Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijoille

Aloittaja Taski, 03.03.07 - klo: 18.26

Joel P

#30
e.

Juhanu

Lainaus käyttäjältä: "FrzT"Kuulalaakerit kannattaa asentaa joka kulmaan. Itselläni meni jo litran ajon jälkeen lähes kaikki vakiolaakerit väljiksi. 5x10x4 laakereita taisi mennä 11 kpl ja 8x14x4 laakereita 4 kpl. Säädettävät ylätukivarret on myös hyvä hankinta, eivätkä ne maksa paljon jos teet ne 5.8mm nivelpalloista (1284), Shock ball endeistä (W5019) ja 3mm kierretangosta.

Joo laitoin heti kuula laakerit kun ostin puren koska tiesin että ne menee väljiksi. Ja kitkaa ei ole niin paljoa ja ne liuku laakerit on karheet kun mitkä siitä pinnasta.

Divi

Taitaa se alkukäyrä nimenomaan olla yksi kuumimmista alueista kun ajattelet mihin päin kuumat pakokaasut palotilasta lähtee kun mäntä menee alas. Ruuvien reijät lohkossa kulkee siitä ihan parin millin päästä pakoaukkoa, joten kullä ne lukitteet sielä sulaa jos kone on käyntilämmössä.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Huttunen93"Tämä riippuu taas aivan öljyistä, jota käytetään...Olikohan se jotain
Motulia nyt mitä katsoin, ei täyttä varmuutta...

Nimenomaan...
Ja mikäli sinulla on Motuli menny paksuksi tavaraksi niin heitä se mäkeen... Nimittäin tossa mun Motuli pönikässä on ihan tuollaista hyvinkin lirua tavaraa.
Edelleen hyvinkin ohkasta tavaraa.

Juhanu

Lainaus käyttäjältä: "Huttunen93"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Nyt sitten järki kouraan.

Et voi mitenkään yleistää että moottoripyörissä käytettävä öljy on paksua.
Itse olen käyttänyt 4 eri moottoripyöräöljyä ja jokainen on ollut hyvinkin juoksevaa nestettä.
Otetaan sitten vertailuksi esim PSR filttereiden mukana tuleva nimenomaan näihin pienoisautojen filsuihin tarkotettua öljyä... Tuopas onkin selvästi paksumpaa tavaraa.
Itseasiassa paksuinta filsuöljyä mitä olen tähänmennessä edes pullosta kaatanut.
Motokrossifilsujen öljy on lähes vettä kun sitä pönikästä kaataa.

Myöskin lopputuloksessa on eroa, vaikkakaan ei paljon.
Motokrossiöljy venyy seittimäisenä filsusta kun sitä käsittelee kuivauksen jälkeen.
Tämä PSR öljy ei.
Silti PSR öljy on ollut ns paksumpaa tavaraa eli lika on jäänyt hyvinkin pintaan toisin kuin motokrossiöljyllä jolla lika on hiljalleen painunut syvemmälle filsuun.

Molemmat ovat toimineet ilman minkäänlaisia ongelmia.

Edelleen ei vaan voi sanoa että motokrossipyörien öljy olisi paksumpaa... Näin kun ei ole tähänmennässä näyttänyt olleen.

Tämä riippuu taas aivan öljyistä, jota käytetään...Olikohan se jotain
Motulia nyt mitä katsoin, ei täyttä varmuutta...

Ja on toi polttis filsu öljy jäykkää kamaa kun sitä pitää pihalla pakkasessa :lol:
Mut meneekö kyseinen aine pilalle siitä.Mulla jäi se pihalle pakkaseen ja se oli ihan valkoista. Mut toivon että ei. Toi puteli on niin pieni mut maksaa hitosti...

Taski

ömm missä tuossa edes on nuo laakerit mitkä kannattaisi vaihtaa  :oops:
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

FrzT

Räjäytyskuvaa kun katsot niin kaikki osat joiden numero 1916 on korvattavissa 5x10x4 laakereilla ja 1918 osat on korvattavissa 8x14x4 laakerilla.
Powered by: Araldite & Panduit
| 808 | M18T Pro | M03 |

Taski

no mitä haittaa laakereiden väljistymisestä on? voivatko ne rikkoa paikat?
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Duster1

No eihän siitä haittaa ole jos renkaat lonksuu miten sattuu jne.  :wink:
Vaihdelaatikossa tai muualla diffeissä taas "hölskyvät" rattaat ei tule kestämään.
Axial SCX 10 TR

Taski

Eivätkö rattaat ole "akseleissa" kiinteästi ilman laakereita? vai pitääkö niihinkin laakerit vaihtaa. Paljonkos tuommoisilla laakereilla yleensä on hintaa?
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

FrzT

Rattaat ovat kiinteästi akselissa kiinni, mutta akselin mennessä väljäksi alkaa se ratas pomppimaan. Laakerit maksavat liikkestä noin 1-2 euroa / kpl,
mutta ostaa niitä 10 kpl putkissa vaikka tuolta niin ei maksa niin paljon.
Powered by: Araldite & Panduit
| 808 | M18T Pro | M03 |

Taski

Onkos tuo pta3:n mukana tulevan starttisetin mukana oleva metallipompula polttoaineensuodatin (ainakin näyttää siltä, mutta sisällä ei ole kuin metalliverkko)? Auttaako tuo jotain, ja kannattaako se asentaa?

Toinen kysymys vielä: tarvitseeko noita rattaita jotka tuosta vauhtipyörän vierestä lähtevät, rasvailla? jo muutaman tunnin ajeluiden jälkeen näyttää siltä että ovat kuluneet jonkunverran...
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Mika R

Tottakai kannattaa

Pete T

Lainaus käyttäjältä: "Taski"
Toinen kysymys vielä: tarvitseeko noita rattaita jotka tuosta vauhtipyörän vierestä lähtevät, rasvailla? jo muutaman tunnin ajeluiden jälkeen näyttää siltä että ovat kuluneet jonkunverran...

Eipä niitä kannata rasvailla. Pieni kuluneisuus on normaalia. Mikä nyt kannattaisi tarkistaa niin diffit. Jokohan niissä on öljyt sisällä vai rasvat?

Jokunen vuosi sitten Kyoshon esikasatuissa autoissa oli ongelmana, että diffeissä oli rasva ja sitäkin aivan liian vähän eli ajaessa rasva roiskui diffikotelon seinille ja rattaat jäivät kuiviksi.

Taski

tuota mistähän nuo "diffit" löytä? kyse ilmeisesti differentiaalivaihteistosta yms? ainakin autoskenen sanoista päätellen?
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Ilmari_S

Niitähän ne diffit tarkoittaa, löytyy auton etu- ja takapäästä, joskus myös keskellä.
Huehue

Duster1

Lainaus käyttäjältä: "Ilmari_S"Niitähän ne diffit tarkoittaa, löytyy auton etu- ja takapäästä, joskus myös keskellä.

Tai ei edessä tai takana ollenkaan :wink:
Axial SCX 10 TR

Ilmari_S

Huehue

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "Mika R"Tottakai kannattaa

siis polttoainesuodatinta tarkoitin

Taski

jees, nyt on polttoainesuodatin letkuissa kiinni. Toivottavasti saa löpöä, kun asensin hieman pienempihalkaisijaisen silikoniputken kun vanhat luiskahteli kokoajan irti niin helposti. Nyt täytyisi sitten vielä lokarit rakennella jostain muovinpalasista että pääseepi lumeen ajelemaan =)

Oliskos hyviä ehdotuksia tuohon pta3:een kopaksi, kun pitäisi tuosta jonkinsortin drifteriaihio rakennella :)
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

frostgrey

Minkäläiset(etu,keski ja taka) diffi öljyt mahtaisivat olla sopivat GS Storm Evolutioniin?  Rtr.ssä kun ei ole kuin rasvat tällä hetkellä. :roll:

Maakari

autosta ei ole kokemusta mutta mielestäni ihan perus setti 3-3-5 toimii..
.|RC-Garage|.
Asso+Futaba+LRP

Pete T

Eikös taakse kannattaisi laittaa 1000, keskelle 6000 ja eteen 4000. Tämä nyt oli minun mielipiteeni :wink:

Maakari

Mutta siis tästähän ei kannata ruveta tappelemaan kun jokaisella on omat mieltymyksensä.. Mutta eiköhän sieltä stormin ohjekirjasta löydy sopiva setti.
.|RC-Garage|.
Asso+Futaba+LRP

Taski

joutuukos sen diffin purkamaan kokonaan, vai onko siinä jokin täyttöaukko? :o auto ei ole nyt tuossa ihan näkyvillä, niin olisi kiva saada vähän ennakkotietoja =)
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Pete T

Juuh, mutta ainahan kannattaa kokeilla eri setupeilla. En lähde tappelemaan  :lol:

Maakari

kyllä pitää purkaa. Ja nyt vielä kun sielä on rasvat sisällä niin pitää ottaa rattaat pois ja putsata koko diffi ja sit lyödä silikoonit sisään..
.|RC-Garage|.
Asso+Futaba+LRP

Pete T

Lainaus käyttäjältä: "Taski"joutuukos sen diffin purkamaan kokonaan, vai onko siinä jokin täyttöaukko? :o auto ei ole nyt tuossa ihan näkyvillä, niin olisi kiva saada vähän ennakkotietoja =)

Ei ole täyttöaukkoa vaan joudut purkamaan diffin. Ja jos nyt en ole aivan väärässä niin sinun autosi diffeissä käytetään rasvaa ja niissä ei ole tiivisteitä joten öljyn käytössä tulee ongelmia.

Taski

jaahas, no sitä en nyt jaksa alkaa vielä tekemään kyllä. Vaikuttaa sen verran isolta hommalta... pitääköhän tuota autoa paljonkin purkaa saadakseen ne diffit sieltä?

Entäpä sitten vanteet & renkaat? Millä perusteella tuohon ostetaan vanteet? Vanteille nyt sopivat renkaat aina löytyy, mutta onko vanteiden kiinnitystavoissa eroja, ku minkä kokoiset vanteet tuohon sitten oikein pitäisi ostaa?
Auto edelleen se pta3
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Futaba

Tohon käy normaalit turistivanteet (normaalit=yleisimmät).
| Academy | Axial |