Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Asso B3 team, vetoakselit hyppii pois paikoiltaan

Aloittaja osmomn, 12.04.07 - klo: 09.56

osmomn

Päivää

B3 team-versiossa vetoakselit on alkanut hyppimään pois paikoiltaan diffin päästä kesken ajon. Alunperinkin vetoakselin pää näytti olevan vain huulilla diffin ulostulossa jousituksen ollessa yläasennossa. Nyt kun diffin ulostulon pesän kulmat ovat hieman pyöristyneet käytöstä johtuen, vetari hyppää ulos pesästä heti kun jousitus käy yläasennossa esim. hypyssä. Onko tämä normaalia vai onko auto kenties kasattu väärin? Mielestäni vetarit ovat 3 mm liian lyhyitä. Onko muilla ollut vastaavaa probleemaa? Kuinka tämä kannattaisi korjata? Onko tähän autoon saatavana pitempiä vetareita tai vastaavasti lyhyempiä tukivarsia?

l150040

Minulla ei ole enää kyseistä autoa, mutta muistaakseni saman tyylistä ongelmaa esiintyi. Tällöin ratkaisin ongelman siirtämällä vetoakselilla hubin ulkopuolella olevan paksumman prikan hubin sisäpuolelle. Tällä vetoakseli siirtyi muistaakseni noin millin sisäänpäin.

Toinen epätodennäköisempi syy on se, että sinulla takahubin linkki on aivan liian pitkänä. Eli takana on raju positiivinen camber-kulma. Takarenkaat siis nojaa rungosta ulospäin.

osmomn

Taka-camberit on kyllä kohdallaan eli vähän negatiivista. Tuota prikan siirtoa pitää kokeilla mutta epäilen että se ei vielä riitä.

KoppimopoRacing


J.Hovi

Elikkäs, jos tuo prikkajekku ei toimi (pitäisi kyllä), niin itse poistin aikanaan ongelman rajoittamalla ulosjoustoa. o-rengasta tai jotain muoviprikkaa vaan iskarin sisään. B3:ssa on sen verran viljalti ulosjoustoa että ei haittaa jos iskarin maksimipituus hieman lyhenee (n.2-3mm).
Jos iskarit on alapäästä sisemmissä reijissä, niin ne heti ulompiin (tai ulosjoustosta vielä enempi pois).   

4wdkanootti

Siis teillä on
T-luu vetarit jotka mahtuu ulos paikaltaan kupissa, joko diffin päässä tai pyörän päässä.
Mulla ei ole omana just samaa autoa,  mutta maruin ja kyoshon autoissa on käsketty pienentää päittäisklappia MOLEMMISTA päistä, niin että vetari jää liikevaransa keskelle.

Marui toimitti pienet o-renkaat tosin liian vähän kun joka  vetari tarttis min 2

Kyosho ehdotti jotain vaahtokumia.  Siinä sen toteutin ylijäämä-servon kiinnityspisteiden
kumityynyjen paloilla.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

next

Kuulakärkikynän jousi keskeltä poikki ja molempiin päihin akselia tuommoiset. Esim Mini lst:ssä joutuu näin laittamaan keskidiffin ulostulot jottei irtoa mokomat kun ne ei ole kuin booreilla omassani kiinni.

Merikotka

#7
Itse ostin käytettynä Asso B3 FT:n ja vetarit pomppivat myös paikoiltaan. Mukana tulleesta varaosapussista löytyi kuitenkin noin 3mm lyhyemmät takatukivarret ja asia korjautui niiden avulla. (varaosanumerosta ei ole tietoa)Eli vika voi olla tukivarsissa.
Elämä on julmaa

Antti(rakentelija)

Itselläni Kyoshon vuosimallin 2000 PureTenAlpha EP:ssä oli hieman samantapainen ongelma. Siinä etudiffistä irtoilivat vetoakseliin kiinnittyvät palat vähän väliä, jolloin autosta tuli takavetoinen. Tämä johtui luultavasti liian lyhyistä akseleista. Paloissa olevat kierteet olivat jo vähän kuluneet, eikä pieniä ruuveja saanut kiristettyä tarpeeksi, joten ratkaisin ongelman laittamalla pienen paperitollon halkioon, jolloin kireällä oleva akseli piti palat paikoillaan.
Mennään hiekka pöllyten, mutta hallitusti.