Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijoille

Aloittaja Taski, 03.03.07 - klo: 18.26

Pete T

Lainaus käyttäjältä: "Taski"jaahas, no sitä en nyt jaksa alkaa vielä tekemään kyllä. Vaikuttaa sen verran isolta hommalta... pitääköhän tuota autoa paljonkin purkaa saadakseen ne diffit sieltä?


Tuliko auton mukana Kyoshon manuaalia jossa opastetaan auton kasaaminen alusta loppuun saakka? Jos ei niin Kyoshon saitilta löytyy manuaali pdf-tiedostona.

Taski

Selevä kiitos.
Jatkan tyhmien kysymysten linjaa vielä liittyen hehkun käyttöön. Olen laitaillut sitä muutamia tunteja sillointällöin, joten en tiedä sen varaustilaa. Onko mahdollisuutta saada sitä yleismittarilla selville, tai sitten tyhjentää sitä jollain keinoin, esim laittamalla tulppa hehkumaan sen kärkeen, vai hajottaako se tulpan tai laitteen?

^^
Tuohon liittyen; Ei tullut muutakuin muutaman sivun pikamanuaali. täytyypä käydä etsimässä tuo täydellisempi sitten samantien.
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Ilmari_S

Ei sun kysymykset mitään typeriä ole. Ensinnäkin, mulla on sellanen olo, että ei hehkun ensilataukseen riitä se mitä siinä jossain esim. kyoshon ohjeessa lukee, sen pitäis olla paljon kauemmin... Oonko nyt ihan väärässä?
Huehue

Dustbin

Laita se hehku yön yli latautumaan. Pari tuntia tavallisella hehkun mukana tulevalla laturilla ei riitä mihinkään, eli kennosi ei ole koskaan ollut edes täynnä.
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Pete T

Onkohan tuosta hehkulaitteesta mitään tietoa saatavilla? Jos tiedetään akun kapasiteetti ja laturin latausvirta niin saadaan laskettua latauksen kesto. Luulisi siinä pikaoppaassa olevan tietoa lataamisesta.

frostgrey

Onko noissa vastarin akuissa paljon eroa,  vakiona GS:ssä tuli se "palikka" mihin saa nelja AA-akkua/patteria.  Nyt on 2500mAh 1.2v akkuja 4kpl, eli 4.8v.  Ei tunnu kauaa kestävän per lataus :? .  Tuossa gs:ssä on aika ahdas tuo vastari kotelo. Joten en tiedä saako sinne mahtumaan mitään muuta.

Eli, kannattaako hommata kunnon 6V(eikö servot ole max 6V:lle?) vastari ladattava akku?

Sami L

Kyllä kannattaa, ja lonkalta heittäisin että sinne menee 2/3A kennoista koottu pakka heittämällä. (1100-1400mAh akselia löytyy ko. kennokoolla ja sillä ajaa kyllä pitkän session.)

Kylmillä keleillä akun toiminta muuttuu ja onkohan nuo akkupatterisi vielä kunnolla heränneet?
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

ilpi

Itellä ainakin mahtuu GS:ään ihan normaali humppi ku vaan asettelee ne sinne nätisti, ja heittää se virtakytkimen helv... ei tuu muuta ku harmia siitä. Johdot vetää pihalle siitä reijästä niin ei tarvi kantta aukoa jos haluaa virrat pois.
HotBodies,TeamLosi,Liquidrc.Näillä mennään!

frostgrey

Tänään lähti se virta kytkin mäelle, kun sähköt sekoilee, ehkä hieman liian kostea keli 8) .  Katotaan nyt lähteekö toimiaan kun hieman kuivahtaa  :roll:

Pete T

Virtakytkin kannattaa poistaa ja laittaa johdotus suoraan vastarille. Itselläni on lukittava liitin välissä joten lataus/akun vaihto käy nopeasti eikä tarvitse pelätä virtojen katkeamista.
Suosittelen kyllä hankkimaan akkupaketin. Kunnon tärskyssä, patterikotelosta kyllä kenno/paristo pomppaa helposti pois ja lopputuloksen tiedättekin.

Mika R

näinhän se on. patterikotelon voi teipata teipillä ympäri ensi hätään niin patterit ei pääse liikkumaan

Pete T

Jep, ja lisäyksenä Mikan vinkkiin eli akkupaketti kannattaa suojata jos vaan siellä radioboxissa on tilaa. Itse käytän tietokonepakettien mukana tullutta hieman superlonia kovempaa materiaalia. Matsku pitää akkua paikallaan ja vaimentaa iskuja.

Taski

Onkohan tästä pta3:sta nyt sitten kytkinlaakerit jo selvät kun noin 2 litraa ajettu ja auto ei tahdo työntämällä liikkua mihinkään? Mistähän nuo löytyisivät? onko paha/kallis vaihtaa? en viitsisi koko autoa purkaa ja arpomalla osia vaihtaa :/
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Divi

kone irti, kytkinlaakerit löytyy siitä vauhtipyörän vierestä kampiakselin päästä. Kampiakselin ja kytkinkellon välistä. Jartsalta pötkö uusia ja maksaa alle euron kappaleelta. Pitäis vaihtaa useamminki kuin parin litran välein.

Sami L

Jos kyseinen vempain käyttää kuulalaakereita siellä vakiona....
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Taski

irrotin kaikki vauhtipyörään asti, eikä siellä kyllä mitään laakereita missään näkynyt. joku rautalevy vain. ilmeisesti siellä ei mitään kuulalaakereita sitten  edes kaivata. kiinnitettyäni vehkeen, pyöri kaikki taas hyvin.  Ovatko nuo jousilla toisiinsa kiinnitetyt muovinpalojen näköiset vempaimet kytkinlevyt?
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Sami L

Kytkinpalat.

Laakerit ovat siinä kytkinkellon rattaan keskiössä, siellä on joko pari kuulalaakeria tai sitten neulalaakeri. Muita patentteja en ainakaan henk. koht. ole tavannut.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Taski

jooop jotain neulalaakereiden tapaista siellä taisikin pilkottaa. Olisi pitänyt vain katsoa tarkemmin. En taida niitä nyt kuitenkaan jaksaa vaihtaa, sillä vastus hävisi kun purin vehkeen. taisi olla vain hiekkaa tms päässyt sekaan :)
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Taski

tässä vehkeessä on kyllä omituisesti kuluvia osia. Kaverin uudesta alpha 3:sta jyrsiinty vetarit vituiks melkeen ekan ajokerran jälkeen, lisäks sitä ei tahdo saada säätöihin millään ja nyt etudiffissä on jotain omituista kun se ei välitä voimaa mihinkään. miten ihmeessä tuo on noin rakennettu että osat kuluvat samantien loppuun?
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "Taski"tässä vehkeessä on kyllä omituisesti kuluvia osia. Kaverin uudesta alpha 3:sta jyrsiinty vetarit vituiks melkeen ekan ajokerran jälkeen, lisäks sitä ei tahdo saada säätöihin millään ja nyt etudiffissä on jotain omituista kun se ei välitä voimaa mihinkään. miten ihmeessä tuo on noin rakennettu että osat kuluvat samantien loppuun?

Kyllä näistä Aku Ankka -lehden mainosten autoista on täälläkin palstalla aina välillä varoiteltu. Toivottavasti ei lopu harrastus heti ensimmäisiin vastoinkäymisiin.  :wink:
---

Pete T

Juuh, ikävä todeta, että samat ongelmat on edelleen alphoissa kun 2000-luvun alussa.
Itse kun aikoinaan kyseisen pelin ostin niin myyjä neuvoi heti purkamaan auton ja kasaamaan uudestaan ohjeen mukaan.
Esikasauksessa oli tullut mokia. Ei hyvää mainosta K:lle, mutta mutta...pienellä puuhastelulla ja osien vaihdolla tuostakin saa hyvän harjoittelupelin. Valitettavasti vaan euroja kuluu virittelyssä, mutta harrastus maksaa..

Taski

joop, meikäläinenkin otti kyllä alusta saakka sen linjan että hajoavat osat korvataan tuplasti paremmilla. Ehkäpä se siitä rupeaa kestämään. Opinpahan ainakin jotain näistä polttiksista samalla, ja ehkäpä seuraavaksi sitten joskus ostan jotain Hifimpää x)

edit: ja nyt leipo sitten perä kiinni :E alkaa pikkuhiljaa ketuttaa
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

Taski

mihinkäs tuossa pta3:ssa kannattaa muualle laakerit vaihtaa kuin pyöriin?
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

FrzT

Tasauspyörästöön, elikkäs 4 kpl 8x14x4 laakereita ja 3 kpl 5x10x4 laakereita.
Powered by: Araldite & Panduit
| 808 | M18T Pro | M03 |

Taski

joutuupikos tuossa paljonkin purkamaan autoa? :o kertaakaan en vielä kunnolla ole osiksi pistänyt, joten pieni osviitta olisi mukavaa, että mitä kannattaa purkaa jotta saa ne vaihdetuksi =)
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

FrzT

Joutuuhan sen aika atomeiksi laittamaan... mutta parin kerran jälkeen
kun olet purkanut ja kasannut auton niin se alkaakin jo olemaan rutiinia.
Powered by: Araldite & Panduit
| 808 | M18T Pro | M03 |

Taski

noh, rohkea rokan syö. kait se täytyy sitten palasiksi pistää. oppiipahan sitten
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5

FrzT

Itseltäni ei enää montaa hetkeä mene diffien "säätöön" on sitä jo sen verran tullut tehtyä.
Powered by: Araldite & Panduit
| 808 | M18T Pro | M03 |

ToniP

Ja nyt muistutus ruuvien kantojen varjelemisesta.
Älä missään olosuhteissa ruuvaa ainakaan lukitteen kans, joka joihinkin kohtiin on pakollista, huonokantaista ruuvia kiinni! Jos on pakko, tee siihen jo valmiiks skora (ura) poissaamisen varmistamiseks.
- Ensinnäkin hanki kunnon työkalut, säästät ajan mittaan niitten hinnan moninkertasesti.
- Toiseks hanki jo varalle ruuvisatsi ainakin niistä joita eniten joudut ruuvailemaan, siitä voit käyttää uuden ruuvin sitten kun kanta menee sököks.
- Kolmanneks, älä väännä muovista kierteitä "yli". Ne ruuvit pysyy siinä muovissa uskomattoman hyvin kii.
- Neljänneks, saat ruuvisatseja ja lukitteita alan liikkeistä ja neuvoja foorumeilta. Kannattaa lukea ja taas lukea vanhoja viestejä, haku on kans hyvä.

Taski

jeba, noita yleisimpiä ruuveja nyt alkaakin jo olemaan että eiköhän niillä selvitä. Tänään päätti pta:sta hävitä veto etupyöriltä, ja vika on kyllä laatikossa sisällä, sillä ulkoapäin mikään ei tyhjää pyöri. Tarviipas vaihdella nyt sitten laakerit yms. samalla kun kerran purkamaan alan =)

edit: puhuin sittenkin kakkaa. Kardaanin pää pyöristynyt. Onko tuon kardaanin takapäähän saatavilla mitään kestävämpää patenttia? vaikuttaa hieman heikolta tuo "holkkiliitäntä" jossa ei ole mitään ruuvia tms.
Stampede Brushless | Pure | Rustler MM5700 | Sava 3,5