuraava oikealta vasemmalle. Sensorin johdot, tuulettimen johdot, vastarin johdot, virtakytkimen johdot. Eli tuuletin tulee sensorijohtojen viereen siten, että plussa on oikealla.

Nopeudensäätimen saa päälle kytkemällä akun kiinni ja laittamalla virrat päälle virtakytkimestä.