Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)

Aloittaja geswas, 19.10.07 - klo: 15.00

^redbull^

#2550
No nyt on tohtorille laitettu tilaus, kait ens viikolla tulee osat ja pääsee jatkaa tota scaniaa, nosturi siihen viel pistäs jostai keksiä / rakentaa jne.. ja sit jonkunmoinen lava  :wink: ja eiku sit möyrii jonnekkii  :laugh:
Tamiya Scania R620 6x4 => tulossa 4x4 maastossa menijä. Traxxas Summit 1/10
Tamiya TT-01 Ford Escort RS COSWORTH /D " ^redbull^ "  Black Edition ja Subaru Impreza WRC STI R/E

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: Hemi1966 - 27.06.10 - klo: 16.48
On muuten  kauhee yhdistelmä peruuttaa  :tongue:

Vein myös nosturi Scaniankin vähän tuulettumaan, ja siitäkin on videota Tubessa

Komiata!

Nokka-akseli

Noniin eilen sain postista paketit nyt on lediä ja turkkipeltiä ja ristiniveliä ja kolme sevonautin yksikköä, ja kaikkea muuta mahdollista ja mahdotonta.

Tämäpäivä meni tallilla rcveneen kimpussa ja jos sitä sit huomenissa keskittyis scaniaan ja kärryyn, tulee kyl ahdasta jos haluaa tuon hytin jättää hienoksi ei siellä "verhontakana bunkassa" niin paljon tilaa ole..täytyy katsella, huomenna sekin selviää.

Sit kun sais vielä radion hommattua ja kaikkea muuta..... äääh ikuisuuteen menee ennenkuin tämä on valmis...

-Timo
TSP-10 Tamiya TRF 418, VTR Tamiya TRF 417, Formula Tamiya F104 verII.. 3X Tamiyan kuorma-auto, ei mul muuta olekkaan.... paitsi 4 venettä ja Tamiyan Hi-lift Voittaminen on varmaan kivaa...

ÄIJÄ93

mutta eikös se niin ole että hyvää kannattaa odottaa  :wink:
Omakin auto viruu tallissa, kun tuli se kaikkien aikojen pahin haaste eteen eli raha.  :cry: Nyt jos sais toivottavasti vähäsen laitettua rahnaa tuohon maniin,
niin saisi sen sitten ajoon. :undecided:
(sitten joskus)  :huh:
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: Nokka-akseli - 29.06.10 - klo: 23.09
Noniin eilen sain postista paketit nyt on lediä ja turkkipeltiä ja ristiniveliä ja kolme sevonautin yksikköä, ja kaikkea muuta mahdollista ja mahdotonta.

Tämäpäivä meni tallilla rcveneen kimpussa ja jos sitä sit huomenissa keskittyis scaniaan ja kärryyn, tulee kyl ahdasta jos haluaa tuon hytin jättää hienoksi ei siellä "verhontakana bunkassa" niin paljon tilaa ole..täytyy katsella, huomenna sekin selviää.

Sit kun sais vielä radion hommattua ja kaikkea muuta..... äääh ikuisuuteen menee ennenkuin tämä on valmis...

-Timo

Kyllä siitä hyvä tulee. Älä tee hätäisiä ratkaisuja, monasti ne seuraavana päivänä ei enää miellytäkkään silmää.

Ja nuo sähkö härpäkkeet vie yllättävästi tilaa. Kun noita johtoja näyttää kertyvän helposti sellainen "repullinen". Mihin ne kaikki piilottaisi.

:roll:

Ps. Sisu vielä samassa vaiheessa kuin silloin kun viimeksi kuvia postasin. Tänään tarkoitus sovitella sähköjä siihen.

apidapi

Toi tilanpuute on kyllä krooninen vika näissä. Itse haluaisin Valtraan äänimodulin mutta ei ole tilaa kaiuttimelle. Jos ei sitten teippaa laseja mustaksi ja tunge koppiin.

Kärrystä piirsin tänään vähän osia ja tein alustavaa mallia miltä alkaisi näyttää

http://cid-19db5949d63e6ae2.photos.live.com/self.aspx/Trailer/alusta.jpg

Nokka-akseli

Jaahas vielä ei uskolla juhlia mutta luulen tietäväni miten kytken kaikki 5 sevonautin yksikköä toisiinsa ja erilleenkin eli sen puolin kaikki on ihan ok mut sit se tilanpuute tuli taas...  akun + 4servonautin yksikköä autoon saan varmaankin mahdutettua ja se 1 menee kärryyn  heittämällä akun kanssa mut mites sit sen vastarin kanssa, ja nyt tuli vastaan se mitä olen pelännyt jo rakentamisen alusta lähtien radio ongelma.. mikä radio siis??? jollain oli muistaakseni 2:lla vastarilla olisko ollu 6ch radio ( =10ch?) ja sit on noita miljoona kanavaisia, sit kun itse haluan 2,4ghz:sen mahdollisemman monipuolisen laitteen niin siinä vasta pulma jotain lennokki radioita katselin mut ne on ihan hepreaa ei mitään hajua niistä ja sit kiinan ihmeet menee myös lennokki puolelle.... ARGH.... taitaa tulla hylly peli, noh huomenna uusilla silmillä tutkimaan asioita ja menettämään hermoja=)

-Timo
TSP-10 Tamiya TRF 418, VTR Tamiya TRF 417, Formula Tamiya F104 verII.. 3X Tamiyan kuorma-auto, ei mul muuta olekkaan.... paitsi 4 venettä ja Tamiyan Hi-lift Voittaminen on varmaan kivaa...

Hemi1966

Lainaus käyttäjältä: Nokka-akseli - 01.07.10 - klo: 02.56
Jaahas vielä ei uskolla juhlia mutta luulen tietäväni miten kytken kaikki 5 sevonautin yksikköä toisiinsa ja erilleenkin eli sen puolin kaikki on ihan ok mut sit se tilanpuute tuli taas...  akun + 4servonautin yksikköä autoon saan varmaankin mahdutettua ja se 1 menee kärryyn  heittämällä akun kanssa mut mites sit sen vastarin kanssa, ja nyt tuli vastaan se mitä olen pelännyt jo rakentamisen alusta lähtien radio ongelma.. mikä radio siis??? jollain oli muistaakseni 2:lla vastarilla olisko ollu 6ch radio ( =10ch?) ja sit on noita miljoona kanavaisia, sit kun itse haluan 2,4ghz:sen mahdollisemman monipuolisen laitteen niin siinä vasta pulma jotain lennokki radioita katselin mut ne on ihan hepreaa ei mitään hajua niistä ja sit kiinan ihmeet menee myös lennokki puolelle.... ARGH.... taitaa tulla hylly peli, noh huomenna uusilla silmillä tutkimaan asioita ja menettämään hermoja=)

-Timo

Kannattaa tutustua näihin Servonautin moduleihin joilla tavallinen Futaban F14, FC16 tai FC18 voidaan muuttaa 2,4 gigaseks, vastaavia löytyy myös Graupnerin MC-sarjan lähettimiin.   http://www.tematik.de/servonaut/Produkte/Modellfunk/modellfunk.html
Itselläni on käytössä Futaban FC16 sekä toi ZWO4 moduli ja vastarina Zwo4E18. Tällä paketilla saadaan käyttöön yhtäaikaa 9 kanavaa, joista kanavat 1-6 voidaan tuplata katkaisijaa kääntämällä, näin saadaan käyttöön yhteensä 15 kanavaa.
Tämä toimii hyvin esim. tossa mun nosturi Scaniassa, kun siinä on kaksi erillistä toimintatilaa, ajaminen ja nosturin käyttö. Toi sun koukkulava yhdistelmä on vähän ongelmallisempi, kun siinä pitää pystyä autoa liikuttelemaan samalla kun käyttää hydrauliikkaa :sad:
Mitä kaikkia toimintoja olis tarkoitus saada käyttöön ?

yritäjä

Onmuuten hemi taas ollut ahkera hattua pitää nosta,mutta oletkos harkinnut ostaa/tehdä työ valot kopin päälle lavalla,jos satut vaikka ajamaan pimeällä? :azn:

Nokka-akseli

Lainaus käyttäjältä: Hemi1966 - 01.07.10 - klo: 08.26
Mitä kaikkia toimintoja olis tarkoitus saada käyttöön ?


Noh tietenin ne perus ajot vaihteineen vie 3kanavaa, sit se m20 vie sen 1:den kanavan lisää, majakat vie 1:den, koukkulaite 2, kidan servo 1:den, ja olikohan siinä sille äänimerkille 1 tosta en nyt ole varma miten se meni kun kaikki on tallilla enkä muista tarkasti mut et nyt äkkiseltään ainain se 8kanavaa tarvii ja aika erillaisilla potikoilla pitää olla, 3 asentoista, on/off tyylistä, ja sit täysin säädettävissä olevaa joten hankalaksi menee varmaan täytyy rupee haalimaan tuollaista futaban systeemiä vaikuttaa laadukkaalta ja jos kielitaitoni yhtään riitti kun vähän selvittelin niin aika muunneltavissa on tuollaiset futabat.... noh täytyy vielä selvitellä mutta luultavasti semmoseen päädyn.

-Timo
TSP-10 Tamiya TRF 418, VTR Tamiya TRF 417, Formula Tamiya F104 verII.. 3X Tamiyan kuorma-auto, ei mul muuta olekkaan.... paitsi 4 venettä ja Tamiyan Hi-lift Voittaminen on varmaan kivaa...


Hemi1966

Olin tossa pitkän viikonlopun mökillä hyttysten ja paarmojen syötävänä :angry:, ja kuvasin lava Scaniaa ja kuormaajaa FullHD laadulla. Oli molemmissa laitteissa rengas/vanne ongelmia: vaikka Scaniassa on renkaat liimattu vanteille niin etuakseleista lähti molemmista kumit pari kertaa vanteilta kuorma päällä. Ovat vähän turhan pehmeää kumia noi Crossforcet ja kääntyessä auto tahtoo joskus huonolla alustalla puskea ja rengas putoaa vanteelta. Kokonaispainoa on noin 20 kiloa ja se näyttää olevan liikaa noille kumeille.

Kuormaajassa taas kun vaihdoin noi uudet kumit niin jouduin kaventamaan vanteita (muovia :cry:)ja liimasin ne epoksilla renkaiden kanssa takasin kasaan. Nyt sitten molemmat oikean puolen vanteet halkesivat liimauksista :cry:

Eipä noissa videoissa mitää uutta ole, ainoastaan kuvattu paremalla laadulla :grin:, tosin tässä ekassa on vähän möyrimistä Liipperillä :wink:

apidapi

Hieno video Hemillä, hyvin menee :-)

Itsellä haasteita ohjausservojen häiriöiden kanssa (radiota Futaban F14). Servo on Futaban. Ohjausservo alkaa ottaa ajossa häiriötä moottorista ja vatkaamaan. Olen yrittänyt kiertää tuota mutta ei ole onnistunut.

Onko ajatuksia millä saisi kitkettyä pois?


Hemi1966

Lainaus käyttäjältä: apidapi - 06.07.10 - klo: 20.26
Hieno video Hemillä, hyvin menee :-)

Itsellä haasteita ohjausservojen häiriöiden kanssa (radiota Futaban F14). Servo on Futaban. Ohjausservo alkaa ottaa ajossa häiriötä moottorista ja vatkaamaan. Olen yrittänyt kiertää tuota mutta ei ole onnistunut.

Onko ajatuksia millä saisi kitkettyä pois?



Henk.koht. en päässyt aikoinaan radiohäiriöistä eroon kuin vaihtamalla 2,4 gigasiin radioihin :sad:, näissä laitteissa tahtoo olla noita häiriölähteitä (sähkömoottoreita ja rutkasti piuhaa pienessä tilassa) niin paljon, että vaikka olis minkälaiset häiriönpoistajat niin servot satsaa :cry:
Kun päivitin omat Futaba FC-16 radiot 2,4 gigaisksi Servonautin sarjalla, kaikki häiriöt hävisi, haittapuolena täytyy tosin mainita että samassa yhteydessä myös pankkitililtä hävisi useampi euro :cry:

apidapi

Lainaus käyttäjältä: Hemi1966 - 06.07.10 - klo: 20.45

Henk.koht. en päässyt aikoinaan radiohäiriöistä eroon kuin vaihtamalla 2,4 gigasiin radioihin :sad:, näissä laitteissa tahtoo olla noita häiriölähteitä (sähkömoottoreita ja rutkasti piuhaa pienessä tilassa) niin paljon, että vaikka olis minkälaiset häiriönpoistajat niin servot satsaa :cry:
Kun päivitin omat Futaba FC-16 radiot 2,4 gigaisksi Servonautin sarjalla, kaikki häiriöt hävisi, haittapuolena täytyy tosin mainita että samassa yhteydessä myös pankkitililtä hävisi useampi euro :cry:

Melko suolainen hinta setillä 9 kanavaisen muutospakettin vastaanottimen kanssa yli 500€.

Meneekö noi heittämällä tohon lähettimeen vai vaatiiko paljon jumppaa?

Hemi1966

Lainaus käyttäjältä: apidapi - 06.07.10 - klo: 21.12
Lainaus käyttäjältä: Hemi1966 - 06.07.10 - klo: 20.45

Henk.koht. en päässyt aikoinaan radiohäiriöistä eroon kuin vaihtamalla 2,4 gigasiin radioihin :sad:, näissä laitteissa tahtoo olla noita häiriölähteitä (sähkömoottoreita ja rutkasti piuhaa pienessä tilassa) niin paljon, että vaikka olis minkälaiset häiriönpoistajat niin servot satsaa :cry:
Kun päivitin omat Futaba FC-16 radiot 2,4 gigaisksi Servonautin sarjalla, kaikki häiriöt hävisi, haittapuolena täytyy tosin mainita että samassa yhteydessä myös pankkitililtä hävisi useampi euro :cry:

Melko suolainen hinta setillä 9 kanavaisen muutospakettin vastaanottimen kanssa yli 500€.

Meneekö noi heittämällä tohon lähettimeen vai vaatiiko paljon jumppaa?
Aloitus kustannukset on todellakin hirveet :shocked:, en ole tosin päivääkään katunut. Kyllähän 2,4 gigasia radiota saa paljon halvemmallakin, mutta niiden laajennettavuus (lisää erilaisia katkaisijoita yms.) on usein vaikeaa, ellei mahdotonta.
Törmäsin näihin häiriöhin todenteolla kun testailin aikoinaan Hiiappi Scaniaa. Siinä kun on riittävästi servoja, muistaakseni 8 kpl ja jokainen niistä teki omiaan, oli nosturin hallinta oli aika haastavaa :wink:.

Servonautin sarja menee paikalleen ihan juottamatta, muutama liitin kytkemällä :grin:

ponsse19

Kumpia hemi suosittelet hiekkarekan renkaiksi crossforceja vai ihan tavallisia tamiyan kumeja?

Eikös noi crossforcet maksa jokun 10e kappale vai?
Traxxas Summit

ÄIJÄ93

no hei oliskohan ne CROSS FORCET paremmat. luulempa että saattaa se mennä eteenpäin normikuvioisillakin (vähän matkaa) mulla on autossa ecoforcet ja liikkuu koht. hyvin mutta kyllä ehdottaisin kuitenkin niitä cross forceja
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Hemi1966

Lainaus käyttäjältä: ponsse19 - 06.07.10 - klo: 21.37
Kumpia hemi suosittelet hiekkarekan renkaiksi crossforceja vai ihan tavallisia tamiyan kumeja?

Eikös noi crossforcet maksa jokun 10e kappale vai?

Kyllä ainakin vetäviin pyöriin kannattaa laittaa Crossforcet, varsinkin jos meinaa ajaa hiekalla. Hinnat näyttää olevan pikkasen alle kympin kappale, eli kyllä noihinkin saa rahaa menemään :cry:

saulij

Lainaus käyttäjältä: Hemi1966 - 06.07.10 - klo: 21.27
Lainaus käyttäjältä: apidapi - 06.07.10 - klo: 21.12
Lainaus käyttäjältä: Hemi1966 - 06.07.10 - klo: 20.45

Henk.koht. en päässyt aikoinaan radiohäiriöistä eroon kuin vaihtamalla 2,4 gigasiin radioihin :sad:, näissä laitteissa tahtoo olla noita häiriölähteitä (sähkömoottoreita ja rutkasti piuhaa pienessä tilassa) niin paljon, että vaikka olis minkälaiset häiriönpoistajat niin servot satsaa :cry:
Kun päivitin omat Futaba FC-16 radiot 2,4 gigaisksi Servonautin sarjalla, kaikki häiriöt hävisi, haittapuolena täytyy tosin mainita että samassa yhteydessä myös pankkitililtä hävisi useampi euro :cry:

Melko suolainen hinta setillä 9 kanavaisen muutospakettin vastaanottimen kanssa yli 500€.

Meneekö noi heittämällä tohon lähettimeen vai vaatiiko paljon jumppaa?
Aloitus kustannukset on todellakin hirveet :shocked:, en ole tosin päivääkään katunut. Kyllähän 2,4 gigasia radiota saa paljon halvemmallakin, mutta niiden laajennettavuus (lisää erilaisia katkaisijoita yms.) on usein vaikeaa, ellei mahdotonta.
Törmäsin näihin häiriöhin todenteolla kun testailin aikoinaan Hiiappi Scaniaa. Siinä kun on riittävästi servoja, muistaakseni 8 kpl ja jokainen niistä teki omiaan, oli nosturin hallinta oli aika haastavaa :wink:.

Servonautin sarja menee paikalleen ihan juottamatta, muutama liitin kytkemällä :grin:


Eikö edullisin ratkaisu olisi esim nosturiautoonn pari kappaletta noita Turborixin 6 kanavaisia 35 e/kpl tai Eurgle 9 kanavaisia 83 e/kpl? Eikös jollain täällä ollutkin tuollainen Eurgle 9 kanavainen. Itsellä on Turborix.

http://www.r2hobbies.com/eng/products.php?cat=71

Toki Futaba on aina Futaba, mutta rahaa säästyy satoja euroja.

RcJuho


apidapi

Vallulla ajettu kovasti maata viikonlopun aikana pojan kanssa. Tämän seurauksena takaperä hajosi. Liimasin kasaan ja taas mennään. Otan huomenna videota ajohommista.

RcJuho

Lainaus käyttäjältä: apidapi - 11.07.10 - klo: 22.34
Vallulla ajettu kovasti maata viikonlopun aikana pojan kanssa. Tämän seurauksena takaperä hajosi. Liimasin kasaan ja taas mennään. Otan huomenna videota ajohommista.

Joskineilla ajoit maata?

JBear

#2573
Yritin rakentaa Scanian ohjausta uudelleen. Siirsin raidetangon etuakselilinjan etupuolelle. Ohjausakselin kääntövarret käänsin ulospäin. Lyhensin varsia hieman, että ne mahtuvat vanteen sisään. Kääntövarsiin piti porata akseleille 7 mm reiät. Kääntövarteen tulevan pallonivelen reikä täytyy porata tarkasti oikeaan kohtaan. Jos sen tekee liian lähelle, raidetanko osuu akselin rakenteisiin. Jos reikä on liian kaukana, osuu pallonivel vanteen sisäreunaan ohjauksen ollessa ääriasennossa.
Valokuvissa ei ole pyörät ihan ääriasennossa. Ääriasennossa sisemmän pyörän kääntökulma noin 45 astetta ja ulomman noin 38 astetta. Taitaa olla Tamian TLT akselissakin parempi kääntökulma, kuin tässä akselissa. Asennan ohjausservon linkityksen Juupelin sokerinpalapatentilla.



Oikea rengas edestä päin:


Oikea rengas edestä läheltä:



Casterkulman säätöä prikan avulla. Täytyy lisätä vielä toinenkin prikka, pyörien ja ohjausakselin kiinnityksessä olevan klapin vuoksi.


Täytyisi etsiä pienemmät pallonivelet raidetangon päihin, jotta saisi kääntökulmaa isommaksi.


Vasen ohjausvarsi ylhäältä edestäpäin kuvattuna:







juupeli72

 :shocked:

No johan on systeemi. Hienoa ideointia. Hyvä juttu!

:grin:

pajatso

Moro,

kylläpä löytyi kivan oloinen vaihteistomoottori printterin sisältä...työkoneita ajatellen. Kannattaa aukoa noita jos tekee pikkubudjetilla.

-p-


kemi


apidapi

#2578
Loman kunniaksi Valtra on laitettu paloiksi ja voimansiirto suunniteltu taas kerran uusiksi. Tämä siitä syystä, että saan konepeiton alta tilaa etukuormaimen nostomoottoria varten. Periaatteessa sinne mahtuisi nyt jopa hydrauliyksikkö mutta tämä tulee melkoisella varmuudella sähköllä toimivaksi.

Moottorin sovittaminen Bruderin alle on melko haasteellista mutta nyt on visio ja ajatus kuinka sen sinne ujutan. Työt tämän parissa jatkuu heinäkuun lopulla joten kuvien kera palataan vähän myöhemmin.

Ps. Kärryn osat leikkaukkuksessa, kun saan käteen laitan kuvia tulemaan.

postipete

Paljo maksas tehä tollanen??
Tai jos ostas kaupasta valmiin sellanen?? ja onko hyvä.