Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Konsultaatiota kaivataan

Aloittaja Mikkis, 23.10.07 - klo: 16.29

Mikkis

Moi,

Hankin käytettynä Kyoshon Pureten Ep:n talvileluksi. Autoon oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta GM v12 xc nopari ja GM puple tiger 2x14 kone. Vastaria ei mukana tullut, joten heitin kiinni poltiksestani Cenin perusvastarin.

Ongelma on se ettei mittän tapahdu... tai siis ohjaus toimii ja nopariin syttyy ledi, mutta auto ei tee elettäkään liikkuakseen.

Kaivoin netistä noparin ohjeet ja koitin kalibroida sen. Nyt kun painan lähettimestä kaasun pohjaan, jarrun pohjaan tai kaasu on neutraalilla, niin noparissa palaa punainen ledi, joka lienee tarkoituskin.

Mites tästä eteenpäin?

Btw. voinko antaa akusta suoraan virtaa koneelle testatakseni sen toimivuuden, vai hajoaako jotain?




CEN-Racing CT-5S
Tamiya Mini M03 Kyosho Pureten Alpha Ep III

Janezki

Mmmhh.. meneehän noparilta vastarille piuha kanavaan 2?
Jos kyllä ja on vielä oikein päin, niin sitten menee vaikeaksi.

TOMMI

Voit antaa koneelle suoraan akulta virtaa,mutta varmuuden vuoksi irrota noparin johdot moottorista.

Mikkis

Jaaha, näyttääpi siltä että kyseessä pelkkä osaamattomuus. Renkaista kun vähän avitti ja antoi samalla kaasua niin pelittää iloisesti. Ilmeisesti siis akussa liian vähän potkua jotta jaksaisi vääntää koneen liikkeelle. Tuli ladattua tuo akku polttiksen vastarin akulle tarkoitetulla laturilla, joka työntää yhden ampeerin. Laturi näytti, että akku (3300 mah) olisi täynnä, mutta täytynee hankkia kunnon laturi ja koittaa sillä. Josko sitten saisi tarpeeksi potkua.  :roll:
CEN-Racing CT-5S
Tamiya Mini M03 Kyosho Pureten Alpha Ep III

Mikkis

Btw. suosituksia hyvästä ja halvasta laturista (johon saa banaanista hauenleukoihin liittimet) otetaan vastaan.
CEN-Racing CT-5S
Tamiya Mini M03 Kyosho Pureten Alpha Ep III

TheArska

Mikähän mulla mättäs, kun annoin juuri akusta suoraan virtaa koneelle, kone pyörähti ja ihan vähän savua nousi koneesta(harjaton ulkopyörijä), mutta otin heti piuhat irti, lipo akkukin tuntui lämpenevän hieman..piuhat eivät ainakaan toisiinsa osuneet..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Duster1

Lainaus käyttäjältä: TheArska - 23.10.07 - klo: 23.21
Mikähän mulla mättäs, kun annoin juuri akusta suoraan virtaa koneelle, kone pyörähti ja ihan vähän savua nousi koneesta(harjaton ulkopyörijä), mutta otin heti piuhat irti, lipo akkukin tuntui lämpenevän hieman..piuhat eivät ainakaan toisiinsa osuneet..

Eiiiiiiiiiiiiiiiiii!!! Voiko muuta sanoa  :undecided:
Sä sit halusit kokeilla, mitä ei pidä kokeilla. Ihan mielenkiinnosta miten kytkit johdot. Akusta +/- > moottorin kolmeen  :huh:

Kyllä se sähkölaitteissa jo haiseva savu on pahasta puhumattakaan näkyvästä. Kait se Lipokin lämpenee kun ties missä oikosulussa ollut.

Kerroppa toimiiko normaalisti enää (epäilen kyllä).

Eli vikani siis "suuri" käyttäjä virhe.
Axial SCX 10 TR

TheArska

#7
Jep, luin tosta ylempää tekstin, että voit antaa suoraa akulta virtaa koneelle ja päätin mielenkiinnosta kokeilla yhtä konetta...laitoin vain plussan ja miinuksen..muuta en sitte ehtinytkään..savut välittömästi..
täytyy joskus kokeilla noparin kanssa sitä, mutta tuli kyllä ekana itelleki mieleen, että se siitä..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Duster1

Eli muille sit tiedoksi, että harjattomiin ei koskaan laiteta akkua suoraan kiinni.
Axial SCX 10 TR

Mikkis

Hain laturin (swallow 2) ja latasin akkua sen verran mitä se otti vastaan ja edelleen sama juttu. Vähän kuin pyöristä avittaa, niin lähtee käyntiin. Sitten kun laittaa neutraalille niin ei mitään.

Pitänee koittaa purkaa akku ja sitten koittaa uudestaan, mutta luulisi tuossa nyt olevan riittävästi virtaa. Mikähän muu vika voisi tulla kyseeseen?
CEN-Racing CT-5S
Tamiya Mini M03 Kyosho Pureten Alpha Ep III

l150040

Vika on hyvin todennäköisesti moottorissa ja erityisesti sen hiilissä. Hiilet eivät todennäköisesti ole kunnon kontaktissa kollektoriin. Mahdollisia syitä tähän on useampia:

- Hiilikanavat likaiset tai lytyssä -> tarkasta, että hiilet liikkuvat vapaasti kanavissa, ja putsaa ja suorista tarvittaessa
- Hiilet loppuun kuluneet -> vaihda hiilet
- Kollektori pahasti palanut -> sorvaa kollektori

Eli lyhyesti huolla moottori!

Ohjeet löytyy esim: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#huolto

Mikkis

Suuret kiitokset aiemmasta avusta. Uudet hiilet on vaihdettu ja nyt kaasu toimii, mutta jarru ei siltikään toimi. Eli kun päästää irti liipasimesta, niin menee vapaalle, mutta kun vetää taaksepäin liipasimesta, niin sillä ei ole mitään vaikutusta.

Eli konsultaatiota kaivataan edelleen...   :huh:
CEN-Racing CT-5S
Tamiya Mini M03 Kyosho Pureten Alpha Ep III

Duster1

Axial SCX 10 TR

Mikkis

Jeesh... sain värkättyä noi noparin säädötkin kuntoon, joten nyt pelittää. Kiitokset jälleen.  :smiley:
CEN-Racing CT-5S
Tamiya Mini M03 Kyosho Pureten Alpha Ep III