Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Polttis auton pesu!

Aloittaja xeeda, 19.04.07 - klo: 17.03

xeeda

Joo eli tämmöstä ei ainakaan äkkiseltään tuolta hausta löytyny eli miten te pesette oman polttisautonne? :roll:
ei auto kuutioihin katsominen...

Jasse

Kevyesti WD40 suihku pintaan ja antaa hetken vaikuttaa, sitten paine-ilmalla sotkut pois.
Jos ei oo paine-ilmaa käytössä ni sama homma mut vaan joutuu rätillä sitten pyykimään.
Tulee kuin uusi ja ei mee laakerit piloille. :wink:
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

mitmit

Perusteellisesti;
- Puran (usein lähes kokoneen, harvoin ihan kokonaan)
- Pesen muoviosat hammasharjalla & nestekäsisaippualla
- Paperilla pyyhin kuiviksi
- Tämän ohessa osien toimivuuden tarkistus ja joskus laakereiden huolto/vaihto
- Kasaus

Nopeasti;
- Vähän vaan pensselillä sutasen liat pois
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

Duster1

Kaiken A ja O on paineilma. Ilman paineilmaa olis aika tuskasta ja aikaa vievää hommaa. Paineilmalla puhdistan aina ajon jälkeen ja jos polttoaine/muuta litkua on levinnyt pitkin autoa niin Crc/Wd40, rätillä isoimmat lian pois ja loppu silaus paineilmalla.
Tietysti jos remonttia joutuu tekemään niin samalla perusteellinen puhdistus joka kolosta ed. mainituilla menetelmillä.

Monesti onkin mielessä käynyt, jos ei olis paineilmaa. Tossahan olin hirmuinen homma joka ajokerran jälkeen puhdistella. Ilmalla kun lähtee kyselemättä joka kolosta hiekka/kura mäkeen.
Axial SCX 10 TR

MKE

Tässä asiassa, kuten monessa muussakin jutuissa, on useampi koulukunta. Kerron nyt sen rajumman tavan. Sähköt ts radiolevy servoineen vastariboxi mukaan lukien irti. Moottori ja pakoputki irti yhtenä pakettina. Tankki irti. Renkaat ja siipi irti. Huoltoasemilla myytävää pumppupullossa olevaa hiilivetyliuotinta (teollisuusbensiini) sumutellaan auto märäksi. Odotellaan pari minuuttia ja huuhdotaan suihkun alla pois (ei siis dipata vesisankoon). Tulee kuin uusi ja harjailla ei tarvii. Näin toimitaan vain silloin kun olet varma että autossa on kunnolliset kumisuojatut laakerit. 15 vuotta olen näin tehny eikä tästä syystä ole laakereita kilahdellut. Muut komponentit sit puhdistetaan muulla tavalla esim WD40 ja harjan avulla.

Sami L

#5
Itse olen kans tätä tekniikkaa soveltanut, tosin teollisuusbensiinin tilasta fairy powerspray tai toluseos. Suihkun tilasta puutarharuisku, mutta idea pääpiirteissään sama. Sitten kuivatellut enimmät pois, ruiskassu wd40 niskaan, pyyhkiny ehkä hieman, puhaltanu ehkä föönillä ja sitten vieny pesuhuoneeseen lattialämmityksen päälle kuivamaan. Lämpimän veden käyttö suositeltavaa.

Lopputulos

Usein se pesu kuitenkin on toluseos pumppupullosta, tiski- ja hammasharjaa ja paineilmaa päälle reeni-iltaman päätteeksi. Harmi ettei oo himassa painevehkeitä.
Tai sitten vaan pölyjen puhallus paineilmalla ja/tai kuivapensselöintiä.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Mazza

Ja sitä paineilmaahan löytää helpoiten lähimmältä huoltoasemalta, ellei itsellä satu paineilmavehkeitä olemaan.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Duster1

Lainaus käyttäjältä: Mazza - 20.04.07 - klo: 02.48
Ja sitä paineilmaahan löytää helpoiten lähimmältä huoltoasemalta, ellei itsellä satu paineilmavehkeitä olemaan.

Jos vaan ilkeää huoltsikan pihaan mennä puhdistelemaan (ainakin säännöllisesti).
Axial SCX 10 TR

MKE

Radalla tuo WD40 + paineilma on se yleisin tapa. Paineilman kanssa täytyy muistaa ettei puhaltele laakereille. ja ekaksi enimmät savet yms. puhalletaan pois ja sit vasta WD40 päälle ja taas puhallus.

mikko93

Miten kun tuota CRC:tä/WD40 laittaa, jääkö siihen öljyä miten vielä vaikka paineilmalla puhaltelee? Luulis että jos jää nii siihen uus lika tarttu aika namisti..  :roll:

säästäjä

Paineilmalla lähtee kaikki öljyt pois.Tolla saan ite kaiken pois.
[Hong Nor x1crt]

CluBBaH

Sen olen huomannu että ei ole pahitteeksi vaikka pintaan kevyt öljy jäisikin , ei tarraa lika niin kovasti kiinni. seuraavan kerran suurin osa lähtee pelkällä ilmalla.
XRAY 808 2009 Spec |

Elvisrc

Crossipyörissäkin sama homma, vahaus tai ohut öljypinta niin lähtee seuraaval kerral mukavasti pois katteista  :cool:

xeeda

Itekkin oon tuota wd:tä ja paineilmaa käyttäny ku omasta takaa löytyy toi kompuraki mutta kun yleensä käyn tossa huoltsikan takana ajelemas ni joskus tulee putsattuu siinäki :cheesy: :cheesy:
ei auto kuutioihin katsominen...

MarkusH

WD40 + paineilma on kova sana. Ja vähintään kerran vuodessa puran auton täysin osiksi ja putsaan joka osan erikseen käsin ihan vaan rätillä.

Divi

ajosession jälkeen pelkkä paineilma ja putsarin vaihto. Joskus WD40 kanssa sama juttu mutta ei joka kerta, radan pohjasta riippuen tietysti...  :laugh:

Pahemman kurakelin sattuessa kone, tankki ja sähköt irti, vesipesu, kuivatus, WD40, paineilma ja lisää ajoa  :grin:

MME

Täytyy tunnustaa,että itsekin tulee WD:tä + paineilmaa käytettyä,jos ei kauhean likainen ole. Mutta ei se kyllä autolle hyvää tee.. Se on itseasiassa varma tapa saada nivelet ennenaikaisesti väljiksi. WD + pöly on kuin hiomatahnaa ja se on ihan täyttä puppua,että kaikki WD:t lähtisi paineilmalla tai rätillä pois.Rasvanpoistoaine on ainoa keino saada kaikki WD:t pinnoista pois.
Ei sponsoreita.

Divi

ai niin ja vanha kunnon Cargo Line on kans kovassa käytössä :wink:

Toikkanen

Itse pesen sinolilla ja paine ilmalla.
Venom Creeper | Tamiya DB-01 Baldre | Xray T1 Rally edition

monster_rc

Täällä hyvät kokemukset WURTH Pineline ( riittoisa 4 litran pönttö) pienellä sekoitussuhteella veteen ja sumupulloon. Sillä sumuttaa rohkeasti koko auton ja puhaltelee paineilmalla niin kuivaksi kuin pystyy. On ainakin oma monsteri pysynyt hyvänä. Mietin kanssa tuota WD-40 ainetta ja myös spraysilikonia. Silikoni ei jättänyt ihan niin öljyistä kalvoa kuin WD mutta siihenkin tarttui hiekka jonkin verran ajellessa, joten pelkkä pesu ja ilmaa perään.
MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Mika R

Kuulostais että tuo pineline on samaa kamaa kuin tolu, eikös sekin ole jostain mäntyöljystä tehty ja siten ehkäisee korroosiota. Tolulla itse pesen osat kun on isompi huolto.

HVoltage

#21
Jotta menisi ihan pilkun viilaamiseksi niin Pineline on tuotemerkkiperhe josta löytyy pesuainetta joka lähtöön -> http://www.wurth.fi/site/media/pdf/taulukkoja/Pineline.pdf

Meillä on töissä käytössä Pineline Car + Go ja siitä tämä 2-komponenttinen versio. Tähän verrattuna Tolu on lällärikamaa... Niin mäntyöljypohjaisia ovat... Tosin silti suosin ennemmin WD40 ja paineilmaa, vedellä kun en tykkää pestä, paitsi silloin jos on mennyt mutapainiksi kisapäivä jolloin muutenkin joutaa auton atomeiksi laittaa... :mrgreen:

Ainiin, tuolta voi sitten tutkiskella ihan itse miksi en Pinelinen kamoilla pikkukilpuria pese muutakuin tuossa mainitsemassani "atomipesussa kurapainin jälkeen"-> http://www.wurth.fi/site/media/pdf/taulukkoja/pineline_soveltuvuustaulukko.pdf
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R


Ryyneri

Huomenta tulipa noustu normaalia aikasemmin mutta asiaan. Katoin tässä aamulla ostoskanavaa ja tietenkin siellä mainostettiin niitä höyry puhdistimia ja rupesin siinä miettimään että kai rc:nkin puhdistus tollasella onnistuisi jos vain suojaa kaasarinkurkun ja laakereissa olisi esim kumi tiivisteet. Eli voisiko tuollaista höyrypuhdistinta käyttää vai tekisikö hallaa joillekkin osille ?

Mika R

en tiedä mutta painepesurilla Heinoset pesi viimeksi Vantaalla, moottori ja sähköt oli vain otettu pois.

Ryyneri

No pitäneen kokeilla kunhan saan auton ja sitte vielä liattua  :cheesy:

cen-mies

Mää putsaan sutilla elikkä vaan semmosella vesiväri pensselillä. Sillä lähtee irtolika pois ja ilmanputsarin sitte fairilla ja vedellä
//YAMAHA DRUMS//

Narmer

Itse putsaan joka ajon jälkeen paineilmalla vaan. Jos on kovempaa likaa niin puhdistus spraylla (mitä nyt onkaan nimeltään) niin suihkutan sitä ja ilmalla kuivaan.

ToniP

En nyt heti keksi miks moottori tarvii irrottaa(?).
Ite heitän karkkipussin ilmanputsarin päälle ja kumilenkillä suu tukkoon putsarinkaulan ympärille. Sit viä joku tulppa (eari esim. on aika loistava) pakarin reikään. Fuilipullon pehmee silikonikorkki toimii ainakin, HongNorin RTR:ssä tulee sellanen mukana. Kun on viä kunnolla rasvattu filtteri paikallaan, ei varmasti mee vettä koneeseen. Varsinkin kun rasvaan aina molemmat, ulommat ja sisemmät, filtterit ennen käyttöö. Yleensä vaihdan filtterin pesun jälkeen uuteen jos vaikka pesuainetta oliskin vähän tihkunu liuottamaan suodattimesta rasvaa veke.

Mika R

Kytkin kello on rautaa joissakin tapauksissa ja ruostuu herkästi ja laakerit ei tykkää..Ja moottorin irroitus on nopeampaa kuin suojaus..