Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

EFRA-säännöt 2007

Aloittaja Heuli, 04.11.06 - klo: 21.45

Heuli

Näin päätetty sähkötouringin osalta:

5-kennon akkupaketit
Vastariakut kielletty
Sintratut roottorit sallittu hiilettömille
1350 gramman minimipainoraja

Onneksi ei tullut sentään 4-kennon paketteja mutta tuntuu jotenkin oudolta ratkaisulta tämäkin, ei tarvitse sitten lipoja käyttää rc-autoissa varmaankaan koskaan...

CAi

Syvältä!

Edit:
No, Sintrattu roottori + 1350gr vähän pehmentää :wink:
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

Vesa

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

TeemuR

^^ komp komp...

Ei näin, markan ruotsalaiset... Ei tartte ainkaan 07 mennä JensMinnee, vai jokohan ne meinaa ajaa tänävuonna 5kennolla sielä, ruotsalaisista ei voi aina tietää...
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Yippo

Jaa, pitääköhän sitä turisti taas hommata kun säännöt menee fiksuun suuntaan...

jarkkom

Jee, nyt voi ehkä säätimetkin kestää. Ainoo vaan, että onko nyt akut yhtä ratkaisevassa asemassa kuin neljällä kennolla? Toi painorajan alentaminen on todella hyvä juttu kanssa, auttaa moneen ongelmaan joista on ollut aiemmin puhetta.

Nyt myös TSP-10 luokkaan soveltuisi (ehkä) se 7.5 rundin kone.

Toivottavasti tämä sääntömuutos tulee voimaan heti ekasta kisasta lähtien.
---

kentech

Toivottavasti voitaisiin ajaa näillä säännöillä myös suomessa 1.1.2007 lähtien...   :wink:

CAi

Toivottavasti tämä sääntömuutos tulee Suomessa voimaan vasta 2008.

Tuskin saadaan edes uusia pohjalevyjä ennen kesää.....
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

artov

Jos säännöt vaihtuu vuoden vaihtessa, niin vois hommata taas turistin...

Mika M

Sillä kannalla myös, että ajetaan heti vuodenvaihteesta noilla uusilla säännöillä. Yks kenno ja kasa lyijyä autoista poies ja menoks...

Minäkin olen todennäköisemmin turistikisoissa mukana ensi vuonna jos ajettaisiin noilla uusilla säännöillä.

CAi

Vesku on selvästi "lobannut" Oulun suunnalla.... :mrgreen:
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

kentech

Lainaus käyttäjältä: "kentech"Toivottavasti voitaisiin ajaa näillä säännöillä myös suomessa 1.1.2007 lähtien...   :wink:

Tai sitten niin että jos haluaa ajaa 5k - 1350g autolla niin saa...  :wink:

Yippo

Ei oo. Me ollaan täällä pohjoisessa vaan vähän fiksumpia :-)

artov

Toi oli kyl oma mielipide... Eikai assolla voi kovin kauan mennä pohjalevyn tekemiseen, uusi autokin valmistu 8:ssa vuodessa :mrgreen:

Yippo

Niin ja mihin sitä pohjalevyä tarvitsee kun kenno pois toiselta puolen ja 70g painoa toiselta puolen niin painojakauma on taas sama.  :roll:

CAi

Yippo: Uusia Reiskoja on tehty PALJON pienemmästäkin syystä.

Ei mene varmaan pitkälle kevääseen kun Juraj on tehnyt jo uuden ""T2 007' EFRA SPEC"" auton ja taas kauppa käy.

Reiska tiimi kuskeille se on varmaan jo matkalla :mrgreen:
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

AAKE K.

Ei paha, sillä 4-kennoa olisi ollut vähän hätiköityä. Nyt saadaan autoista nopeampia kuin tänä vuonna. Uskon suurimman osan kuskeista olevan ensi vuoden lopussa tyytyväisiä tähän ratkaisuun. Mukana ollaan.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

HarriK

Muutama tyhmä ajatus, saa valistaa.
Onko 1350g ponderilla vai ilman?
Paljonko yksi kenno painaa noin?

Mika M

Jep jep. Minä oon kuskannut vain 5:ttä kennoa krossarissa jo pari vuotta. Siinä se on ollut enempi kuin tarpeeksi. Ei oo tarvinnu siltikään kireintä konetta käyttää. Nyt alkaa olla saatavilla jo tehoa kumipyöräturisteihinkin enempi kuin tarpeeksi 5:llä kennolla.

Mulle käy myös hyvin että sais ajaa joko kuudella tai viidellä kennolla ensi vuonna. Paino vaan sitten 1500 tai 1350. Pääasia että sais itse ajaa 5:llä kennolla ja kevyellä autolla. Luulen että se on myös tulosta katsottaessa nopeampi vaihtoehto. Ainakin keskivertokepittäjän käsissä...

Vastarin ja ponderin siirto akkupuolelle jo korjaa lähes nykyauton balanssiin. Akut on kuitenkin taas lihonneet niin että alkaa taas olla akkupuolet autoissa painvampia.

Stanu normaali vakiokoneilla ja prostock joillain 1-star koneilla myös ovat vielä hyvin järkeviä 5:llä kennolla. 4:llä kennolla ei näin olisi ehkä ollut...

Jani S

Yks ääni lisää tämän puolesta Oulun suunalta :lol:  

Tämä kyl oli todella loistava muutos. Nyt tuli ihan eri kipinää turistiin, taitaa joutua vuoden tauon jälkeen kiertämään kisoja.

Eiks tässä samalla tosiaan ratkea ens kauden poro stock kone ongelmakin, eli eikun 2-star viidellä kennolla!!

AAKE K.

Mäkin kannatan Kärppiä eli ...
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

CAi

Mäntsälän Jäätiikerit JYRÄÄ :mrgreen:
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

Vesa

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Heuli

Onko totta tornarissa että sintratut olisi sittenkin kielletty?

Temppa

Juu kiellettyjä ovat. Ihme arpomista kun joka päivä vaihtuu säännöt :shock:

CAi

Ei kait. Se olikin se ainoa hieno juttu uudessa säännössä!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

Teppo

Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Ei oo. Me ollaan täällä pohjoisessa vaan vähän fiksumpia


Niin ja mihin sitä pohjalevyä tarvitsee kun kenno pois toiselta puolen ja 70g painoa toiselta puolen niin painojakauma on taas sama.  :roll:


hoho pihalla kuin lumiukko  :mrgreen:

Mr Cale

Alla hieman EFRA-kokouksen satoa sähköturistin näkökulmasta.

Sintratut roottorit
Roottorit hyväksyttiin äänienemmistöllä.

Kaikki piti olla selvää, mutta englantilaiset (BRCA), jotka olivat henkeen ja vereen sintrattuja roottoreita vastaan, kaivamalla kaivoivat sääntökirjaa ja löysivät unohdetun ja pitkään käytöstä poissa olleen sääntöpykälän, minkä mukaan tekniset sääntömuutokset otetaan voimaan vasta 12 kuukauden kuluttua siitä, kun ne on vuosikokouksessa hyväksytty, ellei asiasta muuta päätetä. Tästä tulkinnasta on vastalauseita liikenteessä, joten ensi vuoden EFRA-säännöt eivät ole tältä osin vielä täysin selvät. Syy englantilaisten vastustukseen on se, että he haluavat pitää hiilikoneista kiinni syystä tai toisesta katkeraan loppuun asti.

Suomessa sintratut roottorit tullaan viriluokissa kuitenkin sallimaan kaudelle 2007.


Sähkötouring 5 kennoa ja 1350 g
Hyväksyttiin äänienemmistöllä.

Tämä oli EFRAlta mielestäni todella hätiköity päätös (eikä pelkästään järjetön painoraja). Taustoja en nyt laajemmalti ehdi/jaksa kirjoitella, mutta tilanne on kuitenkin se, että ratkaisu on tällä tietoa väliaikainen ja vain vuoden mittainen. IFMAR tekee ensi vuonna säännöt vuoden 2008 MM-kisoja varten ja EFRA (mitä todennäköisimmin) seuraa näitä sääntöjä vuodelle 2008. Parhaimmassa/pahimmassa tapauksessa vuoden päästä ollaan siirrytty EFRAssakin IFMARin perässä takaisin 6 kennoon tai vaikkapa LiPoihin ;).

Suomessa en pidä järkevänä siirtymistä sähkötouringissa 5 kennoon. Ensi kauden suurin sähköpuolen RC-tapahtuma meillä on sähkökrossin EM-kilpailut ja sähkökrossissa 6 kennoa on edelleen sallittu. Siispä en pidä järkevänä, että Suomalaisten sähkötouring-kuskien pitäisi hommata eri akut rataluokkia varten. Etenkin kun on "vaara", että vuoden päästä palataan takaisin 6 kennoon.

Kuitenkin sähkötouringin EM-kilpailut ovat suomalaisille tärkeä asia, joten kesäkaudella viriluokassa tulisi mielestäni sallia myös 5 kennolla ja matalammalla painorajalla ajaminen. TSP-10 ja TSS-10 ajettaisiin siis 6:lla kennolla.


Sähkötouring rengasmääräykset EM-kisoissa
Saimme molemmat ehdotuksemme läpi ilman vastustavia ääniä.

1. Valmiiksi liimattu sadekelin rengassetti määriteltävä kuten kuivan kelin renkaatkin.

2. Alkuerissä käytössä 2 neljän renkaan settiä. A-finalisteille finaaleihin 3 uutta neljän renkaan settiä. Alempiin finaaleihin 1 uusi neljän renkaan setti (myös alkuerärenkaita saa käyttää). 1 sadekelin rengassetti alkueriin ja finaaleihin. Lisäksi kisapaikalta tulee voida ostaa harjoituksia varten vähintään yksi setti sekä kuivankelin, että sadekelin renkaita.

2007 EM-kisojen kisarenkaat
Kuivalla kelillä: LRP VTEC 30R preglued
Sateella: LRP VTEC Rain Dunlop D20 (tms. sama kuin tänä vuonna)


Sähkötouring EM alkueräsysteemi

Pistelaskusta luovutaan. Edelleen ajetaan 5 alkueräkierrosta, mistä kahden parhaan alkuerän tulos lasketaan yhteen.


C-12 EM kisaformaatti

Pe:
1-2 Vapaatreeniä
2 "Timed practice"
Erien uudelleen jako keskiarvokierrosaikojen perusteella
2 "Timed practice" uusilla erillä

La:
5 Alkuerää

Su:
1 Alkuerä
1 Finaaliharjoitus
3 Finaalia


C-12 painoraja

min. 800 g esitetään myös IFMARille


C-12 maavara

min. 3 mm (vetoratasta ei huomioida)


Edustuspaikkoja

Sähkötouring EM 2007: 13
Sähkökrossi EM 2WD: 15 + 5*
Sähkökrossi EM 4WD: 15 + 5*
Sähkökrossi MM 2WD: 1
Sähkökrossi MM 4WD: 1

* Tämän hetken tiedon mukaan 15 AKK:n maksamaa paikkaa ja 5 itse ilmoittautumisen maksavaa

Mika M

Eli ajetaanko varmuudella suomessa vielä 6:lla kennolla ensi vuonna vai aiheuttaako EFRA päätös vielä jotain toimenpiteitä suomessa ?  

Olisi hyvä tietää että voi miettiä mitä tekee ja millä vehkeillä ensi vuonna.

Hyvä juttu tuo runsas paikkojen määrä krossikisoihin !

Mr Cale

Vahvistin vielä lajiryhmältä ja päätös on, että suomessa ajetaan 6:lla kennolla. Kesäkaudella viriluokkaa saa ajaa myös 5:llä kennolla.