Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kyosho Inferno TR15 parannusehdotukset ja varaosat

Aloittaja Hanhi, 06.02.07 - klo: 22.01

Hanhi

Terve,

Ostin käytettynä Kyosho Inferno TR15 polttiksen. Auto vaikuttaa kaikinpuolin oikein hyvältä, mutta kytkinpalat pitäisi ostaa uudet.

- Mistä kannattaisi uudet kytkinpalat ostaa ja mitä muuta samalla kertaa kannattaa uusia? Uudet palat kannattaa ilmeisesti ostaa alumiiniset?
- Onko autossa kytkimen lisäksi paljon muitakin heikkoja kohtia?
- Missäpäin Pohjanmaata / Etelä-Pohjanmaata on RC-autojen varaosia ja polttoainetta myyviä liikkeitä? Ainakin Kauhajoelta löytyy, mutta löytyykö muualta?

Inferno on ensimmäinen polttikseni, joten kaikki tieto on tervetullutta. :)

Auto samanlainen, kuin tällä sivulla oleva: Linkki

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.

Nicke

Sulla taitaa olla kyosho 2-palainen kytkin? Jos on, niin se pitää vaihtaa kunnolliseen 3-palaseen. Tosta 2 palasesta menee ämpärimuovipaloilla jatkuvasti palat, ja taas alumiinipaloilla jatkuvasti jousi. Hankit 3-palaisen kytkimen alumiinipaloilla niin ei enää ole ongelmia sen kanssa.

Auto nyt ei varsinaisesti kuulu polttisautojen parhaimmistoon, mutta sillä oppii polttisautojen salat ja huoltamisen. Sinuna en tohon kovinkaan paljon panostaisi, vaan ajaisin moottorin loppuun, ja jos vielä kiinnostaa polttikset niin myisin ja ostaisin paremman.

Diffit ovat heikkoja, mutta vahvistetut rattaat maksavat 70e/diffi joten ne saa jäädä. Ripustukset ovat ihmeen kestävät, eli niihin ei kannata upottaa sen enempää rahaa. Radiot voi ja kannattaa ostaa paremmat, ne voi nimittäin sitten siirtää seuraavaan autoon. Kone on suht tehoton, mutta käyntivarma ja helppo säädettävä.  Onko vastariakkua? Jos on vain teline 4 aa-patterille, niin kannattaa ehdottomasti ostaa kunnon vastariakku. Myös fail-safe on hyvä ostos.
Ilmanputsarin foameja(myös öljyä), ja tulppia kannattaa ostaa varastoon, niitä kuluu.

Nämä sivut kannattaa lukea läpi, löytyy paljon hyödyllistä perustietoa aloittelijalle.

Eli senkus ajat ja pidät hauskaa auton kanssa, eiköhän ne heikot kohdat selviä ajan kanssa :)

copter

Nyt on kyllä pakko sanoa, että nicke89:n vastaus hipoo täydellisyyttä.

Tästä hyvästä laitetaan titteli vaihtoon.. ;)

ropsan

Lämmitti vanhan sydäntä kun luki nicke89´n  tekstiä! Oikea tyyli! Kiitos!
Luotettu R/C-laakeri- ja ilmansuodatinkauppa.
JP-NitroRacing

Nicke

Jahas, kiitos tittelistä  :)
Yritän jatkaa samaan tyyliin :P

Hanhi

Lainaus käyttäjältä: "nicke89"Sulla taitaa olla kyosho 2-palainen kytkin?
Kytkin on alkuperäinen 2-palainen muovisilla paloilla.

Lainaus käyttäjältä: "nicke89"Hankit 3-palaisen kytkimen alumiinipaloilla niin ei enää ole ongelmia sen kanssa.
Mistä voisin ostaa sopivan 3 palaisen kytkimen? Minkä merkkinen / mallinen?

Lainaus käyttäjältä: "nicke89"Onko vastariakkua? Jos on vain teline 4 aa-patterille, niin kannattaa ehdottomasti ostaa kunnon vastariakku. Myös fail-safe on hyvä ostos.
Akkua ei ole, eikä myöskään failsafea.

Hount

Kyosholta löytyy tuohon 2-palainen Vespel-kytkin, tulee halvemmaksi vaihtaa se paikalleen tuohon 2-palaiselle kytkimelle tarkoittettuun vauhtipyörään, kuin vaihtaa koko pakka kolmipalaiseksi. Vespel kytkin kestää pidempään kuin loppuauto.

- Hount

Divi

itellä ainakin ne vespeli palat kului siinä missä vakiotkin... Kaverilla oli dodgeramissa samaa ongelmaa, kunnes tehtiin ite uudet. Eipä ole enää kuluneet samaan tahtiin, ja jos nyt kuluu niin helppohan nuo on sorvata uudet kun on jo kerran sorvannut :wink:

Juhanu

Lainaus käyttäjältä: "Hanhi"
Lainaus käyttäjältä: "nicke89"Sulla taitaa olla kyosho 2-palainen kytkin?
Kytkin on alkuperäinen 2-palainen muovisilla paloilla.

Lainaus käyttäjältä: "nicke89"Hankit 3-palaisen kytkimen alumiinipaloilla niin ei enää ole ongelmia sen kanssa.
Mistä voisin ostaa sopivan 3 palaisen kytkimen? Minkä merkkinen / mallinen?

Lainaus käyttäjältä: "nicke89"Onko vastariakkua? Jos on vain teline 4 aa-patterille, niin kannattaa ehdottomasti ostaa kunnon vastariakku. Myös fail-safe on hyvä ostos.
Akkua ei ole, eikä myöskään failsafea.

Käykö tuohon 3 palainen kytkin.Muistaakseni siihen pitää vaihtaa myös kytkin kello jos oikein muistan.Mutta en ole varma.

Nicke

Kolmipalainen käy, myös wanhalla kytkinkellolla, mutta se kannattaa vaihtaa. Alkuperäisessä on nimittäin kyoshon surkea neulalaakeri, maksaa aivan älyttömästi ja kestää pari tankillista. Vaihtaa sen kunnolliseen, mihin sopii normaalit kuulalaakerit.

Eli ihan kyosholiikkeestä tilaat kolmipalaisen kytkimen alumiinipaloilla, ja kytkinkellon mihin sopii normaalit kytkinlaakerit. Vastariakuksi 6v 2/3a kennoista koottu hump pack. Sen saa kiinni orkkis telineeseen joko suoraan nippusiteillä, tai pienellä modaamisella. Sitten tietenkin myös laturi sitä varten.
Laturin valitseminen voi olla hankalaa, koska jos jatkat harrastusta tämän auton jälkeen niin on turha maksaa ensin 40e laturista, mikä kuitenkin pitää päivittää 70e+ laturiin myöhemmin.

Failsafe on kannattava ostos, mieluiten malli mikä ohjelmoidaan nappia painamalla. Potikalla varustetut nimittäin muuttaa ajan kanssa asentoa, eli se ei sitten välttämättä autakkaan kun sitä tarvitsisi.

Mikäs liike kauhajoelta löytyy? En löytänyt sitä googlella..

Ilmari_S

Lainaus käyttäjältä: "nicke89"Kolmipalainen käy, myös wanhalla kytkinkellolla, mutta se kannattaa vaihtaa. Alkuperäisessä on nimittäin kyoshon surkea neulalaakeri, maksaa aivan älyttömästi ja kestää pari tankillista.
Mulla ainakin kesti koko sen ajan toi laakeri kun mulla auto oli.
Lainaus käyttäjältä: "nicke89"Vastariakuksi 6v 2/3a kennoista koottu hump pack. Sen saa kiinni orkkis telineeseen joko suoraan nippusiteillä, tai pienellä modaamisella. Sitten tietenkin myös laturi sitä varten.
En oo varma mahtuuko 2/3 hump pack. En oo kyllä kokeillut. Voi olla, että tiedät asian paremmin. Mulla itellä oli sellainen 4-kennoinen vastariakku.

-Illu
Huehue

Jazza

Akvaarioliike viskari kauhajoella myi ainakin ennen rc-tavaraa, mutta en oo ihan varma myykö enää. Kärkkäinen, Ylivieskassa kannattaa myös muistaa.
Traxxas Revo | RB TM323 | Futaba | Pro-Line

Hanhi

Lainaus käyttäjältä: "nicke89"Mikäs liike kauhajoelta löytyy? En löytänyt sitä googlella..
Akvaarioliike Viskari Oy

Lainaus käyttäjältä: "nicke89"Eli ihan kyosholiikkeestä tilaat kolmipalaisen kytkimen alumiinipaloilla, ja kytkinkellon mihin sopii normaalit kytkinlaakerit.
Atala RC:stä varmaan ainakin löytyy? Onko muita paikkoja, mitkä myyvät Kyoshon varaosia?

Onko tällä vanhemmalla Inferno TR15 paljon teknisesti eroa uudempaan malliin? Käykö samat varaosat?

Uudempi TR15: Linkki

Ilmari_S

Jaa sulla on se vanhempi malli mis on gx-15 -kone. En tiedä onko eroa muuten paljoa. Joo kyosho(kauppa) ja atala rc on käytännössä melkein sama juttu. Kysy sieltä sitten niistä osista jos et saa muualta tietoa, vai asutko kaukanakin lähimmästä atalasta?
Huehue

Teme X-2

GXR-15 koneessa ainakin on alumiiniset kytkinpalat. Hyvin on jo reilun gallonan kestäny, nyt alkaa se neulalaakeri olla jonkin verran väljä.

En sitten tiedä kävisivätkö suoraan tuohon GX-15 koneeseen.

Juhanu

Mutta kyllä kannattaa noilla säädöillä alottaa jos on eka polttis.
Mut kytkin kannattaa vaihtaa.

Hahamo

Kytkin kannattaa puhdistaa aika-ajoin niin kestää paremmin niin laakerit kuin palatkin.

usa-1

Btw, viskari on lopettanut jo viimevuoden keväällä rc-tavaran myynnin.Markku myi kauan kyoshoa, sitten vaihtoi hpi:hin,  ilmeisesti täällä niin vähän harrastajia että ei mennyt kaupan. Mutta varastossa on monenmoista osaa jopa vanhoihin kyoshon autoihin  :wink: Voi ehkä jokunen kytkinkin löytyä. Mistäspäin pohjanmaata olet? Sori OT.
Overpowered Savage/RB Concept TM728, Overpowered Revo/RbTm323, Mad Force Crawler x2/Nosram Rs28, Xray XB8 Pro,Xray T1, Homemade Tuber

Juhanu

Lainaus käyttäjältä: "Hahamo"Kytkin kannattaa puhdistaa aika-ajoin niin kestää paremmin niin laakerit kuin palatkin.

Kytkin kannattaa puhdistaa.Siellä on kaikenlaista pikku #askaa.

Hanhi

Lainaus käyttäjältä: "usa-1"Btw, viskari on lopettanut jo viimevuoden keväällä rc-tavaran myynnin.Markku myi kauan kyoshoa, sitten vaihtoi hpi:hin,  ilmeisesti täällä niin vähän harrastajia että ei mennyt kaupan. Mutta varastossa on monenmoista osaa jopa vanhoihin kyoshon autoihin  :wink: Voi ehkä jokunen kytkinkin löytyä. Mistäspäin pohjanmaata olet? Sori OT.

Asun Kurikassa ja eipä taida RC-harrastus nykyään täälläpäin  hirveän suosittua olla. Myykö Viskari nykyään edes polttoainetta?

Onko tietoa polttoainetta ja varaosia myyvistä liikkeistä Pohjanmaan / Etelä-Pohjanmaan alueella?

Hahamo

Moi tuli tossa pari viikkoa sitten aukastua kytkin ja nyt tuli uudet palat ja ei piru muista että miten päin ne tuli sinne :D. APUVA!!!

usa-1

LainaaAsun Kurikassa ja eipä taida RC-harrastus nykyään täälläpäin hirveän suosittua olla. Myykö Viskari nykyään edes polttoainetta?

Onko tietoa polttoainetta ja varaosia myyvistä liikkeistä Pohjanmaan / Etelä-Pohjanmaan alueella?

On siellä varmaan vielä muutama pönikkä. Lisää ei kuitenkaan meinaa tilata. Siellä on sitä 25% sidewinderiä.. En tiedä, itse enimmäkseen tilailen netin kautta. Tuu kesällä tänne kauhajoelle montulle ajeleen  :wink:
Overpowered Savage/RB Concept TM728, Overpowered Revo/RbTm323, Mad Force Crawler x2/Nosram Rs28, Xray XB8 Pro,Xray T1, Homemade Tuber

Sukkula

Päätin sitte silottaa rattaat kytkinkellosta ja siitä "mikälie" pinionista siitä vierestä...  Nyt pitäs uudet molemmat saada uudet, samanlaisia en taho ja nuo Kyöstin varaosatki maksaa maltaita. Miltä muulta valmistajalta mahtaa vastaavat osat saada? Ja onko jotain mitä hankittaessa kannattaa huomioida?

On muuten kumma miten tuo kytkinkellossa oleva metallirataskin silottuu muovisen rattaan kans...

Sami L

mikälie = spurri (spur gear) = pääratas

Se vakio kytkinkello on jotain mitälie tinaa, eikä vastaa kestävyydeltään kunnon teräskelloja, joita ns. kunnon autoissa käytetään.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Sukkula

Nostetaas tämäki ylemmäs...

Jäi tuo auto tuonne maalle ja olis tarkotus hakia uuet pyörän laakerit joka nurkkaan. Osaako joku kertoa minkä kokoset ne on, ja onko jotain erikois vaatimuksia?

mkuu

Lainaus käyttäjältä: Sukkula - 26.11.07 - klo: 14.27
Nostetaas tämäki ylemmäs...

Jäi tuo auto tuonne maalle ja olis tarkotus hakia uuet pyörän laakerit joka nurkkaan. Osaako joku kertoa minkä kokoset ne on, ja onko jotain erikois vaatimuksia?
koko on 5x10x4  kumisuojattu on varmaan paras vaihtoehto.

Sukkula

#26
kiitoksia mkuu:lle

Vielä heräs noista kytkinpaloista yms. kysymys ku niitä taas kerran kahtelin (viimeks sorruin heikkoihin).

Kytkimenä mielessä KC45(komposiittimateriaali). Hintahan tuolla kc45:lla on noin 3x vakioon verrattuna, ilmeisesti riittävän kestävä

Sitten vielä:
-pääratas TR41-39/42, eli vakio
-kytkinkello SD54

Kommentteja noista?



TheArska

Itse aikoinaan vaihdoin alumiinisen tilalle komposiittisen joka on huomattavasti kevyempi, joten se on herkempi ja ottaa kiinni hieman korkeammilla kierroksilla, eli auto lähtee paikaltaan paljon paremmin..(kevennin itse vielä lisää sitä komposiittista, mutta esim. hpi:lta saa sellaisen kapean ja kevyen, missä on lisäksi kolmet kiinnitys reijät, joten sitä voi myös hieman säätää)
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

miksalo

helpoin parannus osa tuohon autoon löytyy toisesta merkistä.
eli myy kyöstisi jollekin merkki fanaatikolle ja osta parempi vastaava auto.
näin ei tarvitse joka osaa vaihtaa parempaan/ketävämpään :mrgreen:
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Sukkula

Lainaus käyttäjältä: miksalo - 27.11.07 - klo: 09.00
helpoin parannus osa tuohon autoon löytyy toisesta merkistä.
eli myy kyöstisi jollekin merkki fanaatikolle ja osta parempi vastaava auto.
näin ei tarvitse joka osaa vaihtaa parempaan/ketävämpään :mrgreen:

Kohtuullisen hyvä idea, mutta tuoha vaatii aikamoisia lisäinvestointeja. Ja jos vaihtaisin niin mielessä olis sitte ihan 1:8 buggy. Mitähän tuommosesta vähän käytetystä vois saada?

Vois nyt kuitenkin aluks korjata tuon...