Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

On-board lämpömittari?

Aloittaja Mika R, 23.02.03 - klo: 09.59

Mika R

Näitä ei taida vissiin olla kuin MIP:n valmistama tai sitten tehdä itse.
Onkos tietoo kuka myy Suomessa tätä tai vastaavaa?

Otsomaani

Fastrax valmistaa tommosia mutta ei taida Suomessa Fastraxia olla. :roll:

jarkkom

jeps, olen kans ostamassa vastaavaa.. kävin selvittämässä bebekissä vastaavia, eikä oikein vakuuttanut se mittari kokonsa puolesta ja yms. mistähän ulkomailta tilaamalla tuon sais helpoiten? jenkeissä hinta tais olla 30-40e tolla MIP 2:lla.
---

CAi

Jotenkin muistan nähneeni noita RC-pisteessä ?
Soittamalla selviää !
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)

Mika R

Joo, Towerista sais johonkin päälle 40 dollarin kokonaishintaan, mutta menee ikävästi ton yli rajan että jää tulliin ja sitte kaikki verot yms .. blaah. täytyy katsoa

jarkkom

oman selvityksen mukaan semmonen ite kyhätty mittari ois niinpaljon onnettomampi ja epäluotettavampi kuin toi että päätin tosiaan jostain tommosen MIP:n ostaa.
---

Mika R

joo, saattaa olla. kerro jos löysit jostain muualta kuin Towerista (http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXVZ29&P=7)

Toni

Helsingin Clas Ohlsonilta saat infrapunamittarin hieman yli 70 €, joten ei paljon kannata autoon laittaa lisää painoa.....
SC10 4x4

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "Toni"Helsingin Clas Ohlsonilta saat infrapunamittarin hieman yli 70 €, joten ei paljon kannata autoon laittaa lisää painoa.....
Ok, thanks Toni. Noissa Supereissa toi noin pieni lisäpaino ei haittais, mutta ehkä täytyy tyytyä infrapunamittariin. Ne on kyllä tarkempia.

Erkhart

Eikös Venom racing tee tuommoista mitteria myös?
Hpi nitro rs4 3, Micro

Mika R

Jep, pitää paikkaansa Erkhart! Olin tän jossain lehdessä nähnytkin mutta en muistanut. Tosin hinta vähän enemmän kuin MIPin joten ei auta. Jälleenmyykö tätä joku Suomessa, tiedätkö?

http://www.shopatron.com/product.phtml?product_id=VEN-0600&mfg_id=140


Erkhart

En tiiä näin vaan tollasen kerran kun vähän "surffailin" netissä.
Hpi nitro rs4 3, Micro

jippii

Selittäisittekö mitä tollasella tehhään :?:

Mika R

Lämpömittareilla mitataan lämpöä eiks niin  :wink:
No, joo siis seurataan käytännössä motin lämpö pyörii oikeisa rajoissa joka kertoo taas seoksen laadusta siis onko optimi säädöillä. Perinteinenkin vesitesti antaa suunta mutta onhan mittari kuitenkin eri juttu. Vesipisaratesti tais mennä niin, että pisaran pitäs haihtua 2-3 sekunnissa kannen päältä. Muuten on säädöt pielessä.

jippii

Joo tietysti niillä mitataan lämpöä :P
Ei kuitenkaan leikannut minkä takia :?
Kiitos kuitenkin!

Mika R

Ei mitään - ihan aiheellinen kysymys.

TeemuR

mikä muuten on tommonen optimi lämpötila moottorille?
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Mika R

Jossain 100 asteen paikkeillahan se vrt. vesitippatesti. Lämpötila kuitenkin vaihtelee ajo-olosuhteiden mukaan. Tässä yksi näkemys - ja kysymyshän on tietty fahrenheitista (200F = 93.3C, 300F = 148.8C), .15 motit käyvät eri lämpötilassa kuin .21 motit:

"The worst thing you can do is to tune an engine to run at a specific temperature. Engine temperature is affected by a number of factors, only one of which is fuel mixture. Weather and many other factors play a role in engine temperature, so tuning to run at the same temperature every time shortchanges the engine's potential to make power. Yes, most engines run in the 200- to 300-degree range, so checking that the engine stays within this range is valuable to a certain extent. As a result of different weather conditions and other variables, however, the same engine—when tuned for peak power output—can vary as much as 50 degrees. A temp gauge is a reference tool that you should use only to build a data bank of tuning information. A temp gauge should not be used as a tuning tool. Don't tune an engine to run at 230 degrees all the time. Prevailing conditions may require a mixture setting that causes the engine to make maximum power while running at 270 degrees. You'll never know that if you always target the same temperature."
Lainattu artikkelista http://www.rcnitro.com/rn/articles/super_tune4.asp

Lämpötila muunnin C/F löytyy esim http://www.futuresource.com/weather/cfcalc.asp

uni

Itse tilasin tuommoisen MIPin mittarin towerhobbiesista, tuli nopeasti ja oikein käyttökelpoinen on. Suosittelen.

(ps. ei jäänyt edes tulliin kun on niin halpa ;))
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Mika R

Hieno homma, mikä oli hinta - jäikö alle $39 ?

blenheim

Itse olisin ajatellut rakentaa lähetin/vastaanotinlämpömittarihässäkän. Onpas tuokin sana. Kyselin Mikrobitin rakentelupalstalta tämmöisen radio hommelin rakenteluohjetta, mutta mitään ei ole kuulunut sieltä. Toivottavasti vastaavat pian. Mutta semmoinen olisi tarkoitus tehdä omaan uuteen autoon, kun kerran tilaakin tulee olemaan.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Mika R

ei kai sellasen teko olis elektronisen mittarin pohjalta vaikeeta, mutta tollanen valmishan on tietty siistimpi

uni

Lainaus käyttäjältä: "Mika"Hieno homma, mikä oli hinta - jäikö alle $39 ?

Postikuluineen tasan 40,72€ lähti masterilta :-)
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit