Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

JariV:n projekteja

Aloittaja JariV, 22.09.07 - klo: 13.03

juhamatti

#720
kansa tahtoo videoo... :grin:
aika pirun häijy laite, ois tosi kiva kuulla miten tuollainen kone mörisee, voi olla aika namit saundit..

matti1983

sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

JariV

Kiitokset vaan.

Itteekin vähän jänskättää että millasta metelii se pitää. Yritin kovasti saada tehtyä tähän äänenvaimennusta mutta tila takana ei riittänyt mitenkään päin. Edellinen ykspyttynen 37,7cc kone Bajassani piti sellasta mekkalaa että korvat soi aina ajon jälkeen. Tää ei varmaan ainakaan hiljasempi tuu olemaan...
Just joo.

juhamatti

jos viitit niin laita meteli ennen ja jälkeen vaimentimen, ois kiva kuula miten tuo 2-patanen kurnuttaa ilman vaimenninta :wink:

JariV

Niin kirjoitin edellisessä viestissä että vaimentajia en saanu mahtumaan joten niitä ei tuu. Putket tulee olemaan vaimentamattomina toistaseks ainakin ellen keksi mitään hyvää ratkasua tohon takapäähän. Loppupilli kun ei saa olla liian lyhyt koska liian lyhyt pilli leikkaa moottorin huipputehoa.
Just joo.


JariV

#726
Pari projektikuvaa, ensimmäisessä maskireikiä joilla ilmaa moottorille ja jäähdytysilmaa pytyille. Toinen on sit vaan harjatut vähän isommat pakoputkien päät  :grin:



Just joo.

JariV

#727
Maski tuli tehtyä alumiinista, näyttää tältä keulalla:


Tässä on alkuperäinen vanhakoppa-Eskortin maski:


Ja tässä toi maski maalattuna samaan tyyliin:


Just joo.

juhamatti

Lainaus käyttäjältä: JariV - 19.01.12 - klo: 12.01
Niin kirjoitin edellisessä viestissä että vaimentajia en saanu mahtumaan joten niitä ei tuu. Putket tulee olemaan vaimentamattomina toistaseks ainakin ellen keksi mitään hyvää ratkasua tohon takapäähän. Loppupilli kun ei saa olla liian lyhyt koska liian lyhyt pilli leikkaa moottorin huipputehoa.
"Loppupilli kun ei saa olla liian lyhyt koska liian lyhyt pilli leikkaa moottorin huipputehoa."

Onkohan tuossa jo liikaa pituutta?

juhamatti


JariV

No noi pitäs olla melko lähellä oikeeta mutta sitten sen myöhemmin näkee.
Just joo.

juhamatti

Kerkeettekö dynossa ajaa auton?
Olo on ku joulupukkia odotellessa kun sitä filmin pätkään niin oikeen hartaasti odotellaan :grin:
Otahan joku koemaistianen etes tässä, jos vaan voi ja kerkeet :wink:

JariV

No juujuujuu, kyllä täs on tarkotus tehä kokeiluja ja testauksia. Nyt on tullu vaan mietittyy korin värjäämistä...

Sikäli kun vaan Buttenmeisterille sopii niin olis se kiva mitata potkun määrä myös. En oo vielä jutellu asiasta ku se ei ihan tähän hätään vielä oo ajankohtasta.
Just joo.


Hount

Nyt pitää kysyä sama asia mikä jäi vaivaamaan tuossa Buttenmeisterin MCD Onroad -projektissa.

Siellä kun oli dynotettu tuota onroad ja offroad autoa. Lopputuloksena oli että auton kokonaisvälitys ja renkaiden koko vaikutti renkailta mitattuun tehoon... Mimmoinen dyno se semmoinen on mikä ei mittaa tehoa?

Sainkin aikoinaan pienen selvityksen tuosta että miksi 30,5 kuutiosentin virtetty kone voitti vain nippa-nappa tuon MCD Offroadin "vakiokoneen" Mutta jäi vähän kaivelemaan hampaankoloon että mitä tehoja siinä nyt sitten mitattiin jos ei otettu huomioon renkaan sädettä ja sitämukaa kulmanopeutta.

Toivottavasti tässä projektissa saadaan vertailukelpoista dataa moottorin tehoista (renkailta mitattuna) ilman ettei kokonaisvälitys, renkaan koko ja muut epäolennaiset tekijät vaikuta mukaan yhtälöön.

- Hount

JariV

#735
Buttenmeisterin dyno on inertiadyno ja välityssuteet ja rengaskoko vaikuttavat suoraan siihen millasta voimaa vetoakseli tuottaa vanteelle ja renkaalle. Kuten fysiikasta tiedetään momentti on voima kertaa varsi ja vääntöähän kaikki dynot mittaavat ja hevosvoimat tai kilowatit ovat vain laskennallinen suure momentista ja moottorin kierrosluvusta. Joten tästä syystä nuo asiat ovat tärkeitä.

Jarrudyno olisi taas eri asia sitten. Jarrudynossa taas moottori pistetään jarrulla polvilleen ja käytäntö on erilainen. Inertiadynossa pistetään vain tarkasti tietynmääräinen massa pyörimään ja mitataan miten nopeasti sen massan kierrosluku muuttuu.
Just joo.

Hount

Lainaus käyttäjältä: JariV - 23.01.12 - klo: 20.35
Buttenmeisterin dyno on inertiadyno ja välityssuteet ja rengaskoko vaikuttavat suoraan siihen millasta voimaa vetoakseli tuottaa vanteelle ja renkaalle. Kuten fysiikasta tiedetään momentti on voima kertaa varsi ja vääntöähän kaikki dynot mittaavat ja hevosvoimat tai kilowatit ovat vain laskennallinen suure momentista ja moottorin kierrosluvusta.

Joten tästä syystä nuo asiat ovat tärheitä. Jarrudyno olisi taas eri asia sitten. Jarrudynossa taas moottori pistetään jarrulla polvilleen ja käytäntö on erilainen. Inertiadynossa pistetään vain tarkasti tietynmääräinen massa pyörimään ja mitataan miten nopeasti sen kierrosluku muuttuu.

Ahaa, eli tuolla dynolla saadut tulokset on saman välityssuhteen ja renkaiden myötä vertailukelpoisia. Mutta eri autojen välillä ei niinkään. Kätevä esim. moottorin säätämisessä, mutta ilman ennen-jälkeen vertailupohjaa ei kerro juuri mitään.

- Hount

JariV

#737
Noilla välityssuhdelaskennoilla ja rengaskoolla saadaan ihan vertailtavaa tietoa yleisestikin. Tuolla laskennalla saadaan suora verranto moottorin kierrosluvun ja renkaan kierrosluvun välille. Tulos siis kertoo miten paljon kyseessä oleva moottori kyseisessä mitattavassa autossa tuottaa voimaa renkaiden pinnalle saakka kierrosluvun funktiona. Siitä voidaan sitten laskea voimansiirron tehohäviöt pois (kulmavaihteet ovat pahimpia tehonhukkausrosvoja) itse moottorin tuottama voima kampiakselilta.
HPI Baja esimerkiksi on voimansiirroltaan ylivoimainen (ei yhtäkään kulmavaihdetta, vain suoria rataspareja) verrattuna kaikkiin nelivetoihin poislukien uusi oma autoni ja käsittääkseni myös Losi 5ive. Kaikissa muissa on 3 kpl kulmavaihteita motin ja renkaiden välillä. Omassani ja Losissa on 2 kpl (etu- ja takadiffi).

Tokikin jos motin tehot haluaa tietää tarkasti niin silloin pitää käyttää moottoridynoa joka mittaa suoraan kampiakselin tehoa.

juhamatti, toi oranssi ekkeri oli ihan törkeen hyvännäkönen !!! Tosin Sasu teki omastaan jo aika lähelle tuon näköisen joten en ehkä päädy tuohon siitä syystä.
Myöskin Castrol Escort täällä on jo nähty (hieno) joten siihenkään en päädy nyt.

Harkitsin tossa myös Gulf-McLaren -väriyhdistelmää (tummansininen-oranssi-valkoinen erotusviiva) joka on upea väriyhdistelmä mutta jotenkin niitä ei saanut hahmottumaan hyvin Escortin korimuotoihin. Teippailin rajausteippiä moneen otteeseen korin pintaan eilen mutta en sitten koskaan ollut oikein tyytyväinen. Tänään kokeilin sitten lentokonepuolelta erästä väriyhdistelmää ja alkoi vaikuttamaan hyvältä kun kyseisessä yhdistelmässä ei ole mitään sellaisia tiettyjä muotoja mitä jossain klassisessa kilpa-auton väriyhdistelmässä pitäis olla jotta se olisi tarpeeksi "samanlainen" esikuvansa kanssa ja miellettäisiin samaan suuntaan. Ehkäpä mä mitin vaan liikaa tätä. Pitäs kai vaan päättää et "toi se on ja nyt maalaamaan".
Just joo.

JariV

Oottelen viel motin monitorointiyksikön antureita saapuvaksi Jenkkilästä. Tulee mittaamaan 2 x CHT, 2 x EGT ja motin kierrokset.

Kattelin tänään myös painonjakauman täydessä ajokunnossa tankki täynnä.

53% taka-akselilla, 47% edessä.

Vasemmalla 49,5%, oikealla 50,5%.

Olis saanu siis tulla toi moottori siis vieläkin edemmäs mutta eipä sitä oikein voinu tietää silloin. 50-52% painosta etuakselilla olis ollu optimi mulle.

Olettekos mitanneet omistanne painonjakaumaa? Olis kiva tietää millasissa jakaumissa mennään. Eritoten kiinnostas myös 4wd rata-Femmojen painonjakaumat.
Just joo.

Anis

(kulmavaihteet ovat pahimpia tehonhukkausrosvoja)

Jos kulmavaihteen sisällä on kartioporras se ei vie tehoa enempää kuin ratasparikaan. Hammaspyöräparin tai kartiopyöräportaan tehohäviö on luokkaa 2%/porras.
Jos kulmavaihteen sisällä on matoruuvi/kierukkapyöräpari niin sen hyötysuhde on tyypillisesti 50-90% välillä, mitä isompi välitys siinä on sitä huonompi hyötysuhde

JariV

No ni,
koppa on maalattuna takas omassa tallissa. Sitten vaan tarroja kehiin ja muutkin yksityiskohdat paikalleen. Huonompi juttu, että monitorointiyksikön anturit ei tulleet vieläkään  :angry:
Just joo.

JariV

#741
Kuvaterrorismia:



















Just joo.

polle

Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Ganja67

Ihan järkyttävän makee! Tää tietty menee kans jollekin sheikille "ambomaahan" jonka kuningas lunastaa sen omakseen :wink: Mutta pääseepä taas Suomi maailmankartalle! Millos niitä käyntiääniä ja ekat testit saadaan nähdä? Onkos muuten scooppi toimiva? Sais varmaan hyvin kone ilmaa sieltäkin jos ei jo o saamassa muualta kuin maskista...
Mad Force,Cen Magnum NX,Kyosho Pure Ten Fazer,Tamiya DF03-Ra

nukkumasa

Täytyy kyllä sanoa, että ompaha komee vehe. Laitaha pätkää, kun saat toimii!
| Savage Flux HP |
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

jesi

En oo joutanu täällä selailemaan, mutta Jari...
Thumps up! Nice shit there!
/ Jere Siirilä

-rcmh-

HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

JariV

Kiitosta kiitosta.

Noista "ambomaista" ei koskaan tiedä, on tätä jo yritetty ostaa ja meinasin jopa saada matkakutsun RCX 2012 näyttelyyn Los Angelesiin mutta siellä ei sitten budjetti riittäny mun ja vaimon kutsumiseen.

Ja tokihan se on toi skuuppi toimiva, tein sen tarkoituksella justiinsa että saa moottorille lisää puhdasta ilmavirtaa.

Tarkoitus olis ensi viikolla alkaa kokeilemaan miltä motti kuulostaa ja miten kardaanit kestää.
Just joo.

Ganja67

Harmi ettet päässy näyttämään Eskoa amerikan mantereelle ihan livenä mutta toisaalta ihan hyvä kun olisi kuitenkin jääny sille reissulle :cry: On se sen verran staili peli että siitä joku rahamies olisi semmoisen tarjouksen tehnyt että sinne olisi Esko jääny rapakon taakse ja meiltä kaikilta jääny "loppuhuipentumat" tästä proggigsesta näkemättä... Innolla odotamme tulevaa kuin pikkupoikana Joulupukkia :wink:
Mad Force,Cen Magnum NX,Kyosho Pure Ten Fazer,Tamiya DF03-Ra

JariV

Olis se ollu mahollista joo ettei se olis tullu takas sieltä enää.

No nyt on vihdoinkin monitorointiyksikön anturit saapuneet Tulliin. Täytyy käydä hakemassa ne,s että pääsee värkkäämään laitteen paikalleen.
Just joo.