Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Tamiya Mad Fighter

Aloittaja mikuni, 31.10.06 - klo: 12.25

mikuni

Sain tuttavalta Tamiya Mad Fighter sähkökrossarin, perustuu Tamiyan DT01 runkoon. Eli jäykkä (heiluri)taka-akseli, moottori ja vaihdelaatikko yksikkö on nivelöity runkoon

Hyppyriltä alastulo kuulostaa pahalta kun jouset pohjaa. Ja auto auraa voimakkaasti, ei tahdo ollenkaan kääntyä, ja etupyörät pomppivat (ei säädettävä aurauskulma) mutta kulma vaikuttaa olevan varmaan 5-10 astetta.

Kuski on 8v, itse vissiin kuulun huoltojoukkoihin :) tämä on kyllä muuten aivan sopiva nikko vehkesitä seuraavana.

Kuski haluaisi auton joka kääntyy...

Onko mitään järkeä varustaa tätä autoa öljyiskareilla? Parantaako tämä ajettavuutta.

Mika R

jos renkaat ylipäänsä kääntyy niin kai niiden aurauskulmaakin voi muuttaa säätämällä raidetangon pituutta? lyhentämisellä saa lisää toe-out:ia eli haritusta joka voisi auttaa kääntymisessä hieman

toinen joka voisi auttaa on vahvempi ohjausservo ja tarkista myös ettei säätimestä ole rajoitettu ohjauksen pääteasentoja eli siis maksimaalinen ohjaus on päällä. Joskus ohjaimesta löytyy sellanen säätö ratin alta

kyllähän öljyiskarit aina parantaa menoa ns. friction iskareihin verrattuna eli rauhoittaa juuri tuota pomppimista mutta eri asia onko hyöty järkevä suhteessa $$$

mikuni

Kääntyvät etupyörät siinä kyllä on,, mutta raidetangot ovat kiinteät, ei pysty säätää. Pyörät kyllä kääntyy mutta auto vain puskee.

Auto on 2wd crossari joten aurausta kai pitää olla pari astetta?

Mitä on yleensä vikana kun 2wd crossari puskee eikä halua kääntyä?

Paljonko öljyiskarit (halpis) maksaa, niitä kai löytyy tarvike, ettei tarvitse ostaa tamiyan omia, vai olisiko nämä kenties havempia. Mistä niitä saa, ja minkä merkkisiä pitää olla.

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "mikuni"
Mitä on yleensä vikana kun 2wd crossari puskee eikä halua kääntyä?

Oisko takadiffi jumissa tai liian jäykkä?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

mikuni

Hyvä pointti, mutta vaikuttaa kyllä pörivän nätisti, eli toinen pyörähän pyörii vastakkaiseen suuntaan kun toista pyörittää.

Joonas.O

Ota servo irti ohjauksen osista. Liikuta ohjausta, kuten servo. Ohjauksen pitäisi olla todella herkkä.

Jos ei ole, pura ohjaus, tai mielumminkin koko auto.
Puhdista hyvin, tarkista rattaat, laakerit yms. Voitele tarvittaessa, maltillisesti.
|Sekanen Hamsteri Racing Manager|S-Grafix|

mikuni

Auto on juuri läpikäyty, entinen omistaja ei ole ajanut mota akullsta sillä. Kaikki liikuu hyvin, outo kyllä tuo runsas aurauskulma.

Voisko olla niin yksinketaista että auto on kevyt nokassa, akku on nimitäin poikittain takapyörien edessä. Nyt siinä on 3000NiMh akku.

Tai sitten on vain nin ett tämä rakenne on huono[/img]

l150040

Katso mitä tapahtuu kun nostat auton nokkaa ilmaan tai painat nokan maata vasten. Voipi olla, että tuossa autossa aurauskulma riippuu maavarasta.

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "mikuni"Kääntyvät etupyörät siinä kyllä on,, mutta raidetangot ovat kiinteät, ei pysty säätää. Pyörät kyllä kääntyy mutta auto vain puskee.

Ainahan noita tankoja voi lyhentää?

mikuni

Lainaus käyttäjältä: "l150040"Katso mitä tapahtuu kun nostat auton nokkaa ilmaan tai painat nokan maata vasten. Voipi olla, että tuossa autossa aurauskulma riippuu maavarasta.

Muuttu ja paljonkin, loistava geometria :(

Jos painaa nokka pohjaan nin aurauskulma on luokkaa 12 ast per pyörä, tämähän takoittaa että toinen pyörä osoittaa melkein suoraan etenpäin kun toinen yrittää kääntää.

Voisi kokeilla siirtää alempi jousituki lähempää autoa, silloin nokka nousee, ja aurauskulma pienenee.

l150040

Itse asiassa noin tekee myös monet erittäin laadukkaatkin krossarit. Nämä säädetään yleensä siten, että auton ollessa ajokunnossa vapaasti maassa, aurauskulma on jotain nollan tietämillä.

Kokeileppa muuttaa jousen kireyttä siten, että aurauskulma on noin nolla. Onko maavara tällöin jotain järkevää?

mikuni

Jos nostaa nokkaa mitä alatukivarret antaa myötä, maavara on 45mm ja auraa vielä n 3 astetta, olisikohan valmistaja todella tehnyt tällaisen säädön??

Pitäisiköhän panna poikki ja ruuvitanko väliin...


bluebeetle

Hommaa säädettävät linkit pallokuppeineen ja palloineen, ei varmaan maksa paljon...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

mikuni

Pallot ovat halkaisijaltaan 4.8mm ja varsi n. 90mm pitlkä, sattuisiko tämä olla jokin standardikoko?

Voiko sähköautoissa käyttää lennokkipuolen säädintä jossa (potkuri) jarru sellainen löytyisi kun nuo lentokoneet ovat tutumpia laitteita. Vai rikkoisikohan jotain. Paljonko virtaa tällainen Mabushi 540 vie (2wd cossari), ei varmaan paljon.

mikuni

Kiitos  foorumilasille, säädettävät pallolinkit auttoi, nyt auto tottelee nätisti, aurauskulma melkein nolla, makso varmaan ainakin 5€