Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)

Aloittaja geswas, 19.10.07 - klo: 15.00

valtra

#870
IHM, mikä servo sinun valtrassa on ohjaamassa? kääntyykö renkaat nopeasti vai melko hitaasti?
(itse teen siten että kääntyy mahdollisimman hitaasti, koska se siten parempi ajaa...)mistä tilast ledit ja millaiset teholtaan 15000mcd?
ja minkä väriset? siniset, lämmin valkoinen...? pakko kysyä kun sinun valot näyttävät hyviltä :azn:

IMN


Muistaakseni ohjausservona on Hitec:n HS-81 (bauttiarallaa 16g miniservo). Tehoa servossa voisi olla enemmänkin, toisaalta tuo meikäläisen soveltama ohjaussysteemi siimoilla ei välttämättä ole se kaikkein tarkin/energiatehokkain.

Öö, siis servon nopeudella ei ole tässä laitteessa mitään väliä, kun tuo huippunopeus on huimaavat 1.6 km/h. Tarkoituksella siitä ei kannata tehdä hidasta, sillä peruutellessa nopea ohjaus on tarvittaessa ihan hyödyllinen. Ohjauksen nopeushan riippuu täysin omasta ranteesta/sormista radioista riippuen. Hyperionin servoissa saa säädettyä myös suoraan servon nopeutta, mutta ohjaukseen servon hidastamiseen en näe kyllä tarvetta.

Ledit on Clas Ohlsonilta, 3 mm, muistaakseni ultravalkoisia (traktori valaistu jo led-tekniikalla  :wink:). Ihan ns. normaali superkirkas valkoinen ledi.

Jo sivulta 10 lähtien

Hemi1966

Scania on taas vähän edistynyt :smiley:

ToBy1

On kyllä todella näyttävää jälkeä!

juupeli72

 Jo vain on komeata Kaaniaa tulossa.

Eilettäin tuli (taas) paketti Servonaut kampetta. Äänipiiri, pumpun ohjauspiiri ja parit MM4:set. Sain sitte vihdoin omaan kanikkaan majakat toimimaan radiolla. Ääni- ja pumpun ohjauspiiri menevät dumpperiin.

pajatso

Moro,

tosi hieno tuo kuorma-auto.

Meikän vähän roheemman oloinen pienoiskuormaaja on taas edennyt hieman. Kaikkea ihme hommaa tulee aina hidastamaan...   :wink:

Ekat ketjut (pyöristä päin) on paikoillaan. Tein noista ketjuista ihan symmetriset, ettei vedossa tule mitään kummaa ainakaan sen takia. Ihan hyvin tuntuvat ketjut pyörivän. Laite alkaa kyllä jo painaa aika tavalla, mutta mites se nyt menikään; paino on voima, ja ylipaino on ylivoima.  :grin:


   -p-

juupeli72

 Luulisi tuon ketjuvedon ainakin kestävän. Mimmonen akku Sulla tuohon "Popkattiin" tulee?

:shocked:

pajatso

Moro,

joo, eikä varmaan veny ketju ihan heti...  Sehän siinä vähän on, että paljon sirompaakin ketjua saa erikoisliikkeistä(jossa murtolujuus vain naurettavat 300kg  :azn:), mutta se sitten maksaa aika paljon enemmän.

Biltemasta varmaan luokkaa 10 - 17Ah huoltovapaa mp lyijyakku. Mikä tuohon peräpäähän sitten mahtuukaan.

Laitteen max nopeus näillä näkymin noilla 550 r/min porien kilkkeillä vähän päälle 1m/s. Varmaan aika sopiva.

      -p-

   

Hemi1966

Tässä kuva Scanian kippimekanismista, kattelin mallia Carsonin vastaavasta.

pajatso

Moro,

pienkuormaajassa on nyt moottorit ja voimansiirto paikoillaan. Tänään pääsin ekaa kertaan koittmaan miten laite etenee.
12 voltilla menee varmaan about metrin sekunnissa, ja vääntöä piisaa kun välitys on tuollainen. Etenemiskyky on hyvä.
Hienosti pyöri paikoillaan kun pistin vedon eri suuntiin.

Seuraavaksi alumiinikulmista kopan ulkonurkat ja kauhan puomia sovittelemaan.

      -p-

ToBy1

On kyllä komea laite! Paljonko tuolla on painoa akun kanssa tällä hetkellä?

pajatso

moro,

Jos kuormaajaa tarkoitit, niin se painaa tuossa kuvan jamassa 7kg. Akku siihen päälle varmaan 3-4kg ja kauha + muut, ni se on valmiina varmaan 20kg. Heviä.

   -p-

ToBy1

Joo kyllä pajatso sun pienkuormaajaas tarkotin. Tuon kuormaajan ku laittas johoki nissan micraan ni varmaa jouset olis pohjassa ku nii painava :D

Hemi1966

Tulee tosiaan mahtava peli tosta Pajatson kuormaajasta, tollahan tekee jo oikeesti hommia (lumityöt talvella yms.) :grin:

Scaniaan sain viriteltyä ohjaus-servot (3 kpl.), ja muuta pientä.
Lavaa pitäis kohta ruveta pokkailemaan 1.5 mm. alumiinistä, saapa nähdä kuinka monta "harjoituskappaletta" joutuu tekemään :cry:

Rensu

Lainaus käyttäjältä: Hemi1966 - 01.07.09 - klo: 17.44
Scaniaan sain viriteltyä ohjaus-servot (3 kpl.), ja muuta pientä.
Lavaa pitäis kohta ruveta pokkailemaan 1.5 mm. alumiinistä, saapa nähdä kuinka monta "harjoituskappaletta" joutuu tekemään :cry:

Messävän näkönen laitos tulossa.

Oma projekti elää omaa hiljaiseloaan... Johan sitä on 5v haudottu niin ei passaa alkaa hoppuilemaan. Suurimpina ongelmina taitaa olla rakentajan taipumus perfektionismiin ja se että on kaikkia "pikku" projekteja yhtäaikaa käynnissä...

No jostakin se piti aloittaa ja ajattelin lavan pokkailla ensimmäiseksi. Ompahan jotain konkreettista hypisteltävää. Materiaalina 0,5 ja 0,7mm alumiini. Paperileikkurin ostin tosiaan Clas Ohlsonilta ja kyllä se ainakin tuota ohuempaa leikkelee ihan mukavasti. Vähän vois olla tukevampaa mallia.

Meinaa vaan olla pikkasen vaikea mittoa vinoista kuvista mittoja. Nyt on kuitenkin aika pitkälle lavan osien mitat "keksittynä" joten ei kait se auta kuin alkaa leikkeleen ja väänteleen. Kuvia tulee kuhan on jotain esittelykelpoista.
Sisu projektin kuvia löytyy täältä

geswas

LainaaÄäriakseliväli on 560 mm. Runkopalkit on jostain kolmiakselisesta jenkkiveturista (Knight Hauler tms.), ja niitä on jatkettu n. 130 mm.
En geswas usko että on paljonkaan pidempi kun sun Volvos.

Mittasin volvon, ääriakseliväli on 505mm eli 55mm lyhyempi... Minkä mittojen mukaan teit alustan? Oman volvon akselit on aseteltu tuollaisten mittojen mukaan, mitkä on 1:1 auton mitat edestä taakse:  1940+2360+1360+1350 autossa 4.3 perusakseliväli eli tuo 1940+2360=4300. Eli ääriakseliväliksi tulee 7010mm/14=500.714286mm. Volvokin on siis näköjään 5mm liiän pitkä.  :wink:
-Pate-

Hemi1966

Lainaus käyttäjältä: geswas - 01.07.09 - klo: 19.04
LainaaÄäriakseliväli on 560 mm. Runkopalkit on jostain kolmiakselisesta jenkkiveturista (Knight Hauler tms.), ja niitä on jatkettu n. 130 mm.
En geswas usko että on paljonkaan pidempi kun sun Volvos.

Mittasin volvon, ääriakseliväli on 505mm eli 55mm lyhyempi... Minkä mittojen mukaan teit alustan? Oman volvon akselit on aseteltu tuollaisten mittojen mukaan, mitkä on 1:1 auton mitat edestä taakse:  1940+2360+1360+1350 autossa 4.3 perusakseliväli eli tuo 1940+2360=4300. Eli ääriakseliväliksi tulee 7010mm/14=500.714286mm. Volvokin on siis näköjään 5mm liiän pitkä.  :wink:

Täytyy tunnustaa että ihan lonkalta vetäsin noi mitat :grin:, ja vähän sen mukaan että sain kaikki osat sopimaan (jakolaatikon ,kardaanit ja kippimekanismin moottoreineen sun muut).

RAULI

http://www.extra-trade.de/rc-elektro-cars/off-road/p13165432_carson-liebherr-laderaupe-lr634.html
Ei siitä it niin kauheen kallis tullukkaan  :lol: vois alkaa harkitteen tilausta. on oikeesti edullinen ku vertaa muita merkkejä.

juupeli72

 Joo, paitti että voi tulla lisää hintaa ennenkuin on toimiva tuo kampe.

Benötigtes Zubehör:

    * 907101 Spindelantrieb heben LR 634
    * 907102 Spindelantrieb Schaufel LR 634
    * 907103 Elektronikeinheit LR 634
    * 907104 Heckaufreisser LR 634
    * 907105 Antriebsset LR 634

Elikäs näyttäis että tuohon pitää ostaa erikseen kaikki nuo sähkö jutut.

Rensu

Lavan vääntely jatkuu... Ei vielä mitään kuvan muodossa kerrottavaa.

Samalla olen värkkäillyt erillaisia valo testailuja. Pääasiassa majakoita yrittänyt räpeltää. Hyvältä alkavat näyttämään, vähän pehmeämmäksi pitäs vielä tuunata tuota pyörimistä. Nuo on tehty kahdeksasta 1206 (3.2x1.6mm) pintaliitosledistä, mikrokontrollerilla ohjattuna. Nyt nuo pyörii vielä samaan tahtiin, mutta siihen on tulossa muutos.

Sisu projektin kuvia löytyy täältä

Hemi1966

Lainaus käyttäjältä: Rensu - 05.07.09 - klo: 18.52
Lavan vääntely jatkuu... Ei vielä mitään kuvan muodossa kerrottavaa.

Samalla olen värkkäillyt erillaisia valo testailuja. Pääasiassa majakoita yrittänyt räpeltää. Hyvältä alkavat näyttämään, vähän pehmeämmäksi pitäs vielä tuunata tuota pyörimistä. Nuo on tehty kahdeksasta 1206 (3.2x1.6mm) pintaliitosledistä, mikrokontrollerilla ohjattuna. Nyt nuo pyörii vielä samaan tahtiin, mutta siihen on tulossa muutos.


Noihan majakathan alkaa näyttää hyvältä :grin:, minkä kokoisen kuvun sisään tommonen 8-ledinen paketti sopii?

Mä meinasin huomenna pokata ton oman lavani.
Oon tässä koittanu madaltaa Scanian ohjaamoa enemmän päivä malliseksi. On kyllä aika työläs homma kun katto sekä kapenee, että lyhenee madalluksen myötä, ja ei luonnollisesti sovi ihan heittämällä enää paikalleen.
Tossa ekassa kuvassa näkee vähän miten paljon katto on pienempi verrattuna pohjaan :cry:

Rensu

Lainaus käyttäjältä: Hemi1966 - 05.07.09 - klo: 19.41

Noihan majakathan alkaa näyttää hyvältä :grin:, minkä kokoisen kuvun sisään tommonen 8-ledinen paketti sopii?


Niin tosiaan tuon paketin halkaisija on 7mm.

Kupuja pitäs sorvailla jossain vaiheessa, ei taida vaan saada mistään läpinäkyvää värjättyä muovitankoa? Pitääpi varmaan tyytä maalattuun. Ja sama taitta käydä takavalojen kanssa...
Sisu projektin kuvia löytyy täältä

kemi

Rensu voitko kertoa millain mikrokontrolleri on kyseessä, lähinnä tyyppi?

Majakat näytti hyvältä ja sopii muuhunkin dioraama käyttöön.

Rensu

Lainaus käyttäjältä: kemi - 05.07.09 - klo: 21.01
Rensu voitko kertoa millain mikrokontrolleri on kyseessä, lähinnä tyyppi?

Majakat näytti hyvältä ja sopii muuhunkin dioraama käyttöön.

AVR MEGA16 on tuossa testilaudassa kiinni, mutta lopullinen toteutus tulee TINY24 piirillä. Tuossa piirissä on 12 IO pinniä, niin siihen saapi yhden majakan kiinni ja sitten jää vielä 4 pinniä juotettavia jumppereita varten. Niillä sitten valitaan nopeus, etteivät vilku samaan tahtiin. Tarkotus olis tehä nuita useampi kerralla kun alkaa tilaamaan piirilevyjä. Tuossa värkkäillyt erillaisia vilkkuja tuohon ja ihan hyvältä näyttää "strobo" mallin vilkutuskin.

On sitä muuten valoa tuommosessa kuorma-autossa...
Ajovalot, auravalot, lisäpitkät, vilkut, jarruvalot, otsavalot, rekkavalo, mainoskyltin valot, työvalot (katto, sivu ja pakki), majakat 2xkatolla ja yks lavan lipassa, auran äärivalot, hiekoittimen valot...
Sisu projektin kuvia löytyy täältä

Hemi1966

Sain lavan kantattua, ja etulaidan värkättyä. Onnistu kerralla :huh:

kemi

Lainaus käyttäjältä: Rensu - 05.07.09 - klo: 21.24
On sitä muuten valoa tuommosessa kuorma-autossa...
Ajovalot, auravalot, lisäpitkät, vilkut, jarruvalot, otsavalot, rekkavalo, mainoskyltin valot, työvalot (katto, sivu ja pakki), majakat 2xkatolla ja yks lavan lipassa, auran äärivalot, hiekoittimen valot...

OHO!! Melkonen homma "liimailla" lamppuja. Millos nähdään kuvia?

HEMIlle tulossa hieno auto, taas!

juupeli72

 JoVain on Hemi taas asia linjalla.

IMN

Onko kellään kokemuksia harjattomista moottoreista ts. omistaako/onko kukaan "hypistellyt" tuollaista outrunner-tyylistä harjatonta? Tätä lähinnä siksi kyselen, kun tuli villi idea Emekkiläisen moottoroinnista. Noissa outrunner-tyypin harjattomissa näyttäisi olevan meikäläisen ymmärryksen mukaan irroitettava akseli. Akselin saanee myös tulemaan moottorin molemmista päistä ulos. Tästähän se sitten taas lähti....

Ideana olisi siis poistaa voimansiirto kokonaan ja tehdä moottorin akselista suoraan auton vetävä akseli. Hyperionilta löytyy moottori, jonka oma akseli on 3 mm. Monessa muussa pienessä moottorissa akseli on 3.17 (tai 3.2 mm, riippuu varmaan ilmoitustavasta). Tämä "normaali" akselikoko auttaa siinä asiassa, että alkuperäisen akselin voi vaihtaa pidempään esim. 3 mm RST-tankoon (muutenkin helpompaa, kun normaali M3-kierre renkaiden kiinnitystä varten jne.)

Eli jos joku tuollaisen harjattoman omistaa, niin pystyykö siinä asettamaan moottorin akselin ns. vapaasti?

Tämä nykyinen kehitysversio 400-koon moottorilla toimii kyllä muuten, mutta moottori on hieman "ylävireinen" väännön suhteen, eli vääntöä ei ole alakierroksilla -> moottori lämpenee aika reilusti hitaassa ajossa. Servo olisi vääntävä moottori 360-asteisena, mutta servolla toteutettu moottori on törkeän hidas, suhteellinenkin nopeus jää vain 18 km/h:iin. Harjattomassa olisi bauttiarallaa 100W tehoa ja meikäläisen ymmärryksen mukaan vääntökäyrä pitäisi olla erittäin tasainen. Teoriassa moottorin pitäisi liikuttaa Scaniaa 6V:lla todellista 64 km/h eli suhteellinen nopeus on vain 1613 km/h (öööh, totaaa...  :azn: ). Nopareista saa onneksi rajoitettua maksimitehon tyyliin 25%:iin. Vääntö lähinnä kiinnostaisi, myös tuo voimansiirron "puute". Tamiyan valmiit vaihteistot olisivat tietysti yksi vaihtoehto.

Jo sivulta 10 lähtien

4wdkanootti

En äkkiseltään usko minkään 3mm akselisen harjattoman vääntävän työkoneen painoilla tarpeexi suoravetoa ajatellen.
KV luku kertoo paljonko se saa kiekkaa per nouseva voltti, mutta spexit ei kerro, mitä se vääntää muulla kuin optimikiekoilaan. Askelmoottoreiksi tehdyt vääntää sykäys-kerrallaan ilmoitetun verran..
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

pajatso

Moro,

sain ohjauksen sähköt ja radiosydeemit valmiiksi. Pikku pähkäilyn jälkeen sain asetukset kuntoon. Mahtavaa oli ajella ympäri pihaa. Niin pahaa paikkaa en pihasta löytänyt, etteikö olis mennyt. Asvaltillakin pyörii hyvin. Voi olla että renkaat vähän körsii jos paljon asvaltilla pyörittää.

Seuraavaksi pitää koittaa modata tuota ohjainta. Se on ilmeisesti joku lentokonemalli (oik tikku ei palauta ylä/ala suuntaa). Onkohan joku tehnyt ko. muutosta?

       -p-