Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI Sprint 2 takahihnan katkeaminen

Aloittaja paspartuu, 30.04.07 - klo: 08.21

paspartuu

Varmaan joku muukin on törmännyt sellaiseen ongelmaan, että sprintin takahihnan väliin menee kiviä yms. ja hihna menee poikki ja tuhoaa samalla vähän rattaita...? Oliskohan jotain muutoksia mitä voisi tehdä, ettei tämä ongelma toistuisi. Hihnalla kuitenkin hintaa 11 € ettei niitäkään viitsisi joka ajokertojen jälkeen hommailla. Jotkut ovat kuulemman leikanneet palan pois siitä takahihnan takana olevasta seinämästä...ilmeisesti silloin ei jää kivet krinnaamaan...tuo tuntuu ainakin hyvältä vaihtoehdolta sillä on jo mennyt 2kpl hihnoja ja molemmilla kerroilla kivi oli krinnannut itsensä siihen hihnan ja tämän kyseisen "seinämän" väliin.

Divi

juurikin näin eli se seinä käteen ja dremelillä aukko mistä kivet pääsee pois  :wink:

m@sse

HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Divi

sekään ei aina auta... lisäksi se maksaa, se on hankala jne jne. halvempaa ja helpompaa dremelöidä

paspartuu

Tässä tutkaillut asiaa lisää niin tua leikkaaminen tuntui ainoalta järkevältä vaihtoehdolta. Mikseihän sitä olla huomioitu suunnitteluvaiheessa? On ainakin mun mielestä aika paha ongelma kyseisessä autossa.

tomppa82

Jospa sitäei ole alunperin suunniteltu hiekka-alustoilla käytettäväksi ollenkaan... :wink:
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

paspartuu

No joo siitä ehkä on kyse mutta kun ei tarvitse olla edes mikään hiekkainen alusta niin varmaan blokkaa sieltä jonkun yhden kiven ja se oli siinä.

tomppa82

Okei, muotoillaan aiempi uusiksi:

Ehkä sitä ei ole suunniteltu käytettäväksi hiekkaisella alusta, esim. asvaltilla, jonka pinnalla on edes vähän hiekkaa... :wink:
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

jari24

kannattaa kattoo sieltä pohjalevystä samalla onko se hiihna sielt ottanu kii kans... mä otin diffi kopan sisält sielt pohjastaki palan pois ni ei menny yhtää hihnaa sen jälkeen, ku oli hankauma sielläkin...

makketee

Lainaus käyttäjältä: paspartuu - 30.04.07 - klo: 08.21
Varmaan joku muukin on törmännyt sellaiseen ongelmaan, että sprintin takahihnan väliin menee kiviä yms. ja hihna menee poikki

Sprint 2 Flux ajettu alle kymmenen akullista matolla ja takahihna poikki.
Ei siis missään muualla ikinä ajettu kuin sisäradalla.
VTEC CPX tai vastaavat pitävät sileäkumirenkaat pitoaineella.

Etuhihnakin tuntuu olevan todella löysä vaikka kiristin on ihan maksimissaan.
Taitaa etuhihna hyppiä kun pitää sen tyyppistä rutinaa.

En tiedä sitten onko liikaa tehoa ja pitoa, mutta tuntuu, että remmit oli liian löysiä jo pakasta vedettäessä.

sakkekivi

Lainaus käyttäjältä: makketee - 06.02.11 - klo: 04.29
Lainaus käyttäjältä: paspartuu - 30.04.07 - klo: 08.21
Varmaan joku muukin on törmännyt sellaiseen ongelmaan, että sprintin takahihnan väliin menee kiviä yms. ja hihna menee poikki

Sprint 2 Flux ajettu alle kymmenen akullista matolla ja takahihna poikki.
Ei siis missään muualla ikinä ajettu kuin sisäradalla.
VTEC CPX tai vastaavat pitävät sileäkumirenkaat pitoaineella.

Etuhihnakin tuntuu olevan todella löysä vaikka kiristin on ihan maksimissaan.
Taitaa etuhihna hyppiä kun pitää sen tyyppistä rutinaa.

En tiedä sitten onko liikaa tehoa ja pitoa, mutta tuntuu, että remmit oli liian löysiä jo pakasta vedettäessä.

Joo mulla oli/on sama homma! Takahihna minun mielestä hyppi hampaita jo ekalla ajokerralla (tai sitten se on kori mikä rämisee tolpista) kun kovempaa kiihdyttäessä ja vähän suuremman nopeuden mutkissa kauhee räminä ja puskee menemään kuin etuveto. Kyselin hobbylinnastakin asiasta ja ne sanoi että näin sen pitää ollakki tjsp. No, itselle ei siitä sen enempää vaivaa kun sain driftirenkaat niin hihnoille ei niin paljoa tule rasitusta.
Välillä olin jo patentoimassa takahihnalle etuhihnan tapaista kiristintä että painaisi siitä yläkautta tulevasta hihnasta alaspäin niin olisi enemmän tarttumapinta-alaa niihin rattaisiin eikä hyppisi niin paljoa hampaiden yli.

Itekkin joutuu tekemään nuo kivien poistoaukot kun kesä lähestyy  :afro: eli laittakaahan kuvia valmiista ja työn alla olevista että tietää sitten mistä kohtaa kannattaa työstää.

makketee

Lainaus käyttäjältä: sakkekivi - 06.02.11 - klo: 09.57
Välillä olin jo patentoimassa takahihnalle etuhihnan tapaista kiristintä että painaisi siitä yläkautta tulevasta hihnasta alaspäin niin olisi enemmän tarttumapinta-alaa

En tiedä onko merkitystä, mutta itse en laittaisi kiristintä vetopuolelle vaan takahihnan tapauksessa alapuolelle joka on löysemmällä veto päällä. Ei tule turhaan jatkuvaa rasitusta.

Etuhihnassa tietty se vetopuoli on alapuolella, niin voi kiristää päältä.
Dremelin jyrstintätapilla jatkoin etuhihnan kiristimen hahloa ja nyt näyttäisi toimivan hyvin.

Jos hihnat venyy nopeasti, niin kai se menee poikki joka tapauksessa, mutta eipähän ainakaan hyppimisestä rikkoonnu.

sakkekivi

Njoo!
Eilen sitten katkesi ensimmäistä kertaa omasta sprintistä takahihna.
Eikai tässä muuta kun ebaysta tilaamaan hihna (tai kaksi) + muuta kilkettä.. varmaan järkevintä samalla kertaa avata tuota takadiffin koteloa dremelillä kun kerta tulee purettua tuota?
Ja niille ketkä sitä on vaihdellut niin kysymys mitä kaikkea siitä joutuu purkamaan ettei tule koko autoa paloiteltua?
Tai sitten jos joku jaksaa tosissaan vaivautua niin jonkunlainen vaihe vaiheelta ohje olisi hyvä..?