Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)

Aloittaja geswas, 19.10.07 - klo: 15.00

juhaj

#1770
Moro

Olen reilun viikon yrittäny lukea topickia läpi (ei ole mukava urakka lukea 60 sivua tekstiä, onneks välis on helpottanut kuvat ja videot). Juupelin geswasin ja hemin projektit on kyllä ollu tosi hienoja. Ja monen muun projektit. Aattelin kokeilla tehä bruderin valtrasta rc- versiota. Pikku hiljaa (en takaa että tulis valmista/hyvää jälkeä, mutta kuitenkin).

Eli ikää on vasta vaivaiset 13v, mutta vasara on ollun mun hyvä lapsuuden ystävä, jonka puikko hitsi syrjäytti 9 vuotiaana, jonka taas mikki syrjäytti 10vuotiaana. Rc-autot astui mukaan 12vuotiaana, eli vähän reilun vuoden harrastanu. Tämä elämä kerta oli sitä varten, että saa vähä tietoa minusta ja taidoistani.

Asiaan. Ajattelin voiman siirron tehdä modatuista servoista kuten IMN. Mikähän valtran renkaitten halkasian pituus on? Tietäis ostaa oikean nopeutiset servot. Ja peräkoukun ajattelin tehän servolla nostettavan/laskettavan ja perään tehdä/ostaa maansiirto kärryn.

team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

saulij

Tälläseen sylinteriin olen päätymässä, ainakin 7 versio.
- Putki hydrauliikkaputkea 20x3, sisäpuoli "hoonataan" jos tarpeen.
- Männänvarsi ruostumaton D6, silmukka TIG-hitsattu. 
- Pääty koneistetaan D20 pyöröteräksestä.
- Mäntä ja etupääty pronssia.
- Tivisteet O-renkaita.
- Liitännät M4
- Etupää kiinnitetään kuudella M2 kuusiokoloruuvilla.

Päädyin takapään kiinnityksessä juottamiseen. Tällöin takapääty voidaan helposti irroittaa ja putkea lyhentää tai vaihtaa pidempään putkeen. Yritin suunnittelussa panostaamyös ulkonäköön matkien Volvon kaivurin sylintereitä.

Olisiko jollakulla pidemmälle ehtineellä kiinnostusta testata tätä, jahka saan proton tehtyä. Itsellä ei ole vielä pumppua.

Samaan aikaan olen hahmotellut Volvo EC460 puomia. Tarkoitus olisi leikkauttaa osat 1 ja 2 mm teräslevystä. Kokoaminen hitsaamalla. Puomin painoksi tulee 0,8 kg. Kyselin jo laserleikkeiden hintoja, näyttäis puomin osien hinnaksi tulevan n. 30-35 e eräkoosta riippuen.

Että tälläistä tällä kertaa

IMN

Valtran takarenkaan halkaisija on 125 mm ja eturenkaan 98 mm.

Tuota tietoa ei välttämättä tarvitse, jos tekee traktorista suosiolla takavetoisen. Silloin riittää kaksi samanlaista servoa, eikä noista renkaan etenemisen suhteista tarvitse välittää.


Jo sivulta 10 lähtien

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: saulij - 22.01.10 - klo: 19.11
Tälläseen sylinteriin olen päätymässä, ainakin 7 versio.
- Putki hydrauliikkaputkea 20x3, sisäpuoli "hoonataan" jos tarpeen.
- Männänvarsi ruostumaton D6, silmukka TIG-hitsattu. 
- Pääty koneistetaan D20 pyöröteräksestä.
- Mäntä ja etupääty pronssia.
- Tivisteet O-renkaita.
- Liitännät M4
- Etupää kiinnitetään kuudella M2 kuusiokoloruuvilla.

Päädyin takapään kiinnityksessä juottamiseen. Tällöin takapääty voidaan helposti irroittaa ja putkea lyhentää tai vaihtaa pidempään putkeen. Yritin suunnittelussa panostaamyös ulkonäköön matkien Volvon kaivurin sylintereitä.

Olisiko jollakulla pidemmälle ehtineellä kiinnostusta testata tätä, jahka saan proton tehtyä. Itsellä ei ole vielä pumppua.

Samaan aikaan olen hahmotellut Volvo EC460 puomia. Tarkoitus olisi leikkauttaa osat 1 ja 2 mm teräslevystä. Kokoaminen hitsaamalla. Puomin painoksi tulee 0,8 kg. Kyselin jo laserleikkeiden hintoja, näyttäis puomin osien hinnaksi tulevan n. 30-35 e eräkoosta riippuen.

Että tälläistä tällä kertaa


Hep.

Minua kiinnostaa kyllä kovasti kaivinkoneen teko, eli osallistun mielelläni yhteis hankintoihin ja tarvittaessa testailuun.

-tate

Pistä yv:tä mulle.

Hemi1966

Hyvältä näyttää Saulin suunnitelmat :grin:, mielenkiinnolla odotan että saat osien valmistuksen käyntiin.

Tässä on pari kuvaa kuormaajasta:

juupeli72


kemi


saulij

 :shocked:  Upea laite. Pääsispä joskus tuolle tasolle.

Mistä ihmeestä olet nuo tarrat hommannut?


TLCfani

Nam, mulle kans tuommonen liipperi.

melkein tekis mieli sanoa, että otan kans varastoon tuommoset puomin osat, ja sylinterit kiinnostaa, mutta on niin monta muutaki rojektia kesken...

kemi

Ehkä hieman OT mitta noista sais kyllä monta mielenkiintoista juttua esim. Pienoismalli lehteen! Ja varmasti myös Alt om Hobby naapurimaassa kiinnotuisi julkaisemaan jos joku kääntää valmiiksi Ruotsiksi!

Sillä voi rahoittaa harrastusta, ilmaiseksi ei varmaan tarttis myydä juttua!

inkisiivi

Kyllä pojat tekee hienoja koneita :tongue:.
Saakohan näitä mistään muualta tilattua edullisesti:http://www.racingfactory.fi/tuotteet/MUUT-TYOKONEET/Graupner-RTR-Pyorakuormaaja-107534 ?
Ovat tuosta kaupasta loppu :angry:

juhaj

team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

IMN

LainaaToi hemin liebheri on jalostettu tosta http://www.lelumarket.fi/product_info.php?cPath=306_308&products_id=1337&osCsid=etkvsv4kj9fn96ege63asfrn63 toihan on siis vaan lelu joka on melkein ite tehty uusiks

Hehheh... kyllähän tuon kirjoituksen idean varmaan ymmärtää, mutta....

Tuosta voisi hätäisempi kaveri hieman suivaantua. Ensimmäinen mainitsemasi asia on totta, mutta tuon "melkein ite tehty" voisi käsittää pikkuisen väärin. Kyseisen rakentajan kohdalla ei tarvinne arvailla onko tehty TÄYSIN itse. On, aivan varmuudella on tehty itse ja vielä erinomaisella tavalla jälleen kerran. Hemille taas suuri kumarrus.

Tai mistäs sitä tietää, jos se kerran videollakin kuulunut legendaarinen Mielen pyykkikone tekee noita eri ohjelmilla... :wink:

Kannattaa juhaj lukea tuo oma tekstisi ajatuksella muutamaan kertaan.



Jo sivulta 10 lähtien

juhaj

Eikös konepelti ja ohjaamo oo bruderin valmistamia? Joo vois tietysti vähä enemmä ajatella mitä kirjoittaa. :undecided:
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

kemi

#1785
Vielä niistä artikkeleista!

Osalle varmaan jo tuttu lehti MalliX johon varmaan voi kans laittaa juttuja tarjolle.

Tuossa linkki lehden verkkosivuille

apidapi

#1786
Lainaus käyttäjältä: saulij - 22.01.10 - klo: 19.11
Tälläseen sylinteriin olen päätymässä, ainakin 7 versio.
- Putki hydrauliikkaputkea 20x3, sisäpuoli "hoonataan" jos tarpeen.
- Männänvarsi ruostumaton D6, silmukka TIG-hitsattu. 
- Pääty koneistetaan D20 pyöröteräksestä.
- Mäntä ja etupääty pronssia.
- Tivisteet O-renkaita.
- Liitännät M4
- Etupää kiinnitetään kuudella M2 kuusiokoloruuvilla.

Päädyin takapään kiinnityksessä juottamiseen. Tällöin takapääty voidaan helposti irroittaa ja putkea lyhentää tai vaihtaa pidempään putkeen. Yritin suunnittelussa panostaamyös ulkonäköön matkien Volvon kaivurin sylintereitä.

Olisiko jollakulla pidemmälle ehtineellä kiinnostusta testata tätä, jahka saan proton tehtyä. Itsellä ei ole vielä pumppua.

Samaan aikaan olen hahmotellut Volvo EC460 puomia. Tarkoitus olisi leikkauttaa osat 1 ja 2 mm teräslevystä. Kokoaminen hitsaamalla. Puomin painoksi tulee 0,8 kg. Kyselin jo laserleikkeiden hintoja, näyttäis puomin osien hinnaksi tulevan n. 30-35 e eräkoosta riippuen.

Että tälläistä tällä kertaa


Jos sulla Sauli noista osakuvia 2D:nä (mitoituskuvina)? Olisitko halunnut jakaa niitä kanssa aiheesta kiinnostuneelle.

Ton kokosta tuubia kun alkaa värkkäämään niin pumppu pitää olla jo jonkin kokoinen. Kyselin syksyllä jyväskylästä Hytarilta Marzocchin pumppua. Näihin mittoihon sopiva pumppu maksoi noin 80 euroa. Tuotto oli muistaakseni 0.3 litraa minuutissa 1500 kierroksella eli joku nopea akkukone voisi käyttää suoraan tuollaista. Maksimikierrokset taisi olla 7000 rpm, pituus noin 60 mm ja halkaisija saman verran. Paineet saanee alennettua sinne 15 Bar luokkaan.

Eli sylinterit Saulin mallilla, Marzocchin pumppu,enää puuttuu venttiililohko. Ootko Sauli sellaista suunnitellu?




juupeli72

Lainaus käyttäjältä: apidapi - 24.01.10 - klo: 20.18
Jos sulla Sauli noista osakuvia 2D mitoilla. Olisitko halunnut jakaa niitä kanssa aiheesta kiinnostuneelle.

Ton kokosta tuubia kun alkaa värkkäämään niin pumppu pitää olla jo jonkin kokoinen. Kyselin syksyllä jyväskylästä Hytarilta Marzocchin pumppua. Näihin mittoihon sopiva pumppu maksoi noin 80 euroa. Tuotto oli muistaakseni 0.3 litraa minuutissa 1500 kierroksella eli joku nopea akkukone voisi käyttää suoraan tuollaista. Maksimikierrokset taisi olla 7000 rpm, pituus noin 60 mm ja halkaisija saman verran. Paineet saanee alennettua sinne 15 Bar luokkaan.

Eli sylinterit Saulin mallilla, Marzocchin pumppu,enää puuttuu venttiililohko. Ootko Sauli sellaista suunnitellu?

Mikä oli tuon pumpun tarkempi malli? Vois koittaa kysellä täälläpäin olevista liikkeistä tuota pumppua. Tuon pyöritykseen voisi "lainata" idean vaikkapa tuolta.

http://www.cnc-niebling.de/0344409bb20cb7102/0344409bb20cca30e/0344409bb20cd8d23/index.html#

Tuolla oleva "Pumpeneinheit in Teilen" eli pumppu yksikkö osina, näyttäisi maksavan 340,00 € + toimituskulut. Taitaa olla edullisempi tilata tuolta Saksasta tuo pumppu yksikkö, kun mulla ei ole noita koneistus mahdollisuuksia. Olisi jo valmiiksi suunniteltu, vain kasausta vaille.

-tate

apidapi

Pumpun tarkka malli on esim 0,25D18 (yksi passeli). Tuosta samasta kuvasta se idea itselle lähti  :smiley:

Tuo kuvassa esitetty mallihan on sinänsä kiitollinen, että toi ei vaadi muutakuin räälläkän ja pylväsporan niin saa kasaan (toki ei ihan noin siististi mutta kuitenkin). Hammashihna ja pyörät ei maksa juuri mitään esim Conradilla. Eli jos paketti maksaa 340€ niin jää vähän omalle työlle katetta.

TOssa kuvassa muuten taitaa olla Jung-Fluidin pumppu http://www.jung-fluid.de/english/mini.html. Kokeilin kontaktoida mutta eivät vastanneet.


horna

saulij, kuinka aioit tehde männät ja niiden tiivistyksen? itse rakensin joskus höyrykonetta ja männän hioin ohuella hiomatahnalla sylinteriin sopivaksi. Siis ilman O-renkaita tai muita tiivisteitä. Oli aika homma, mutta aika tiukka tuli. Onko käytössäsi kalvaimia että saisi tuon sylinterin tarkasti mittoihin, sitten vaan tarkasti sorvatut männät niin hionta homma jäisi vähemmälle. poran terällä kun ei tule riitävän tarkkaa jälkeä. Itsellä on vain manuaalisorvi ja halpa pylväspora.
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

saulij

Lainaus käyttäjältä: apidapi - 24.01.10 - klo: 20.18

Jos sulla Sauli noista osakuvia 2D:nä (mitoituskuvina)? Olisitko halunnut jakaa niitä kanssa aiheesta kiinnostuneelle.

On kuvat. Tarkoitus on ensin tehdä proto ja todeta se toimivaksi ja ehkä sitten panna kuvat jakoon. Ajattelin tehdä ainakin noita vaikeampia päätyosia pienen sarjan 10-50 kpl, töissä kun on CNC koneet, niin tulevat nopeasti. Ja tietty pitää tehdä pienempi 12 mm sylinteri myös.

Lainaa
Ton kokosta tuubia kun alkaa värkkäämään niin pumppu pitää olla jo jonkin kokoinen. Kyselin syksyllä jyväskylästä Hytarilta Marzocchin pumppua. Näihin mittoihon sopiva pumppu maksoi noin 80 euroa. Tuotto oli muistaakseni 0.3 litraa minuutissa 1500 kierroksella eli joku nopea akkukone voisi käyttää suoraan tuollaista. Maksimikierrokset taisi olla 7000 rpm, pituus noin 60 mm ja halkaisija saman verran. Paineet saanee alennettua sinne 15 Bar luokkaan.

Jotain tuon kokoista pumppua kaavailin. Täytyypä kysellä paikallisesta kaupasta.
Lainaa

Eli sylinterit Saulin mallilla, Marzocchin pumppu,enää puuttuu venttiililohko. Ootko Sauli sellaista suunnitellu?

Venttililohkon tekemisen jätän muille. Niissä on niin pienet välykset tässä  mittakaavassa, että siitä saa harmaita hiuksia. Luultavasti käytän Leimbachia. Vaikka oli mulla kyllä idea, miten sen voisi tehdä, mutta se aika  :cry:

Lainaa
saulij, kuinka aioit tehde männät ja niiden tiivistyksen? itse rakensin joskus höyrykonetta ja männän hioin ohuella hiomatahnalla sylinteriin sopivaksi. Siis ilman O-renkaita tai muita tiivisteitä. Oli aika homma, mutta aika tiukka tuli. Onko käytössäsi kalvaimia että saisi tuon sylinterin tarkasti mittoihin, sitten vaan tarkasti sorvatut männät niin hionta homma jäisi vähemmälle. poran terällä kun ei tule riitävän tarkkaa jälkeä. Itsellä on vain manuaalisorvi ja halpa pylväspora.

Tiivisteinä toimii O-renkaat. Halpa ja helppo tehdä. Kirjoista löytyy selvät mitoitukset sekä dynaamiselle että staattiselle tiivistykselle. Mäntä ja etupääty sorvataan laakeripronssista. Putki vedettyä hydrauliikka putkea, hoonataan kevyesti jos pinnanlaatu ei riitä. Tietysti putki täytyy mitata, että välyksen saa 2...6 satasen välille. Tiivisteetön rakenne höyrykoneessa toimii varmasti ja muissakin nopeissa tapahtumissa. Meidän kilpurissakin on vain 1 männän rengas ja hyvin toimii. Hydraulisylintereissä on käytännössä staattinen paine, jolloin se täytyy olla ehdottoman tiivis. Hydrauliventtiileissä ei yleensä ole tiivisteitä ja ainakin muinoin venttiilin pesä hiottiin karan mukaan muutaman tuhannesosan välykselle.

Tässä kokonpanokuva sylinteristä.

tga-480

onkohan ihan normaalia että tamyan scaniassa laatikko on jumissa sillain että pelkkä pienin vaihde kun on päällä kardaania voi pyöritellä ja kun laittaa 2 tupaan nii ei pyöri ku kierroksen ja siihen jämähtää? jos jollain on käyny samanlailla nii vois kertoo missä oli vika.:)

juupeli72

 Saulij: Noissa Leimbachin sylintereissä on tiivistys muovirenkaalla jonka alla on O-rengas, vähän niinkuin jousena. Noita muovirenkaita, tai mitä materiaalia nyt ovatkaan, ja O-renkaita oli paikallisessa hydrauliikka liikkeessä suoraan hyllyssä. Oisko ne jotain venttiilin tiivisteitä. On varmasti parempi kulutuksen kesto kuin pelkällä kumirenkaalla.

Mikä on tuon suunnittelemasi kaivurin mittakaava? Isompi kuin Bruderin 1:16?

Lainaus käyttäjältä: tga-480 - 26.01.10 - klo: 12.18
onkohan ihan normaalia että tamyan scaniassa laatikko on jumissa sillain että pelkkä pienin vaihde kun on päällä kardaania voi pyöritellä ja kun laittaa 2 tupaan nii ei pyöri ku kierroksen ja siihen jämähtää? jos jollain on käyny samanlailla nii vois kertoo missä oli vika.

Onko Sulla sähkömoottori paikoillaan? Se jarruttaa kyllä aika paljon hitaammilla vaihteilla. Siis jos kardaanin lähdöstä pyöritetään niin moottorin pitää pyöriä 1 vaihteella aika monta kierrosta per kardaanin kierros. Jos ilman moottoria pyörii hyvin joka vaihteella, niin homma on varmaan kunnossa ja laatikko oikein kasattu.

saulij

Lainaus käyttäjältä: juupeli72 - 26.01.10 - klo: 16.23
Saulij: Noissa Leimbachin sylintereissä on tiivistys muovirenkaalla jonka alla on O-rengas, vähän niinkuin jousena. Noita muovirenkaita, tai mitä materiaalia nyt ovatkaan, ja O-renkaita oli paikallisessa hydrauliikka liikkeessä suoraan hyllyssä. Oisko ne jotain venttiilin tiivisteitä. On varmasti parempi kulutuksen kesto kuin pelkällä kumirenkaalla.

Mikä on tuon suunnittelemasi kaivurin mittakaava? Isompi kuin Bruderin 1:16?


Hyvä tietää. Käyn loppuviikosta paikallisessa kyselemässä, löytyiskö sopivia kokoja. Tuolla muovirengas tiivistyssysteemillä on varmasti paljon parempi kulumiskestävyys ja pienempi kitka.

Kaivurista tulee tietty 1:14 kaavaan. Sopii paremmin Tamiyan kanssa.

juupeli72

LainaaKaivurista tulee tietty 1:14 kaavaan. Sopii paremmin Tamiyan kanssa.

Jes!

:wink:

horna

#1795
saulij, joo eipä taas tullut ajateltua mitä kirjoittaa. Tietenkin hydraulikka sylinteri on toimittava staattisesti toisin kun höyrykone. Käsittääkseni tuo nylon rengas tukee tuota O-rengasta ettei se pullahda kovassa paineessa sinne väliin ja leikkaudu. O-renkaissa on eri kumiseoksia joilla saadaan mm. erikovuuksisia O-renkaita. Kannattaa kysyä niitä ja tulirenkaita Tiivisatekeskukselta sieltä saa niitä ihan mittojen mukaan. Tietenkin paine on ratkaiseva tekiä kestääkö O-rengas yksin, noissa paine-ilma sylintereissä joissa max paine 20bar on vain o-rengas ja hydraulisylintereissä aina tukirenkaan kanssa. täytyisi avaa yksi hydraulisylinteri niin sais kuvan sen muodosta.
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

apidapi

#1796
Sain kun sainkin Jung-Fluidilta jonkun vastaamaan ja lähettävät postissa katalogin. Laitan tietoa kun saan sieltä myös pumppujen hintoja.


Tämmönen osu silmään. melko yksinkertainen idea venttiililohkoksi. voisi toimia, varsinkin jos saisi työstettyä CNC koneella kuten Sauli vinkkasi.
http://www.modelltruck.net/showthread.php?t=35465

horna

Joo vaikutti yksinkertaiselle systeemille. Ainut ongelma suuremmilla paineilla on ko. venttiilin kestävyys.Ja suuremmilla paineilla tuo paine painaa venttiiliä tiukemmalle, joten sen avaaminen vaatii enemmän voimaa servolta. Osaako joku sanoa mikä on paine noissa kaupan hydrauliikassa? Itse olen ajatellut että tuon pumpun rakentaminen rataspumppuna olisi helppompaa kun noita pinjonin rattaita saa edullisesti kaupasta. Tästähän saadaan hyvä yhteisprojekti foorumin porukalle. Ilmottaudun mukaan kehitystyöhön. Autocad ohjelma on tuttu joten voisin piirtää sillä kuvia, jos sen saa käännettyä CNC-koneelle.
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

horna

Laskeskelin tuossa että 30barin paineella tuolla sylinterillä saisi työntövoimaa noin 75kg. Tuon lautasventtiilin halkaisian ollessa sama kohdistuu samanmoinen voima mikä painaa sitä päätyä vasten. Eli venttiilin lautanen vaatii kevennyksen, tai muutoin sen halkaisia on pidettävä niin pienenä kuin mahdollista.
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

apidapi

Juupeli ja Hemi voi korjata mutta minusta tuntuu, että näissä paine on luokkaa 10-15 baria.

Hammaspumppua ei kannata tehdä ite. Niitä saa pieniä niin halvalla, että ei maksa vaivaa. Yksi pumpputyyppi, mikä voisi toimia, olisi rullakennopumppu. Näitä on 12 volttisina tehdostajissa, polttoaineensiirrossa yms.