Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)

Aloittaja geswas, 19.10.07 - klo: 15.00

juupeli72

 Pienen pientä edistymistä 6x6 dumpperin osalta.

Nyt ois ohjauksen ja lavan kipin sylinterit paikoillaan. Vielä loput hydrauliikan osat täytyisi sovittaa etuvaunuun, ja tietysti sähköt myös.

Ville84

Hei.
Aloitin rakentelemaan IR-ohjattua traktoria Sikun Valtra T191:stä.
Muutama kuva löytyy kuvablogista http://kuvablogi.com/blog/15265/3/
Mittakaavahan näissä on 1:32, eli hieman tuottaa vaikeuksia saada elelektroniikka piilotettua tuonne sisään.
Traktori on nyt ajokunnossa, mutta vielä puuttuu etu ja taka nostolaitteen servot sekä valot ja vilkut.

saulij

Hienoa, että projektit etenee. Varsinkin 1:32 mittakaavaan tekeminen on todella haastavaa.

Oma projektikin etenee hiljalleen.
Kardaani ja nopeudensäädin tuli http://rc4wdstore.com/index.php?cPath=63. Kardaani sopi "heittämällä" paikolleen. Nopeuden säädin "rykii". Kun ohjaimesta kääntää vähän, ei tapahdu mitään. Kun kääntää lisää, auto hyökkää, mutta loppuosalla säätö toimii. Rykimisen vuoksi on mahdotonta ajaa hitaasti. Onkohän tälläinen käytös yleistä näillä? Ohjaus- ja vaihdeservo toimivat hyvin. Säädin on tämä http://rc4wdstore.com/product_info.php?cPath=81&products_id=939

Välikardaani tuli täältä http://www.gardentrucking.com/. Sopi hyvin.

Tilasin myös kipin hydrauliikan TTM:ltä. Nyt täytyy alkaa lavaa väsäämään. Ajattelin materiaaliksi 1,5-2 mm alumiinilevyä. Nurkat vois juottaa kiinni tällä http://www.roadmachine.fi/technoweld.html. Onko kellään kokemusia tästä värkistä?

Hyttikin on maalattu. jäi vähän himmeaäksi, kun ei uskaltanut tarpeesi ruiskuttaa hämärässsä tallissa. Kelpaa kuitenkin "työkoneeseen". Laitan vielä torvet ja äärivalot katolle.

Tässä muuten pitkä säie, jossa kaveri tyhjää kellaria tälläisillä vehkeillä. http://www.gardentruckingforum.com/YaBB.pl?num=1199668368/0. Tässä on laitteet todella kovilla ja vaatii kyllä kaveriltakin sitkeyttä.

Sauli


juupeli72

 Carson alkaa valmistaa Liebherrin tela-alustaista lastaus konetta.

http://www.carson-modelsport.com/de/produkte/truckmodelle/baumaschinen/produktdetails.htm?sArtNr=907111

"Naapuri" osti erikois leveillä teloilla varustetun Liebherrin viimekesänä turve hommiin.


RAULI

Lainaus käyttäjältä: juupeli72 - 18.05.09 - klo: 14.31
Carson alkaa valmistaa Liebherrin tela-alustaista lastaus konetta.

http://www.carson-modelsport.com/de/produkte/truckmodelle/baumaschinen/produktdetails.htm?sArtNr=907111

"Naapuri" osti erikois leveillä teloilla varustetun Liebherrin viimekesänä turve hommiin.


Varmaan hinta luokkaan + 2000€ :sad:

geswas

LainaaNopeuden säädin "rykii". Kun ohjaimesta kääntää vähän, ei tapahdu mitään. Kun kääntää lisää, auto hyökkää, mutta loppuosalla säätö toimii. Rykimisen vuoksi on mahdotonta ajaa hitaasti. Onkohän tälläinen käytös yleistä näillä? Ohjaus- ja vaihdeservo toimivat hyvin. Säädin on tämä http://rc4wdstore.com/product_info.php?cPath=81&products_id=939

Oothan ohjelmoinu säätimen uutuuttaan vai onko automaattinen? Yleensä kuitenkin jonku tempun tarvii ennekun ymmärtää täysin ohjaimen singaalia. 
-Pate-

pajatso

Moro,

ratkaisu kantavuusongelmaan oli Bilteman vaahtomuovinen takapuolen alusta. Eka pistin kolme kerrosta, ja kerrokset kaspuoleisella teipillä kiinni. Kantavuus järjetön, ja rengas hieman muhkurainen. Ei hyvä. Kaksi sopivan mittaista ja levyistä suikaletta ilman kiinnitystä antoivat hyvän lopputuloksen tällä "predator"-renkaalla. Painuu kasaan hieman, mutta kun vaahtomuovi alkaa puristua, niin kantavuutta löytyy. Kumi on tässä renkaassa aika paksua, eli sopii näihin isompiin malleihin varmaan ihan hyvin.

Voimansiirrosta tulee sitten aika järeä. Kohta vois päästä asentelemaan moottoreita ja nopeudensäätimiä paikalleen...

      -p-

ToBy1

Siis onko nuo voimansiirron rattaat mopon rattaat kun ne näyttää järeiltä?

pajatso

Moro,

ei oo mopon. Niillä vois tulla kalliiksi, ja ketjupyörien kiinnitys vois olla hankalaa.

Ostin 5m ketjua ja 12kpl ketjupyöriä + 12kpl kuulalaakereita Kraftmek nimisestä firmasta Tampereen Nekalasta. koko satsi jotain 55eur. Järkevä hinta, sanoisin. Ketju on varmaan polkupyörän ketjun ja mopon ketjun välimaastosta (ketjun leveys noin 13mm). Lenkki kuitenkin lyhyempi kuin pp ketjussa. Semmosta yleismallista voimansiirtoketjua ilmeisesti. Pienin ratas heillä oli 11 piikkinen, ja pientä usein tarvitaan, että saa jonkin verran maavaraa laitteeseen.

Tilasin Conradilta Saksasta nuo monsterirenkaat ja heillä olis myös ketjua RC laitteisiin. Se olis paljon ohuempaa, mutta myös aika paljon kalliimpaa kuin tuo Kraftmekin yleismallin voimansiirtoketju.
http://www.conrad-international.com/
Home » Modelling » Technical Modelling » Chains, Chain Pulleys » Modellbau Ketten & Kettenräder

No, voipahan huoletta päivittää vähän isommat koneet joskus tuohon kuormaajaan....

     -p-

juupeli72

 Dumpperin sähköt hakee paikkaansa. Ja toisessa kuvassa, tulevaisuuden projektiin...


geswas

Lainaus käyttäjältä: juupeli72 - 29.05.09 - klo: 19.21
Dumpperin sähköt hakee paikkaansa. Ja toisessa kuvassa, tulevaisuuden projektiin...



Ai perskule taitaa olla siellä suunnalla samoja visioita kun miullaki.  :azn: Just tossa pari viikkoa sitten katoin noita kumeja vähän reilumpaa projektiin....  :wink:
-Pate-

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: geswas - 31.05.09 - klo: 19.28
Lainaus käyttäjältä: juupeli72 - 29.05.09 - klo: 19.21
Dumpperin sähköt hakee paikkaansa. Ja toisessa kuvassa, tulevaisuuden projektiin...



Ai perskule taitaa olla siellä suunnalla samoja visioita kun miullaki.  :azn: Just tossa pari viikkoa sitten katoin noita kumeja vähän reilumpaa projektiin....  :wink:

Nuot ollu mulla jo pitkään hankinnassa. Tuntui kestävän noitten saanti.

Menee muuten sisärengas kokoa 2.50/3.00-4 noihin sisälle. Jotakin vahviketta vaan nuo renkaat tarvittis ettei kulutuspinta pyöristyis palloksi. Ovat tietenkin kovin ohutta kumia, kun ovat crawleri käyttöön suunnitellut. Ja foameja tarkoitettu käytettäväksi.

Oisko kellään ideoita millä noita vois kulutuspinnan osalta vahvistaa?

  :grin:

juupeli72

#852
 No niin....

Viime yönä asentelin hydrauliikat dumpperiin, ja koeajot ajettu kello 03:24. Tuntuis toimivan tuolta hd:n osalta. Pumpulle vielä tulossa Servonautin ohjaus piiri. Nyt vielä pumppu on suora kytkennällä, eli pyörii koko ajan kun virrat päällä koneessa. Tuntuu pumpun moottori lämpiävän tehokkaasti.

  :grin:

muokkaus...

Päivällä kokeiltu täydellä sepelikuormalla ajoa. Hydr tehot riittää hyvin kuorman kanssa ajoon, ohjauksen paikallaan kääntelyyn ja kippaukseen.

   :laugh:

juupeli72

  :undecided:

Oli pienimuotoinen kokoontuminen tulevan tapahtuman osalta. Kyselivät olenko saanut kuinka monta rc harrastajaa houkuteltua mukaan. Pitäisi tietää kuinka paljon varataan tilaa majoittautumiseen pitkä matkalaisille.

Onko kiinostuneita? http://konevoimayhdistys.fi/index.php

Ite olen paikalla kamppeitteni kanssa ja ajattelin jonkinlaista soramonttu teemaa RC-laitteille. Olisi myös mukava vaihtaa ajatuksia saman henkisten harrastajien kanssa.

Rensu

Onkos kokemusta pystyykö paperileikkurilla leikkaamaan 0.5-0.7mm alumiinia? En tarkoita semmosta rullaleikkuria vaan leikkuri leikkuria. Olis suht edullinen ja sais leikattua näppärästi kasan soiroja...
Sisu projektin kuvia löytyy täältä

juupeli72

 Eipäs ole kokemusta paperileikkureista mulla. Mutta oisko Sulla Sisun maskin eli hytän teko kesken, kun tarviit noin ohkaisesta soiroja?

  :wink:

Oisko kuvaa projektista?

valtra

Terve! Ostin Bruderin valmistaman 1:16  valtra t191:n ja aloitin tekemään siitä rc:tä.
HYviä neuvoja otetaan vastaa... Onko kenelläkään tietoa mistä saisi tasauspyörästön kohtuu hinnalla?

juupeli72

 Moi ja tervetuloa.

Tuosta Valtrasta rakenteli joku rc kamppeen ja laittoi juttua sekä linkkiä kuviin projektistaan.

http://rc10.fi/index.php?topic=24127.msg281265#msg281265

Tuo taisi olla eka postaus täällä koskien Bruder Valtran modausta.


Löysin tällaisen kaupan kun hain Bruderin modaus juttuja...

http://www.mfz-blocher.de/bruderst.html

Kylläkin "vain" takaveto.


valtra

Lainaus käyttäjältä: juupeli72 - 13.06.09 - klo: 00.40
Moi ja tervetuloa.

Tuosta Valtrasta rakenteli joku rc kamppeen ja laittoi juttua sekä linkkiä kuviin projektistaan.

http://rc10.fi/index.php?topic=24127.msg281265#msg281265

Tuo taisi olla eka postaus täällä koskien Bruder Valtran modausta.


Löysin tällaisen kaupan kun hain Bruderin modaus juttuja...

http://www.mfz-blocher.de/bruderst.html

Kylläkin "vain" takaveto.



Kiitos linkeistä. Niistä on apua kun purkaa koneen osiin.

Hemi1966

Aloittelin tässä uutta projektia :cool:, siitä olis tarkoitus tulla 5-akselinen sora-auto. Hyvin saman tyylinen kuin geswasin Volvo, kuitekin Scanian hytillä.
Alustasta tulee 10x8, eli muut akselit paitsi puimuriakseli ovat vetäviä.

saulij

Hienoa alusta.
Teitkö itse vetävät etuakselit? Olen myös etsinyt vähän karkeampikuvioisia renkaita. Mistä sinä ostit nuo?

Sauli

geswas

LainaaAloittelin tässä uutta projektia , siitä olis tarkoitus tulla 5-akselinen sora-auto. Hyvin saman tyylinen kuin geswasin Volvo, kuitekin Scanian hytillä.
Alustasta tulee 10x8, eli muut akselit paitsi puimuriakseli ovat vetäviä.

Onko akselivälit ihan  scanian mittojen mukaan? Näyttää niin paljo pitemmältä ku miun volvo. Paljon ääriakseliväli?
-Pate-

Hemi1966

Vetävät etuakselit on hankittu täältä http://www.der-getriebedoktor.de/shop2/index.htm, samoin nuo renkaat (Fulda Crossforce).

Ääriakseliväli on 560 mm. Runkopalkit on jostain kolmiakselisesta jenkkiveturista (Knight Hauler tms.), ja niitä on jatkettu n. 130 mm.
En geswas usko että on paljonkaan pidempi kun sun Volvos.

juupeli72

 Hmmmmm.

Onkos "oikeat" ilmapalkeet puimuri akselilla? Eli teetkö toimivan noston sinne?

Aluvanteilta näyttäis nuot. Komiata kalustoa varmasti tulee tuostaki. Mielenkiinnolla odotan.

Hemi1966

Lainaus käyttäjältä: juupeli72 - 14.06.09 - klo: 20.13
Hmmmmm.

Onkos "oikeat" ilmapalkeet puimuri akselilla? Eli teetkö toimivan noston sinne?

Aluvanteilta näyttäis nuot. Komiata kalustoa varmasti tulee tuostaki. Mielenkiinnolla odotan.

Noi ilmapalkeet pitää sisällään ihan perinteisen jousen, eli eivät ole oikeita. Huono puoli noissa vaan on että niissä ei ole hirveesti joustovaraa, reilu 10 mm. Kyllä ajatus on tehdä akseli nousevaksi, ihan servolla vaan.

Vanteet on tosiaan "köykämiiniä", hommasin ne täältä http://www.stellamodels.net/catalog/default.php. Maksoi reilut 70 euroa, eli ei hirveesti vannetta kohti (14 kpl.)

valtra

komeita projekteja teillä. itselläni valtra on purettu, laitan kuvia sitten kun on jotakin mitä katsoa.  :azn:

IMN

Jaahas, hyvä että alkaa löytyä muitakin näitä traktorinrakentajia, tervetuloa.

Itsellä ollut Valtra "huollossa" pidemmän aikaa, kun mukamas ollu kiire ja eikä ole viitsinyt korjata/uusia yhtä rikkoontunutta etuvedon moottoria. Hajoamisesta saa vaan syyttää itseään, kun hölmönä menin liimaamaan servon moottorin rattaan kiinni. Suojalumessa kahlatessa "raaka voima" puhui sen verran kovaa, että yksi servon ratas ilmoitti työsuhteen loppumisesta. Pitäis aloittaa tuo "bobcat"-projekti kohtapuoliin, tuli käytyä hommaamassa osiakin jo.

Saitko purettua ehjänä? Niitä kiinnitysklipsuja on kyllä onneksi niin paljon, että muutaman katkeaminen ei haittaa.

Tasauspyörästön laitosta voi olla montaa mieltä. Tarviiko sitä näin hidaskulkuisessa vekottimessa?

Tilaa siellä rungon sisällä ei ole paljoa, sitä on todellisuudessa todella vähän. Tasauspyörästön sekä moottorin "piilottaminen" runkoon voi olla hankalaa. Veikkaan, että ylivoimaisesti helpoin tapa on on käyttää servoja moottoreiksi (niin tottakai, kun itse teki niin... :wink: ). Nuo Hitec-422:t maksavat bauttiarallaa 16€/kpl, joten aika halvalla pääsee niiden osalta. Vaihteellisilla moottoreilla ei taida millään saada tehtyä vetoa siten, ettei taka-akselin raideleveys muuttuisi.Itsellä ainakin "tökkää" silmään tuo luonnottoman leveä taka-akseli, joka monessa modatussa traktorissa on. Servoilla raideleveyden saa pidettyä lähes vakiona.

Mielenkiinnolla odotan kuvia.
Jo sivulta 10 lähtien

valtra

Terve! sain purettua ehjänä, kun luin sinun kirjoittamat ohjeet, mutta pari klipsua meni poikki mutta ei meinaa mitään. Tulin itsekin siihen tulokseen että en pistä tasauspyörästöä.Kuvia pistän kun projekti etenee.

juupeli72

 Tuolta germaanialaiselta kauppasivulta kattelin että kuin tuo sarja on tehty, ja mitä sisältää. Hinta aikas hyvä kylläkin, niin aina.

http://www.mfz-blocher.de/bruderst_bilder_g.html

http://www.mfz-blocher.de/bruderst_bilder_d.html

Että näin.

IMN

Joo, noissahan on käytännössä näköjään tehty runko uusiksi. Sinänsä ihme, että noista ei ole tehty nelivetoja. Yleensä nämä saksalaismallarit on aurinkoa tarkempaa porukkaa, ja jokainen pikkuinenkin nippeli täytyy mallintaa esikuvan mukaisesti. Ns. "samaan rahaan" tuon etuakselin olisi voinut suunnitella siten, että sinne mahtuu vetarit ja muut tarvittavat roippeet. Hintaa tietysti tulisi lisää, mutta ihan riittävän kallis tuo on jo nytkin. 

Jos itteltä löytyy jo radiot ja nopeudensäädin, niin vastaavan takavetoisen tekee itse alta 100€:n. Kieltämättä nuo metallirankenteet ovat aikasta tyylikkäitä, mutta sitten taas...huutais tuolla tekniikalla ainakin sitä nelivetoa. 

Se itse tekemisen ja oivaltamisen hohto...
Jo sivulta 10 lähtien