Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

millä autosta ajettavampi..?

Aloittaja lipper, 17.12.07 - klo: 14.53

lipper

pulttasin harjattomat sydeemit+lipot mi2seen..nyt tuntuu paukkua olevan (liikaa)!! joten mistä aloitan alustan säädöt?asfaltti ajossa. eikä vastauksia tyyliin vähennä tehoa. ja mä hullu meinasin vaihtaa noi polttikseen-se vasta tyhmää olis ollu.. saako autoa esim.levennettyä jotenkin järkevästi,onko hyötyä.autoa en ole punninnut, jos painon lisäys auttais?

Duster1

No eikös auton säätämisellä juurikin haeta parempaa ajettavuutta, joten eikun säätämään ja testaamaan.
Iskarit/jouset noin aluksi kuntoon ja siitä sit pyöränkulmia jne.

Levennettyä saa eri off-setin vanteilla/hekseillä.

Ja tietty renkaillahan on suuri merkitys pitoon.

Axial SCX 10 TR

Mika R

diffit, jäykkää peliin asfaltille

jarkko

Annat kovin vähän pohjatietoja, mutta tässä yleisellä tasolla työlistaa.

Onko auto kokoamisohjeen mukaisissa säädöissä? Ne ovat tuonkin auton kohdalla varmaan hyvä lähtökohta.

Sitten kannattaa lukea säätämisestä esim. täältä
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html

Seuraavaksi voi hakea esiin tiimikuskien asfaltilla käyttämiä setup'peja netistä.

Kun auton säädöt on käyty läpi ja kunnossa jatketaan
-kaikkien osien vapaa liikkuvuus
-asfaltilla ja huonolla pidolla spooli käyttöön
-renkaiden sopivuus ajoalustaan (Ote FTT säännöistä
   Tourinluokkien renkaat
   Talvella sallittu rengas on valmiiksi liimattu DHI "Sorex 28R glued on JB wheels with   
   JB foam inserts".
   Kesällä käytetään valmiiksi liimattuja rengassettejä (kuivalla LRP VTEC  27R 24 mm
   (tuotenumero #65052)ja märällä LRP VTEC Dunlop D20 Radial (tuotenumero #65055).
   Muitakin on, mutta nuo ainakin toimivat meikäläisissä oloissa.
-renkaiden liimaus vanteeseen kunnossa
-pitoaineen käyttö
-noparista ajotilanteeseen sopiva punch-asetus
-lähettimen asetukset (esim. ohjaukset EPA ja expo)
-radan pito, profiili, puhtaus ja tasaisuus
-sormien päissä on sitten se lopullinen säätö

Jos yllä oleva on kaikki kunnossa ja auto ei meinaa pysyä hanskassa, niin sitten niitä tehoja kannattaa vähentää (lähettimen throttle expo on nopea apu tähän, eikä maksa mitään).
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

lipper

 kiitos vastauksista. auto alkaa jo tuntumaan ajettavalta..mistäs noi leventävät hexit löytyy?

Duster1

Ainakin Hpi.llä on eri off-setin vanteita ja jos siinä on 12mm hexit niin ainakin etsimällä esim. Tower Hobbiesista löytyy.
Ei varmaan omalta valmistajalta, mutta käyhän siihen monet muutkin. Siis jos normaali hexi on.

Tamiyalta ja Traxxakselta löytyy eri levyisiä hexejä jne.
Axial SCX 10 TR