Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Pitkäikäisimmät kennot?

Aloittaja l150040, 17.02.03 - klo: 13.35

l150040

Itseäni on jo jonkun aikaa askarruttanut se seikka, että minkä merkkisiä ja mallisia kennoja minun kannattaisi ruveta hamuamaan. Koska en ole ainakaan tällä hetkellä kiinnostunut täysiverisestä kilpailemisesta, minulle ei ole juurikaan merkitystä aivan uudeen akun huippusuorityskyvyllä. Enemmän minua kiinnostaa se, että pystyisin ajamaan yhdellä akulla mahdollisimman monta latausta suorituskyvyn juurikaan heikentymättä.

Eli mitä mieltä olette esim. seuraavista kennoista, kun ensisijainen kriteeri on suorituskyky esim. yli 50 latauksen jälkeen hyvin hoidettuna. Muitakin kennoja saa kommentoida.

Sanyo RC2000
Sanyo RC2400
Sanyo RC3000H
Sanyo RC3000HV
Sanyo RC3300HV

Powers GT3000R
Powers GT3300R

GP 3000
GP 3300

Panasonic 3000SMH
Panasonic 3000UMH

pete||

Mä oon vähän väärä henkilö kertomaan akuista.
Mutta Nikkeli-Cadnium (Ni-Cd) akuthan kestää Metalli-Hydridi (Ni-Mh) akkuja enemmän latauksia.  Kun Ni-Mh akkuja voi ladata ~100-200 kertaa ja Ni-Cd akkuja ainakin puolet enemmän. Tosin paras suorituskykyhän niistä on varmasti mennyt jo 100 latauksen jälkeen.

Kisoissa ei saa 2400 mAh akkuakaan millään tyhjäksi, ja treeneissäkin 10 minuutiksi potkua on riittänyt.

Kesällä sitten 3000 ja 3300 akut on herkkua kun saa ajaa niin pitkään kun haluaa.

Mr Cale

Noista kennoista minun kokemuksieni mukaan ehdottomasta parhaiten suorituskykynsä säilyttää RC2000-kennot.

Yippo

Jos päädyt NiMH-kennoihin niin mun ehdoton suositus on Panasonicin 3000SMH:t. Niistä katoaa ajoaikaa mutta ei jännitettä. Ainakin Sanyoilla on tapana hukata kaikki jännite about 50 latauksen jälkeen ja sitten niillä ei ole kiva ajaa...

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "Yippo"Jos päädyt NiMH-kennoihin niin mun ehdoton suositus on Panasonicin 3000SMH:t. Niistä katoaa ajoaikaa mutta ei jännitettä. Ainakin Sanyoilla on tapana hukata kaikki jännite about 50 latauksen jälkeen ja sitten niillä ei ole kiva ajaa...
Tämän allekirjoitan myös minä.

Vesa

Joo, Panasonicin UMH ja SMH kennot on omienkin kokemusten perusteella pitkäikäisímpiä Ni-MH akkuja. Vaikkakin kalliita.  Yippo jo kertoikin miten ne toimii ajan myötä.

Gp-3300 akuista on jo aika paljon kokemusta, enkä suositelekaan niitä aloittelijalle, vaan vasta totiseen kisatouhuun. Niillä kun on tapana huonontua aika pian, eli huipputehot menee muutamalla ekalla latauksella. Ja hintakin on korkea. Aloittelija ei tästä saa muuta kuin näppylöitä. Sanyon 3300 ei ole kokemuksia.

Powers 3000 kuuluu samaan sarjaan GP:n kanssa. Aikoinaan parhaat kisa-akut viriluokassa kireillä koneilla. Elinikä vaihteli tosi paljon, muutamasta latauksesta muutamaan kymmeneen. Niillä on vaan tapana mennä pimeeks ihan tosta vaan. Ehdottomasti lyhytikäisin Ni-MH kenno mun kokemuksien perusteella.

Sanyon 3000 h ja hv on hyviä aloittelijalle. Edullisia ja kohtuullisenpitkäikäisiä. Ei juurikaan omia kokemuksia, mutta sanyoista ei sa potkua ilman isoja virtoja, mikä taas johtaa lyhyempään elinikään.

Jos pitkäikäisiä ja hyviä kennoja tarvisin harrastukseen tai stanuihin, ajaisin RC2000 Sanyoilla. NE on omien kokemusten perustella kestäny vuodesta toiseen ajettavassa kunnossa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Powers 3000 kuuluu samaan sarjaan GP:n kanssa. Aikoinaan parhaat kisa-akut viriluokassa kireillä koneilla.

Tämä johtuu varmaankin siitä, että kyseiset kennot ovat samoja. Powers on vain eräänlainen myyntibrandi tai jälleenmyyjä. Powers hankkii kennot GP:n tehtaalta eri kääreissä. Muistaakseni Yokomonkin kennot tulevat GP:ltä.

Eli nykyisistä kennoista GP 3300, Powers 3300 ja Yokomo Zap-2 3300 on samoja kennoja eri kuorissa. Voi tietenkin olla, että GP antaa huonompaa laatua asiakkaidensa myytäväksi.  :wink:

Tämä on toisen käden tietoa, joten en ole aivan varma asiasta. Kuulostaa kuitenkin hyvinkin todennäköiseltä.

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Powers 3000 kuuluu samaan sarjaan GP:n kanssa. Aikoinaan parhaat kisa-akut viriluokassa kireillä koneilla.

Tämä johtuu varmaankin siitä, että kyseiset kennot ovat samoja. Powers on vain eräänlainen myyntibrandi tai jälleenmyyjä. Powers hankkii kennot GP:n tehtaalta eri kääreissä. Muistaakseni Yokomonkin kennot tulevat GP:ltä.

Eli nykyisistä kennoista GP 3300, Powers 3300 ja Yokomo Zap-2 3300 on samoja kennoja eri kuorissa. Voi tietenkin olla, että GP antaa huonompaa laatua asiakkaidensa myytäväksi.  :wink:

Tämä on toisen käden tietoa, joten en ole aivan varma asiasta. Kuulostaa kuitenkin hyvinkin todennäköiseltä.
Powers ja Gold Peak on sama asia, mutta 3000 ja 3300 ei ole.

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Powers ja Gold Peak on sama asia, mutta 3000 ja 3300 ei ole.

Ei kai kukaan ole niin väittänytkään :?:

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Powers 3000 kuuluu samaan sarjaan GP:n kanssa. Aikoinaan parhaat kisa-akut viriluokassa kireillä koneilla.

Tämä johtuu varmaankin siitä, että kyseiset kennot ovat samoja.

No niin tuon voisi äkkisältään ymmärtää. Powers 3000GT kennot ovat eri kennoja kuin GP 3300. Vaikka ovatkin samalta valmistajalta.

Teppo

Monellakaan ei varmaan ole testituloksia esim 50 latauksen jälkeisistä tapahtumista...

Täytyy kuitenkin todeta muutama asia..
Sanyo RC3000    korkea sisäinenvastus ja nopea huononeminen
Sanyo RC3000hv  hyvä ja kestävä peruskenno ajoaika ja voltit laskevat.Kohtuu ajoaika, voltit ja korkea sisäinenvastus
Sanyo RC3300hv  sama akku kuin yllä vain uusissa kuorissa lisäksi kallis.

Panasonic SMH ja UMH(sama akku jälleen eri kuori) lyhyt ikäinen kenno kisakäyttöön, sekunnit häviävät jännite säilyy. Aikanaan hyvä joskin kallis akku, josta sekunnit katoavat nopeasti.

GP 3000  pitkä ajoaika, suuri sisäinenvastus ja matalat voltit. Omat akkuni kestivät hienosti useita kymmeniä latauksia.
GP 3300  pitkä ajoaika, pieni sisäinenvastus ja korkea jännite. Paras kenno mitä olen nähnyt, Panasonicmainen potku(alhainen vastus), korkea jännite ja käsittämätön ajoaika vanhoihin kennoihin verrattaessa. Omat akkuni eivät ole yllä mainittua tehon pudotusta tehneet eli yli 10 latauksen akut riittävät hyviin tuloksiin.


Harrastelijalle Sanyo RC3000HV akut ovat edulliset ja kestävät.
Kilpailijalle GP3300 akut ovat ehdottomasti paras valinta.

GP3000, Panasonic UMH&SMH ja Sanyo 3000(ei HV) kennot ovat jo vanhoja malleja, harrastelijalle silti hyvin asiansa ajavia.

l150040

Olen jo useasta lähteestä kuullut, että Powers GT3000R kennot pimenevät yllättäen. Itselläni on kokemusta jo noin 10 Powers GT3000R akusta, joita on ladattu 5-50 kertaan akusta riippuen. En ole kuitenkaan yhtään kennoa saanut pimeäksi. Mistähän tämä pimeneminen voisi johtua? Onko tällöin käytetty liian suuria latausvirtoja, päästetty ajossa akku liian kuumaksi tms? Sama koskee varmaankin myös GP 3000 kennoja.

Vesa

Powers 3000 kennot olivat muinoin virikisoissa parhaat kennot, josta johtuen myös käyttö oli sen mukaista. Kilpailukäytössä kun ei loppujen lopuksi hirveästi mietitä kennojen ikää kuin jotain ekat 20 akullista maksimissaan.... Kun sen ajankaan sais huipputehot irti, se yleensä riittää yhdelle akulle kisakäytöksi.
Koskee siis vain armotonta kisatouhua, isot pojat kertoneet :wink:

Varsinkin kun powersseista ei saatu kunnon virtoja ulos pienillä latausvirroilla-----> tuhoutuminen helpompaa.

Kyllä kyseiset kennot kestävät varmasti keskiverto sukan kuluttajalla aika kauan, kun niistä ei oteta sitä "viimeistä" potkua irti. Koskee myös  muita kennotyyppejä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

l150040

Tätä arvelinkin.

Olen myös joskus ihmetellyt, kun "isot pojat" ovat latailleet Sanyon 3000HV akkujaan jopa 8 A virralla sinne 55 celsius asteen tietämille. Saahan tällä tavalla noista akuista hyvin virtaa ulos muutaman latauksen ajan, mutta näiden akkujen elinikä on kyllä varmasti kovinkin lyhyt.

fiesta6

Nyt mä pistä aika tyhmän, mut tarkotatteko tuolla esim. 200mah akuilla sitä yhtä pikkuparistoo, vai koko akkua ? mis on jotain 6 kennoa ? miten ne ne kennot pitäs yhistää, jos ostaa irtonaisena ? Ajaako miten pitkään 8.4v ja n. 2000mah akulla ? moottorina on mabuchi 540... Onkos kellää muute Marui Shogunia ?
Taas kehissä.. ;)

l150040

Yleensä RC-autojen yhteydessä akulla tarkoitetaan 6-kennon sarjaa. Kennot yhdistetään toisiinsa siten, että peräkkäisien kennojen plus ja miinus navat yhdistetään. yhdistämiseen käytetään yleensä metalliliuskoja, jotka juotetaan napoihin kiinni.

Tollaisessa autossa kannattaa melkein käyttää ihan RC-kaupasta saatavia valmiiksi kootuja pötköakkuja, jolloin säästyy kokoamisen vaivalta. Lisäksi kotikonstein pötköakkujen tekeminen on hieman hankalaa.

ClodZ

Kertokaahan miten on, kun muistelen että tamiya on aikoinaan mainostanut autojaan niin 5,6 kuin seitsemälläkin kennolla toimiviksi...nuo vitoset taisivat olla pienemmälle moottorille mutta käyttääkö kukaan ajokkiaan nykyään 7 kennolla?
XC - Poor boys Bruiser

Mr Cale

Nykyään varmaan harvemmin, mutta vielä 10 vuotta sitten ajettiin tähän mennessä hauskinta pienoisautoluokkaa (nimittäin 4WD Rallicrossia) 8:lla kennolla. Kun kilpailuerän pituus alkuerissä oli 4 kierrosta ja finaaleissa 5 kierrosta, niin ei tarvinut virtaakaan paljon säästellä. Siellä otti RS200:t ja Pösö 205:set tiukasti yhteen...

Voi niitä aikoja...

ClodZ

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"Nykyään varmaan harvemmin, mutta vielä 10 vuotta sitten ajettiin tähän mennessä hauskinta pienoisautoluokkaa (nimittäin 4WD Rallicrossia) 8:lla kennolla. Kun kilpailuerän pituus alkuerissä oli 4 kierrosta ja finaaleissa 5 kierrosta, niin ei tarvinut virtaakaan paljon säästellä. Siellä otti RS200:t ja Pösö 205:set tiukasti yhteen...

Voi niitä aikoja...

Tuo kyllä kuulostaa aika yleisöystävälliseltä lajilta. Mikäs oli syynä moisen toiminnan katoamiseen?
XC - Poor boys Bruiser

Mr Cale

Luokkaa ajettiin krossareilla. Krossituohu hiipui pahasti tuossa 90-luvun puolessa välissä. Rallicrossin kulta-aikoina nelivetokuskeja (2 div.) oli yli 20 ja takavetosia (1 div.) yli 30. Loppu puolella 4-vetosia oli pahimmillaan 3 ja takavetosia n.10.

Nykyään rallicrossin perinnettä jatkaa Touringrally.

Ismael

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"Nykyään varmaan harvemmin, mutta vielä 10 vuotta sitten ajettiin tähän mennessä hauskinta pienoisautoluokkaa (nimittäin 4WD Rallicrossia) 8:lla kennolla. Kun kilpailuerän pituus alkuerissä oli 4 kierrosta ja finaaleissa 5 kierrosta, niin ei tarvinut virtaakaan paljon säästellä. Siellä otti RS200:t ja Pösö 205:set tiukasti yhteen...

Voi niitä aikoja...

Vaikea kuvitella kuinka hauskaa toi saattoi olla kun ajattelee nykyistä touringrallia :D

fiesta6

Nii, siis pystyn mä laittaa esim. tälläset akut yhteen:Sanyo kenno N-1700SCR NICD ( 1,2V 1700mAh ) niitä pistää se 7kpl yhteen. ni kestääkö nopari ja mabuchi 540 moottori ?  8) oon uuno viel tässä jutskas.. :P
Taas kehissä.. ;)

Vesa

Off topik.. Mut ottaahan 205 pösöt vieläkin yhteen kisareissuilla :)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "Vesa"Off topik.. Mut ottaahan 205 pösöt vieläkin yhteen kisareissuilla :)
Ja kesäkauden avautuessa herää Asconakin taas kisapoluille.

reittila

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"Nykyään varmaan harvemmin, mutta vielä 10 vuotta sitten ajettiin tähän mennessä hauskinta pienoisautoluokkaa (nimittäin 4WD Rallicrossia) 8:lla kennolla. Kun kilpailuerän pituus alkuerissä oli 4 kierrosta ja finaaleissa 5 kierrosta, niin ei tarvinut virtaakaan paljon säästellä. Siellä otti RS200:t ja Pösö 205:set tiukasti yhteen...

Voi niitä aikoja...

Jepjep. Sen verran oli tehoa käytössä, että erän aikana, joka ajassa mitattuna oli kahden minuutin molemmin puolin, piti jännittää kestääkö moottorin johtojen tinaukset  :D
Edit: Samoilla hiilillä, joilla pystyy tursitilla treenaamaan parikymmentä akullista, ajettiin 4WD KRC2:sta pari lähtöä. Itse ajoin 9x2 ja 10x2 käämeillä 8:lla kennolla. Sniif.
-Pekka

m.e.

jep, muistan sen kuin eilisen päivän... lukkoperäiset nelivetocatit ja mahdollisuus sutia kahdeksalla kennolla ja itsekäämityillä 6-kiekkaisilla. tosin parhaat tulokset taisivat sittenkin syntyä yhdistelmällä 6 kennoa ja 14-lankaiset koneet. ylimääräisellä teholla eivät autot tahtoneet enää pysyä ajolinjoilla, mutta näyttävyyttä ainakin oli. =)

ainiin, taisi olla melkein offtopic. (no bans, please)

Otsomaani

Off-topic: Voin melkein nähdä kuinka hienoa menoa toi on ollut. Harmi vaan että sähkö crossi on jo melkein kuollut. :(

JesseT

Olen ennenkin sanonut että kisa on tasaisinta ja hauskointa, kun kaikilla on tarpeeksi tehoa käytössä. Vähän sama kuin kisaaminen kuuden kennon mattoautolla. Tehoa on niin paljon, että pieni lisä tai vaje ei enää kiinnosta. Oli tuo rallycross hauskaa kyllä aikanaan. Iso kori tekee muuten autosta aivan erilaisen ajettavan normaaliin krossariin nähden.