Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)

Aloittaja geswas, 19.10.07 - klo: 15.00

historia

#450
Mitäs mun bassossa on ollu vikaa?

Muuta hei jesi jos sulla ei mitään muuta asiaa ollut niin ei ainakaan tarvitse tulla haukkumaan sitten muita.

Niin ja sitten takaisin aiheeseen.
Laitan nuo neljä takimmaista rengasta vetämään, vai jaksaako kahdella yhtä hyvin?
Sitten eteen jotenkin ohjaus suunnitellaan, ja taakse kippi servolla toteutettuna, vai miten te olette kipin rakentaneet? En siis ole tekemässä mitään hydrauliikkoja.
Ajattelin laittaa tuohon nuo Riccs 6 ch 2,4 Ghz, 6 kanavaisella vastaanottimella Vertical Hobbysta.
Tuossa vielä linkki: http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=40_41&products_id=1180

Näistä varmaankin lähdetään liikkeelle. Mutta jos ei suunnitelmat natsaa niin saahan tuosta aina hienon koristeenkin vaikka hyllyn päälle.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

IMN

Joo, paljon parempi, kun pysytään aiheessa.

Tuo perus kippiauto on varmaankin kaikkein vaikein modata. Vaikeimmaksi sen tekee mallin lyhyys. MAN:in koreista ei ole mitään kokemusta, mutta Scanioita ja Volvoja on tullut purettua ja modattua. Jos välttämättä haluat juuri kyseisen mallin, niin suosittelen Volvon koria. Volvon hytti on kohtuullisen helppo purkaa ja se on Scanian hyttiä pidempi. Muista malleista Scanian Highline-kori on selkeästi kaikkein helpoin, Topline on jo paljon hankalampi.

Itsellä on modattuna (ei täysin vielä valmiina, ajettu on kyllä testimielessä) Volvon 8x4 kippiauto 8x2:na ja Scanian 6x2 täysperä. Telivetoa en ole vielä tehnyt, sillä vetävät akselit ovat mallia "Kemppi" eli lukkoa on täydet 100%. Vedon toteutus on kumilangalla.  Kääntymisestä saattaa tulla ongelma, jos teliveto on täyslukoilla. Volvossa on telinnostin/kevennin, vaikka aidossa sitä ei tuossa jousi/alustatyypissä ole. Nosto on tarpeellinen, sillä ilman mitään kevennystä auto ei liiku mihinkään, kun teli pomppii muutoin vapaana. Samanhan voi tietysti tehdä vaikka kumilangalla, eli servoa ei välttämättä tarvitse. Tietysti nostotelissä on oma hohtonsa.

Ohjauksen saa tehtyä legojen ohjaustapaa käyttäen. Yritän muistaa ottaa edelleenkin kuvia ja laittaa tuonne kansioon (sama, missä Valtran kuvat). Volvossa molemmat etuakselit ovat kääntyviä.

Kipin saa toteutettua hihnapyörällä, työntövarrella ja esim. modatulla microservolla (360-astetta). Käytännössä tapahtuu siis siten, että servo toimii vinssinä, joka pyörittää hihnapyörää, joka taasen työntää työntövartta. Helpompaa selittää kuvan kanssa myöhemmin. Nostotehoa pitäisi löytyä microservollakin n. 7 kg. Kokeilin Volvon kippiä n. 1 kg:n kuormalla (maitotölkki) vakioservolla, ja kippi nousi helposti. Kipattava kuorma taisi ylittää jo reilusti auton oman painon. Hydrauliikka/pneumatiikka on liian suurta, jotta sitä voisi soveltaa.

Jo sivulta 10 lähtien

historia

#452
Nosto on tarpeellinen, sillä ilman mitään kevennystä auto ei liiku mihinkään, kun teli pomppii muutoin vapaana. Samanhan voi tietysti tehdä vaikka kumilangalla, eli servoa ei välttämättä tarvitse. Tietysti nostotelissä on oma hohtonsa.

Mistähän nostosta tässä puhutaan?

Tarkoitatko tuolla nostolla sitä, kun takimmaiset renkaat ovat ilmassa kevyellä kuormalla?

Laitan siis ne takimmaiset renkaat vaan vetämään.

Ajattelin jopa, että tuo Volvo voisi olla kaikkein hienoinkin.

Eli varmaan ostan tuon vanhan mallin Volvon jos se kerta soveltuu käyttöön paremmin.



Eli tuo Volvo oli mielessä.

Itse ajattelin että voisiko kipin tehdä niin, kun tuossa on tuo muovinen pala valmiina kipin "vartena"
ja siihen laittais suoraan servoseiveriin kiinni, ja laittais pitkän servosaiverin että nostais korkealle.

Ymmärsitkös :)

Niin ja tuommonen kori malli on mielessä koska pitäis kaverin kaa tehdä pienimuotoista rataa, jossa vois sitten hakea hiekkaa kun toinen lastaa ym.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

pete.s

no niin nyt tällei kun olen itsekki innostunut aiheesta ku löysin noi et voi jopa koneita ja kuorma-autoja rakentaa ja aika moni näköjään rakentaa itse kaiken niin olisin kysynyt et pystyykö tuollaisesta pienois malli esim scaniasta muokata rc autoa kaikkineen lisukkeineen.. tarkoitan niitä muovisia joita saa ihan tavara talosta hommattua :afro:

Saku07

Jos joku on saanut tuollaiseen emekkiin vetotavan ratkaistua niin prototyypit ja valmiit ratkaisut rohkeasti esille.
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

historia

IMN: Voitko laittaa hiukan kuvia miten olet saanut laitteet pelaamaan?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

juupeli72

#456
 Noin niin siis...

27MHz on se yleis taajuus jossa kaikki käy. Korjatkaa jos oon väärässä.

Eikös ole aina vaikeampaa sovittaa noita RC osia mitä vähemmän on tilaa, eli pienempään autoon. Tietysti tosi pieniäkin vastareita ja servoja löytyy. Mulla on tuossa pyöräkoneessa hydrauliikan venttiileissä tosipieniä (nano) servoja, jotka menee heittää mitenpäin vaan tuonne EMEKkiläisen runkoaisojen väliin. Ja varmasti niillä voi toteuttaa myös noiden muovisten koottavien pienoismallien toimintoja.

Ja Legoissa on kai nykyään jo vaikkas minkäkokoista hammaspyörää ja ohjaus osaa, joita voi käyttää noissa projekteissa. Ite oon sen verran pihalla tuosta nykypäivän Lego tekniikasta että en osaa siinä oikeastaan neuvoa. Ei kuin kokeilemaan, siitä se lähtee.

Luulisin että tuollainen EMEKin 3 akselinen, kipillä varustettu sora-auto (ei ole muuten rekka) vaatisi molemmat taka-akselit vetäväksi, eli telivedon ja aikas lujan etuakseli rakenteen. Kuitenkin jos sillä on tarkoitus jotakin kuljettaa lavalla, niin etuakselille tulee lastattuna jonkinverran kuitenkin painoa.

Akkuna yksi kennoinen lipo on varmaan helppo piilottaa, ja jos tuommoisessa käyttää vaan servoja niin edes noparia ei tarvita. Eli ympäripyörivä servo "ajomoottoriksi" oli veto sitten akselilla tai hihnalla.

historia:

Kyselit että mistä nostosta on kyse. Eli juurikin siitä telin eli yleensä takimmaisen akselin nostosta ilman kuormaa ajettaessa. Sillä saadaan siirrettyä painoa, ja siten lisää pitoa vetävälle akselille, 6x2 tyypin autoissa. Sekä ilman kuormaa ajettaessa säästetään renkaita.

6x4 tyypin autoissa, jolta nuo kuvasi Volvo sekä Man näyttävät (huomaa taka-akselien napa eli keskiö) tilanne on hieman eri, noissa molemmat taka-akselit ovat vetäviä. Telin noston sijaan puhutaan keventimestä, mikäli edes autossa moista on. Telin nosto/kevennin auttaa paljon auton kääntymisessä.

Ja tässä ei ole mitään keljuilua kenellekään. Itse kun en tiedä kenenkään muun tietojen tasoa näistä, niin ajattelin muutamaa perus asiaa valaista.

historia

Onko nuo pyörivät servot aivan normaaleja servoja joissa ei vain ole tuota servon sitä kääntövartta?
Se olisi kyllä hieno juttu jos ei tarvitsisi laittaa noparia eikä moottoria, kuusi servoa vain (1 kippiin, 1 ohjaukseen ja 4 sinne taakse vetämään) ja vastari ja lähetin.

Mitä servoja olette käyttäneet?
Silloinhan vastariin tarvitsee vain vastaanotin akun, eikä mitään muuta virtalähdettä, eiks näin?

http://www.hobbylinna.com/pmax-vtec-1400-rxpack-hump-p-17462.html
Tuommonen vaikka. Pitää vaan vissiin olla erillinen laturikin.

Kuinka suuria noi Emekin laitteet ovat?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

juupeli72

 Vielä noista taajuuksista.

Mulla oli viime kesänä kalustoa näytillä Oikeilla konepäivillä Ruottalassa, ja vieressä puuhastelivat Kemin seudun Lennokkisedät niin voi hyvinkin löytyä samat taajuudet, ja sitten ei kellään ole enää kivaa.

historia:

Juurikin näin, eli vastarin akku ja sille sopiva laturi riittää.

On olemassa myynnissä ympäripyöriviä servoja, olikohan ne purjeiden vinssaukseen RC veneissä, mutta voit myös itse koittaa tehdä aivan tavallisesta servosta ympäripyörivän. Kääntövarren tilalle laitat sopivaksi katsomallasi tavalla hihna- tai hammaspyörän. Apua servon muokkaamiseen löydät varmaan netistä.

Neljälle servolle voi olla vaikea löytää tilaa siellä taka-akselistossa. Ja jos mietit sen akselien vedon tehtäväksi 1 servolla, niin säästät myös rahaa.

Helpoin tapa varmaan, metalliset suorat akselit vasemman ja oikean puolesten pyörien välille, akseleille hihnapyörät. Taka-akseleista etummaiselle tulee vetohihna (kuminauha tai O-rengas) servolta joka kiinni auton rungossa sekä takimmaiselta akselilta. Eli siis 2 hihnalla.

Näin voisi ainakin ajatella vedon toimivan, mikäli ajettavat kuormat kevyitä.

historia

#459
No ei se ainakaan haittaa että tarvitaan vähemmän servoja, luulis että sitten tulee yksinkertaisempikin.
Mistä noita ympäripyöriviä servoja saa, ja mitä mallia ja merkkiä käytätte?
En ainakaan viitsi alkaa muokkaamaan normiservoa, ei siitä tule mitään mun taidoillani  :roll:

Helpoin tapa varmaan, metalliset suorat akselit vasemman ja oikean puolesten pyörien välille, akseleille hihnapyörät. Taka-akseleista etummaiselle tulee vetohihna (kuminauha tai O-rengas) servolta joka kiinni auton rungossa sekä takimmaiselta akselilta. Eli siis 2 hihnalla.

Ymmärsinkö siis oikein, että servo tulee ensimmäiseksi, ja siitä menee vetohihna etummaiselle taka-akselille
josta menee sitten toinen vetohihna taka-akselille.

Mitä tarkoittaa hihnapyörä?

Tutkin hiukan kuukelista, onko se tuommonen metallinen osa, joka pitää vetohihna paikallaan? Saako se akseli olla
ihan tasaista, väi pyöriikö siinä helposti tyhjää? Pitääkö jotenkin itse väkertää vai löytääkö valmiina pieniä  :laugh:

http://www.hobbypoint.fi/sivu.php?id=115 Tuosta tuo ensimmäinen vinssi servo. Riittäikös? Tai yleensä mahtuuko?
Eikös olisi järkevintä laittaa mahdollisimman tehokas vinssinmoottori?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

pullapoika

no on siinäkin yks rakentelija  :afro:

juupeli72

 Juu ymmärsit oikein.

Hihnapyörällä tarkoitan tuolle vetohihnalle sopivaa ratasta, joka siis on kiinnitetty siihen metalliseen akseliin. Voi olla muovinen, metallinen tai vaikka puuta, kunhan vaan saat sen tiukasti akselille kiinni ja vetohihna pysyy sen päällä. Jos omistat technic legoja niin niistä voit löytää sellaisen rattaan jossa ura kuminauhalle. Se on myös hihna pyörä.

Tuo linkittämäsi vinssiservo mahtaa riittää voimaltaan vallan hyvin.

---------------
HS-785HB

Vinssiservo purjeveneeseen. Hiilikuiturattaat.
Mitat: 59 x 29 x 50mm
4,8V: 11kg/1,68s(360 astetta)
---------------

Nyt mitta käteen ja mittaat josko se sopii kooltansa valitsemaasi autoon. Varmaankaan noita osia ei helpolla valmiina löydä.

Mielestäni suunnittelu on mielenkiintoista sinänsä, mutta jos et osaa perusasioita materiaalien muokkaamiseen, eli rakentamiseen niin kannattaisiko pyytää apua lähipiiristäsi. Tässä ei ole mitään järkeä ilman perustietoja ja taitoja.

"En ainakaan viitsi alkaa muokkaamaan normiservoa, ei siitä tule mitään mun taidoillani"

Tuossa lauseessasi on nuo kaksi sanaa jotka tekevät tästä Sinun kyselystäsi mielestäni vähintäänkin kyseenalaisen. Tämä ei ole osaltani mitään "kettuilua" vaan ehkä palaamme asiaan kun tutkit mitä Sinä osaat ja haluat tehdä. Osaamista ja tekemistä voi oppia, mutta ei ilman halua eli viitsimistä.

historia

#462
Tuo servo juttu oli lähinnä sitä, että en "viitsi" modata servoa koska en tunne olevani niin taitava että saisin sen toimimaan. Tai voisin saadakkin mutta kun en uskalla alkaa kokeilemaan että mihin rahkeet riittää rikkomalla turhaan jonkun servon.

Kyselystäni "kyseenalaisen" saattaa tehdä se, että minulla ei ole vielä tuota rekkaa (vaikka ei se kuulemma rekka ole) johon tuon teen.

Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

villu

Lainaus käyttäjältä: historia - 01.01.09 - klo: 14.43
Kuinka niin ei ole helppoa


on se kyllä aika snadin kokoinen.  :roll:

itellä on tommonen ja tuo vihreä volvo vaan sinisenä.

pari muuta volvoa ja scaniaa. on pitkää ja puolikasta kärryä löytyy...
kiito linjaa ja vaikka mitä  :wink:

historia

Ostin sitten Scanian tuon maansiirto"rekan" kun ei Volvoa ollut, ja MAN olisi ollut toinen vaihtoehto.
Saapas nähdä miten käy.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

IMN

#465
Toptoptop...nyt mennään liian lujaa....

Kuten juupelikin sanoi, niin hommassa on kyse täysin soveltamisessa. Mitään ei oikeastaan saa valmiina. Rakenteen voi toki suunnitella sellaiseksi, että sen saa pienellä vaivalla muutettua. Se kuitenkin on se suurin ja vaativin työ.


Noi purjeservot ja vastaavat voi unohtaa välittömästi. Microservot ovat ainoita, joita on järkevä käyttää. Miniservon (16g) voi laittaa ohjaukseen, mutta sekin on jo emekkiläiseen turhan suuri. Microservoja kannattaa ostaa Vertical Hobbystä, ne ovat siellä ylivoimaisesti halvimpia (en mainosta, kerron taas vaan oman ostopaikan toim. huom.)

Vedossa ei käytetä servoja ollenkaan. Syykin on selvä; tilaa ei ole! Lisäksi modattu servo on hidas pyörimään, joten sillä ei emekkiläisessä tee vedossa mitään. Veto toteutetaan siis 400-koon moottorilla (Graupnerin Speed 400 on itsellä käytössä) ja siitä kumilankavedolla akseliin. Moottorissa itsessään on kiinni ompelukoneen puola, joka toimii moottorin hihnapyöränä. Puola on sovitettu akselille siten, että se on kiinni pätkässä pulttia ja kutistesukkaa (moottorin akseli on 2.3 mm ja puolan sisähalkaisija taitaa olla 6 mm). Vetävä akseli on 4mm kierretankoa (tavallinenkin 4mm akseli käy). Siinä taasen on lankarulla jatkomutterin päällä, josta on porattu kierteet pois. Jatkomutterissa on pidätinruuvi, jolla se lukitaan akseliin. Akseli on laakeroitu tuohon emekin omaan telikeinuun. Etuakseli, joka koostuu käytännössä kolmesta osasta, on  alumiinia. Akselit ja ns. raidetanko ovat suorat kopiot Legojen ohjausrakenteesta. Ns. laakeripesä, jossa rengas on kiinni, on Lego-osa.

Noiden microservojen (10g) modaus on todella helppoa. Käytännössä servo otetaan auki ja ulomman rattaan reikä porataan 1.5mm terällä siten, ettei se enää pyöritä servon potikkaa. Potikka kannattaa tunkea täyteen esim. sinitarraa tms. Jos servoja aikoo käyttää VAIHTEELLISINA MOOTTOREINA (kuten siis meikäläisen Valtran etuveto) tai esim. vinsseinä, niin silloin yleensä joutuu ohittamaan servon oman elektroniikan kokonaan. Tällöin siis servon sähkömoottoriin juotetaan omat johdot, jolloin erillinen nopeudensäädin (tarvii olla pakki!) käskee siis moottoria. Saman voi toteuttaa myös servon omalla elektroniikalla, mutta ongelmana on servon keskialueen vaellus. Uusilla radioilla en ole vielä kyseistä kokeillut, mutta vanhoilla vaellus oli ongelma. Nopareissa on suurempi dead zone, joten moottori pysyy pysähtyneenä helpommin.

Moottori asennetaan kulmaraudoilla esim. polttoainetankin tilalle.

Se kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että emekkiläisellä ei tehdä esim. juupelin ja geswasin autonjen "urakoita". Etuakseli on täysin jäykkä, sepelin muruset ovat emekkiläisen renkaan koon huomioon ottaen louhikkoa jne. Myös vetotapa eli hihna asettaa rajoituksensa. Se luistaa suuremmalla rasituksella. Tuossa kerran äkkiseltään laskeskelin, että tuolla 400:lla moottorilla kyseisellä välityksellä auton todellinen nopeus huitelee lähellä 20 km/h. Skaalanopeus pyörii siis jossain formuloiden nopeuksissa.

Tuolla toteutustavalla auto kulkee siis silmittömästi, voimaa siinä ei välttämättä ole paljoa. Todellinen voima vaatisi kunnon perän, kuten esim. noissa Tamiyan autoissa on.

Se Scanian maansiirtoauto (6x4) on sitten muuten se vaikein toteuttaa...

Jo sivulta 10 lähtien

historia

#466
Jaahah, taas tuli aikamoinen tietopläjäys.
Voitko laittaa millään jotain kuvia, itseäni mietityttää eniten tuo ohjaus, kun nuo renkaat on kiinnitetty etteivät pääse liikkumaan. Onko sulla siinä kippiä?

Mikä nopeudensäädin sulla on? (Sain käsityksen että käytät noparia)
Osaatko suositella jotain halpaa ohjainta tälle, kun en kuitenkaan viitsi hirveitä summia tähän käyttää,
kun eihän tällä tosiaan mitään jättimäisiä kuormia pysty ajamaan.


Itse ajattelin, onnistuisiko voimansiirto akselilta toiselle siten, että ottaa jostain vanhasta lego lelusta renkaat ja kuumaliimaa kummallekin puolelle prikat pitämään hihnaa oikeassa paikassa.




Elikkäs keräilin hiukan kokoon mitä pitää ostaa ja sain kasaan:

http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37559&grpid=2203
http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=40_34&products_id=343
http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=22692&grpid=4306
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=11270&grpid=2903
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

pete.s

joo jos sais suomeksi kiitos et aloittelijäkin ymmärtää eli et onnituuko se noista malleista vaikk siin on ehkä hiukka työtä

juupeli72

 Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen.

:wink:

IMN

Aivan...

Juu, kuvia tulee, kunhan kotiudun maailmalta.

Kippi löytyy kyllä mainitsemallani systeemillä. Nopeudensäätimenä käytän Graupnerin SX3R:ää (pakillinen nopari, joka on fyysiseltä kooltaan hyvin pieni). Noita säätimiä löytyy 2 kpl:tta, sillä tällä hetkellä niillä ohjataan Valtran kauhaa ja ajoa.

Jos haluat toimivan kipin, niin silloin radioissa täytyy olla vähintään kolme kanavaa (eteen-taakse, kääntö ja kippi). Sillä ei ole mitään väliä, löytyykö niitä kanavia enemmän -> aina parempi, mitä enemmän. Itse melkein hommaisin heti väh. 6-kanavaiset radiot.

Microservoja, ei miniservoja.

Nopari pitää olla pakillinen, jos haluaa myös peruuttaa.

Tuossa radiossa ei ole kuin kaksi kanavaa.

Moottori on oikea, siihen täytyy hommata myös kiinnikkeet (peltikiinnitys).







Jo sivulta 10 lähtien

pete.s

ok. jäänki mielenkiinnol odottaa..meinasin itse aloittaa jostain hiukka helpommasta kuten jostain kontti autosta et ei heti yritä ees mitään hankalaa kuten hydrauliikkaa et saa kipin toimii  :lol:

historia

IMN: Oho juu, niinpäs onkin. En yhtään sen kummemmin tutkinut vaan katoin halvimman.
Ostan varmaan tuon Riccs 2,4ghz radion, ei kuitenkaan maksa hirveesti.
Tämä servoksi: http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=40_34&products_id=338
http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=40_41&products_id=1180
Sitten se moottori ja nopariksi vaikka http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Robitronic-Speedstar-2-Speedo-FR-12-Turn-101227

Sattuko joku löytämään halvemmalla?

Muuten, siis moottorin kiinnitys vaan kulmaraudalla? Miten kiinnitetään kulma rautaan? Riittääköhän kaksi puolinen teippi ja tarranauha pitämään?

Sitten kun pääset kuviaa ottamaan, niin voitko laittaa samalla kipistä ja voimansiirrosta kuvia.

Oikeastaan jos voit kaikesta mekaniikasta kuvan ottaa, olisin kiitollinen.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

IMN

Lainaus käyttäjältä: historia - 02.01.09 - klo: 18.31
Miten kiinnitetään kulma rautaan?

:grin:

Näitä hauskoja kielen ominaisuuksia. Aika filosofinen kysymys...miten kiinnitetään ilma palloon...

Moottori täytyy kiinnittää läpipulteilla. Alla kyseinen pelti, johon moottori kiinnittyy:

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27464&grpid=4506




Jo sivulta 10 lähtien

historia

 :laugh:

Juu, onhan tämä suomenkieli hauska kieli.

No mutta tommoset pitää hommata ja jostain löytää halpa nopari.
Mitä akkua käytät?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

IMN

Akku on kuudesta Bilteman AA-kennosta kasattu. Periaatteessa 2-kennoinen LiPo:kin mahdollisesti mahtuisi.
Jo sivulta 10 lähtien

historia

Lainaus käyttäjältä: IMN - 03.01.09 - klo: 11.46
Akku on kuudesta Bilteman AA-kennosta kasattu. Periaatteessa 2-kennoinen LiPo:kin mahdollisesti mahtuisi.
Eli siis teet aina uuden kun simahtavat, vai onko ladattavista tehty?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

IMN

Kannattaa lukea tuo edellinen viestini ihan ajatuksen kanssa.

:wink:

Jo sivulta 10 lähtien

4wdkanootti

MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Hemi1966

Laitoin videon YouTubeen tosta kaivurista. Se on pelkkää ajelua, kaivamaan ei ihan vielä pääse :embarrassed:, hydrauliikka puoli on vielä hieman kesken.
Kaikki Bruderin muoviosat on videossa irti.

pete.s

No niin eilen kävin hommaamas aihion itselleni emekin pitkä nokkaisen lavetti scanian jos siitä nyt jotain sais taitaa ohjaus tuottaa haastetta enemmän