Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Perfex-säädin ei toimi

Aloittaja Antti(rakentelija), 19.11.06 - klo: 19.19

Antti(rakentelija)

Minulla on Kyoshon Perfex-merkkinen nopeudensäädin, joka ei anna kunnolla moottorille virtaa. Moottoria saa sillä pikkuisen pyöritettyä, mutta kun painaa enemmän kaasua, moottori alkaa inistä, ohjaus ei toimi, ja ininä lakkaa vasta, kun ottaa moottorin irti säätimestä. Onkohan säätimen ainoa kondensaattori (6,3 V 220 µF) kärähtänyt, vai onko joku jäähdytysrivalla varustetuista neljästä transistorista pimeänä? En viitsisi ostaa uutta säädintä, kun ne ovat melko arvokkaita.
Mennään hiekka pöllyten, mutta hallitusti.

m@sse

Oletko ajanut märällä? Oletko kytkenyt mahdollisesti väärin akun piuhat?

Ne on btw fettejä eikä transistoreja ;)
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Antti(rakentelija)

Olen joskus ajanut aika märälläkin kelillä, mutta säätimen en ole huomannut kertaakaan kastuneen. Akun johtoja on aika vaikea kytkeä väärin, koska kyseessä on Kyosho-tyypin liittimet.
Mennään hiekka pöllyten, mutta hallitusti.

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: "m@sse"Ne on btw fettejä eikä transistoreja ;)

Ne on Mosfet-transistoreja...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Antti(rakentelija)

Ei sillä väliä mitä ne ovat vaan se, että säädin ei toimi ja haluaisin tietää, kannattaisiko yrittää vaihtaa jokin komponentti uuteen, vai onko säätimestä hajalla jokin mikropiiri, jota ei saa mistään ja siten pitää ostaa uusi säädin?
Mennään hiekka pöllyten, mutta hallitusti.

-SS-

Onko akut virroissaan? Onko moottori ehjänä?
Itsellä ollut taannoin samanlainen ongelma motissa ja eilen se sanoi viimeiset sanansa, kun ajoin ojassa ja tuli liekkien avulla savut ilmaan!

Sellasta se välillä on  :D

HPI-man

Itelläkin tuo säädin hajosi pari viikkoo sitten, kun ajelin puretenilla lumella.
Meni varmaan oikosulkkuun tai jotain. Olen samaa mieltä
edellisen kanssa, tämä kuuluu harrastukseen.

Antti(rakentelija)

Akussa oli virtaa ja moottori on aivan ehjä. Säätimestä on siis kaikki kiinni. Voiko moottori edes mennä vedestä oikosulkuun, kun käsittääkseni sulanut lumi on aika vapaa suoloista, eikä sen siis pitäisi johtaa hyvin sähköä?
Mennään hiekka pöllyten, mutta hallitusti.

4wdkanootti

mulla on perfex-readysetin mukana tullut malli hajonnu useesti kosteuteen
pisara pitää esim jarrua päällä ku kuski pyytää eteen ---pox
vikana ennen hajoomista neutralpoint hukku/vaelteli.. myöhästä jo sillon

3 onnistunutta ötökänvaihtoa olen tehny (2 zaboohon 1 pienempään 4 vetoseen)
siinä piirikortis oli paikat laittaa 1 rivi ylimääräsiäkin mutten koettanut jaksaako se ohjata useampaa..

kokeiltu: aina kannattaa vaihtaa kaikki et ne toimii samallalailla
kuumentuneen sisäinen vastus muuttuu

vikas on saman muotoset samoinkytkettävät mut isompitehoset ollu kokeex on ne kestäneet, mut:
niill tarttee puhaltimen ! Tosin sitte voi ajaa 10*2 koneella.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Antti(rakentelija)

Pitäisikö vaihtaa sekä transistorit, että kondensaattori?
Mennään hiekka pöllyten, mutta hallitusti.

Vege5

Mikäli on ihan tavallisesta ja alkuperäisestä Perfex noparista (niin kuin ymmärsin) kyse niin suosittelen vaihtamista kokonaan uuteen. Vaikka johonkin 17 lankasen kestävään värkkiin, tavallisella kun ei paljon vakio mottia kummosemmalla ajella :roll: . Samalla kärsis vähän kireempääkin konetta laittaa kiinni.
Eivät ne nyt niin kalliita ole.
Esim. Robitronic RS142
Elikkä vaikka täältä
Autoton

4wdkanootti

jos konkka on ehjä ni en vaihtas.
pääteötökät irti ja virrat kiinni: jos ledit näyttää järkeviä ni kannattaa jatkaa
jos savu tulee tai muuta ni irtikolvaamnen ei ollu kovin kallista.

IRL 3803 ötököitä ja tinataan kii joko hopeapitosella tinalla tai hopea/kupari -seosteisella. Jälkimmäinen tarttee kuuman ,tehokkaan kolvin.

vaihtamalla kaikki ,kestää saman koneen käytössä hyvin. eikä maksa esim partcon ((http://www.partco.fi/ ))
sivuilla ku: 2,95 plus alv kipale .
kukin vertaa sitte "tinaajan laskua" koko noparin uusintaan.

niitä rikkoo piikit ku hiilet kipunoi ja lämpö !
teoriassa 20 asteisena pidetyt ötökät kestää 140 amppeeria kipale
eli 280... eteenpäi ja 140 jarru/pakki-suuntaan
puhallin saa ne kestämään jo paremmin.
(40mm kuulalaakeroitu samas kaupas 8,20 + alv)(tietty toimituskului päälle)

sopivan verran pienemmällä pinionilla (zaboonin vakio oli 25 panin 23)
ja puhallin noparin päälle, ni kesti ajaa 17single, 17*2 , 17*3 lankasil koneil.

15 lankasel kuumeni taukoa vaativaksi vaikka oli 22 pinion ja viilattu ruuviuriin yms tilaa...kesti silti

tourin kokosil kumeil viel 32 piikkinen pinioni meni pienemmässä readysetissä kun oli täysin kuulalaakeroitu ja sopivassa öljyssä laakerit

vertailuksi: samassa ajossa LRP-AI, se kesympi jossa 17 lankarajoitus - ei kestäny.

jos saisit akkus antamaan sen mitä ötökät kestää 20 asteisena ja vaikka enää 6 volttii ni vielä tulis koneelle (joka on 200/300 wattinen) tarjolle yli 1600w ... kyl se on se lämpö.... ja watit pysyy sähkönä vain teoriassa muullon hävikit kuumentaa ;(
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Antti(rakentelija)

Tarkoituksenani olisi saada auto halvalla kuntoon. Se kulkee 8,4 V akulla ja 23-käämisellä moottorilla tarpeeksi kovaa. Suuremmasta tehosta ei ole juuri iloa, sillä maavara on pieni, joten autolla ei voi oikein maastossakaan ajaa.

Toisekseen olisi järkevämpää ostaa suosista 11-käämisille moottoreille suunniteltu säädin, joka riittäisi jatkossakin. Mutta ajattelin laittaa jossain vaiheessa PureTenin myyntiin, eikä sitä kukaan osta pelkän säätimen vuoksi. Todella hyvä säädin miltei kaksinkertaistaisi auton arvon. Ei ole järkevää myydä tappiolla, muttei myöskään käytettyä uuden hinnalla.
Mennään hiekka pöllyten, mutta hallitusti.