Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Teho?

Aloittaja nrm, 23.03.03 - klo: 16.56

nrm

17 kääminen kone ja tuskin kestää nopeammin kiertävää joten mistä vauhtia?
-24 hours in a day, 24 cans of beer in a carton. Coincidence? i think not!-

Otsomaani

Kuulalaakerit, välitys ja akut.

feenovi

Niin ja sitten kaikki pikku säädöt caster,camper... :mrgreen:
täysii

Otsomaani

Feenovi, kyse oli tehosta eikä hallinnasta vaikka onhan sekin tärkeätä.

Cruisaaja

Sanoisin että erilaisia hiiliä ja jousia kokeilemalla voi vauhtia löytyä hiukan lisää. Hopeahiilet tuo tehoa, mutta syö kollektoria enemmän. Löysät jouset antaa kierroksia enemmän ja kireemmät vastaavasti vääntöä. Orionin 2/5 tai Reedyn Quasar hiilet ovat kokeilemisen arvoisia. Orionilla on valikoima erilaisia hiilenjousia... alkaen 130 asteesta 175 asteeseen. Teppo vois valaista tarkemmin.
Sponsored by own wallet

Turhala

Lainaatuskin kestää nopeammin kiertävää

Mikä kestä? Nopeammin kiertävää mitä?

Cruisaaja

Lainaus käyttäjältä: "Turhala"
Lainaatuskin kestää nopeammin kiertävää

Mikä kestä? Nopeammin kiertävää mitä?

Ymmärsin rivien välistä että kyseessä olisi nopeudensäädin joka kestää max. 17 lankaisen koneen?
Sponsored by own wallet

Turhala

Mulla taas tuli mieleen vain että auton välitykset ei kestäisi. No varmaan oot oikeessa, jos nrm kertoo itse totuuden niin sitten tiedetään...

Aiheeseen: vaihda nopari ja moottori.

nrm

Juu lisää vaan ehdotuksia, niin eli nopeudensäätimeni tuskin kestää rajumpaa moottoria... ja jos vielä joku viitsisi valaista virimoottoreista vähän tyhjentävämmin kuin mitä sivunne kertoo.
-24 hours in a day, 24 cans of beer in a carton. Coincidence? i think not!-

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "nrm"Juu lisää vaan ehdotuksia, niin eli nopeudensäätimeni tuskin kestää rajumpaa moottoria... ja jos vielä joku viitsisi valaista virimoottoreista vähän tyhjentävämmin kuin mitä sivunne kertoo.
Virimoottorin  nimitys tulee "viritettyjen moottoreiden" kilpailuluokasta, joka on TS-10 eli Touring Saloon-10.
Luokan moottorin minimilankaluku on 12 (Crossiluokassa 10).

Virittäminen on lähinnä moottorin sallittua ajoituksen säätämistä. Ajoituksella tarkoitetaan käämilankojen muodostaman magneettikentän vaihtumishetkeä suhteessa moottorin rungossa kiinteästi oleviin kestomagneetteihin.
Sama toisin sanoin: kun moottorin päätylevyä kierretään akselinsa ympäri, vaikutetaan siihen hetkeen, jolloin hiilien kosketus siirtyy ankkurin kollektoriliuskalta toiselle: akusta tulevalla sähköllä luodun magneettikentän sijainti suhteessa kestomagneetteihin muuttuu, jolloin moottorista saadaan enemmän (tai vähemmän) tehoa.

nrm

heh niin.. :roll:

mistä mahdollista apua saisi moottorin/auton virittämiseen sillä näillä taidoilla ei pitkälle päästä
-24 hours in a day, 24 cans of beer in a carton. Coincidence? i think not!-

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "nrm"heh niin.. :roll:

mistä mahdollista apua saisi moottorin/auton virittämiseen sillä näillä taidoilla ei pitkälle päästä
Sorry, taisin innostua vääntämään asiaa väärällä tavalla.

Virimoottorin ajoituksen (tehon) säätäminen on helppoa:
Etsi moottorin päätykappaleesta ajoitusmerkki, ja vastaavasti moottorin rungosta ajoitusasteikko. Laita itsellesi merkki siihen kohtaan asteikkoa, missä päädyn merkki nyt on (ja toivo, että se on valmiiksi ajokelpoisessa asennossa, tai ajoituksen nollakohdassa), niin tarvittaessa osaat myöhemmin koota moottorin heti oikealla tavalla.

Löysää päädyn kahta ruuvia siten, että pystyt kääntämään päätykappaletta. Nyt voit säätää ajoituksen haluamaksesi kääntämällä päätyä.

Riittävä teho moottorista lähtee, kun kierrät ajoitusmerkin ajoitusasteikolla nollakohdasta noin 6 mm vasemmalle (ei siis "kaakkoon" kuten junnuslangi sanoo, vaan "luoteeseen"  :lol: )

Huom. Mitä enemmän ajoitusta, sitä nopeammin moottorin kollektori palaa sorvattavaan kuntoon - jopa 2-4 akullisen jälkeen.

Ohjeita saat lähimmän rc-kerhon kerhoillassa käyviltä kavereilta.

Cruisaaja

Joo, ja kunhan kysyt siitä sinun moottorista joltain paikalliselta pro kuskilta "riittävän ennakon" kohdan niin voit "merkata" sen vaikka ajamalla dremelin kapealla laikkaterällä näkyvän (matalan) uran niin kannuun kuin päätyynkin samallakertaa niin siinä sinulla on valmis kohta johon aina mätsätä lovet kun kasaat koneen huollon jälkeen eikä tarvitse miettiä että pyöriikö kone oikeaan suuntaan. Kun sen kerran opin niin ei koskaan (edes kiireessä tehtynä) ole auto lähtenyt väärään suuntaan kisoissa :mrgreen:
Sponsored by own wallet