Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)

Aloittaja geswas, 19.10.07 - klo: 15.00

Saku07

Lainaus käyttäjältä: pete.s - 19.02.10 - klo: 18.23http://verkerk.modelbouw-onlineshop.nl/index.php?cPath=23&osCsid=829a647909acbe87775c15df54325c96
tuolla on jotain valoja kans

Hyödyllinen linkki, tuntuis olevan aika paljon kaikkea kamaa eikä pelkästään valoja.

Btw, muokkaa ihmeessä postaus hieman järkevämpään muotoon. :lol:
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

yritäjä

Lainaus käyttäjältä: IMN - 17.02.10 - klo: 21.06
Lainaa
Hei,Tuota noi Bruderin koneet tai siis lennättimet ei ole kannattavia eli ne tokkii ja jos on liikaa kiviä siis pieniä niin se saattaa kuitenkin tökätä kokemusta on Harkitsisin viellä ostoa ;)

Joo, määkin käytin ennen noita Bruderin lennättimiä, rupes vaan olemaan tuon kuvaviestin lähettäminen usealle jouluaattona aika hankalaa...

Itkeä vaiko nauraa...se teksti, ajatus ja kieliasu?

Tappiohan on huimat 14€. Ja kukaan ei tietysti tekisi tuolle "lennättimelle" mitään muutoksia? Oikeasti "yritäjä", mistä täällä on puhuttu viimeiset 65 sivua?
Jaahas kunhan ilmoitin. :wink:

Hemi1966

Lainaus käyttäjältä: ponsse19 - 19.02.10 - klo: 09.58
Onko sulla vetävät taka-akselit saman pituset vai lyhkäsemmät?


Taka-akselit on kapeammat kuin etuakselit, jos sitä tarkoitat.
Tässä kuva molemmista akseleista. Vetävät etuakselit on muuten tehty taka-akselin kuoriin, kuten kuvasta näette.

RcJuho

Eipä tuolla Radiolaitteet -puolella vastausta tullut. :angry: Mahtaisko joku tietää minkä takia ne servot väpättää, kun olen blindannut, ei trimmitkään mitään tehnyt?

pete.s

Lainaus käyttäjältä: RcJuho - 21.02.10 - klo: 17.35
Eipä tuolla Radiolaitteet -puolella vastausta tullut. :angry: Mahtaisko joku tietää minkä takia ne servot väpättää, kun olen blindannut, ei trimmitkään mitään tehnyt?
hyvä kysymys itselläniki tekee samaa joskus :huh:

Nokka-akseli

Nonniin välillä ehtii täälläkin käymään kun sai töistä tämmösen puolipäivä vapaan kun on tota lunta "vähän" tullut ajettua noilla 1/1 kalustolla.

Oma Tamiyan R620 6X4 projekti ei ole edennyt kuin n.runkovalmiiksi ja tänään sain vihdoin tilattua vaihtolava laitteen ja lavanrungon joiden pitäisi lupaustenmukaan olla jo ensiviikolla koto suomessa, sit kun vielä löytäisi aikaa rakennella ja miettiä radiot, ääni&valo modulit, ja jnejne.... 

Vähän ehkä ot:ks meni koko viesti mutta menköön palaan taas myöhemmin kun jotain konkreettista on tapahtunut eli vappuna=)
TSP-10 Tamiya TRF 418, VTR Tamiya TRF 417, Formula Tamiya F104 verII.. 3X Tamiyan kuorma-auto, ei mul muuta olekkaan.... paitsi 4 venettä ja Tamiyan Hi-lift Voittaminen on varmaan kivaa...

Saku07

Saako udella minkälaista lavarakennetta tulee? Ja mistä löysit ja mihin hintaan.
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

RcJuho

Lainaus käyttäjältä: pete.s - 21.02.10 - klo: 19.36
Lainaus käyttäjältä: RcJuho - 21.02.10 - klo: 17.35
Eipä tuolla Radiolaitteet -puolella vastausta tullut. :angry: Mahtaisko joku tietää minkä takia ne servot väpättää, kun olen blindannut, ei trimmitkään mitään tehnyt?
hyvä kysymys itselläniki tekee samaa joskus :huh:

Muttakun minulla tekee sitä koko ajan. :cry:

juhaj

Tajusinko oikein, kun katsoin tuolta tohtorin sivuilta, että postimaksut eurooppaan on 9€ 1kg paketille? Tuntuu ainaki aika halvalta, kun suomessakin on 8€ postipaketti. Kuinka sinne maksu tapahtuu?
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

pete.s

Lainaus käyttäjältä: juhaj - 22.02.10 - klo: 19.33
Tajusinko oikein, kun katsoin tuolta tohtorin sivuilta, että postimaksut eurooppaan on 9€ 1kg paketille? Tuntuu ainaki aika halvalta, kun suomessakin on 8€ postipaketti. Kuinka sinne maksu tapahtuu?
joo mitä itse olen sieltä tilannut niin ei ole kauhean kallista.. no mä olen maksanut niin et mulle tulee säköpostiin niin sanottu lasku ja sit mä maksan pankki siirtona sen ja sit tulee sähköpostiin vahvistus kun maksu on perillä aika yksin kertaista sanoisin

pete.s


apidapi

Päivitys Bruder Valluun. Akselit tuli tänään ja uusi Vallu ostettu pojalle. Vanha päätyi purkuun ja nyt on vallu paloina. Näyttäisi siltä, että raideväliä joutuu leventää noin sentillä. Sen verran on toi etuakseli leveä. Voisi saada kutakuinkin oikeaan leveyteen mutta pitäisi silloin modata akselia ja sitä en tässä kohtaa haluaisi tehdä.

Vielä kun tulee nopari ja uusi ohjain niin kaikki tarpeellin on käsillä. Joka runkoon tarvittava alumiini hankittu Bauhaussista.


juupeli72

 :embarrassed:

Pyöräkoneen nopari Servonaut S20 päästi eilen savut. No oma moka. Oli yksi kuorittu piuhan pää irti ja räppäsi kipunaa.

:shock:

Eli ollaan huolellisia ja varovaisia niitten sähköjen kanssa.

:sad:

Saku07

Ideoita 4.akselin kiinnitykseen? Koko paketin kanssa meinaa loppua rungosta pituus mutta kyllä sekin vielä menis. Mietin kompaktimpaa ratkaisua, jos laittais lehdet vaan poikki ja akseli roikkuis puolikkaiden lehtien sekä iskareiden varassa.

Vielä ei oo tarvetta tehdä teliä mutta sekin on kyllä mielessä jossakin vaiheessa, nyt ei vaan rahat riitä...

Mitenkäs se oli esim. Geswasin vanhassa mersussa toteutettu? En toki epäile etteikö muiltakin tulis jotain rakentavia kommentteja.
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

geswas

Lainaus käyttäjältä: Saku07 - 24.02.10 - klo: 19.18
Ideoita 4.akselin kiinnitykseen? Koko paketin kanssa meinaa loppua rungosta pituus mutta kyllä sekin vielä menis. Mietin kompaktimpaa ratkaisua, jos laittais lehdet vaan poikki ja akseli roikkuis puolikkaiden lehtien sekä iskareiden varassa.

Vielä ei oo tarvetta tehdä teliä mutta sekin on kyllä mielessä jossakin vaiheessa, nyt ei vaan rahat riitä...

Mitenkäs se oli esim. Geswasin vanhassa mersussa toteutettu? En toki epäile etteikö muiltakin tulis jotain rakentavia kommentteja.

Se oli juurikin just sillain. Ja volvossa oli 2 ja 5 akseli myös samalla tavalla. Eli lehdet poikki akselin jälkeen ja sitten joko tukeva "diagonaali" tuki lisäksi tai erillinen panhard akselin takapuolelle. Pistäs välillä kuvaa miltä näyttää, meneekö rungon pituus kuin tarkalle?
-Pate-

Saku07

Koko paketin kanssa mahtuis, mutta en ole tyytyväinen viimeiseen akseliväliin, menee liian lyhyeksi. Jouset puoliksi -periaatteella tilaa jäis paljon enemmän ja tulis muutenkin siistimpi ratkaisu. Se ois myös helpompi muuttaa myöhemmin teliksi asti.
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

sakke33

minäkin innostuin kun luin  itellä on just harkinnas toi scania r620 visiin 6x4 kokoa 1:14 eli kysysin onko kannatavaa voiko oikeesti tehä töitä onhan tossa näkojään trailerikin mukana siitäpä mä tässä aluksi ajattelinkin ruveta muokkaa ja vasta myöhemmin kosken suuremmin nupiin niin että oisko tästä ees hyväks työ koneeks :smiley:

IMN

#1967
http://rc10.fi/index.php?topic=6442.0

Ei tarvinne kertoa muuta...

Vastaan nyt siten, miten tuosta kysymyksestä "piru raamattua lukien" voisi asian ymmärtää:

Fiskarsin lapio ja kottikärryt ovat aivan älyttömän paljon tehokkaampia oikeissa töissä!
Jo sivulta 10 lähtien

pete.s

Lainaus käyttäjältä: sakke33 - 25.02.10 - klo: 07.30
minäkin innostuin kun luin  itellä on just harkinnas toi scania r620 visiin 6x4 kokoa 1:14 eli kysysin onko kannatavaa voiko oikeesti tehä töitä onhan tossa näkojään trailerikin mukana siitäpä mä tässä aluksi ajattelinkin ruveta muokkaa ja vasta myöhemmin kosken suuremmin nupiin niin että oisko tästä ees hyväks työ koneeks :smiley:
ei niissä kyl yleensä ole kärryä mukana vaikka kuvassa voiki näkyä

pete.s

Lainaus käyttäjältä: IMN - 25.02.10 - klo: 12.09
http://rc10.fi/index.php?topic=6442.0

Ei tarvinne kertoa muuta...

Vastaan nyt siten, miten tuosta kysymyksestä "piru raamattua lukien" voisi asian ymmärtää:

Fiskarsin lapio ja kottikärryt ovat aivan älyttömän paljon tehokkaampia oikeissa töissä!

yks asia on selvä itse en lähde tunti tolkulla kirjoittamaan jotain kahden rivin viestiä et siihen tulis pilkut oikeille paikoille. itselläni on luki häiriö ja aina kirjoittanut näin ja piste...ps ton voi muuten tulkita et lukihäiriöisiä syrjitään. kyl kirosanat ymmärrän hyvin ettei sovi tänne..

Saku07

IMN tuskin tarkoittikaan oikeinkirjoitusta pilkulleen oiken, vaan edes lauseiden päättämistä pisteeseen, tai EDES isoja alkukirjaimia. Eli jotain järkeä edes.

sakke33:n viestistä kun ei oikeasti meinannut saada pointtia esille, ei ainuttakaan pistettä tai pilkkua pätkimässä lauseita, eikä ainuttakaan isoa alkukirjainta.

Tarkoitukseni ei ole mollata uutta käyttäjää, päinvastoin tervetuloa joukkoon! Uuden käyttäjän olisi kuitenkin hyvä lukea edes foorumin säännöt, siellä mainitaan kyllä oikeinkirjoituksesta, kirjoittamaasi viestiä ei ollut oikein mukava lukea.

En väitä että itse olisin täydellinen, päinvastoin. Luulisin kuitenkin että edes lukihäiriöinen osaa jotenkuten pätkiä lauseet pisteillä.

Asiaan: Sarjassa tuskin tulee perävaunua vaikka laatikon päällä kuva siitä oliskin.
Itselläni on myös kyseinen sarja, jota paraikaa hieman muuntelen ja siitä on takoitus vielä jonain päivänä tulla koukkulaitteellinen, jonka perässä hinautuisi mahdollisesti vaihtolavakärri.
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

sakke33

Joo olen pahoillani tuosta :embarrassed:. Kyllä minä yleensä kirjoitan oikein, oli vaan vähän kiire. Joo elikkä siitäkö siis olisi oikeesti työkoneeksi. Jos sitä vähän tai aika paljon muokkais. Ai niin en oo lukihäirijöinen!

IMN

Nonni! Loistavaa!

Heti parani luettavuus ainakin 179 %. Ja kuten kirjoittajakin tunnusti...viitsiminen... :wink:

Tuollainen "pelkkään pötköön" kirjoitettu tuuba ei oikein motivoi millään tavalla vastaamaan fiksusti, kun seuraavan kysymyksen ulkoasun pystyy jo ennalta arvaamaan.

Tervetuloa!

Suosittelen edelleen lukemaan nöyrästi sivulta 1 lähtien. Veikkaan, että kun pääset sivulle...no...vaikka 65, niin tiedät jo kohtuullisen hyvin kysymykseesi vastauksen. Se on vaan julmaa, mutta valmista ratkaisua tai ohjetta "miten tehdä" ei ole (tämän homman vitsaus mutta myös koko "ideologian" ydin). Tamiyan alustoista todellakin on mahdollista tehdä ihan ns. toimiva laite. Mutta kuten tulet lukiessasi huomaamaan; kovin helppoa se ei välttämättä aina ole. Aloituskustannukset voivat myös olla aika korkeat.





Jo sivulta 10 lähtien

Saku07

Itseänikin on mietityttänyt tamiyan hinnoittelupolitiikka jo pitemmän aikaa, ei vaan käy järkeen...

Aloituskustannus on todellakin järkyttävä, esim. 6x4 scaniasta saa maksaa lähes 400€, eikä siihen sisälly vielä edes muita sähköjä kuin perusmoottori.


Tamiyan laitteista on todellakin erittäin mahdollista rakentaa mitä ihmeellisempia koneita kuten Hemi, juupeli tai geswas ovat todistaneet, aikaa ja rahaa on toki varmasti palanut.  :cheesy:
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

saulij

Kyllä näistä Tamiyan vehkeistä on työkoneiksi. Raskaassa käytössä tietysti tulee kulumista ja rikkoja, mutta niinhän se on 1:1 maailmassakin.  Tässä linkki erään kaverin työmaahan.
http://www.gardentruckingforum.com/YaBB.pl?num=1199668368/630 Pitkähkö tarina... ja jatkuu.

juupeli72

 Juu tervetuloa minunkin puolestani sakke33.

Kattokaas noita Tamiyan kärryjen hintoja ja puhutaan sitten hinnoittelun ihmeellisyydestä. Autoon verraten kärry on rajusti yksinkertaisempi, mutta hinta on kova. En ymmärrä tuota(kaan).

Toivoisin että koitetaan kestää kirjoitus virheitä, kunhan asia tai kysymys tulee selväksi. Toki IMN on oikeassa, tuollainen yhteen pötköön kirjoittaminen on tosi vaikeata lukea ja asia jää monasti epäselväksi.

Minua ei haittaa isojen alkukirjainten tai pilkkujen puuttuminen, kunhan olisi piste lauseen lopussa. En itekkään osaa "kirjakieltä", yhdyssanoja ym. (siskoni on äidinkielen opettaja, joka aina ne virheet löytää)

:wink: :grin:

Sanoisin että 1 asia Tamiyan muunnoksissa on nopeuden alentaminen. Auto kulkee vakiona kuin formula. Ainakin minun mielestäni. Nopeuden alentuessa, alennusvaihteisto lisää vääntöä ja auto jaksaa jo kulkea lastattunakin. Ajaminenkin helpottuu ja varsinkin peruuttaminen kärryn kanssa. Olkoon sitten puoliperä- tai täysperävaunu kyseessä.

Toinen asia joka minua häiritsi heti alusta asti Scaniassa oli ohjauksen geometrian suunnittelu virhe. Kääntäessä sisempi etupyörä pitää kääntyä enemmän kuin ulompi, eikä päinvastoin kuten ohjeen mukaan kasattaessa. Etuakselin kääntäminen, eli raidetangon vaihtuminen akselin takapuolelle korjaa tämän asian. Omassa autossani olen muuttanut niin paljon osien paikkoja eturungossa, että en osaa sanoa kuinka vaativa tämä on vakio rungolla ja vaihteiston sijoituksella. Muistaakseni akselin ja vaihteiston väli oli pieni vakiona. Ohjauksen muutoksessa 3mm kierretangosta voi tehdä tarvittavat uudet raidetangot ym.

Täysiperävaunun kanssa peruuttaminen on muuten aikas haastavaa, ja sen helpottamiseksi ite olen lisännyt eturenkaiden kääntymistä hieman. Onnistuu helpohkosti. Tutki etuakselia, huomaat minne navat/ohjausvarret vastaavat ääriasennossa. Viilaamalla näitä kohtia hieman sekä akselista että ohjausvarsista saadaan lisää kääntökulmaa. Auttaa jo pienikin lisäys. Viilaus kannattaa tehdä maltilla muovisiin ohjausvarsiin ja pyöreällä viilalla. Pyöreällä sen takia ettei tulisi niitä "teräviä kuoppa" kohtia joista repeämät yleensä alkavat.

Saku07

Itsekin hieman ihmettelin kasatessa etuakseliston suunnittelua, ainakin raidepäät osuu jousiin. Kääntyvyyttä saa lisää jo pelkästään hieman erimuotoisella yhdystangolla.
Tamiya Scania R560, MCD Baja 1000

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: RcJuho - 22.02.10 - klo: 19.01
Lainaus käyttäjältä: pete.s - 21.02.10 - klo: 19.36
Lainaus käyttäjältä: RcJuho - 21.02.10 - klo: 17.35
Eipä tuolla Radiolaitteet -puolella vastausta tullut. :angry: Mahtaisko joku tietää minkä takia ne servot väpättää, kun olen blindannut, ei trimmitkään mitään tehnyt?
hyvä kysymys itselläniki tekee samaa joskus :huh:

Muttakun minulla tekee sitä koko ajan. :cry:

Tuli mieleen että minkämoiset servot kyseessä? Ja auttaisikohan "laadukkaammat" servot? Onko häiriön poistot on jo käyty läpi?

Pyöräkoneessani metallinen antenni oli ensin kiinni kattopellissä josta aiheutui tuota servojen häiriötä. Porasin isomman reijän kattopeltiin ja kumisella läpi vienti renkaalla kiinnitin antennin, eli ei ole runkoon yhteydessä. Tällä sain häiriön pois. Auttaisikohan ne "ferriitti" häiriön poisto renkaat servojohdoissa. Elektroniikka liikkeissä noita on erikokoisia.

En oikein muutakaan keksi.

IMN

Saattaa olla tekemistä myös servon ja vastarin signaalijännitteellä. Vanhoissa servoissa on muistaakseni jotain 3.5V luokkaa, uudemmat pitäisi toimia 2.5:lläkin. Itsellä ainakin Futaban gigasessa vastarissa jotkin analogiset servot eivät kestä tikun "päämäärätöntä" heiluttelua, vaan rupeavat jossain vaiheessa ns. pörräämään. Hitecin vastari (35 MHz) ei aiheuta vastaavaa. Hitaassa liikkeessä ongelmaa ei yleensä esiinny. Futaban vastarissa taisi olla jännite 2.8V.

Toisaalta meikäläisellä on noita 2€ microservoja, joista toiset tekevät tuota, toiset taas ei. Digiservot eivät ole missään välissä aiheuttaneet mitään ongelmaa.

Aikoinaan vanhalla AM-radioilla servot eivät olleet metallirunkoisessa airboatissa hetkeäkään paikallaan.

Jo sivulta 10 lähtien

juupeli72