Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Radiolaitteet

Aloittaja historia, 05.07.07 - klo: 20.16

Teloja

Kiitos. Tarviiko olla 4kpl AA-paristoja vai joku ''RC-akku''?

Heuli

Ehdottomasti toisiinsa juotetut kennot eikä patterikoteloa mihin laitetaan irtokennoja niin säästyy monelta ongelmalta.

Teloja

Kerrotko vielä että minkälaisilta ongelmilta. En ole autoa tai mitään muutakaan laitetta rakentamassa, vaan eräänlaista prototyyppiä missä testataan mekanismien toimivuus hyödyntämällä rc-radiolaitteita.

Heuli

Joo no sellaisessa käytössä menee, mutta jos johonkin polttiscrossariin laittaa patterikotelon niin foorumista löytyy monta tarinaa rikki menneistä autoista. Kova tärinä ja iskut tuollaiseen jousilla yhdistettyihin akkuihin ei ole hyvä ratkaisu.

Teloja

Jep. Kiitti vastauksista. Täältä tuntuu tulevan nopeesti tietoa ja ihan asiallisesti.

Toppari

Miksi 2.4 Ghz radioissa tulee mukana semmoinen patterisarja mihin mahtuu neljä AA-kokoista patteria ?

Se alkoi mietityttää kun olin tänään ajamassa. Patterisaraja irtosi autosta, mutta toimi silti ihan normaalisti, niin miksi sen pitää edes olla autossa  ? Siitähän tulee vain lisäpainoa.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Toppari - 25.07.11 - klo: 21.54
Miksi 2.4 Ghz radioissa tulee mukana semmoinen patterisarja mihin mahtuu neljä AA-kokoista patteria ?

Se alkoi mietityttää kun olin tänään ajamassa. Patterisaraja irtosi autosta, mutta toimi silti ihan normaalisti, niin miksi sen pitää edes olla autossa  ? Siitähän tulee vain lisäpainoa.
Voitko hiukan valaista millainen systeemi sinulla on menossa? Mikä se radio on?

Ei minulla ainakaan ole mitään pattereita sähköautossa ja ei varmaan ole monilla muillakaan. Sähköautossa vastaanotin saa yleensä sähköä nopeudensäätimeltä. Nitroautoissa on pattereita tai akku, koska vastaanotin tarvitsee sähköä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Toppari

#937
.

Toppari

#938
Lainaus käyttäjältä: pijokela - 25.07.11 - klo: 22.06
Lainaus käyttäjältä: Toppari - 25.07.11 - klo: 21.54
Miksi 2.4 Ghz radioissa tulee mukana semmoinen patterisarja mihin mahtuu neljä AA-kokoista patteria ?

Se alkoi mietityttää kun olin tänään ajamassa. Patterisaraja irtosi autosta, mutta toimi silti ihan normaalisti, niin miksi sen pitää edes olla autossa  ? Siitähän tulee vain lisäpainoa.
Voitko hiukan valaista millainen systeemi sinulla on menossa? Mikä se radio on?

Ei minulla ainakaan ole mitään pattereita sähköautossa ja ei varmaan ole monilla muillakaan. Sähköautossa vastaanotin saa yleensä sähköä nopeudensäätimeltä. Nitroautoissa on pattereita tai akku, koska vastaanotin tarvitsee sähköä.

Aivan noinhan se menee Kiitos tieosta.

Ja radioni on LRP C3-STX Pro 2.4GHz F.H.S.S. :)

Wh1teDe4th

#939
Olen tässä tutustunut kahteen suurinpiirtein saman hintaluokan radioon:    

Futaba 4PL 2.4GHz S-FHS, halvimmillaan Suomesta noin 210€.

Sanwa MT-4 2,4GHz, halvimmillaan Suomesta noin 230€.


Sanwasta löytyi ihan kohtuu hyviä suomenkielisiä arvosteluja, mutta Futabasta en oikein löytänyt vastaavaa. Englanninkielistä materiaalia olen jonkin verran kahlannut läpi, mutta kielitaito ontuu hieman teknisensanaston osalta.

Olisiko jollakin huonoja tai hyviä käyttökokemuksia jommasta kummasta? Tieto mahdollisista merkittävistä eroista radioiden välillä olisi myös terve tullut. Olen hankkimassa radiota b4.1:een ja nuo nyt ovat olleet päälimmäisenä mielessä. Radiolla tarkoitus pärjätä mahdollisimman pitkään ja eri autojen kanssa.


En ole nyt aivan varma menikö tämä ihan parhaaseen mahdolliseen topickiin.

Heuli


Wh1teDe4th

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 14.08.11 - klo: 18.45
Kannattaa lukea foorumin 4PL-aihe läpi: http://rc10.fi/index.php?topic=53956.0

Tuon kävinkin jo läpi aiemmin, mutta kertaus on opintojen äiti.  :azn:

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Wh1teDe4th - 14.08.11 - klo: 18.33
Olisiko jollakin huonoja tai hyviä käyttökokemuksia jommasta kummasta?

Minäkin olen miettinyt juuri noita kahta ohjainta. Molempia olen pitänyt 10s kädessä ja nähnyt, kun niitä käytetään. Molemmat tuntuivat hyviltä kädessä ja molempia ovat omistajat pitäneet hyvinä.

Sanoisin, että Sanwa on telemetrian verran parempi ainakin minulle tärkeiden ominaisuuksien osalta. (En esim. tiedä miten ne toimisivat crawlingissa.) Ei Futaba huono ole, mutta Sanwa on parempi.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

*HOKE*

Kyseisten radioiden kanssa vaikea valinta.
Ovat niin lähellä toisiaan niin ominaisuuksien kuin muidenkin asioiden suhteen.

Kyseisten radioiden välillä valitsisin vain ja ainoastaan tuntuman mukaan.
Eli paras olis jos pystyis molempia radioita kädessä pitelemään edes pari minuuttia.

Yksi tärkeimmistä radion ominaisuuksista on sen istuvuus käteen... miltä liipaisimen painaminen tuntuu... miten sormi istuu liipaisimelle... miltä ratin kääntäminen tuntuu... Onko kädet hyvällä korkeudella toisiinsa nähden jne.

Paras radio omaan käteen on se mitä ei edes huoma ajaessa käyttävänsä.
Eli esim kun itse ajan rataa niin en hetkeäkään huomaa painavani kaasua, tai kääntäväni rattia tietyn verran.
Huomaan tuijottavani radalla etenevää autoa ja fiilis on niinkuin auto tottelisi ajatusta.
Kun kokeilen jonkun kaverin/tutun autoa ja hänellä on radio joka ei käteeni istu alkuunkaan, ei ajamisesta tahdo tulla yhtään mitään... Jarruttaessa joutuu ajattelemaan kuinka jarrua painaa... kaasuttaessa joutuu tunnustelemaan että kuinka paljon kaasua tulee painettua jne... Kahvasta tulee puristettua... Etusormo osuu kaasua painellessa peukaloon tai jotain muuta pöljää.

Okei... isolla osalla ei ole tämä tuntuma asia niin tärkeä kuin se esim minulla on, mutta kun noin tasaväkisistä radioista on kyse niin parempi niistä on se joka omaan käteen istuu paremmin.
Helpoiten huomaa lähetintä kädessä pitäessä että joutuuko kahvasta puristamaan että radio pysyy hyvin kädessä, vai ottaako sen käteen lähinnä kuin hanskan... eli siinä se on kädessä... ei purista, ei hierrä eikä sitä tarvitse erikseen pitää kädessä.

Wh1teDe4th

Hokelta asialliset ohjeet valintaan.

Itselläni ei taida olla mahdollisuutta päästä kokeilemaan molempia kun täällä korvessa asun, mutta taidan valita tuon Sanwan juuri hieman parempien "käteenistuvuus" säätöjen vuoksi. Kahvan kokoa pystyy hieman muokkaamaan ja liipaisimen paikka on säädettävissä (ilmeisesti tuo onnistuu kyllä myös Futabassa).

Futaban vastarit taitaa olla halvempia kuin Sanwan, joten sekin on kyllä ihan huomionarvoinen seikka.

Halvin Futaba suomessa 209€ ja Sanwa 230€.

Cotson

Itse molemmat omistaneena kallistuin Sanwan puoleen. Oma käyttöni tosin on pelkkää sunnuntai-ajelua joten kaikkia ominaisuuksia en osaa vertailla :)

Sanwa MT-4:ssä plussia ovat hauska telemetria, kahvan paksuuden säätö, valikkosysteemi ja ohjaimen sirous ja tukevuus.
Miinuksina taustavalon puute ja liipasimen säädöt varauksin. Taustavalon puuttuminen harmittaa yllättävän usein, näytössä on mattapinta jonka takia vähänkään huonommassa valossa on vaikeaa saada selvää. Liipasimen säätö kääntää vain liipasimen kulmaa eikä varsinaisesti siirrä sitä kauemmaksi kahvasta. Tosin liipasimen 'kallistusta' saa säädettyä toisin kuin Futabassa.

Futaba 4PL:n plussia ovat taustavalo ja ja liipasimen säätö. Liipasin tosiaan liikkuu vapaasti noin 1cm matkalla ja sen saa huomattavasti kauemmaksi kuin Sanwassa. Kahva on myös hyvin muotoiltu omaan keskisuureen käteeni.
Miinuksia vähän kolhompi, nitkuvampi ja suurempi rakenne. Valikkologiikka on myös kivikaudelta verrattuna Sanwan sujuvaan rullasysteemiin.

Futaba sopi omaan kouraan ehkä hieman paremmin mutta Sanwa ei jää kovin kauaksi. Sanwan muut plussat käänsivät valinnan kuitenkin siihen.

Divi

Sanwaa en ole päässyt testaamaan, Futabaa kyllä. Oma valinta on silti Spektrum DX3S mahtavan valikkosysteemin, hyvän käteen istuvuuden ja halvempien vastarien ansiosta. Tykkään vaan yksinkertaisesti enemmän kuin futabasta joka sekään ei ole huono.

Ville Vainio

päiväää radiotietäjät,

Axialiin tulossa DX6 pektrumit, osaako joku kertoa miten kaasuvivun eli vasemman sauvan taakse/eteen liikkeen saisi samanlaiseksi kuin oikean sauvan.
Eli niin että vipu palautuisi jousivoimalla keskiasentoon.
Kyosho Inferno MP9e

rcjomppa

Joo tosiaa yhteys 2.4ghz radio ja vastari pystyy yhteydessä , pystyy kääntää renkaita jne , noin 5sekunttia ja sen jälkeen ei ole enää yhteyttä ollenkaan ja radiot on siis HPI tf-40 ja auto firestorm 10T

Pikaisia vastauksia odotellen  - Joni

*HOKE*

Palautuuko yhteys kun sammutat ja laitat virrat uudelleen päälle vastari päässä?

Mistä vastaanotin saa virtansa?

Vaikuttaa siltä että vastari ei saa tarpeeksi virtaa ja katkaisee leikin.

rcjomppa

Yhteys ei palaudu vaan valo vain vilahtaa kun laittaa virran päälle eikä voi kääntää renkaita yms.

Vastari saa virran neljästä 1.5v paristosta kotelossa.


*HOKE*

Oletko kokeillut uusilla paristoilla ja bindannut radion ja vastarin uudestaan?

rcjomppa

Uusia paristoja on koitettu , mites tää bindaus tapahtuu :shocked:

*HOKE*

Käyttöohjeista selviää.   :wink:

Hyvin yleisesti bindaus tapahtuu painamalla vastaanottimessa olevaa bind nappia... pidetään nappi pohjassa ja kytketään virrat...
Vastarissa alkaa valo vilkkumaan.
Lähettimessä on myös bind nappi... sama juttu sille, eli nappi pohjassa päälle.
Valojen välkkyminen loppuu ja laitteiden pitäisi olla yhteydessä toisiinsa.

Joissain homma toimii toisinpäin, eli ensin ohjain ja sitten vastari.

2fast4u

Varmaan aihetta käsitelty aiemminkin, mutta kysymys nelipyöräohjauksen toteuttamisesta alla olevin ehdoin.

-toteutus kahdella servolla
-mahdollisuus lukita takapyörien ohjaus
-EPA molemmille servoille

Mitä radiolaitteistoa suosittelisitte?

seeveerii

kumpi olis parempi radio? Futaba 3PL vai Spektrum DX3C
HPI Savage flux HP,Traxxas slash vxl ,Team C tc02, Axial ax10

nestori

Omaan käteen spektrumi sopii paremmin.Ominaisuudet taitaa olla suunnilleen samat muta spektrumin vastarit halvempia.Eli kumpi käteen sopii paremmin niin ota se.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: nestori - 09.10.11 - klo: 21.31
Omaan käteen spektrumi sopii paremmin.Ominaisuudet taitaa olla suunnilleen samat muta spektrumin vastarit halvempia.Eli kumpi käteen sopii paremmin niin ota se.
Minkä hintaisia noi spektrumin vastarit on? Kun Futabalta on tullut tällainen uusi halpisvastari R203GF, joka irtoaa $40 hintaan. Ja vaikka se on halvempi kuin muut FHSS vastarit, niin en minä ainakaan ole keksinyt siinä mitään huonoa puolta.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

nestori

SR300 maksaa suomessa 40€.Mutta joo en ollu huomannu tota futten halpis vastaria eli kumpi käteen paremmin sopii niin se.

wego

Tiedän ettei hyvä ja halpa kulje samaa matkaa mutta haussa olisi silti joku edullinen gigataajuuksilla toimiva. Aluksi yhteen autoon ja mahdollisesti keväällä toiseen. Olen ollut kuvioista melkeen 10v poissa ja tekniikka on näemmä kehittynyt roimasti, olen siis aivan ulkona. Arvostaisin oikeaan suuntaan tuuppaamista. :)