Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)

Aloittaja geswas, 19.10.07 - klo: 15.00

ÄIJÄ93

mitenkäs hemin scaniassa on toi kopin saranointi tehty vai onko edes saranoitu koppi aukeavaksi voitko laittaa lähi kuvaa niin pääsis toteuttamaan omaa nupin saranointia kun olisi
jotain esimerkki kuvaa  :cheesy:
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

IMN

Mikäköhän noissa Wedicon kuorma-autoissa on se "idea"? Ne näyttävät olevan todella "monimutkaisia" rakenteeltaan, varmaan kyllä ajatuksella tehtyjä, mutta tuo ulkonäkö on jotenkin jäänyt täysin taka-alalle. Jotenkin eivät vaan osu meikäläisen silmään. Ihmetyttää vain aika suuresti, kun hintaa niillä tuppaa olemaan enemmän kuin riittävästi.

http://www.wedico.de/highline.asp

Jotenkin tuokin katsoo kieroon...  :shock:

Jo sivulta 10 lähtien

kemi

Lainaus käyttäjältä: IMN - 18.10.09 - klo: 12.45
Mikäköhän noissa Wedicon kuorma-autoissa on se "idea"? Ne näyttävät olevan todella "monimutkaisia" rakenteeltaan, varmaan kyllä ajatuksella tehtyjä, mutta tuo ulkonäkö on jotenkin jäänyt täysin taka-alalle. Jotenkin eivät vaan osu meikäläisen silmään. Ihmetyttää vain aika suuresti, kun hintaa niillä tuppaa olemaan enemmän kuin riittävästi.

http://www.wedico.de/highline.asp

Jotenkin tuokin katsoo kieroon...  :shock:

Taitaa idea olla "saksalaisen insinöörin" tapa tehdä asiat #monimutkaisesti"  :mrgreen: Preussilainen mahti on Euroopan kehityksen jarru  :grin:

tga-480

juupeli oon itte etelästä ja millähän keinolla sais tosta Graupnerin kaivin koneesta tehoa irti jos budjettu ois sen 200euroa? itte vatmaan tarttis metalli puomi ainaki tehdä ja kuoret muutenki oli aika lelun näköset eli pelti hommia on. mutta millä saa parhaan tehon ilman hydrauliikkaa?

IMN

Servojen ruuvikäytöllä saanet helpoiten eniten voimaa.

Tässä on ihan pätevä modaus Bruderin kaivuriin, josta voinee ottaa mallia:

http://camions-rc.fr/forum/viewtopic.php?f=111&t=5373&st=0&sk=t&sd=a

Tuota kannattaa käännellä Googlella.

Servoja saa halvimmalla ebay:n kautta. Taitaa olla nämä TowerPron servot hinta/voima-suhteeltaan edullisimpia vakiokoon servoja. Tuossa vaan tulee sitten se "ongelma" mietittäväksi, että tuon 360-modauksen jälkeen käyttääkö servon omaa elektroniikkaa vaiko erillisiä nopareita. Noparien kautta voi laittaa enemmän jännitettä ja noparin kanssa ei tapahdu ns. vaeltamista. Ruuvimekanismin rakentaminen lienee tässä se hankalin homma.

200€:lla saat kyllä servot ja noparit, mutta kuinka hyvin nuo koneen omat radiot sitten riittävät ts. Graupnerin kaivurin radioissa ei välttämättä ole erillistä vastaria (en tiedä, en ole nähnyt...)? Servojen lisääminen ei välttämättä suoraan onnistu alkuperäiseen "vastariin".



Jo sivulta 10 lähtien

^redbull^

Mistä työ noita kaivinkoneita ostatte ja pyöräkuormaajia?
Tamiya Scania R620 6x4 => tulossa 4x4 maastossa menijä. Traxxas Summit 1/10
Tamiya TT-01 Ford Escort RS COSWORTH /D " ^redbull^ "  Black Edition ja Subaru Impreza WRC STI R/E

IMN

Kyllä se on saksalaista konetekniikkaa kiittäminen monen mekaniikan sovelluksen osalta. Aikoinaan eräs luennoitsija mainitsi, että "saksalaiset valmistustekniikat olivat sodan aikana niin tehokkaita, että liittoutuneiden ilmavoimat "kiittivät" niitä tonnikaupalla..."

Taitaa suurimmalla osalla olla nämä modatut kaivinkoneet/kuormaajat lähtöisin Bruderin laitteista. Toisaalta moni on tehnyt täysin "suorasta tavarasta", eli rakentanut alusta alkaen itse. Muistaakseni kellään palstalaisella ei ole suoraan "kaupasta ostettua", kaikki lienevät jollain tavalla enemmän tai vähemmän itse tehtyjä.

Jo sivulta 10 lähtien

^redbull^

#1297
Ylipäätään mistä ne muovi osat on ostettu, tiedän khyl et suurin osa ite taiteltu, leikattu ja ite rakennettu  :laugh:

Joo, mutta jos vielä pysysin omassa projektissa.
Niin mistä työ noita alumiini listoja oottehommannu? Noita tollasia mistä voi tehä apurunkoja tai kokonaan uuden?
Tamiya Scania R620 6x4 => tulossa 4x4 maastossa menijä. Traxxas Summit 1/10
Tamiya TT-01 Ford Escort RS COSWORTH /D " ^redbull^ "  Black Edition ja Subaru Impreza WRC STI R/E

tga-480

häiritten teitä taas sellaisella kysymyksellä että millä saisi toimimaan kaivin koneen tai puskutraktorin moottorit niin että sillä voi kääntyä ja ajaa suoraa elikkä pyörimään eri nopeudella?
ja toinen asia millä saa puskukoneen ohjauksen tehtyä niin että voi käyttää yhtä ohjainta ja sillä ajaa eteen päin kääntyä ja samalla liikuttamaan puskulevyä? ps.selailin kyllä kaikki sivut mutta ei ainakaa silmään sattunut vastausta kysymyksiin..

tga-480

niin ja sellaista vielä kun löysin topikista tälläisen  http://www.robotmarketplace.com/products/0-COPAL30.html (toivottavasti sain sen oikein:D) niin onko siinä moottori ja vaihteisto samassa eli kävisikö jos laittasi puskukooneen molemmille puolille vetorattaan päähän? paljonko arviosisitte tehoa kahdelle moottorille? tällänenkin unohtu äskeisestä viestistä että myykö joku tai onko kellään vehkeitä ja taito tehdä rauta telat puskukoneeseen sellainen projekti olis suunnitteilla.

IMN

No jos puskutraktoria olet suunnittelemassa, niin silloin tarve on vähintään 4-kanavaiselle radiolle (mieluummin vielä enemmän kanavia). Normaalit moottorit vaativat molemmat oman noparin. Vaihtoehtona on laittaa noparit kanaviin 2 ja 4, tai sitten käyttää esim. elevon-miksausta.

Kaiken saa tehtyä servoilla, sähkömoottoreilla tai niitä jotenkin soveltamalla (mukaanlukien hydrauliikka yms.).

Mihin aiot modata, vai olisiko tarkoitus rakentaa täysin itse? Ei taaskaan saa käsittää väärin, mutta kuinka paljon sinulta yleensäkin löytyy rc-tietämystä? Tämä ei valitettavasti ole se helpoin rc-laji aloittaa.

Metallitelojen teosta... Saa muuten olla kohtalainen viitsimys, jos itse meinaa telat tehdä. Ei kestäisi meikäläisen hermot. En nyt suoraan sano, mutta kannattaa miettiä noita metalliteloja ylipäänsä.


Jo sivulta 10 lähtien

tga-480

no rc kokemusta on 5 vuoden takaa sm sarjaa touring autoilla mutta tuntuu tekniikka olleen menny eteenpäin ja varsinkin näisssä on haastetta ku ei tee kukaan valmiita. itse meinasin kyhätä mutta suurin ongelma nyt tuntuisi olevan telasto ja moottorin valinta. uskoisin ja toivon että keväällä olisi valmis ja kuvia laitan kunhan saan projektin käyntii

tga-480

no mutta telan valmistaja todennäkösesti löyty kieli taito on heikko mutta oikeelta näyttää ainaki perusketju.


juupeli72

Lainaus käyttäjältä: IMN - 19.10.09 - klo: 19.57
No jos puskutraktoria olet suunnittelemassa, niin silloin tarve on vähintään 4-kanavaiselle radiolle (mieluummin vielä enemmän kanavia). Normaalit moottorit vaativat molemmat oman noparin. Vaihtoehtona on laittaa noparit kanaviin 2 ja 4, tai sitten käyttää esim. elevon-miksausta.

Tuohon selvennykseksi että, jos ei käytössä ole ns. tietokone radiota eikä telakoneeseen tarkoitettua noparia niin:
- vasemmalla tikulla ajetaan vasenta telaa eteen - taakse, vasen nopari.
- oikealla tikulla ajetaan oikeata telaa eteen - taakse, oikea nopari.
Eli kumpikin nopari vaatii oman kanavan. Tämä mahdollistaa paikallaan pyörimisen, esim. oikeaa telaa ajetaan eteenpäin ja vasenta telaa taaksepäin.

Tikkujen sivuttais liikkeeseen voit sitten laittaa esim. puskulevyn nosto - lasku toiminnon, sekä mahdollisesti perässä olevan repijän nosto - lasku toiseen tikkuun.

Mikäli tarkoitus on käyttää tietokone radiota, telakoneen ajoon niin silloin on mahdollista käyttää tuota miksaus toimintoa radiosta.

Mikäli omistaa ratti radion, niin silläkin on mahdollista ajaa telakonetta. Ratti radioissa ei varmaan miksaus toimintoa edes ole, niin silloin voidaan käyttää nopeuden säädintä joka itsessään sisältää tuon miksauksen. Näissä on yhden kuoren sisässä 2 noparia sekä miksaukseen tarvittava elektoniikka.
- Eli liipaisimella eteen - taakse
- Ratilla jarrutetaan/nopeutetaan jompaakumpaa telaa jotta saadaan suunnan muutosta aikaiseksi.
Mikäli radio ja vastari 3 kanavainen malli, niin 3. kanavaan puskulevyn nosto - lasku. Ja kas puskukoneen ajoon ratti radiolla.

Tuota telojen tekoa olen itekkin miettinyt. Ketjujen valmistajilla on kuljetin ketjuja joissa ketjun sivussa on "läpyskät" joihin voisi kiinnittää ruuvaamalla telan laput. Joskus kesällä noita mietin. Kokoja löysin sopivan pieniäkin, mutta nyt olen kai sen ketjun tyypin hukannut. Tarkoitus oli kysyä sen hintaakin, mutta se jäi silloin kysymättä. Reinold oli kuitenkin se valmistaja, ja ketjun tyypissä "SD" merkintä. Valmistajalla oli myös noille hammaspyörät.

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: tga-480 - 19.10.09 - klo: 21.57
huoh se linkki. http://www.maedler.de/de/Catalog/P/1643/1615/640/669/1838/1842/1852.aspx

Tuolla linkin valmistajalla näyttäis olevan pienin ketju:

http://www.maedler.de/Catalog/Article.aspx?article=10100022

Jossa tuo "pitch" P=9,525mm yhden lenkin tappien väli. Hinta ilmeisesti on 28,70 € per metri.

saulij

Leimbachilta http://www.leimbach-modellbau.de/ löytyy valmiiita muovisia teloja. Hinta tais olla vajaa 2 €/lappu. Oli joku toinenkin firma, mutta en nyt löytänyt. Laitan linkin, jos tulee vastaan.

Sauli

juupeli72


IMN

Lainaahuoh se linkki. http://www.maedler.de/de/Catalog/P/1643/1615/640/669/1838/1842/1852.aspx


Jaa, taisin olla hieman hätäinen...taas... (mielessä oli lähinnä tällainen ketju http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Leclerc_p1040868.jpg). Työkoneen ketju on tosiaan  erilainen.

Tuohon olisi jopa mahdollista, ei varmaan edes vaikeaa tehdä, kun ketjussa on valmiiksi jo "kulmat". Ohutlevykoneella paukuttaisi sopivin välein reikiä peltiin, särmäys ja sopiviin paloihin pätkiminen auttaisi lappujen teossa. Alumiinista (kulmasta) voisi jopa jaksaa itsekin porailla, ruostumaton/haponkestävä olisi kuitenkin vahvempaa, mutta valmista, tarpeeksi pientä  AISI-kulmaa voi olla hankala löytää. Mutta särmärillä kestää lähinnä sekunteja tuon kulman tekeminen, ja tarpeeksi hyvillä terillä saa todella siistiä ja hyvin pientäkin "kulmarautaa" aikaiseksi.

Joo, eli jos meinaat tehdä itse, niin silloin homma on moottoreiden kannalta helpompi. Tällöin ei tarvitse niin tarkkaan miettiä, että mahtuuko moottorit tiettyyn tilaan. Tavallaanhan tekeminen kaikin tavoin on helpompaa, jos mittakaava on suurempi. Taitaa tuo Copalin 30:nen olla pikkuisen liian "kiertävä", jos ajattelee puskutraktorin teloja ja vääntöä on aika heikosti, jos vääntöä on vain 4.2 kg/cm (TowerPron 995:t servot vääntävät speksien mukaan jo 208 oz/in eli 15 kg/cm).



Jo sivulta 10 lähtien

pajatso

Moro,

samaa mieltä. Nuo copalit voi olla aika väsyneitä ja turhan nopeita kun ruvetaan rautatelaa pyörittämään.

Ite kokeilisin vaikkapa bebekistä löytyvillä 12V yleismallin vaihteistomoottoreilla...jos ne sopii sisään. Niissä kierrokset olis aika kohillaan puskutraktoriin, 0,5r/min. Ja vääntö yli 3Nm, eli pikkukivet telan välissä ei heti toppaa menoa.

       -p-

juupeli72

 Mulla nuot ajomoottorit on tyyppiä RB35 ja Conrad.de:stä tilatut. Niissä on eri alennus nopeuksia ainakin 30:1, 50:1, 100:1, 200:1 ja 600:1. Ovat 12V jännitteellä toimivia.

tga-480

kertokaas ny noista välitys suhteista eli mitä juupeli suosittelisi välitykseksi tohon vaihteisto moottoriin mikä on mun ensimmäisessä viestissä jos koneen olis tarkotus kulkee noin 3-4 km/h. niin ja sitten bebekistä konetta ehdotellut tarkoititko tätä? http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php linkistä en tiä  tuleeko näkyvii mutta hakuun ku laittaa DGO-3512ADA  jaksaako kaksi sellaista viedä noin 10 kg konetta ja vielä puskea jotain

IMN

#1312
Kannattaa melkein tehdä jokin päätös siitä, että minkä kokoisen koneesta tekee. Saattaa olla helpompaaa suhteuttaa kokoja oikeasta koneesta. CAT:n sivuilta löytyy aika hyvin tietoa koneiden mitoista yms.

Lähinnähän tuon koneen nopeuden määrittää juuri mittakaava. CAT:n suurin puskutraktori (vain kevyet 104 t) kulkee eteenpäin vajaa 12 km/h eli bauttiarallaa 3.4 m/s.

Tämä seuraava on sitten ihan vitsi: jos nopeus olisi se skaala, niin silloin mittakaava olisi 1:3, joten kone saisi painaa heheh...vajaa 3,9 t.  :azn:

10 kg: painolla mittakaava olisi aika lähellä 1:22. Tämä riippuu siis täysin esikuvasta, mutta tällä tyylillä lienee helpompaa mitoittaa. Tällaisessa koneessa se nopeus ei liene tärkeintä, vaan se tolkuton voima. Eli ensiksi vaan sitä voimaa julmetusti, ja sen jälkeen miettii sitä nopeutta kohdilleen.

Mää varmaankin lähtisin mitoittamaan konetta tässä tapauksessa saatavien telaketjujen mukaan, tarkemmin varmaankin sopivien ketjupyörien halkaisijan perusteella. Ne lienevät se kaikkein "vaikeimmin" saatava osa ts. muita osia on helpompi tehdä/soveltaa.

Löyty muuten ihan hyvä taulukko, josta näkee nopeasti tuon Nm-muunnoksen (jos haluaa laskea noita vetotehoja)

http://www.wihatools.com/Marketing/torqueConversion.pdf

Tästä saa taas selvyyttä tuohon puskutraktoreissa ilmoitettavaan "vetotehoon":

http://www.webtec.co.uk/techinfo/equation/eqnfr/eqn03.htm
Jo sivulta 10 lähtien

saulij

Jos on aikomus rakentaa useampiakin koneita: puskukone, kaivuri, dumpperi kuorma-auto ym, kannattaa valita joko 1:14 eli Tamiyan mittakaava. Tässä mittakaavassa saa paljon valmiita komponentteja ja ratkaisuja esim autojen runkopalkkeja, renkaita ym. Seuraava isompi yleisesti käytössä oleva on 1:8. Siihen saa myös melko hyvin komponentteja. Muuissa mittakaavoissa joutuu tekemään enemmän itse,

Mallin paino ja tilavuus menee suhteessa kolmanteen potenssiin. Esim. 100 t puskukone painaa 1:14 mittakaavassa 100000 kg / 14^3 = 36 kg ja 30 t kaivuri painaa 10,9 kg. Nopeus menee suoraan suhteessa: kaivinkone kulkee n 3 km/h eli suhteessa 1:14 3/14 = 0,21 km/h eli 3,5 m/min eli 5,8 mm/s.

Mielestäni mittakaavan valinta on ensimmäisiä tehtäviä, tietysti mallin valinnan ohella.
Kätevää tietysti olisi, että kaikki tekisivät samaan mittakaavaan, jolloin olisi mukava joskus "leikkiä" isommala porukalla.

Sauli

pajatso

Moro,

Joo, just se bebekin vaihdemoottori mikä maksaa 15 euroo pala.

Ite laittaisin isompaan koneeseen telan molempiin päihin tuollaiset vaihdemoottorit, niin ei tarviis ruveta rakentamaan mitään laakerisysteemeitä nollasta. Keskelle sitten jotain tukirullia, vai mitä ne nyt on...

Itellä on pari vähän isompaa laitetta tehty 10egen akkuporan moottoreilla. Karkeasti omiin kokemuksiin perustuen; yksi huono akkuporan vaihteistomotti (80W / 5Nm / 550r/min) / 10kg luulis riittävän hitaaseen ajoneuvoon. Akkupora on kyllä puskutraktoriin liian nopea. Itellä on välitetty alaspäin noin 3X tuossa 20+kg painavassa pienkuormaajassa.


    -p-

saulij

Nopeus riippuu käyttöjännittestä, eli 12 V moottori pyörii puoltahitaammin 6 V jännitteellä. Tosin tehokin on vain puolet. Nopeutta voi pienentää myös ohjelmoitavalla radiolla.

Sauli

pajatso

moro

taitaa teho puolella jännitteellä olla aikkas rajusti alhaisempi... Virtakin nääs laskee jännitteen myötä. Kierrokset menee suht lineaarisesti jännitteen mukaan.

      -p-

juupeli72

 Tuo Tamiyan 1:14 mittakaava on mullakin, koskapa Tamiyan auto on rakennettuna.

Minusta tuolla nopeudella on merkitystä, mutta vain määrättyyn rajaan asti. Siis tarkoitan että mieluummin työkone on liian hidas ja voimakas, kuin nopea ja heikko. Vakio Tamiyan autoissa on "vikana" se liian suuri nopeus. Kai se kulkisi saman kuin minikin jos oisi tilaa kiihdytää, no ehkä ei mutta liian nopeaa kuitenkin.

Carsonin 4:1 alennusvaihteisto laskee nopeuden sopivalle tasolle, voimakin lisääntyy ja vasta 3 vaihteisen laatikon jälkeen. Suunnittelin alennusvaihteisen moottorin laittamista Scaniaan, mutta epäilin vakio vaihteiston kestävyyttä. Nyt tuo vakio vaihteisto pääsee helpommalla kun sitä nopeutta vähennetään ja vääntömomenttia kasvatetaan vasta vaihteiston jälkeen alennusvaihteistossa.

1:1 kippi autoissa ja työkoneissa tuo nopeuden laskeminen ja momentin lisäys tehdään vasta pyörän navassa olevassa planeettapyörästössä. Tällöin kaikki muut voimansiirron osat pääsevät helpommalla.
Lainaus käyttäjältä: tga-480 - 20.10.09 - klo: 15.50
kertokaas ny noista välitys suhteista eli mitä juupeli suosittelisi välitykseksi tohon vaihteisto moottoriin mikä on mun ensimmäisessä viestissä jos koneen olis tarkotus kulkee noin 3-4 km/h.
Täytyy tunnustaa että en osaa tuota matematiikkaa kovinkaan hyvin, joten en osaa laskemalla tuota ratkaista. Sori.

Mutta mulla on tässä näitä RB35 moottoreita pino. Auttaako yhtään jos katson niiden pyörimis nopeudet? Kaikki ovat DC 12V ja 6mm ulostulo akselilla.

-  Ratio  |  Speed under load  |Idle speed @12V| Max gear load |  Steady gear load
- Välitys | Kuormitettuna rpm |    Vapaa rpm    | Max kuormitus | Tasainen kuormitus

    1:30           174rpm                200rpm                 6kg/cm           2kg/cm
    1:50           104rpm                120rpm                 9kg/cm           3kg/cm
    1:100           52rpm                 60rpm                18kg/cm           6kg/cm
    1:200           26rpm                 30rpm                18kg/cm           6kg/cm

1:600 moottoria ei mulla ole. Nämä siis laatikoiden kyljistä poimittuja tietoja.

-t

ÄIJÄ93

#1318
mulla on ainakin bruder viritelmässä porakoneenmoottori ja vaihteisto. voimaa on riittävästi,
jopa niin paljon että tasauspyörästön muovirattaista lähti yli puolet hampaista. vauhti ei kuitenkaan päätä huimaaa. :angry:
oli kiva ajaa autoa esimmmäistä kertaa. :cheesy:
tulee semmonen fiilis että on saanu jotain aikaan,
kun on sijoittanut autoon yli 500e ja auto kulkee :mrgreen:
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

IMN

Nopeus riippuu moottorin pyörittämän ketjupyörän halkaisijasta ja sen etenemästä suhteessa moottorin kierrosnopeuteen. Eli tuolla 1:100:lla 52 rpm, niin 12 km/h skaalassa 1:14 ketjupyörän halkaisija tulisi olla n. 8.7 cm.

Mihin Bruderiin olet laittanut porakoneen moottorin? Lähinnä kiinnostaa, että mihin sen on saanut mahtumaan?
Jo sivulta 10 lähtien