Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

sadekelin renkaat?

Aloittaja TeemuR, 20.04.03 - klo: 13.36

TeemuR

Mielipiteitä hyvistä sadekelin renkaista (tourig) niiltä ketkä joskus steella ovat ajaneet. mitkä ovat parhaat renaat sateelle?  Entä mitenkä suojaatte sateella radiot/noparin niin ettei tartte olla joka erän jälkeen uutta ostamassa?

kiitos
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Mr Cale

"Käärmekuviolliset" PitShimizu D20 -renkaat toimii märällä loistavasti.

Heuli

Aivan kuten Mr Cale sanoi Pitit ne olla pitää. Oman TC3:sen olen suojannut niin, että olen teipannut koko sähkölaite puolen mattoteipillä piiloon. Sieltä suojan alta tulee vain johdot akuille. Hiilikuiturunkoisissa autoissa kannattaa laittaa nopari ja vastari esim. ilmapallon sisälle ja nippusiteellä kiinni: samaa menetelmää käytetään myös polttiksissa.

killerloop

mulla on assossa semmonen vanhasta purkista leikelty viritelmä :roll: ... on nopee asentaa mut siitä tulee jonkun verran painoo lisää... onneks on kevyt auto :mrgreen:
se on siinä sano sammakko muurahaiselle!

Aki

Lainaus käyttäjältä: "killerloop"mulla on assossa semmonen vanhasta purkista leikelty viritelmä :roll: ... on nopee asentaa mut siitä tulee jonkun verran painoo lisää... onneks on kevyt auto :mrgreen:

Oisko sulla saatavana kuvia tosta sun viritelmästä?
Save MrGreen Forever!!!

Teppo

Kokonaan märällä radalla pitävät yllättäen myös slicksit hyvin. Esim EM kilpailuissa Orion "kuivankelinrenkaat" pitivät kuin tauti ja kuviolliset "sadekelinrenkaat" luistelivat ulos nurmikolle..
Pitzut pitää hyvin myös.
Jos meinaa sateella ajaa kannattaa joku sauppualaatikko jonka sisälle tiivistät ne sähkölaitteet.

VesaK

Omien vähäisten kokemusteni ja näkemisieni perusteella: radalla, jossa on kunnon vesikerros, siis sateen aikana, renkaat kuin renkaat pitävät hämmästyttävän hyvin. Johtunee siitä, että ne aukaisevat uran vesikerrokseen. Sen sijaan kostealla radalla, sateen jälkeen, autot menevät kuin jäisellä radalla.
Kummalla edellä mainituista renkaiden kuvio on tärkeämpi, en tiedä.

Kaikille uusille kuskeille, joilla ei ole kokemusta kosteudesta, tiedoksi: kosteussuojaus on tehtävä vainoharhaisen hyvin, eikä sekään aina riitä. Kosteus pääsee vesisuihkujen ja alipaineiden vuoksi mitä ihmeellisimpiin paikkoihin, ja yleensä hyvin kallein seurauksin.
2002 SM-kisa ajettiin vesikelissä, ja mukana oli varmasti kokeneita sadekelikuskejakin. Silti (arviolta) ainakin joka kolmas auto kärsi vakavista häiriöistä. Häiriöistä, joiden hinta oli ehkä 70-200€ per kappale.
Ihan huvikseen ja pelkästä ajamisen himosta kostealle radalle ei kannata mennä.

TeemuR

kiitos vinkeistä. saisko tosta Killerloopin viritelmästä kuvia, vaikka sähköpostiin tai suoraan tänne? (mun posti on tossa alla)
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

reittila

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"Omien vähäisten kokemusteni ja näkemisieni perusteella: radalla, jossa on kunnon vesikerros, siis sateen aikana, renkaat kuin renkaat pitävät hämmästyttävän hyvin. Johtunee siitä, että ne aukaisevat uran vesikerrokseen. Sen sijaan kostealla radalla, sateen jälkeen, autot menevät kuin jäisellä radalla...


Kyllä näin ja pidon kannalta kaikkein pahin tilanne on ns. puolikuiva rata, jolloin joudutaan tilanteeseen, jolloin joku rengas on kostealla ja joku kuivalla ja auto lähtee kuin talkkari jäiseltä katolta (Vai mitä Cale ? :))
-Pekka

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "reittila"...jolloin joku rengas on kostealla ja joku kuivalla ja auto lähtee kuin talkkari jäiseltä katolta (Vai mitä Cale ? :))
:mrgreen:
Joskus saattaa lähteä myös kuin nakki haulikosta.

Otsomaani

VesaK:lta saadussa Rc-car-racing 2002 videossa on Saksan touring-mestaruus joka ajettiin juuri tuolla vähän kostealla radalla. Aika monet autot vaihtoi menosuuntaa kiihdyttäessä :mrgreen: .

killerloop

ei oo kuvia ku mulla ei oo tiki-kameraa
se on siinä sano sammakko muurahaiselle!

Vesa

Pari kisaa vesikelillä kohtuullisella menestyksellä ajaneena voin kertoa että pitoa "ihan on", kun vettä on "riittävästi".

Yhteensä 14 kisaerää takana vesikelillä, ilman keskeytystä, eli homma on ihan suojauksesta kiinni. En tosin suosittele vedessä ajamista kenellekään, koska on hyvin todennäköistä että jotain palaa ja käryää...
Vain pakkotilanteissa :)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

TeemuR

Millanen toi vesan suoja viritys on? Jos mahdollista laita kuvia alla olevaan osotteeseen
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "teemu12"Millanen toi vesan suoja viritys on? Jos mahdollista laita kuvia alla olevaan osotteeseen

http://rcnetti.wmhost.com/kisa/smlaukaa/kuvia_27.jpg
http://rcnetti.wmhost.com/kisa/smlaukaa/kuvia_28.jpg
...jälkimmäisessä esimerkki miten kuski laitetaan vedenpitäväksi  :shock:

Juho

Vesa

Joo, siinähän noita olikin jo pari kuvaa.... :)

Laukaalla sataa aina kun siellä on kisat, ja mä oon paikalla....:)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Yippo

Joo, mulla on kaks Laukaan kisaa ajetut pitsun renkaat kaapissa odottamassa ens kesän kisaa... Toissa vuonna niillä ajettiin 17. ja viime kesänä 6. Mitenkähän tänä kesänä :-)

Vesa

Joo, kumit odottaa Laukaankisoja:)

Harvemmin missään luokassa samoilla renkailla ajaa voiton ja 4. sijan virikisoissa vuoden aikavälillä :)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Aki

Mistä näitä "käärme"kuviollisia renkaita voisi ostaa?
Save MrGreen Forever!!!

*toba*

Tossa eilen kävin kanssa ajamassa kostealla asfaltilla (renkaita testaakseni) huomasin vaikka kuviota on niin siellä luisteltiin aika paljon sitten kun tuli slicksit alle niin pitoa oli enemmän  :shock:  en oikein ymmärrä... kun oli vain kostea rata eikä vesikerrosta ollut.

Ja laitoin akun kiinni ja teippiä vaan ympäri että vesi olisi päässyt.. silti sieltä löyty vähän vettä.
Prrr

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "*toba*"Tossa eilen kävin kanssa ajamassa kostealla asfaltilla (renkaita testaakseni) huomasin vaikka kuviota on niin siellä luisteltiin aika paljon sitten kun tuli slicksit alle niin pitoa oli enemmän  :shock:  en oikein ymmärrä... kun oli vain kostea rata eikä vesikerrosta ollut.

Kumilaatu ratkaisee. Kuvion merkitys näissä autoissa on suht pieni.

VesaK

Kyllä ne käärmeet pitää parhaiten. esim edellinen syndicate rengas ja "legendaarinen" M1 rengas ei pitä märällä mitään, kuviostaan huolimatta.

Juho