Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Polttis vs Sähkö

Aloittaja Fbzero, 31.10.07 - klo: 00.52

ylikar-h

#150
Löytyy 2 bensa-autoa ja sähköautoja skaala 1/24 , 1/18 , 1/16, 1/10, 1/9, 1/8, 1/7, 1/5....ja jostain kumman syystä bensa-autot seisoo hyllyllä...aikoinaan oli useita polttiksia, mutta ne on unohdettu kokonaan...
Sähköpelien kehitys on ollut huimaa viime vuosina..kunhan ostaa kunnon autoja, eikä sorru halpiksiin..

p-man

Itsellä pelkkiä sähköautoja. Syy on helppous, äänettömyys, teho ja voi ajaa talvella. Sähköautot on tosiaan kehittynyt hurjasti viimevuosina!
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Lerppu86

Itseltä löytyy niin nitro, sähkö kuin bensakin. Kaikilla tykkään ajaa yhtä paljon. Ajopaikkoja sähkölle tietysti löytyy eniten kun melusaasteesta ei tarvitse välittää. Mutta aika tasaisesti tulee ajettua kaikilla.

Pidemmille reissuille tulee lähdettyä polttiksilla.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

gbvb28

Itseltä löytyy nitroa ja sähköä.

Itse tykkään enemmän sähköstä, koska se on siistimpi ja helpompi hoitaa.

Satunnainen ajaja.

mikari

Tänään oli upeet kisat nitro rataluokissa Kuusankoskella.
Minusta autot oli yber hienoja katsella ja tietty ajaakin!
Kiitos 20 vuodesta!

Ilari58

Kyllä minä ajelen enemmän sähköllä, koska se tulee pitemmän päälle halvemmaksi. Mutta polttiksissa on niin hyvä ääni, joten silläkin pitää välillä ajella.
"When I came around the corner, it all went to Hælvette" -Petter Solberg

mikari

Tällä vanhemmallakin jantterilla oli hauskaa tänään nitro slayerin kanssa.
Hieno peli, ihan ku TVstä, usvaa takaputkesta ja vaihteiston urvellusta, niin mikäs siinä!
En tosta ovh hintaa maksais mutta käytettynä onnistunut hankinta ja ku vähän osaa ja
viitsii itse laittaa lisäks.
Kiitos 20 vuodesta!

MitsuEvo

Sähköautot mun mielestä parempia käytön helppouden takia. Virrat päälle ja menoks. Polttikset on säätämistä varten ja sähköautot ajoa varten. :tongue: Löytyy kyllä pari polttistaki, ei siinä, mukava niillä on päristellä. Lisäksi sähköautot on sisäsiistejä. Tai no lähinnä sillä on mulle merkitystä siksi koska löytyy kuorma-auto ja pyöräkone, ne ei mielettömiä kulje niin sisällä on hyvä testata rakentelun jälkeen. Ja tietenkin show hommat sisätiloissa mahdollisia. :grin:

mikari

Sähkikset on ainaista lataamista, polttiksella tankki täyteen ja menoks
kun sen osaa  :wink: vaatii tosin opettelua joskus pitkänkin ajan
Kiitos 20 vuodesta!

jperala

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 07.06.13 - klo: 07.50
Sähkikset on ainaista lataamista, polttiksella tankki täyteen ja menoks
kun sen osaa  :wink: vaatii tosin opettelua joskus pitkänkin ajan

Ainaista lataamista, ei polttiksilla polttoaine sinne tankkiin vaan ilmesty, vaan se pitää hakea kaupasta ja kaataa sinne tankkiin.. jos vaihtoehtona on laittaa töpseli seinään kotona niin  :wink: :wink:
Tiger II

Maxximo

Polttiksellakin pitää ladata niitä vastarin- hehkun- lähettimen- ja kenties starttiboksi akkuja.  :shocked:
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Hiekkamonttu

Tuota polttis-sähköjuttua mietin aluksi itsekin. Kävi juuri mielessä tuo tankki täyteen ja ajamaan, ko sähkömiehet lataa akkujaan. Onneksi en tuohon typeryyteen mennyt, vaan ostin sähköauton. Vastariakut kun ovat vielä sellaisia, joita ei voi nopealla virralla ladata, kun pieni kapasiteetti, eikä yli 1c nyt mitään nimh kennoja ladata. Lisäksi polttoaine on kallista, ja saatavuus Pohjois-Suomessa tosi heikkoa. Kunnon latureilla ja useilla akuilla saadaan sähköautolla jatkuva ajo-aika, eikä tarvi säätää.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

RoddeR

Lainaus käyttäjältä: Hiekkamonttu - 07.06.13 - klo: 12.26
Vastariakut kun ovat vielä sellaisia, joita ei voi nopealla virralla ladata, kun pieni kapasiteetti, eikä yli 1c nyt mitään nimh kennoja ladata. Lisäksi polttoaine on kallista, ja saatavuus Pohjois-Suomessa tosi heikkoa. Kunnon latureilla ja useilla akuilla saadaan sähköautolla jatkuva ajo-aika, eikä tarvi säätää.


Pitää sen verran oikaista että eilen tulleet lifet vastarinakut kestää 4c latausvirran jos on hoppu. Kapasiteetti 2000mah eli siitä voi laskea kauan kestää ladata vastarin akku täyteen. Polttoaine on sen n.10e litra eli onko se sitten kallista vai ei, ei ne kunnon laturit ja  akutkaan ilmaisia ole. Mutta jokainen ajaa sillä millä tykkää itse olen polttisjamppoja vaikka nenäkarvatrimmereillä vetelen talvella.
Kyosho, elämäni auto.

P.R

Toi akkujen kanssa pelaaminen on just se syy minkä takia tulee polttiksella ajeltua.
On melko arvokasta ostaa m8 autoon 4s lipoja 4 kierrosta,jotta pääsee ajamaan jatkuvalla syötöllä ilman pitempiä taukoja.
Lisäksi vaaditaan järeät laturit ja ongelmia tuottaa jos radalla ei ole verkkovirtaa.
Kymppisähkisten kanssa tuo ei toki ole ongelma mutta 1:8 autot on siitä hyviä että niitä ei saa rikki särkemälläkään.
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

tomppa82

#164
Lainaus käyttäjältä: RoddeR - 07.06.13 - klo: 14.15
Lainaus käyttäjältä: Hiekkamonttu - 07.06.13 - klo: 12.26
Vastariakut kun ovat vielä sellaisia, joita ei voi nopealla virralla ladata, kun pieni kapasiteetti, eikä yli 1c nyt mitään nimh kennoja ladata. Lisäksi polttoaine on kallista, ja saatavuus Pohjois-Suomessa tosi heikkoa. Kunnon latureilla ja useilla akuilla saadaan sähköautolla jatkuva ajo-aika, eikä tarvi säätää.


Pitää sen verran oikaista että eilen tulleet lifet vastarinakut kestää 4c latausvirran jos on hoppu. Kapasiteetti 2000mah eli siitä voi laskea kauan kestää ladata vastarin akku täyteen. Polttoaine on sen n.10e litra eli onko se sitten kallista vai ei, ei ne kunnon laturit ja  akutkaan ilmaisia ole. Mutta jokainen ajaa sillä millä tykkää itse olen polttisjamppoja vaikka nenäkarvatrimmereillä vetelen talvella.

Kyllä sitä tulee polttoaineillekkin hintaa, jos joutuu tyyliin luokkaa 460-700 kilometriäkin niiden vuoksi ajeleen. Pitää ostaa aika monta pönikkää, että kuittaa hakukustannukset. Matkahuolto kun ei tiemmä enää pahemmin kuljettele ja jos kuljettaakin, niin kyllä ne kuljetuskustannukset aika kovat on. Ei kai se hakukulu paljoa ookkaan jos saa tyyliin vaikkapa 5-10km säteeltä, mutta kun esim. täältä Rovaniemeltä pitää lähteä tyyliin Ouluun, n. 230km:n päähän, että pääsee käymään edes lähimmässä RC-liikkeessä...  :wink:
Akkujen postikulut aika edulliset siihen nähden, vaikka niitä tilaisi enempikin. Ja kyllä sitä jo toisaalta niiden hakubensojen+ haettavien nitropolttoaineiden hinnalla sitten jo useamman akunki tilaa.

Toki hyvän laturin hankinta kirpaisee... Kerran... Onko kuitenkaan pakko ostaa uutta? Häpeääkö hyvä käytetty uudelle? Takuuta ei ehkä saa, mutta jos on kerta toimiva ja laadukas laturi, niin eiköhän sillä vielä aika monta vuotta akkuja lataile... :wink:
Sama juttu virtalähteen osalta.
Toki tietenki oma juttunsa sitten, jos jossain vaiheessa kokee tarvivansa tehokkaampaa laturia ja sitä myötä mahdollisesti myös uutta virtalähdettä. Tietenki jos ei katso vanhojen säilyttämistä varareserviksi tarpeelliseksi, niin niiden myynnillähän taas sitten voi aina rahoittaa hieman uusien ostoa...

Ja en nyt oikeen käsitä miten se akun kapasiteetti vaikuttaa siihen latausaikaan, eiköhän sen akun lataa 4C-latausvirralla ihan yhtä nopeaan, oli kapasiteetti sitten 2mAh, 2000mAh tai vaikka 20 000mAh..
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

RoddeR

Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 07.06.13 - klo: 21.46
Lainaus käyttäjältä: RoddeR - 07.06.13 - klo: 14.15
Lainaus käyttäjältä: Hiekkamonttu - 07.06.13 - klo: 12.26
Vastariakut kun ovat vielä sellaisia, joita ei voi nopealla virralla ladata, kun pieni kapasiteetti, eikä yli 1c nyt mitään nimh kennoja ladata. Lisäksi polttoaine on kallista, ja saatavuus Pohjois-Suomessa tosi heikkoa. Kunnon latureilla ja useilla akuilla saadaan sähköautolla jatkuva ajo-aika, eikä tarvi säätää.


Pitää sen verran oikaista että eilen tulleet lifet vastarinakut kestää 4c latausvirran jos on hoppu. Kapasiteetti 2000mah eli siitä voi laskea kauan kestää ladata vastarin akku täyteen. Polttoaine on sen n.10e litra eli onko se sitten kallista vai ei, ei ne kunnon laturit ja  akutkaan ilmaisia ole. Mutta jokainen ajaa sillä millä tykkää itse olen polttisjamppoja vaikka nenäkarvatrimmereillä vetelen talvella.

Kyllä sitä tulee polttoaineillekkin hintaa, jos joutuu tyyliin luokkaa 460-700 kilometriäkin niiden vuoksi ajeleen. Pitää ostaa aika monta pönikkää, että kuittaa hakukustannukset. Matkahuolto kun ei tiemmä enää pahemmin kuljettele ja jos kuljettaakin, niin kyllä ne kuljetuskustannukset aika kovat on. Ei kai se hakukulu paljoa ookkaan jos saa tyyliin vaikkapa 5-10km säteeltä, mutta kun esim. täältä Rovaniemeltä pitää lähteä tyyliin Ouluun, n. 230km:n päähän, että pääsee käymään edes lähimmässä RC-liikkeessä...  :wink:
Akkujen postikulut aika edulliset siihen nähden, vaikka niitä tilaisi enempikin. Ja kyllä sitä jo toisaalta niiden hakubensojen+ haettavien nitropolttoaineiden hinnalla sitten jo useamman akunki tilaa.



Ja en nyt oikeen käsitä miten se akun kapasiteetti vaikuttaa siihen latausaikaan, eiköhän sen akun lataa 4C-latausvirralla ihan yhtä nopeaan, oli kapasiteetti sitten 2mAh, 2000mAh tai vaikka 20 000mAh..

Joo mut tuossa joku kirjoitti että vastarinakkujen latauksessa venyy parta polviin valmistumista odotellessa. 4c virralla toi 2000mah akku mun laskujen mukaan n.15min cutoffista täyteen, joka ei oo mun mielestä kovinkaan pitkä aika.
Kyosho, elämäni auto.

MitsuEvo

Joo mutta tomppa tarkotti viimeisellä lauseellaan sitä että ei sillä kapasiteetilla ole väliä jos latausvirta on molemmissa tapauksissa 4C. Sillon siihen 20 000mAh akkuunkin menee 4C virralla se vartti.

RoddeR

Lainaus käyttäjältä: MitsuEvo - 08.06.13 - klo: 09.04
Joo mutta tomppa tarkotti viimeisellä lauseellaan sitä että ei sillä kapasiteetilla ole väliä jos latausvirta on molemmissa tapauksissa 4C. Sillon siihen 20 000mAh akkuunkin menee 4C virralla se vartti.

Toki mutta sitten pitää olla hirmu latausvehkeet  :afro:
Kyosho, elämäni auto.

Hiekkamonttu

#168
Itse asun Inarissa, ja täältä on Ouluun 600km. Laturi, jonka ostin yli vuosi sitten, maksoi 20e, ja se toimii hyvin, eikä ole niin hidas ettei jaksaisi odottaa. 20e ei pääse edes Sodankylään linkulla, saatika osta mitään nitroja tai ilmanputsariöljyjä. Näillä edellytyksillä ei polttiksilla harrasteta.

Edition: Mulla on akkuja käytössä, jotka maksoivat 14.5 taalaa kappaleelta. Ajaa tarpeksi kauan, ja kestää hyvin käyttöä- eihän tuolla saa edes litraa sitä nitropolttoainetta, jos hakemaan alkaa.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

tomppa82

#169
Lainaus käyttäjältä: RoddeR - 08.06.13 - klo: 09.50
Lainaus käyttäjältä: MitsuEvo - 08.06.13 - klo: 09.04
Joo mutta tomppa tarkotti viimeisellä lauseellaan sitä että ei sillä kapasiteetilla ole väliä jos latausvirta on molemmissa tapauksissa 4C. Sillon siihen 20 000mAh akkuunkin menee 4C virralla se vartti.

Toki mutta sitten pitää olla hirmu latausvehkeet  :afro:

Juu, mutta kun pointti ei ollukkaan siinä, pointti edelleen oli, ettei kapasiteetilla ole mitään väliä, jos lataus tapahtuu 4C virralla, niin yhtä nopeasti latautuu akku kuin akku, kapasiteetista riippumatta.. :wink:

Ja tarkoituksella vähän kärjistin siinä...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja