Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)

Aloittaja geswas, 19.10.07 - klo: 15.00

N!kke

Taidot ei meikäläisellä riittäis että saisin ihan ite rakennettua jonkun työkoneen, joten pitää katsella joku vähän heikompitehoinen kaivuri tms.,ja alkaa päivitellä sitä parempaan kuntoon , jos vain viitsii. Mutta hei ,onko esim. graupnerin työkoneisiin saatavana varaosia ihan täältä suomesta, vai saako ollenkaan?

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: jeejee - 08.09.08 - klo: 22.15
Juupeli, minä ja moni muukin kaipaavat päivityksiä ja kuvia kalustosta? Pyöräkuormaajassa taitaa olla pellit jo kiinni?

Varo mitäs toivot....  :grin:


juupeli72

 ...


juupeli72

 ...


juupeli72

 Niin ja juutuupista kun kattelee mun videot.

automies72

http://www.youtube.com/user/automies72

jeejee

Komia on täytyy myötää. Onkos toi joku luontoystävällinen malli kun ei ole savupiippua. :)
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

tuomasgradin

Ei voi muuta, kuin unelmoida tuollasista hienoista ja toimivista pyöräkoneista ja kuorma-autoista...

Itsellä Bruder:n Valtra saatu atomeiksi ja sieltä ei ole muuta suuntaa, kuin koittaa saada se kasaan ja ajoon.
Ohjauksen servo on löytänyt paikkansa, eturenkaat kääntyilevät ohjaimen käskyjen mukaan.
Seuraavana suunnitellut voimansiirtoa taka-akselille, jospa se siitä pikkuhiljaa alakas hahmottumaan
ja saisin rattaat pyörimään...

Kuvia joskus, tällä hetkellä ei huonoa kännykkäkameraa kummempaa valokuvauslaitetta.
Tamiya tt-01 & projekti: Bruder Valtra T190

juupeli72

 Jokos oot Valtraan keksiny miten ajomoottori(t) tulee? Ja 4x4?  :wink:

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: jeejee - 12.09.08 - klo: 21.55
Komia on täytyy myötää. Onkos toi joku luontoystävällinen malli kun ei ole savupiippua. :)

Juu.

Voiman lähteenä on nikkelimetalliplutoniumhypriti akku...

  :mrgreen:

Puuttuu siitä muutakin kuin korsteeni. Tarviis vielä ainaki ajovalot / vilkut, majakan ja ilmanputsarin


tuomasgradin

En oo vielä keksiny omaa ratkaisuani.
Haaveena 4x4, mutta jos ensin sais takapyörät vetämään.
Tasauspyörästöä mietin, oiskohan tuota sellaista pientä valmiina.
Laitoin alkuperäisen akselin keskeä poikki sillä mielin.
Tamiya tt-01 & projekti: Bruder Valtra T190

4wdkanootti

juupeli72 :
Voi ku hieno! Katoin valot-videonkin, ja tykkäsin.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Hobaxi

Tulipas tuolta Hobby Peoplen sivuilta vastaan noita Graupnerin työkoneita. Alkoi sitten hiukan kuume nousemaan  :tongue:
Onkos kellään kokemusta tollasesta kaivinkoneesta? Millaset "telaketjut" oikeasti on, tuskin metallia ainakaan?
Ja muutenki millanen jousitus ja rakenne yleensäkin? Jos jollain on tietoa ni saa vastailla, Graupnerin sivuillakaan ei pahemmin infoa ole....

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: Hobaxi - 14.09.08 - klo: 12.35
Tulipas tuolta Hobby Peoplen sivuilta vastaan noita Graupnerin työkoneita. Alkoi sitten hiukan kuume nousemaan  :tongue:
Onkos kellään kokemusta tollasesta kaivinkoneesta? Millaset "telaketjut" oikeasti on, tuskin metallia ainakaan?
Ja muutenki millanen jousitus ja rakenne yleensäkin? Jos jollain on tietoa ni saa vastailla, Graupnerin sivuillakaan ei pahemmin infoa ole....

Taitaapi olla yhä edelleen muovisia "leluja". Lueskele tämä topikki alusta, niin löydät varmaan jotakin aiheesta.  :wink:

tupsu^^

ei taida tänne kuulua mutta multa saa halvalla mitä tahansa osia tohon graupnerin kaivinkoneeseen kun se on osina eikä jaksa sillä leikkiä kun on pihassa oikiaakin kalustoa :P

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 14.09.08 - klo: 11.05
juupeli72 :
Voi ku hieno! Katoin valot-videonkin, ja tykkäsin.


Kiitos ja kumarrus.  :grin:

pullapoika

itsekkin kiinnostuin näistä työkoneista kun tätä aihetta lueskelin. tein tommosesta lelu traktorista. kääntö ja kaasu toimii olen päässyt testi ajoillekkinjo sisällä. tein vedon ylin määräisellä wheely kingin diffin lautaspyörällä ja pinjonilla vedön. noh testeissä pinjonista meni hampaat semmoseen kuntoo ettei enään pidä. se oli odotettavissa kun oli vanha. eikun uusi tilalle niin pääsee ajelemaan hiekkaa :D ainiin ja mini akku on hommatava kun ei normipotkö mihinkään muualle mahdu kuin konepellille :D

kuvia laitten kunhan jaksan.

juupeli72

 Juu kuvia pistä tulemaan.

pullapoika


akku pitää olla konepellillä kun ei mahdu mihinkää. ostan 8,4V mini akun tuohon niin saa sen tonne konepellin alle.

vertaus kuva WK:nn akseleitten kassa. ei ole iso mutta kyllä sillä ajelee.

kuvat huonolaatusia...... :(

juupeli72

 Ja tuosta on sitten hyvä jatkaa.

Tuo on vissiin aika pieni kooltaan? Pienempi kuin Bryderin mallit?

IMN

Oli tällä foorumilla paha vaikutus. Kun näin tuon Bruderin Valtran, niin en voinut vastustaa...pakkohan sellainen oli saada.

Tuli siis tilattua moinen, ja tarkoitus on tehdä siitä tosiaan radio-ohjattava joka tavalla. "Käskijässä" on 7 kanavaa, joten kauhankin saa toimimaan täydellisesti.

Neliveto on aivan pakko toteuttaa. Nelivedon toteutan neljällä 360-asteiseksi modatulla servolla. Eteen tulee Vertical Hobbyn 9g:n microservot ja taakse Hitec 422:set. Molemmat ovat helppoja modata ja niiden nopeudet sopivat hyvin yhteen. Etu- ja takarenkaan kulkema matka ja servojen kierrosnopeudet täsmäävät aika hyvin (edessä 83.33 rpm ja takana 62.5 rpm). Oikea suhde olisi 80/62.5. Mikään tykki Valtrasta ei tule, huippunopeus on huimat 1.4 km/h (suhteellinen on bauttiarallaa 22 km/h, ihan hyvä työvauhti). Vääntöä pitäisi (siis ainakin pitäisi) löytyä kyllä reippaasti. Eturenkaiden vedon toteutan alustavasti osittain renkaan sisälle siten, että servo pyörittää hihnapyörää renkaan sisällä. Jos hihna ei pidä, niin myös hammaspyörillä voi kokeilla. Normaalilla tavalla, eli etuvetoakselilla homma menee todella hankalaksi. Yritin myös siten, että nivelenä olisi toiminut letkunpätkä ja servot olisivat olleet etuakselissa. Tila ei yksinkertaisesti riitä. Renkaiden kääntämiseen meinaan käyttää Valtran omaa mekanismia, sillä se on todella toimiva. Servo vaan rungon sisälle kääntämään kääntövipua.

Jos kaikki saa toteutettua suunnitellusti, niin ulospäin ei paljoa huomaa muutosta. Näkyvimmät muutokset ovat ehkä etuakselin alapuolella olevat servot, jotka hieman syövät kahluusyvyyttä. Toisaalta se tuskin haittaa. Myös etu-ja takaraideleveyttä joutunee mahdollisesti kasvattamaan muutaman millin. Etukauhaan laitan kaikki servot näkyviin. Siinä aion käyttää 3:a 422:a (2 nostaa ja yksi kääntää) ja yhtä microservoa kauhan piikkien kääntöön.

Saa nähdä, millainen viritys tästä tulee.  :smiley:

Valtran purkamiseen menikin sitten pieni tovi. Saksalainen on suunnitellut kiinnitykset siten, ettei vahingossa irtoa. Ilman Dremeliä olisi purkaminen jäänyt haaveeksi. Tässä kuitenkin muistinvarainen lista siitä, mitä pitää tehdä (jos joku muu ryhtyy samaan, helpottaa kummasti).

1. Irroita konepeitto ja sitä ylhäällä pitävä muovi. Lähtee ihan kevyesti napsauttamalla molemmat, kiinnityskohdat näkee.

2. Etupaino lähteekin helposti irti, myös sen pidinmuovi lähtee helposti irti, myös tämänkin kiinnityksen näkee. HUOM! JÄTÄ ETUMMAINEN VETOKOUKKU KOKONAAN RAUHAAN, sitä ei tarvitse irroittaa. Se on kaiken lisäksi todella kovin kiinni.

3. Takimmainen vetokoukku/nostolaite irroitetaan alaspäin vetämällä. Ensiksi joutuu irroittamaan/kiertämään korkeussäätöruuvin irti. Lähtee, kun pitää nostolaitteesta kiinni. Nostolaitteen irroitukseen saakin jo sitten käyttää voimaa. Se irtoaa kyllä, mutta irroittamiseen joutuu vetämään aika kovaa, että rajoittimista pääsee ohi. Kun nostolaite on irroitettu, niin taka-akselin näkee rungon raosta.

4. Pakoputken ja ilmanottoputken yläosat (vain yläosat!) irroitetaan vetämällä. Irtoavat hyvin helposti. Alareunoja ei tarvitse irroittaa.

5. Sitten pääseekin sahailemaan rautasahaterällä taka-akselia poikki. Sen joutuu katkaisemaan, että laitteen saa ylipäätään purettua. Takarenkaat eivät lähde vetämällä irti. En ole saanut niitä irti edes lämmöllä. Täytynee tehdä akseliin kierteet ja kokeilla ns. ulosvetämällä. Jos akseli on samanlainen kuin eturenkaissa (tulivat lämmöllä ja vetämällä), niin siellä on karhennukset(4 mm akseli ja karhennukset muistaakseni 4.3mm). Karhennukset purevat kyllä vanteeseet todella tiukasti.

6. Kun takarenkaat on irti, niin hytin pystyy irroittamaan. Tähän tarvitsee sitten jotain Dremeliä/vastaavaa. Hytti on kiinni neljällä klipsulla, jotka on käytännössä pakko porata/jyrsiä poikki. Näitä kiinnikkeitä on neljä. Etummaiset ovat etupikkulasien kohdalla (porataan sivusta) ja taaimmaiset sisälokasuojien kulmien kohdalla.

7. Kun nämä kiinnikkeet on katkaistu, niin hytti pitäisi irrota vetämällä ylöspäin. Rattiakseli tulee kolostaan vetämällä hytin mukana.

8. Runko muodostuu kahdesta osasta, jotka ovat kiinni toisissaa noilla u-muotoisilla klipsuilla. Pari klipsua on myös sylinterikannen päällä ja jäähdyttäjältä/välijäähdyttäjältä tulevan putken alla. Ne meinasi itseltä jäädä huomaamatta. Klipsut ovat tiukkoja ja niitä joutuu vääntämään pienellä meisselillä. Ei haittaa mitään, jos muutama menee poikki, sillä puoliskot ovat muutenkin todella tiukkaan kiinni. Pohjassa on yksi kiinnike taka-akselin etupuolella "suojattuna", jonka itse tylysti katkaisin Dremelillä. Se on todella tiukka ja hankala avata. Kun noita klipsuja saa avattua, niin runko-osien väliin kannattaa laittaa jotain, sillä klipsuilla on paha tapa mennä itsestään todella helposti kiinni. Kun kaikki klipsut ovat "irti", niin runko-osien pitäisi irrota vetämällä niitä erilleen. Etuvetokoukku kanittaa kyllä vastaan, mutta osien pitäisi irrota.

Lykkyä ja malttia purkamiseen!

Palailen, kun projekti etenee...
Jo sivulta 10 lähtien

juupeli72

 Mielenkiinnolla odottelen kuvia Valtra projektista.

Itekin pyörittelin kyseistä mallia hyppysissäni lelukaupassa, mutta jätin vielä hyllyyn.  :grin:

IMN

#291
Nonni, Dremelistä loppui virta, joten pieni tauko... sopivasti aikaa kirjoittaa  :azn: .

Laitoin nettiin muutaman kuvan "tilanteesta"

http://www.aijaa.com/albums.php?album&a=9985

Kansiosta löytyy kuvia muutamasta eri vaiheesta. Yhdessä kuvassa näkyy ohjauksen toteutus. Ohjauksen servona käytän Hitec HS-81:stä. Se on kiinnitetty hyvin yksinkertaisesti kulmaraudalla traktorin runkoon. Servo on juuri sopivan kokoinen, kun sen kääntää ylösalaisin. Tällöin servon varsi tulee pikkuisen ohjausvarren alapuolelle. Ohjausvarren molemmilla puolilla on reiät, joihin on sidottu siimat (solmu näkyy kuvassa). Ratkaisu ei varmasti ole kaikkein seksikkäin, mutta erittäin helppo ja nopea toteuttaa. Se kuitenkin toimii erinomaisesti.

Myös hytin irroituksesta löytyy yksi kuva. Siinä näkyvät kiinnikkeet, jotka täytyy katkaista, että hytin saa irti (ja siis ylipäätään rungon purettua).

JA LÄHTIVÄTHÄN NE TAKARENKAITTEN AKSELITKIN IRTI!  :wink:

Tein akseleiden päihin 4 mm kierteet ja sieltähän ne akselit hyvin kivutta irtoivat.

Nelivedon toteutuksen jouduin muokkaamaan toisenlaiseksi. Etuvedon toteutus hihnapyörillä ei toiminut odotetusti. Pyörä kyllä pyöri, mutta kuminauha luisti sen verran, että varsinaista vetotehoa pyörässä ei ollut. No, muutaman hetken pähkäilyn jälkeen päätin laittaa servot suoraan kiinni renkaisiin ja servot akselin sisälle kääntymään. Nyt traktorilla on alkuperäinen maavara ja servot vääntävät ilman mitään mekanismia suoraan pyörää. Oikeastaan tämä ratkaisu on jokatavalla parempi. Akselia joutuu kyllä sahailemaan, mutta homma ei ole paha.

Palailen taas, kun homma etenee....
Jo sivulta 10 lähtien

apidapi

#292
Pitää laittaa kanssa päivitystä tänne miten JCB Fastrac 3230 projekti etenee.


  • Moottorit ja muut sähkövermeet hankittu. Koneiksi tulee crawlereista tutut t55 lathet (2kpl), sen verran painava mötti tulee kuitenkin. testasin yhdellä t65 mutta jos vähänkään haluaisi vauhtia olevan niin vääntö loppuu. Pitäsi olla kait isompi akku. No, offi-palstoilta luin, että noilla 55 koneilla pitäisi toimia paremmin. Moottoripukki pitää vaan tehdä uudestaan
  • Runkolevut tilattu leikkauksesta (ajetaa laserilla)
  • Akselien modaus jäykäksi suunniteltu. Diffi jää omaan koteloonsa jonka päälle rakennan kotelon (diffi tänne sisään) ja tämän kyljistä putket ulos joista tulee akselit pyörille. Alumiinin hitsaukseen tiedustelinkin vinkkejä tuolta yleisistä palstalta.
  • JCB:lle tyypillisen jousituksen totetus viellä suunnittelupöydällä, taakse tarkoitus tehdä kolmiolinkki+pitkittäiset tuet (kuten oikeassa) ja eteen pitkittäiset+poikittainen. Jouset sekä iskari käännän varmaan sisälle vaakatasoon niin eivät jää ulos tönöttämään


sjos

Onkos tämmössestä traktonista kokemusta ?



http://www.johndeeregifts.com/product/kids/toys+%26+furniture/24-+john+deere+remote+control+tractor.do

Poika tykkäis kovasti tuommoisesta kulkineesta, jos vaikka pukki tois ?

Ainakin viteoiden perusteella vois tehdä ulkonakin jotain, ja onhan tuo koko aika massiivinen ~60cm.
son loppu ny.

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: IMN - 13.10.08 - klo: 14.30
Nonni, Dremelistä loppui virta, joten pieni tauko... sopivasti aikaa kirjoittaa  :azn: .

Laitoin nettiin muutaman kuvan "tilanteesta"

Palailen taas, kun homma etenee....

No niin.

Kyllä siitä hyvä tulee kun ite tekee. Ja jos voisit napsaista siitä etuakselin modauksesta kuvaa. Olin näkevinäni servon varren myös rungon takaosassa. Nostolaitteelle?

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: apidapi - 14.10.08 - klo: 22.33
Pitää laittaa kanssa päivitystä tänne miten JCB Fastrac 3250 projekti etenee.


No mutta jopas alkoi työkoneiden rakentelijoita löytyä. Hyvä niin.  :grin:

Kuulostaa mielenkiintoiselta myöskin tämä projekti. Runko materiaali muovia vai metallia, ja mikä mittakaava olisi? Ja tietysti kuvat ovat tervetulleita.

juupeli72

 Ja omien projektien päivitystä.

Pyöräkoneen valot olis taka työvaloja ja majakoita vaille valmiit. Kuvatusta ajovaloista.


juupeli72

 Ja lisää...

juupeli72

 Ja pari kuvaa työmaalta  :grin:

KL

On muute pirun hieno toi sun tekemä wheel-loader :D
GST 7.7 RTR paketti myynnissä