Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

moottori sammuu lämmettyään?

Aloittaja matti1983, 02.09.07 - klo: 18.47

jesse-m-90

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 19.09.07 - klo: 08.24

Pikkuisen otat asioista enemmän selvää...
SITÄHÄN MÄ TÄSSÄ TEEN...!

*HOKE*

Omatoimisesti vois edes hieman yrittää.
Tämäkin foorumi tursuaa tällaista perustietoa.
Lue vaikka alla olevat jutut läpi.
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/

peitsamo

Noi "Ari-Pekan RC-sivut" on kyllä todella hyvät, asiaa on ja vaikka millä mitalla, sen oikeellisuudestakaan ei tarvinne väitellä. Olen tavannut sivuja läpi lähes päivittäin ja näin aloittelijana (ainakin omasta mielestä) oppinut sieltä todella paljon. Omasta puolestani suosittelen lämpimästi ja yhdyn Hoken näkemykseen aiheesta.
Flying Calacucco

jesse-m-90

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 19.09.07 - klo: 15.49
Omatoimisesti vois edes hieman yrittää.
Tämäkin foorumi tursuaa tällaista perustietoa.
Lue vaikka alla olevat jutut läpi.
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/
okei kävin lukemassa siellä ja tuli vastaan tuo neulojen kiristämisen vaikka en osaa omin sanoin sitä selittää mutta sieltä kaasarista säädellään neuloja (pää pääneulaa)joka vaikuttaa miten polttoaine menee koneeseen, rikkaalla(=matalat kierrokset) eli paljon polttoainetta suhteessa ilmaan tai laihana(=korkeat kierrokset) vähän poltto ainetta suhteessa ilmaan...

Meni oikein..? Ymmärsinkö asian..? Ps. Se poikki leikkaus kuva oli siellä tosi hyvä..

Lapanen

"Ari-Pekan RC-sivut" oli kyllä ihan loistavat. Eilen löysin kyseiset sivut surffaillessani, ja näin alle kuukauden harrastaneena voin sanoa että löysin sivuilta vastauksen moneen mieltä askarruttaneeseen kysymykseen. Jokaiselle aloittelevalle harrastajalle/vähän edistyneemmillekin hyvä tietopakkaus. Kiitokset sivun tekijälle!  :cool:
LRP Shark 18 Buggy & HB Lightning 10GT

jesse-m-90

Lainaus käyttäjältä: touring - 17.09.07 - klo: 09.17
Niin no aina parempihan se vaan on mitä rikkaammalla koneen ajaa sisään. Yleensä moottorin ohjeissa on maininta ja suositukset kuinka monta tankillista kannattaa käyttää konetta pukilla ns. static break-in. Tuo männän "siirtäminen" alas on jo aika hifistelyä, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole. Kyllä ne koneet kestää sen minkä kestää, jos ajaa tarpeeks rikkaalla eikä lähde huippuja ottamaan irti.
yksi asia on vielä epäselvä, kun neuloja kiristetään niin kumpaan suuntaan on rikas? Avataanko vai kiristetäänkö, sitä pääneulaa..?

Breweri

Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

jesse-m-90

Lainaus käyttäjältä: Breweri - 20.09.07 - klo: 21.45
avataan -> rikkaammalle
avataan varmaan niin auki ku vaan aukee kun tehdään tuo sisään ajo.. Vai?

Ilmari_S

Eieiei, kaasareihin/moottoreihin on ihan omat "perussäätönsä."
Huehue

jesse-m-90

Lainaus käyttäjältä: Breweri - 20.09.07 - klo: 21.45
avataan -> rikkaammalle
aa eli siis kun pääneulaa kiristetään niin pääneula menee seosventtiliin eli polttoaineen kulku vaikenee mutta ilman kulku ei muutu.. Ymmärsinkö pääventtiilin merkityksen..? Alaneula taas menee seos venttilin sisään kun sitä kiristetään eli poltto aineen kulku vaikenee avatessa polttoaine pääsee helpommin kaasarin kurkkuun.. Entä ymmärsinkö alaneulan merkityksen.. Jos on jotain lisättävää tai korjattavaa niin korjatkaa..

jesse-m-90

mitä eroa on gx-21 ja gs21r pytyillä..???

chimairarocks

Kun kerran olet "aloittelija"(?)  :huh: , niin tässä toisen puolialoittelijan kertomiset säätämisestä(jos kaasarissas on kolme neulaa; pääneula, tyhjäkyntineula ja tyhjäkäyntiseosneula(niillä voi olla muitakin nimiä):

Sisäänajossa moottorin säätöihin ei sen tehtaalta tultuaan kannata isommin koskea. Jos niitä tuli kuitenkin räplättyä, niin tässä ohje millä saa sen varmasti rikkaalle ja kuitenkin käymään.
1.Avaa pääneula ja tyhjäkäyntiseosneula kokonaan(siis irrota ne pois koko roskasta).
2.Kierrä niitä noin puoli-1 kierrosta sisään(myötäpäivään) tai niin että ne juuri ja juuri pysyy ja vielä abauttia 1/4 kierros sisään.
3.Käynnistä moottori(lämmittäminen esim. kuumailmapuhaltimella auttaa, ei kuitenkaan liian paljon eli täysillä ihan kiinni moottorissa).
4.Tarkkaile sen käyntiä(siis moottorin, ei kuumailmapuhaltimen!). Jos(ja kun) moottori sammuu ennen menoveden loppumista, käynnistä se uudelleen TARKKAAVAISESTI: jos se lähtee käyntiin alempaa kuin normaali tyhjäkäynti(kuulee äänestä) vähän ajan ryvittyäsi vetokäynnistintä tai pyöritettyäsi sähköstarttia, se on rikkaalla. kierrä tyhjäkäyntiseosruuvia kiinni(myötöpäivään) vähän kerrallaa se kokeile uudestaan. Sitten kun se käy hyvin niin älä kiristä enempää tässä vaiheessa.

Kysele vaan lisää jos kysytyttää.
There is just a fine line between hobby and mental illness.  -Savage X 4.6

jesse-m-90

Lainaus käyttäjältä: chimairarocks - 21.09.07 - klo: 15.20
Kun kerran olet "aloittelija"(?)  :huh: , niin tässä toisen puolialoittelijan kertomiset säätämisestä(jos kaasarissas on kolme neulaa; pääneula, tyhjäkyntineula ja tyhjäkäyntiseosneula(niillä voi olla muitakin nimiä):

Sisäänajossa moottorin säätöihin ei sen tehtaalta tultuaan kannata isommin koskea. Jos niitä tuli kuitenkin räplättyä, niin tässä ohje millä saa sen varmasti rikkaalle ja kuitenkin käymään.
1.Avaa pääneula ja tyhjäkäyntiseosneula kokonaan(siis irrota ne pois koko roskasta).
2.Kierrä niitä noin puoli-1 kierrosta sisään(myötäpäivään) tai niin että ne juuri ja juuri pysyy ja vielä abauttia 1/4 kierros sisään.
3.Käynnistä moottori(lämmittäminen esim. kuumailmapuhaltimella auttaa, ei kuitenkaan liian paljon eli täysillä ihan kiinni moottorissa).
4.Tarkkaile sen käyntiä(siis moottorin, ei kuumailmapuhaltimen!). Jos(ja kun) moottori sammuu ennen menoveden loppumista, käynnistä se uudelleen TARKKAAVAISESTI: jos se lähtee käyntiin alempaa kuin normaali tyhjäkäynti(kuulee äänestä) vähän ajan ryvittyäsi vetokäynnistintä tai pyöritettyäsi sähköstarttia, se on rikkaalla. kierrä tyhjäkäyntiseosruuvia kiinni(myötöpäivään) vähän kerrallaa se kokeile uudestaan. Sitten kun se käy hyvin niin älä kiristä enempää tässä vaiheessa.

Kysele vaan lisää jos kysytyttää.
tuo tyhjäkäyntiseosruuvi on varmaan sama kuin seos venttiili, alaneulaan ei varmaan tarvitse koskea sisään ajossa, ja pääneulaa ja (keskineulaa)seosventtiiliä ruuvataan saman verran sisään kun on, ensin ottanu ne pois. Ja sitten kiristellään kumpaakin sisäänajossa..

jarkko_h5

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 18.09.07 - klo: 09.28
Nyt on myös muistettava että eri merkkiset ja malliset moottorit vaativat hieman erilaisen sisäänajon.
Toiset pidemmän kuin toiset.
Itse käytän aina vähintään 2 tankkia pukilla erittäin rikkaalla, siten että pillistä roiskuu polttoainetta. (usein pyrin käyttämään 3 tankillista)
Mikäli on viileä ilma ja moottori ei lämpeä kunnolla tässä pukilla niin olen kietassut rätin  tai vastaavan kannen ympärille jotta moottorin lämmöt ovat nousseet jotakuinkin 90 asteen korville.
Tämän jälkeen olen hieman kiristänyt neuloja jotta autolla pystyy edes liikkumaan ja olen ajellut hiljalleen asvalttikenttää ympäri.
Näin jatkan pari kolme tankillista ja kiristän taas hieman yläneulaa, koneen ollessa edelleen hyvinkin rikkaalla.
Taas pari tankkia rauhallista ajelua.
Neulaa kiinni ja homma jatkuu parin tankin ajan.
10. tankin kohdalla kiristelen neulaa sen verran että moottori alkaa ottamaan jo suht vaivattomasti kierroksia ja ajan pari tankkia vältellen edelleen pitkiä vetoja kaasu pohjassa ja varsinkin vältellen huippukierroksia.

Ton jälkeen sitten säädänkin moottorin kohilleen ja ei muuta ku kovaa ajoa.

Huom. Moottori on koko sisäänajon niin rikkaalla että se ei kulje kovaa suoralla.
Eli voi painaa kaasun pohjaan ja moottori ei silti kierrä lähellekään huippukierroksia.
Aina olen myös lämmittänyt moottorin kuumailmapuhaltimella lämpöiseksi ennen käynnistystä.
Moottori käynnistyy helpommin, eikä jää niin herkästi yläkuoloon jumiin.

Huolellinen sisäänajo takaa sen että moottori toimii luotettavasti ja on myös pitkäikäinen, eli tässä ei kannata turhia hoppuilla.
Tässä on hyvä sisäänajo ohje.Huom tämä on kisakuskin sisäänajo. :police:Mut miksi tehdä näin?Kun voi tehdä jonkun toisen alottelian neuvoilla ja pilata/hajottaa motin :huh:       
LRP shark 1/18,
Thunder Tiger SSK Monster Truck

jesse-m-90

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h5 - 21.09.07 - klo: 17.55
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 18.09.07 - klo: 09.28
Nyt on myös muistettava että eri merkkiset ja malliset moottorit vaativat hieman erilaisen sisäänajon.
Toiset pidemmän kuin toiset.
Itse käytän aina vähintään 2 tankkia pukilla erittäin rikkaalla, siten että pillistä roiskuu polttoainetta. (usein pyrin käyttämään 3 tankillista)
Mikäli on viileä ilma ja moottori ei lämpeä kunnolla tässä pukilla niin olen kietassut rätin  tai vastaavan kannen ympärille jotta moottorin lämmöt ovat nousseet jotakuinkin 90 asteen korville.
Tämän jälkeen olen hieman kiristänyt neuloja jotta autolla pystyy edes liikkumaan ja olen ajellut hiljalleen asvalttikenttää ympäri.
Näin jatkan pari kolme tankillista ja kiristän taas hieman yläneulaa, koneen ollessa edelleen hyvinkin rikkaalla.
Taas pari tankkia rauhallista ajelua.
Neulaa kiinni ja homma jatkuu parin tankin ajan.
10. tankin kohdalla kiristelen neulaa sen verran että moottori alkaa ottamaan jo suht vaivattomasti kierroksia ja ajan pari tankkia vältellen edelleen pitkiä vetoja kaasu pohjassa ja varsinkin vältellen huippukierroksia.

Ton jälkeen sitten säädänkin moottorin kohilleen ja ei muuta ku kovaa ajoa.

Huom. Moottori on koko sisäänajon niin rikkaalla että se ei kulje kovaa suoralla.
Eli voi painaa kaasun pohjaan ja moottori ei silti kierrä lähellekään huippukierroksia.
Aina olen myös lämmittänyt moottorin kuumailmapuhaltimella lämpöiseksi ennen käynnistystä.
Moottori käynnistyy helpommin, eikä jää niin herkästi yläkuoloon jumiin.

Huolellinen sisäänajo takaa sen että moottori toimii luotettavasti ja on myös pitkäikäinen, eli tässä ei kannata turhia hoppuilla.
Tässä on hyvä sisäänajo ohje.Huom tämä on kisakuskin sisäänajo. :police:Mut miksi tehdä näin?Kun voi tehdä jonkun toisen alottelian neuvoilla ja pilata/hajottaa motin :huh:       
entäs seosventtiili ari-pekan rc sivuilla neuvottiin säätämän seosventtiliä ja pääneulaa samaan aikaan..  Vai onko se erijuttu sisäänajossa..? Ps.sori jos kyselen paljon, en vaan halua rikkoa moottoria tekemällä jotain väärin..

peitsamo

En tiedä minkä auton / motin olet hommannut tai olet aikeissa hommata, mutta ainakin niissä autoissa, joita minä olen omistanut (kaikki HPI:n autoja) on aina tullut mukana yksityiskohtaiset ohjeet kuvien kanssa. Tämän lisäksi paketissa tulee DVD, jossa asiat on ihan videon avulla selvitetty. Auton mukana tulevien ohjeiden pohjalta auton saa aloittelijan ja hieman edistyneemmänkin käskijän tarpeisiin kyllä varmasti säätöihin. Kun ostat auton, tutustu huolellisesti ohjeisiin, lue ne läpi vaikka pariin kertaan ennen kuin edes kosket autoon. Sen jälkeen tekeminen opastaa jo tekijäänsä. Taitaa vaan olla niin, että puhtaasti kyselypohjalta ei tyhjentäviä vastauksia tule, käytännön kokemus/näkemys auttaa. Käy nyt vielä tavaamassa vaikka sieltä Liljeroosin sivuilta kohta polttomoottorit/säätö, siellä se kaikki on asiallisesti ja kohtuullisen tyhjentävästi kerrottu.
Flying Calacucco

jesse-m-90

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 21.09.07 - klo: 21.29
En tiedä minkä auton / motin olet hommannut tai olet aikeissa hommata, mutta ainakin niissä autoissa, joita minä olen omistanut (kaikki HPI:n autoja) on aina tullut mukana yksityiskohtaiset ohjeet kuvien kanssa. Tämän lisäksi paketissa tulee DVD, jossa asiat on ihan videon avulla selvitetty. Auton mukana tulevien ohjeiden pohjalta auton saa aloittelijan ja hieman edistyneemmänkin käskijän tarpeisiin kyllä varmasti säätöihin. Kun ostat auton, tutustu huolellisesti ohjeisiin, lue ne läpi vaikka pariin kertaan ennen kuin edes kosket autoon. Sen jälkeen tekeminen opastaa jo tekijäänsä. Taitaa vaan olla niin, että puhtaasti kyselypohjalta ei tyhjentäviä vastauksia tule, käytännön kokemus/näkemys auttaa. Käy nyt vielä tavaamassa vaikka sieltä Liljeroosin sivuilta kohta polttomoottorit/säätö, siellä se kaikki on asiallisesti ja kohtuullisen tyhjentävästi kerrottu.
liljeroosin sivulta olen lukenut tuon kaasarin säädöt pariin kolmeen kertaan.. Eli kyseessä on mad force ms21x koneella, varmaan on metsä se paikka jossa pystyy ajella ilman valituksia. En kauheesti viitsi panostaa auton laatuun tässä vaiheessa kun voi olla et vuoden päästä into loppuu tai sitten ei ja alan ajamaan ihan kisoja.. :D

HYPER 11 WRC


jesse-m-90

Lainaus käyttäjältä: HYPER 11 WRC - 21.09.07 - klo: 23.24
:cry: eli no voi itku :cry: :cry: :cry:
ei nyt niinkää.. Tuntuu pahemmalta jos ostaa kalliin auton mutta sitten vuoden päästä se jää nurkkiin pyörimään... :cry:

Pööki

Nyt tarttis viisaampien apua. Mulla on autossa Ninjan kone joka on toiminut kesä olosuhteissa loistavasti. Tulppana Ninjan 5:nen. Nyt kävin ajamassa pitkästä aikaa (viimeksi ajanut heinäkuussa) ja ajettuani hetken moottori sammui. Sain sen vielä joten kuten käyntiin mutta hetken kuluttua se sammui taas. Tämän jälkeen en meinannut saada moottoria käyntiin millään. Kesti ainakin 15min. ennen kuin kone suostui käynnistymään. Sama toistui, auto sammui ja taas kesti vartin että sain käyntiin , se käynnistyi vasta kun kone jäähtyi.

Liian kuumana kone ei tuntunut käyvän missään vaiheessa. Olen uusi harrastaja ja johtuen autossa olleissa ongelmista, en ole päässyt ajamaan kuin muutaman tankillisen koko kesänä. Näin ollen en ole päässyt/ehtinyt opetella koneen säätöä. Aina kun auto on ollut kasassa, olen halunnut vain päästä ajamaan.

Kone on väljentynyt, sen olen huomannut kun sormella pyörittää konetta. Onko tämä syynä? Vai onko säädöt pielessä näille syyskeleille? Yritin avata pääneulaa mutta kone tuntui sen jälkeen käyvän liian rikkaalla.

Mistä kannattaisi lähteä tätä ongelmaa ratkomaan?

Rcede

Lämpimämpi tulppa saattaisi auttaa näin syyskeleillä   :afro:
Mutta näin aloittelijana voisin vain veikata :o
- Kyosho mp777 e.v.o - sts - proline - werks - sanwa 2.4ghz -

*HOKE*

Ensinnäkin koska moottoria ei ole käytetty pitkähköön aikaan, täytyy tulppa vaihtaa.
Sanoisin että vaihdat uuden tulpan ja puhtaan öljytyn putsarin niin kaikki pelaa taas kuten ennenkin.

Pööki

Tulpan vaihdoin mutta tuo putsarin vaihto on tekemättä, eli täytyypi sekin vaihtaa. Sain Maahantuojalta äskettäin puhelimitse perus ohjeistuksen säätämiseen. Kiitos Teemulle! Hienoa asiakaspalvelua!

Kiitos myös teille Rcede ja *HOKE* vinkeistä! Ei muuta kuin säätämistä opettelemaan, putsarin vaihdon jälkeen...

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: Pööki - 26.09.07 - klo: 20.26
Kone on väljentynyt, sen olen huomannut kun sormella pyörittää konetta. Onko tämä syynä? Vai onko säädöt pielessä näille syyskeleille? Yritin avata pääneulaa mutta kone tuntui sen jälkeen käyvän liian rikkaalla.

Mistä kannattaisi lähteä tätä ongelmaa ratkomaan?

Jos kone on kylmänäkin selvästi väljä, niin tilanne ei ainakaan parane koneen lämmetessä, kun sylinteriputken lämpölaajeneminen kuitenki on suurempaa, kuin männällä. Näissähän ei ole männänrenkaita tiivistämässä männän ja sylinteriputken rakoa. Väljä rc-nitrokone nimenomaan on huono käymään kuumana. Vaivaan ei ole oikeastaan muuta lääkettä kuin uusi mäntä-sylinteriputkisetti. Mäntä tulisi aina pyöräyttää alakuoloon, kun ajaminen lopetetaan. Mutta tästäkin aiheest on aiempiakin keskusteluja, eli kokeile hakua... 
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

tontsa96

MIKÄ AUTO SIL OIKEE ON..... mut mä luule väljää konetta
losi 8ight rtr/os v-spec/hobao shop/sanwa/byron/spektrum

Kyöstimään

Tollaseen kyöstiin saa suhteellisen edullisesti männän. Se oli muistaakseni 60e.
Kone on väljä,jos saat kevyesti vauhtipyörää pyörittäen sen pyörimään eli kuuluu flop.
Hobao Hyper 8,5

Jute

Lainataanpa vanhaa aihetta vaikka sopisi kyllä aloittelijoiden kysymyksiinkin. Ostin hiljan käytetyn nitrobuggyn ja olen nyt pari kertaa kiusannut  naapureita sillä. Kone lähtee nätisti käymään ja toimii ihan kohtalaisen nätisti vielä kohtuu viileällä koneella. Ongelmat alkaa, kun kone alkaa olemaan ajolämpötilassa eli tyhjäkäyntiä ei saa säädettyä kovinkaan pienelle ilman, että kone sammuu. Muutenkaan kone, tai säädöt, ei toimi hirveän loogisesti eli välillä tuntuu, että käy hirveän rikkaalla ja välillä taas liian laihalla. Ja näin siis vaikka säätöihin ei juurikaan koske tai liikkeet ovat pieniä ja varovaisia.

Tänään tuli ruoviteltua pihassa ja ajettua kone lämpimäksi, niin yhdessä kohtaa koneen sammuttua kokeilin pyörittää vauhtipyörää ja puristuksia ei tuntunut juuri nimelsikään. Tästä siis oma tulkintani olemattomalla kokemuksella, että kone on väljä. Varsinainen kysymykseni siis kuuluukin, että kannattaako koneeseen hankkia uutta mäntää ja sylinteriä vai ostaa kenties kokonaan uusi kone? Auto on siis vanha RTR rassi, jolla lienee kilsoja takana jo paljonkin, joten lähinnä tässä pohdiskelen, että kannattaako loppujen lopuksi kumpikaan toimenpiteistä vai onko hommalla lähinnä lumipalloefekti ja päästään ongelmista toiseen?

ps. Aika hiljaiselta vaikuttaa nykyään ko. palsta. Onko polttisten aika jo kuollut?

mustikka

Kuullostaisi juuri siltä, että kone on loppuun ajettu.

Eipä näitä koneita oikein kannata ruveta korjaamaan, kun hinta on korjatun kanssa melkein sama kuin ihan pakasta vedetyn kanssa.

Jos auto on siistissä kunnossa, niin koneen vaihto kannattanee. Se on vähän sellainen asia johon ei voi vastata.

Saattaa ehkä olla tulossa vanha kisa auto myyntiin jokinlaisella koneella. Pistä yv:tä, jos kiinnosta.
Kaikenlaisia leluja on ollut tässä vuosien varrella :wink:
Joni RC

Jute

Lainaus käyttäjältä: mustikka - 12.12.21 - klo: 18.57
Kuullostaisi juuri siltä, että kone on loppuun ajettu.

Eipä näitä koneita oikein kannata ruveta korjaamaan, kun hinta on korjatun kanssa melkein sama kuin ihan pakasta vedetyn kanssa.

Jos auto on siistissä kunnossa, niin koneen vaihto kannattanee. Se on vähän sellainen asia johon ei voi vastata.

Saattaa ehkä olla tulossa vanha kisa auto myyntiin jokinlaisella koneella. Pistä yv:tä, jos kiinnosta.

Kiitos nopeasta vastauksesta! Nopealla googlettelulla tuli itsekin todettua, että tuo mäntä-sylinteri kombo on posteineen siinä 60-70€ välimaastossa ja uusi kone reilun satasen ja ylöspäin. Kun siis katsoo konetta, joka nyt käy tuohon pihapyöritykseen.

Palataan tuohon kisa-autoon sitten, kun kuski ja mekaanikko saa enemmän kilsoja alle.  :grin: