Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)

Aloittaja geswas, 19.10.07 - klo: 15.00

Hemi1966

Joo kyllä Vallu tosiaan näyttää komeelta :grin:

Tänään Fedex vihdoin kiikutti Intian paketin meikäläiselle, eli kyllä sieltä UMS techiltä tavara tulee kun jaksaa kuukauden odottaa :roll:
Täytyy vähän testailla miten toi pumpun moottori kestää 12 volttia, kun sen käyttöjännitteeksi suositellaan 4,8-7,2 volttia. Jos ei kestä niin täytyy etsiä sopiva 12 volttinen mylly.
Tässä pari kuvaa kamoista:


Hemi1966

Lainaus käyttäjältä: apidapi - 08.10.10 - klo: 22.35
Kiinnostava kuulla Hemin kommentit noista Intian palikoista.

Pikaisesti testailin tuota pumppua, ja havaitsin sen että se lämpenee aika nopeasti ja veikkaan että se ei kestä kovin pitkää yhtäjaksoista käyttöä :angry:.
Siinä ei ole mitään ohivirtausventtiiliä, eli ajatus varmaan on että se käy vaan sen hetken kun joku sylinteri liikkuu. En käyttänyt mukana tullutta ohjausboksia joten en vielä tiedä miten se ohjaa pumppua, tosin en saisi sitä muutenkaan sopimaan tuonne lavetin alle, samoin öljysäiliön joudun väsäämään paremmin sopivaksi.
Hydrauliventtiiliä ei pysty säätämään portaattomasti, eli se on joko kokonaan auki tai kiinni. Sillä ei siis voi säätää sylintereiden liikenopeutta.
Tuottoa pumpussa tuntuu olevan riittävästi, liikakin noille mun lavetin pienimäntäisille ramppisylintereille.
Sain vähän hidastettua liikenopeutta vaihatamalla alkuperäiset letkut pienireikäsempiin, mutta edelleen rampit nousee ja laskee liian nopeasti.



Jarzanza

Jotain uutta täälläkin. Ei ollut kukaan tilailemassa tavaraa ulkomailta, niin pääti ruveta näppäileen peilejä.

Samalla huomasin pienen mokan, tuossa "maski" pellissä. Kulman pitäisi olla sama kun tuossa ulkomuodossa... nythän se on pystysuora, hirveä gäppi jää reunoille kun tuon etuosan kyljet sulkee  :roll:

E: kuvat unohtui



E2: kylläpäs kamera vääristää.
DEX410r

apidapi

Meitsi pääsi tänään taas ajeleen Valtraa parin kuukauden tauon jälkeen. Sähköjen kanssa oli vähän haasteita kun siirsin 4 akkukennoa alle ja loput 6 jätin kanttoon. Tämän lisäksi servojen piuhat, sekä moottorin ja noparin johdot vie sen verta tilaa, että ei meinannu enää sisään mahtua.

Otan huomenissa vähän videota. Laitan linkkiä sitten juutuupiin.


ÄIJÄ93

UPEEEETA  :shock:
nyt apidapille tulee kiire väsätä auraa valtraan  :smiley:
ite väsäilen just maniin aurausjärjestelmää ja oottelen talvi kelejä
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

apidapi

 :smiley:

Saisi tuon kärryn nyt kasaan niin sitten voisi viritellä jonkun sortin alueauran eteen.


saulij

Lainaus käyttäjältä: Hemi1966 - 09.10.10 - klo: 20.32

Pikaisesti testailin tuota pumppua, ja havaitsin sen että se lämpenee aika nopeasti ja veikkaan että se ei kestä kovin pitkää yhtäjaksoista käyttöä :angry:.
Siinä ei ole mitään ohivirtausventtiiliä, eli ajatus varmaan on että se käy vaan sen hetken kun joku sylinteri liikkuu. En käyttänyt mukana tullutta ohjausboksia joten en vielä tiedä miten se ohjaa pumppua, tosin en saisi sitä muutenkaan sopimaan tuonne lavetin alle, samoin öljysäiliön joudun väsäämään paremmin sopivaksi.
Hydrauliventtiiliä ei pysty säätämään portaattomasti, eli se on joko kokonaan auki tai kiinni. Sillä ei siis voi säätää sylintereiden liikenopeutta.
Tuottoa pumpussa tuntuu olevan riittävästi, liikakin noille mun lavetin pienimäntäisille ramppisylintereille.
Sain vähän hidastettua liikenopeutta vaihatamalla alkuperäiset letkut pienireikäsempiin, mutta edelleen rampit nousee ja laskee liian nopeasti.


Moottori lämpiää varmasti noin suurella ylijännitteellä. Laita sille oma 4,8 V akku, niin pumpun tuottokin pienenee sopivasti.

Hemi1966

Lainaus käyttäjältä: saulij - 11.10.10 - klo: 17.16
Lainaus käyttäjältä: Hemi1966 - 09.10.10 - klo: 20.32

Pikaisesti testailin tuota pumppua, ja havaitsin sen että se lämpenee aika nopeasti ja veikkaan että se ei kestä kovin pitkää yhtäjaksoista käyttöä :angry:.
Siinä ei ole mitään ohivirtausventtiiliä, eli ajatus varmaan on että se käy vaan sen hetken kun joku sylinteri liikkuu. En käyttänyt mukana tullutta ohjausboksia joten en vielä tiedä miten se ohjaa pumppua, tosin en saisi sitä muutenkaan sopimaan tuonne lavetin alle, samoin öljysäiliön joudun väsäämään paremmin sopivaksi.
Hydrauliventtiiliä ei pysty säätämään portaattomasti, eli se on joko kokonaan auki tai kiinni. Sillä ei siis voi säätää sylintereiden liikenopeutta.
Tuottoa pumpussa tuntuu olevan riittävästi, liikakin noille mun lavetin pienimäntäisille ramppisylintereille.
Sain vähän hidastettua liikenopeutta vaihatamalla alkuperäiset letkut pienireikäsempiin, mutta edelleen rampit nousee ja laskee liian nopeasti.


Moottori lämpiää varmasti noin suurella ylijännitteellä. Laita sille oma 4,8 V akku, niin pumpun tuottokin pienenee sopivasti.

Ajoin pumppua vasta ilmoitetulla maksimijännitteellä 7,2 volttia, eli en kokeillut 12 voltilla. Ja ei varmasti kestä 12 volttia kyseinen moottori, eli vaihtoon menee, onneksi se on ihan vakiokoinen 380 malli.

saulij

Etsi vähän pienempi kierroksinen moottori, saat pienemmän tuoton ja vähemmän lämpöä. Jos öljy ei tee töitä, kaikki teho menee lämmöksi: pumppu kiehuu melko nopeasti.

apidapi

Kärryä taas vähän edistetty. Runko alkaa olemaan valmis. Seuraavaksi sitten lava ja kippimekanismi.

Kuvia löytyy osoitteesta http://cid-19db5949d63e6ae2.photos.live.com/browse.aspx/Trailer

ÄIJÄ93

Täälläkin varikolla on jotain edistymistä havaittavissa. Kääntöauran ja sivuauran päkersin tänään. Nyt ootellaan vesikielellä lumikelejä, että pääsis testailemaan.   :wink:
Toivon mukaan saisin myös videon auraushommista.
hobbylinnalle laittelin postia osistani ja sain seurantakoodin paketilleni. Paketti ei ole saapunut vielä edes suomen postin haltuuun  :shock: 8 viikkoa jo kulunu.  :angry:

kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: apidapi - 13.10.10 - klo: 22.58
Kärryä taas vähän edistetty. Runko alkaa olemaan valmis. Seuraavaksi sitten lava ja kippimekanismi.

Kuvia löytyy osoitteesta http://cid-19db5949d63e6ae2.photos.live.com/browse.aspx/Trailer

Oho. Hienoa jälkeä Olet tehnyt. Ei ole epäilystä ainakaan rungon kestosta.

:grin:

Lainaus käyttäjältä: ÄIJÄ93 - 14.10.10 - klo: 00.08
Täälläkin varikolla on jotain edistymistä havaittavissa. Kääntöauran ja sivuauran päkersin tänään. Nyt ootellaan vesikielellä lumikelejä, että pääsis testailemaan.   :wink:
Toivon mukaan saisin myös videon auraushommista.

Komiaa on Sullakin työn jälki.

Tuo keulan puskulevy näyttäisi minun silmään hieman kapealta, voi olla tietysti optinen harhakin. Täälläpäin noita kääntölevyjä on lähinnä pyöräkoneissa, autoissa vaan niitä alueauroja.

Hienoa että jaksatte tehdä noita projektejanne. Mulla on ollut inspiraatio hieman hukassa, mutta kyllä se taas jostain löytyy...

apidapi

Näenkö väärin vai onko Mannissa nainen kuskina? Itseäni harmitaa, että joutuu tuon Valtran ohjaamoon laittaa noita johtoja. Ainoa vaihtoehto kuitenkin koska tilaa ei vaan ole.

Olisi kiva laittaa kanssa kuski kabiiniin.

ÄIJÄ93

#2745
Kyllä oikein näet nainen on kuskina.  :wink:
Mittavien turvatestejen myötä asennutin ajajalle myös toimivan turvavyön, kylmässäkään ei tarvitse olla, koska auton nopari ja akku huolehtivat kabiinin lämmityksestä.  :mrgreen:

Tuo aura on ehkä esikuvastaan liian kapea, mutta auraa kuormurin verran tietä + sivukaistan.
varoitusvalo sivuauran päällä huolehtii siitä että kaikki näkevät auran.

Tosiaan vielä se kaksi tusinaa ledejä ja kilometri johtoa puuttuu sähköosiosta
alleajosuojat, ilmasäiliöt, ja akkukotelo puuttuvat myös, mahd. tulee pystyputkellinen malli
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Jarzanza

Eilen käpistelin runkopalkit.


Maski vielä liimaamatta paikalleen, jos tuonne vielä innostuis "flektin" laittamaan.


Varakumillekkin taitaa paikka tulla RASI tyylisesti tuonne, kun ei mahdu oikeelle paikalle.
DEX410r

ACq 28

Masissa ja rasissa ei ole flekti maskin takana, joten sitä ei sinne scalemaisuuden takia tarvi laittaa. Rasinkin vararengas laitetaan perästä sisään vasta SK:ssa rengas on hytin takana.

Ville Vainio

kääntyykö tuo mannin aura sivuttain? Kuinka paljon?
Mietin että miksi se on noin kaukana auton keulasta?
Kyosho Inferno MP9e

ÄIJÄ93

kääntyy 45 astetta molempiin suuntiin ei tarvitsisi olla noin pitkä tuo etu auran varsi mutta tulipahan tehtyä :roll:

tosiaan sain vihdoin paketin saksasta ja muuten ok mutta unohtivat renkaat laittaa samaan pakettiin :angry:
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Jarzanza

Lainaus käyttäjältä: ACq 28 - 16.10.10 - klo: 22.24
Masissa ja rasissa ei ole flekti maskin takana, joten sitä ei sinne scalemaisuuden takia tarvi laittaa. Rasinkin vararengas laitetaan perästä sisään vasta SK:ssa rengas on hytin takana.
Flektiä ajattelin ihan vaan sähköjen takia, kun ne pitäs kaikki niputtaa tuonne koppiin.

Ilmeisesti alkaa muisti pettää näin vanhoilla päivillä  :roll:
Muistelin jossain nähneeni kuvan RASIsta, jossa vararengas on kabiinin takana olevassa boksissa. No joka tapauksessa, masissa ei oikein kunnolla ole sitä tilaa perässä, johon tuon tunkis.
DEX410r

yritäjä

Äijä93 saisiko videota tosta sinun mannista?Tarkoitan auroja vai onko vielä sähköjä??

ponsse19

Voisito hemi tai jokumuu kertoa minulle jos tekee sylinterin itse, niin miten tuo yläpään tiivistys pitäisi hoitaa o-renkailla? Lähinnä miten se sinne tulee ja minkä laisia uria tai muita vastaavia pitäisi tehdä? :huh:
Olisin kiitollinen jos joku viitsisi laitaa jonkinlaisia kuvia. :azn:
Traxxas Summit

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: ÄIJÄ93 - 14.10.10 - klo: 22.31
Tuo aura on ehkä esikuvastaan liian kapea, mutta auraa kuormurin verran tietä + sivukaistan.

No siis juuri tuota käännettynä ajattelin. Eli jos etuaura käännetty vinoon, niin riittääkö enää sitten leveys?

Lainaus käyttäjältä: ÄIJÄ93 - 16.10.10 - klo: 23.02
kääntyy 45 astetta molempiin suuntiin ei tarvitsisi olla noin pitkä tuo etu auran varsi mutta tulipahan tehtyä :roll:

tosiaan sain vihdoin paketin saksasta ja muuten ok mutta unohtivat renkaat laittaa samaan pakettiin :angry:

Mistä firmasta tilasit?

Lainaus käyttäjältä: Jarzanza - 16.10.10 - klo: 12.17
Eilen käpistelin runkopalkit.

No johan on jämäkän näköiset runkoaisat. Mikä on aine vahvuus noissa? Ja ilmeisesti jokin muu kuin pelkkä pylväsporakone laulanut Sulla noissa?

ÄIJÄ93

#2754
tunnustan liian kapea on aura pitänee tehrä ver 2.0  :undecided:
josko sitten laittaisi keulalle tämmösen http://www.arcticmachine.fi/tuotteet/lumen-poisto/vinoetuaurat/kuorma-auton-vinoetuaurat  :huh:
malliksi tuo toiseksi isoin sarjalainen  :smiley:

hobbylinnalta tilasinärsyttävää, että unohtivat laittaa renkaat ja paketti hortoili 2kk jossakin  :angry:
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Jarzanza

Lainaus käyttäjältä: juupeli72 - 17.10.10 - klo: 18.36
Lainaus käyttäjältä: Jarzanza - 16.10.10 - klo: 12.17
Eilen käpistelin runkopalkit.

No johan on jämäkän näköiset runkoaisat. Mikä on aine vahvuus noissa? Ja ilmeisesti jokin muu kuin pelkkä pylväsporakone laulanut Sulla noissa?

Semmonen "2.5 akselinen" cnc routteri noissa lauloi, 5mm paksua 6082sta(kohan) alumiinia...
Eipähän rupee ajossa hajoileen  :grin:

Taidan tosiaan ottaa tämän projektin kanssa, pienen taiteilijan vapauden tuon vararenkulan kanssa. Saa olla vaikka sitten MASIn uusin malli  :tongue:

Tuli kokeiltua noita lehtijousiakin, eihän ne toiminut ollenkaan. Aivan liian löysät yksinään, mutta kun lisäs viidennen lehden, niin rupes se jo vähän laittaa vastaan.
DEX410r

saulij

Lainaus käyttäjältä: ponsse19 - 17.10.10 - klo: 18.20
Voisito hemi tai jokumuu kertoa minulle jos tekee sylinterin itse, niin miten tuo yläpään tiivistys pitäisi hoitaa o-renkailla? Lähinnä miten se sinne tulee ja minkä laisia uria tai muita vastaavia pitäisi tehdä? :huh:
Olisin kiitollinen jos joku viitsisi laitaa jonkinlaisia kuvia. :azn:

Täällä yksi versio sylinterin rakenteeksi http://rc10.fi/index.php?topic=24127.420
Liittenä toinen ja Hemillä kenties kolmas.

O-renkaan mittoja kannattaa kysellä vaikka paikallisesta hydrauliikka puodista. Kaikkia kokoja ei ole kaikilla varastossa.

apidapi

#2757
Nyt tarttisi ehdotuksia millä liimata kärryn alumiiniseen kehikkoon muoviset pohja- ja sivulaitalevyt kiinni. Kärryssä on kipin mekanismi valmiina, sähköt pitää tietty vetää ja laittaa moottorille rajakatkaisijat.

Pohja on tarkoitus tehdä pohja muovilevyillä siten, että liimaan kaksi 1 mm levyä, toinen ensin lavan kehikkoon kiinni ja toinen sitten siihen päälle eli kokonaisvahvuudeksi tulee 2mm.

Etuseinä ja takalaita tulee messinkilevystä. Ja nyt siis kaivataan ideoita, että mikä on hyvä liima tällaiseen.

Ohessa linkki videoon missä testataan kippiä http://www.youtube.com/watch?v=APuLLVtBVos

ÄIJÄ93

ite jos tekisin niin varmaan laittaisin ruuveilla kiinni levyt
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

apidapi

Lainaus käyttäjältä: ÄIJÄ93 - 18.10.10 - klo: 22.24
ite jos tekisin niin varmaan laittaisin ruuveilla kiinni levyt

Samaa mietin itse mutta en viitsisi aloittaa tarvittavaa kierteytysrumbaa (ruuvit pitää saada piiloon. Joku epoxiliima pitäisi varmasti palat paikallaan mutta myös muita vaihtoehtoja kuunnellaan. Toisen kerroksen voisi kiinnittää sitten esim. kontaktiliimalla.