Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Tattarisuon rata Helsingissä

Aloittaja jarkko, 05.04.07 - klo: 09.10

jerzirccar1

No arvaa vaan jos ne on meidän kamat. Kiitoskset (mikäli ne on meidän :p)
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

TheArska

Onkohan kukaan löytänyt tattikselta 2,0mm kuusiokolo avainta? Avaimessa on harmaa kahva jossa lukee merkki.
Jos jollain on havaintoa niin viitsitkö pistää yyveetä.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

pieto

Onko radan pesua tiedossa? Meinaan vaan että tuppaa olemaan aika pölyinen. Vai pestäänkö se aina vaan alkukaudesta?
Kyosho GT Racing Art

SS

Keräätte vaan kasaan sen hieman yli 600 euroa jonka radan pesu keväällä maksoi. UAU ei sitä toista kertaa tällä kaudella maksa. Lehtipuhaltimia kannattaa kokeilla.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

pieto

Åkrait. Kait sinne joku päivä kun kontti on auki pitää mennä puhaltelee rataa
Kyosho GT Racing Art

Cruisaaja

Tonnehan voisi jo perustaa löytötavaratoimiston, jossa Sami voisi päivystää 24h  :mrgreen:
Sponsored by own wallet

pieto

Onko kukaan käynyt mestoilla? Onko siellä älyttömästi vettä radalla?
Kyosho GT Racing Art

Mikko L

#307
Terve

Olen ollut Tattarisuon alueen toiminnanjohtajan kanssa puheissa pienoisautoilualueen kehittämisen tiimoilta ja terveiset ovat varsin positiiviset  :azn:

Nuorisoasiankeskus olisi valmis panostamaan Tattarisuon pienoisautoilualueeseen, mutta tekijät ja suunnitelma puuttuu. Tarkkaa summaa ei pysty kuitenkaan sanomaan paljonko alueen kunnostukseen ja ratojen tekemiseen saa, se selviää vasta kun suunnitelma ja kustannusarvio on tehty ja paljonko kaupunki sitten lopulta myöntää. Viimeaikoina kaupunki on kuulemma kuitenkin myöntänyt kohtuullisen hyvin rahaa nuorille suunnattuihin hankkeisiin.

Eli mitä tapahtuu seuraavaksi? Ensiviikolla on tarkoitus käydä asioita tarkemmin läpi ja aloittaa suunnitelman tekeminen. Tätä varten tarvitaan ideoita, toiveita ja ajatuksia mitä alueelle pitäisi ja haluttaisiin tehdä.

Tiedossa on, että alueelle on suunnitelmissa rakentaa 1/18 ja 1/8 krossiradat, lisäksi varikkoalue kaipaa parannuksia. Mitä muuta? Laittakaa ajatuksia tulemaan ja jos joku haluaa osallistua suunniteluun enemmän niin laita YV:tä.

Tähän asti PA-alueella ei ole ollut omaa yhteyshenkilöä NUKE:lla mutta nyt tilanne on muuttumassa, mikä helpottaa osaltaan asiointia NUKE:lle tästä eteenpäin.
Old fart

rcoss

Yksi tärkeimmistä asioistahan olisi radan kaatojen korjaaminen. Ettei vesi jäisi aina järviksi asti majailemaan.

Ajamaan pääsisi sateen jälkeen viimeistään muutamassa tunnissa kun nyt tarvitaan ensi muutaman tunnin radan kuivausoperaatio ja sitten saa odotella vielä sen muutaman tunnin. Usein vain se radan kuivausoperaatio vaatii niin paljon vaivaa, että tuntuu olevan tekijät monesti vähissä, varsinkin loppukaudesta.

Tiedetään, tämä maksaa. Mutta joskushan se pinnoite siinä pitäisi kuitenkin uusia...


peitsamo

Hienoa Mikko, tuo kuulostaa hyvältä.

Mulla oli joskus semmonen villi ajatus, että jos löytyisi paikka, jossa olisi sekä asfalttibaanaa, että krossirataa, olisi hienoa tehdä myös niiden yhdistelmä, eli rallycross-tyyppinen rata? Tekemisellä tarkoitan sitä, että ratojen sijoittelu olisi siten, että niitä voitaisiin ajaa "ristiin".

Tässäkin on tietysti omat haasteensa, esim. hiekan ja pölyn kulkeutuminen asfaltille, ajajakorokkeen sijoittuminen rataan nähden jne. mutta toisaalta siinä olisi omat hienotkin puolensa?
Flying Calacucco

kessi

nopeampi rata eli suurennusta, ja auki olo ajat eli milloin saa ajaa radalla voisi alkaa aikaisemmin kuin myös loppua myöhempää, crossi rata ei saa syödä nykyisen radan kokoa.
C8, kyosho evolva, rex pr-21r01wc (m.rossi) ,picco 21 (Ielasi Daniele), Sanwa.

Mikko M

Tattarisuon aukioloaikoihin ei voi vaikuttaa, koska vissiin joku ympäristölupa määrittelee ne ja valituksia on muutenkin tullut melusta, joka on nyt aika minimaalista verrattuna lentokentän meluun. Tattarisuon tulevaisuus saattaa olla (=on) muutenkin vaakalaudalla, kun lentokenttä on päätetty hävittää, mutta siihen nyt saattaa taas venähtää useampikin vuosikymmen :grin:.

Korjatkaa, jos on väärää tietoa.

peitsamo

Ajoajat on määritetty ympäristöluvassa, näin minäkin olen asian käsittänyt. Toisaalta ei kai mikään estä anomasta muutosta ko. lupaan, perustellen sitä esim. melun mitättömyydellä verrattuna lentokentästä aiheutuvaan meteliin. Ihan sama asia on myös Lavangossa. Tiedä sitten millaista byrokratiaa asia vaatisi ja onko vaiva sen väärti?
Flying Calacucco

jarkko

Lainaus käyttäjältä: rcoss - 13.08.08 - klo: 11.12
Yksi tärkeimmistä asioistahan olisi radan kaatojen korjaaminen. Ettei vesi jäisi aina järviksi asti majailemaan.
Tiedetään, tämä maksaa. Mutta joskushan se pinnoite siinä pitäisi kuitenkin uusia...

Tämä toivehan on meille kaikille yhteinen.
Itse asiassa ongelma ei ole pinnoite, joka on vielä kohtuullisen "tuore" ja hyvässä kunnossakin. Eikä niitä kuoppia siihen aikojen alussa rakentamisen yhteydessä suinkaan tehty.
Rataa elää joka vuosi, koska sen pohja elää. Alueen nimikin kertoo minkälaisesta seudusta on kysymys. Pohja on vetelä eikä esim. ime vettä pahemmin pois edes rataan tehtyjen lukuisien reikien kautta. Asfaltin alla on varsin karkea sora, joka kyllä sallisi veden alaspäin menemisen jos vaan pohja ottaisi sitä vastaan.

Olisikohan jollain tiedossa vastaavia paikkoja, joissa tämän tyyppisen ongelman korjaamisessa on onnistuttu, niin asiaa voisi ehdotella eteenpäin?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

rcoss

En tarkoittanutkaan että ongelma olisi pinnoite. Mutta jos esim. pinnoitetta lähdettäisiin uusimaan niin ehkäpä samaan syssyyn sitä voitaisiin uusia alustaakin.

Paljon voisi auttaa jo se, että alla olisi nykyistä paksumpi kerros soraa. Muuten, onko kellään tietoa paljonko sitä soraa nykyään on siinä alla... ?

pieto

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 13.08.08 - klo: 10.52
Terve

Olen ollut Tattarisuon alueen toiminnanjohtajan kanssa puheissa pienoisautoilualueen kehittämisen tiimoilta ja terveiset ovat varsin positiiviset  :azn:

Nuorisoasiankeskus olisi valmis panostamaan Tattarisuon pienoisautoilualueeseen, mutta tekijät ja suunnitelma puuttuu. Tarkkaa summaa ei pysty kuitenkaan sanomaan paljonko alueen kunnostukseen ja ratojen tekemiseen saa, se selviää vasta kun suunnitelma ja kustannusarvio on tehty ja paljonko kaupunki sitten lopulta myöntää. Viimeaikoina kaupunki on kuulemma kuitenkin myöntänyt kohtuullisen hyvin rahaa nuorille suunnattuihin hankkeisiin.

Eli mitä tapahtuu seuraavaksi? Ensiviikolla on tarkoitus käydä asioita tarkemmin läpi ja aloittaa suunnitelman tekeminen. Tätä varten tarvitaan ideoita, toiveita ja ajatuksia mitä alueelle pitäisi ja haluttaisiin tehdä.

Tiedossa on, että alueelle on suunnitelmissa rakentaa 1/18 ja 1/8 krossiradat, lisäksi varikkoalue kaipaa parannuksia. Mitä muuta? Laittakaa ajatuksia tulemaan ja jos joku haluaa osallistua suunniteluun enemmän niin laita YV:tä.

Tähän asti PA-alueella ei ole ollut omaa yhteyshenkilöä NUKE:lla mutta nyt tilanne on muuttumassa, mikä helpottaa osaltaan asiointia NUKE:lle tästä eteenpäin.

Varikkoalue tarvitsee ainaskin parannusta, enemmän katettua aluetta, enemmän sähköpistokkeita ja pirun hyvä olisi tietysti vesipiste. Olisko sinne mahdollista saada esim. baja-maja niinkuin mikroautopuolella?

Rcossin mainitsema kaatoparannus olisi tietysti myös erittäin tervetullut parannus mutta uskon että se on liian iso homma, vai???
Kyosho GT Racing Art

AnttiL

Konttissa olevien tavaroiden esim. paineilma ja kuivaus lastat olisi hyvä saada myös avaimettomien harrastajien saataville, joita taitaa valtaosa radan käyttäjistä olla.

jarkko

Hyvähän se olisi ja niin toimittaisiinkin elleivät vandaalit heiluisi radalla rikkomassa ja sotkemassa miten vaan parhaiten pystyvät. Tänä kesänä jäi kerran kaksi tuolia yöksi ulos ja ne oli yöllä hajoitettu radalle ja sen päälle levitetty vielä roskiksista jätteet radalle.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

miksalo

Joltain on nyt unohtunut hieno grilli radan varteen.
Vai onko tuonne rata-aluelle suunnitteilla uusi grillaus/leirintäaluekin.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Mikko L

Joltain unohtui perjantaina tankkauspullo ja lämpömittari varikkosuoralle. Tankkauspullo löytyy kontista, lämppäri minulta. Tavarat saa kätevästi esim. sunnuntaina 11-17.
Old fart

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: heebis - 14.08.08 - klo: 23.14
Konttissa olevien tavaroiden esim. paineilma ja kuivaus lastat olisi hyvä saada myös avaimettomien harrastajien saataville, joita taitaa valtaosa radan käyttäjistä olla.

Nuo laitteet mistä puhut on UAUn omaisuutta (ja ne on tarkoitettu heidän käytöön myös ensisijaisesti) eikä kaupungin ja sen takia ne ovat lukossa. Jos ne olis vapaasti käytössä siellä 24/7 niin niitä ei olis enää siellä :evil: Se joka avaa kontin on myös vastuussa siitä (näin olen asian ymmärtänyt).
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

AnttiL

Tämä selvensi asiaa. Luulin että tavarat ovat nuken omaisuutta.

jarkko

#322
Tattarisuon alueen omistaa Helsingin kaupunki ja kaupungin Nuorisoasiainkeskus (lyhyesti NuKe) on alueen hallinnoija sekä pyörittää siellä moottorihallin toimintaa sekä mopo koulua ym. nuorisolle suunnattua omaa koulutusta ja toimintaa.

Pienoisautoradan osalta ylläpidon, huollon ja kunnostamisen on käytännössä tänä vuonna hoitanut UAU (Uudenmaan autourheilijat ry) ja sen Tattiksella ajavat jäsenet. Myös kaikki radalle hankittu kalusto on UAU:n tai sen jäsenten henkilökohtaisesti hankkimaa. Tänä vuonna UAU otti hoitaakseen myös ratakorttien myynnin rata-alueella ja rc-tilaisuuksissa. Ratakorttien määrä on saatu kasvatettua voimakkaasti viime vuodesta.

Nuorisoasiainkeskuksen väki on ollut aktiivinen alkukesästä maamassojen siirrossa, mutta heidän rajalliset resurssinsa ovat muuten olleet suunnattuna pääasiassa moottorihallin toimintaan sekä nuorison mopo yms. koulutukseen ja mikroautopuolelle.

UAU jatkaa keskustelua pienoisautoradan ja alueen kehittämisestä Nuorisoasiainkeskuksen kanssa. Mikko L:n ja muiden kiitettävästi kantaa ottaneiden ideat ja ehdotukset kootaan yhteen NuKen kanssa pidettävään tapaamiseen, jossa toivottavasti on kattavasti mukana sekä 1/18 sähkökrossiradan että asfalttiradan nykyisten ja tulevien käyttäjien toiveet ja tarpeet.

Tattiksella on ajoittain ollut esillä myös ajatus 1/8 polttiskrossiradan tekemisestä. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että sellaisen tekemiseen ei missään nimessä Tattiksella tulisi ryhtyä. Perusteluni on seuraava:
1. Toimiva ja ajokuntoinen polttiskrossirata tarvitsee paljon hoitoa ja huoltoa, johon kaupungilla ei tämänhetkisen tiedon pohjalta ole osoittaa resursseja eikä tekijöitä. Huoltotarpeen tiedämme hyvin Lavangon radan kokemusten pohjalta.
2. Helsinkiläisten lähellä Lavangossa on erittäin hyvä ja aktiivisesti hoidettu SM-tason polttiskrossirata.
3. Asfalttirata on Tattarisuon rata-alueen ylivoimaisesti eniten käytetty osa ja sellaisenaan ainoa ajopaikka kesällä eri kokoisille touring-tyyppisille pienoisautoille. Asfalttiradan käytettävyys kärsii VOIMAKKAASTI savi-/hiekkapohjaisen polttiskrossiradan radan aiheuttamasta pölyhaitasta. Työn alla oleva 1/18 sähkökrossareille tarkoitettu rata tuskin aiheuttaa merkittävää pölyhaittaa.

Jarkko Kuusinen
puheenjohtaja
UAU / pienoisautojaos
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

jerzirccar1

Joo ei missään nimessä mitään 1/8 krossiratoja tattikselle.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jerzirccar1

#324
 :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

copter

LainaaTätä varten tarvitaan ideoita, toiveita ja ajatuksia mitä alueelle pitäisi ja haluttaisiin tehdä.

Oma toivomukseni olisi, että polttisradalla vasemman reunan mutkassa oleva töyssy tasotettaisiin. Se joka siis on siinä uloimmassa mutkassa hieman puolivälin jälkeen. 1/10 ratapolttiksella auto lähtee helposti siitä omille teilleen jos töyssystä ei ole tietoinen ja tästä johtuen "normaalia" linjaa ei voi ajaa.

miksalo

Tattarisuolla on jostain kumman syystä ruvettu tänä kesänä ajelemaan miten sattuu.
Esim varikkosuoraa edestakaisin vaikka autoja on paljon radalla samaan aikaan.
Ymmärrän kyllä tuon jos radalla ei ole liikennettä.
Viime kesänä kyllä suurimmaksi osaksi rataa kierrettiin niin kuin kuuluu...
Ei siinä muuten mitään mutta kun esim. varikkosuoralla jysäyttää kunnon nokkakolarin,
niin kuuluu tornista vain OHO!
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

HarriK

Niin
Olen itse havainnut vastaavaa ja kuullut myös.
Ei se ajovuorotaulu ajanottokopin seinässä turhaan ole, sitä noudatetaan. Koskee meitä kaikkia ja myös varikkosuoraa. Ellei sitten paikallaolijoiden kanssa yhteisesti muuta sovita, autojen sovittamisesta samalle rataprofiilille.
Pinnataulua myös noudatetaan. Hyvä tapa on lisäksi varmistaa, ettei kidettä ole jollain muulla käytössä, kun kaikki pinnat eivät ole taulussa tallella.
Niin kurjalta kuin tämä tuntuu. Tämä on ainoa tapa varmistaa meille kaikille, mukava ja antoisa harrastus.

Hyviin tapoihin kuuluu myös siivota omat jälkensä.
Jos näitten raamien sisään ei oma ajatuksen juoksu mahdu, silloin on parempi pysyä kotosalla.

Mika R

#328
Mun mielestä homma toimii aina tosi hienosti.

Ollaan sovittu ajovuoroista ja radalle on mahduttu samaan aikaan, eilenkin kysyin 1/10 kuskilta että saako tulla ja sähkikselle annettiin heti tilaa pyydettäessä. Rento meininki.

Tietysti on hyvä huomoida nämä edellä manitut asiat.

e: Juttelin Pieton kans ja tuli mieleen että meitähän ajoi neljäkin luokkaa samaan aikaa hienosti, GT, C8, TP10 ja LS5. Ei huono homma todellakaan... Ajatelkaa jos kaikilla pitäs olla oma vuronsa niin odottelusta tulee aika pitkä.

Voidaan tietty sopia ajovuorot vielä tarkemmin mutta ku jengiä menee ja tulee esim lauantaisin aika lailla niin tekee kai pikkasen hankalaksi muun sopimisen kuin mitä noi ajovuorot ovat. Täytyy vielä tarkemmin rupee noudattaa noita seinällä olevia ajovuoroja niin kukaan ei jää paitsioon. Ja muita sääntöjä. Huomionette myös että sähkökiksillähän voi ajaa muinakin aikoina kun mitä polttiksille sallitaan, ajoaika on tunnin pidempään viikollakin.

jarkko

Miksalon esiin nostaman "ratakurittomuuden" kanssa olen tasan samaa mieltä:

-varikkosuoraa radan puolella ei tulisi ajaa kuin oikeaan ajosuuntaan (ei edes testaamista edes takaisin kun radalla on yksikään muu auto).

-ratavarikolla samoin kaikkien autojen tulee liikkua vain ja ainoastaan ajosuuntaan (kun yksikään muu auto radalla tai ratavarikolla)

-ratavarikolle ei pitäisi edes astua kun radalla on muita autoja ja ainakaan siihen ei tule jäädä seisoskelemaan auton maahan laittamisen jälkeen (ratavarikko ei ole oikea ajopaikka autoa testattaessa).
Syynä tähän on myös ihmisten turvallisuus, ei vaan autojen. Jos ratavarikolle tulee auto vauhdilla, niin osuessaan väärässä paikassa seisovaan jalkaan voi tulla tosi pahaa vahinkoa.

Ajovuorot ovat sitten ihan toinen juttu.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi