Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Mitä mieltä hiilettömistä moteista?

Aloittaja Otsomaani, 28.01.03 - klo: 19.15

Jasu92

Lainaus käyttäjältä: "Mini-Z"Mitä suomesta saatavaa harjatonta säädin/moottori yhdistelmää suosittelisitte ? Alle 350€
http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=NOS3N4VS55
http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=NOSB00IS66
Ei varsinainen paketti, mutta yhdessä ne voi ostaa ;)
Menee 5€ yli budjetin, tuo on varmasti hyvä, LRP tekee vastaavia, mutta hinnat on korkeemmat...
http://www.rcpiste.pp.fi/moottorit.html#hiileton
Tuossa on pari budjettiin menevää...

RaDon

LRP Sphere 245e - RC Piste
LRP Vector n.120e - RC Piste

Osta ennemmin LRP kuin Nosram. Vaikka periaatteessa ovatkin samaa tavaraa, niin Nosramin tuotteet valmistetaan halvemmasta materiaalista kuin LRP:n. Hintaero on kuitenkin hyvin pieni.

EDIT: Vectoreita saapunut Pisteeseen.

Matias V

sphere löytyy myös power-racingistä hinnalla 239e.
moottori siihen löytyy myös ko. firmasta. 129e
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Mini-Z

Vaativatko harjattomat moottorit mitään huoltoa. Kuluvatko moottorit jotenkin, vai ovatko täysin huolto vapaita.
Are you sure?

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Mini-Z"Vaativatko harjattomat moottorit mitään huoltoa. Kuluvatko moottorit jotenkin, vai ovatko täysin huolto vapaita.
Lueppa tämä niin tiedät.  :wink:
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

RaDon

Noniin... Sainhan viimeinkin Vectorin käsiini.
Päällisin puolin näyttää hienolta vempeleeltä. Sensorijohtokin tuli paketissa mukana. Viikonloppuna testaamaan....

Kuva 1.
Kuva 2.

mece

kerro äkkiä että onko tykki? olen just hankkimassa semmonen :D

tapsa92

Muuten, eikö hiilettömillä saanu kilpailla :?: .
- Tapsa

RaDon

Noniin.... Kone on paikoillaan. Menettelin näin aluksi aika varovaisesti välityksien suhteen, eli 69 spur ja 23 pinjoni. Ajamaan olisi tarkoitus mennä Hyvinkään radalle. Auto jossa moottori on ainakin toistaiseksi on TC3, TC4:een kokeilen moottoria vasta talvikaudella.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"Muuten, eikö hiilettömillä saanu kilpailla :?: .
Eikös ensivuonna saanut jo, jos en väärin muista?
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

tapsa92

- Tapsa

Atte.P

JEE!!! :D  Nyt on säätimet tilattu harjattomiin  :mrgreen:  ja samalla kullattuja liittimiä jotka kestää 200AMP 10kpl olispa jo kotona.

RaDon

Noniin... Nyt onkin sitten ensimmäiset ajokokemukset takana Vectorilla.

Ensin muutama tekninen tieto:
Teho: 265W
RPM: 55.400

Noista tiedoista voikin jo päätellä, että tehoa löytyy. Oikeat välitykset löytämällä ajo on todella sujuvaa. Hiilettömällä moottorilla ajettaessa on otettava huomioon nopeudensäätimen lämpeneminen. Säädinhän lämpenee yhtälailla kuin konekkin (ellei enemmänkin). Eli jos siis käytössä on LRP Sphere, niin suosittelen erittäin lämpimästi käyttämään myyntipakkauksen mukana tulevaa jäähdytysripaa säätimen päällä.
Varikkopöydän ääressä hiilettömällä ajamisen helppouden viimeistään huomaa. Aikaa jää reilusti kaikenlaiseen muuhun huoltamiseen, kun vain esim kollektorin sorvaamiseen. Jää reilusti aikaa tutkia esimerkiksi laakereiden kuntoa (jotka ovat kyllä kovilla tällaisilla voimilla....).

Ajoaika hiilettömällä koneella on mielestäni aikalailla sama, kuin käytettäessä hillellistä virikonetta (12t). Tosin siitä on kyllä jo aikaa, kun viimeksi olin ajamassa (silloin siis hiilellisellä) enkä siis ihan varmaksi väitettäni voi taata.

LRP Spheressä on myös ajo-ohjelma rajoitetulla kierrosnopeudella. Rajoitin on tätä ohjelmaa käytettäessä asetettu 25.000 RPM:n kohdalle. En ole tätä ohjelmaa vielä kokeillut, mutta Kutvosen Aake kertoi todenneensa,
"ettei sillä auto kulje mihinkään".

Huomenna pitäisi mennä radalle taas ajamaan vähän lisää testejä. Moottorissahan on myös säädettävä ennakko, jota lisäämällä on siis mahdollista saada koneesta vieläkin enemmän irti, mutta tietysti samalla ajoaikakin lyhenee...

Kaikin puolin olen näin ensi kokemuksien perusteella täysin tyytyväinen ostokseeni. Vaikka säädin+moottori -paketti tulikin maksamaan jonkun verran (249e+110e = 359e), niin uskon sen olevan myös sen arvoinen, nyt ja tulevaisuudessa.

Autona oli siis Asso TC3 ("lopullinen", hyväksi todettu välitys Hyvinkään radalla 23 pinj./69 spur)

PS. Ehkäpä joku kokeneempi kuljettajakin voisi laittaa kommenttia ko. koneesta. Itselläni ei ajotaidot ehkä ole vielä ihan moottorin tehoa vastaavalla tasolla :lol:

-Lauri

Catiska

Juu, nämä harjattomat on aloittelijoiden käsissä aikas villejä. Itselläni kun ei tuota ajotaitoa ole vielä ehtinyt tulla, niin joudun vähentämään yleensä tehoja, jotta ajamisesta tulisi jotain. Itselläni TC4 Assossa harjaton moottori, max 80 000 rpm ja n. 1300w... Tosin, olen tähän asti käyttnyt maksimissaan 45 000 rpm ja n. 650w. Näilläkin voimansiirto hajoaa ja kumit palavat tonttiin...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

RaDon

Lainaus käyttäjältä: "brutales"Juu, nämä harjattomat on aloittelijoiden käsissä aikas villejä. Itselläni kun ei tuota ajotaitoa ole vielä ehtinyt tulla, niin joudun vähentämään yleensä tehoja, jotta ajamisesta tulisi jotain. Itselläni TC4 Assossa harjaton moottori, max 80 000 rpm ja n. 1300w... Tosin, olen tähän asti käyttnyt maksimissaan 45 000 rpm ja n. 650w. Näilläkin voimansiirto hajoaa ja kumit palavat tonttiin...
Tuossa tuntuu olevan kyllä jo vähän "liikaakin" tehoa tourinkiin  :lol:

Catiska

Se onkin totta, mutta moottorin valitsin tulevaisuus silmällä pitäen, ettei tehot lopu heti kesken. Näissähän on helppo "vähentää" tehoa, mutta lisää et saa. Eilenkin ajoin toisen turistin kanssa, jossa oli 27-lankainen. Säädin oman moottorin tehot samoiksi, kiihtyvyys ja huiput olivat samat, näin tuollainen harjaton on joustava moottori, ajokavereita löytyy aina. Voi tehdä vaikka eri ohjelmat, 27-, 19-, 12- ja 8-lankaiset ohjelmat, noin esimerkiksi, ja tietty leikkimiseen se täysiteho-ohjelma...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Atte.P

Terve onko normaalia, että kun laitan spedessä kaasun pohjaan niin se nykii?  
Moottori lehner basic 2100 ja säädin warriorcar 7020... :?

Catiska

Ei ole. Ilmeisesti sinulla kyykkää akut tai jossain on huono liitos joka ei johda tarpeeksi virtaa läpi. Kokeili, kuumeneeko mikään liitos selvästi.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Atte.P

Ok täytyy kattella...Sitten vielä semmosta että kuinka nuo warriorcar säätimet saa "resetoitua" kun aloin  vaan ajelemaan enkä yhtään lukenut käyttöohjeita ja  nyt niissä ei sitten ole pakkia  :x

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Atte.P"Ok täytyy kattella...Sitten vielä semmosta että kuinka nuo warriorcar säätimet saa "resetoitua" kun aloin  vaan ajelemaan enkä yhtään lukenut käyttöohjeita ja  nyt niissä ei sitten ole pakkia  :x
Ei sitä resetoida tarvitse, et ole vain confannut pakkia siihen (Oletuksena se on pois päältä).........
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Atte.P

No kuin mä confaan sen siihen?

GolluB

Lainaus käyttäjältä: "Atte.P"No kuin mä confaan sen siihen?

viimeistään tässä vaiheessa olisi syytä vilkaista sitä käyttöohjetta.

Atte.P

No niin mut käyttikses luki että kun laitan ekan kerran säätimen moottoriin kiinni ja virrat päälle niin  tulee jotain piippauksia jne. Mutta kun olen jo ajanut kuinka jälkikäteen saan pakin siihen ? eli Confaan? ei muistaakseni käyttöohjeissa mitään siitä ollut :?

Catiska

Se tapahtuu aivan samalla tavalla kuin ensimmäiselläkin kerralla, on kerrottu siinä ohjeessa...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

jeejee

Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Catiska

Pienitehoisia harjattomia moottoreita ja säätimiä... Kokoluokka 540...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Jetman

Uppista keikkaa ettei tipu kovin kauas hyvä topic.
Traxxas Rustler & Mamba Max ESC, 7700 KV