Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

GS15R moottori ylikuumenee. Miksi?

Aloittaja viba1, 21.04.03 - klo: 21.25

viba1

Minulla on kyosho megaforce. kun olen ajanut noin 2 minuuttia niin auto sammuu ja moottori on tosi kuuma. onko tähän selityksiä :?:  :!:  :?:  :!:  :cry:

APL

Sinulla käy kone liian laihalla. Säädä hieman rikkaammalle eli avaa neulaa. Laihalla ajaminen kuluttaa moottoria erittäin tehokkaasti..

-APL

viba1

minulla on ollut neula vähän päälle 2 kierrosta auki :D

teacdance

Sulla on neula liian auki mitä nyt tässä olen 10kpl mega forceja korjannut niin ohjekirja sanoo tuon 2 kierrosta mutta oikeasti siinä pitää olla yllättävän kirellä se neula että se toimiii oikein elikkä ohje sanoo liian auki sen neulan se saa liikaa polttoainetta ja tukehtuu ja siinä sitten tulee neste lukko ja sitten ku tarttaat niin voi mennä hampit sileeksi siitä sähkö startista niitäkin on tullut vaihdettua 6 kertaa erittäin yleinen vika....

viba1

Minulla on mennyt jo kaksi kertaa sähköstartin rattaat rikki. :|.Mutta kuinka paljon se sitten pitää olla auki se neula?

l150040

Lainaus käyttäjältä: "viba1"Mutta kuinka paljon se sitten pitää olla auki se neula?

Tähän ei voi sanoa mitään täysin paikkansa pitävää arvoa. Hyvinkin pieni ero esim. neulassa voi tarkoittaa esim. kierroksen eroa sen säädössä.

Neula on sopivasti auki silloin kun kone ei käy liian laihalla tai rikkaalla. Jos käytössä ei ole kunnon lämpömittaria, pudota lämpimäksi ajetun moottorin tulpan päälle tippa vettä. Jos tippa häviää välittömästi moottori on liian laihalla. Jos taas tippa ei tunnu haihtuvan muutamissa sekunneissa, kone käy liian rikkaalla.

@rcman@

mulla toimi hyvin kun laitto semmoset puoltoista kiekkaa.

mike_87

minulla oli 1 3/4 kiekkaa auki niin silloin toimi hyvin.. kato että ilmanputsari on puhdas.  ootko vaihtanu eri tulppaa. alkuperäinen on oikee!

putputtaja

LainaaJos käytössä ei ole kunnon lämpömittaria

Entä jos on lämpömittari niin mikä on sopiva lämpötila? Mistä mitattuna? Millasen ajon jälkeen mitttuna?
Ääntä mailmaan mahtuu.

uni

Lainaus käyttäjältä: "putputtaja"Entä jos on lämpömittari niin mikä on sopiva lämpötila? Mistä mitattuna? Millasen ajon jälkeen mitttuna?

Sopiva lämpötila vaihtelee muista olosuhteista riippuen, mutta MIP onboard temperature gaugen ohjeistuksessa kerrotaan seuraavat arvot:

           .12-.15 size engines: 210° to 225° F
           .21 size engines:     250° to 265° F


Vääntele siitä celsiuksiksi jollain konvertterilla mitä netti on täynnä :-)
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

l150040

Lainaus käyttäjältä: "uni"
           .12-.15 size engines: 210° to 225° F
           .21 size engines:     250° to 265° F

Pikaisen päässälaskun tuloksena sain seuraavat arvot. Toivottavasti meni oikein.

210° F = 99° C
225° F = 107° C
250° F = 121° C
265° F = 129° C

Mika R

laskin http://www.futuresource.com/weather/cfcalc.asp

perinteinen vesitippatesti on mittarin puutteessa ok: tipan pitäs haihtua kannen päältä 2-3 sekunnissa, jos se pihahtaa heti, niin kone liian laihalla ja jos menee yli 3 sek, niin turhan rikkaalla

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Mika"laskin http://www.futuresource.com/weather/cfcalc.asp

perinteinen vesitippatesti on mittarin puutteessa ok: tipan pitäs haihtua kannen päältä 2-3 sekunnissa, jos se pihahtaa heti, niin kone liian laihalla ja jos menee yli 3 sek, niin turhan rikkaalla

Täytyy muistaa, että tämä pätee niihin 0,12 ja 0,15 kokoisiin koneisiin.

0,21 kokoisen koneen tyypillinen optimilämpötila on hieman korkeammalla. Eli jos 0,21 kokoisen koneen kannen päällä tippa viipyy pari sekuntia, kone on selvästi liian rikkaalla.

Mika R


Tatti

Katsoisin ite ton ilmanputsarin ainakin ensimmäisenä....

late

Mistä huomaa sen, että ylikuumentuminen on aiheuttanut vauriota moottorille tai jopa rikkonut osia sieltä?
Vai voiko niitä huomata muuten kuin, että moottori ei meinaa käynnistyä?
LRP - Ei tulta ilman savua

Heikkri

Kone parka on liian pieni moiseen möykkyyn tahi välitykset on liian pitkät.
Päädyin helpompaan ratkaisuun eli 21-kone tilalle. Kuvia saa maililla, jos kiinnostaa.

jokke69

mul on itellä tommonen tr-15 rally ja siinä gs15r kone mikä lämpenee 2 minuutissa ~120 asteiseks. jos säädän rikkaammalle ei ota kiekkaa ja röpöttää, nyt on jo niin rikkaalla et miettii hetken ku nappulan painaa pohjaan. neula on tylppä mikä on aika outoa, ainakin mun mielestä. neulan voi avata ~1 1/8 kierrosta. säätö on todella herkkä jotain 1/8 kierrosta lisää ja auto menee hölkkä vauhtia. ja lämpenee silti. onkos jollain heittää ongelmaan jokin ratkasu, muukuin koneen vaihto.

Tatti

Koeta säätää n. 2 kierrosta auki, rallyyn olisi hyvä hankkia ilman puhallin sisälle jollet ole leikannut ikkunoja kunnolla auki.

jokke69

jos sitä neulaa avaa 2 kierrosta ni ensimmäisen nykäsyn jälkeen tulee männän päälle senverran metanolia, et pitää hakee isompi mies nykimään narua ja taitaa naru katketa ennen ku kone suostuu pyörähtämään. katoin äsken ja se neula on ollu tehtaalta asti semmonen tylppä. pääkin on näet passivoitu. täytyy vaan koittaa selvitä ja ottaa koneesta kaikki irti ja kun se räjähtää kävellä kauppaan ja ostaa joku toinen kone ja nakata vanhalla vesilintua. tuli vaan mieleen että ajan lähinnä parkkiksilla ja annan auton huristella täysillä sekuntti tolkulla että oliskos se liikaa. jostain vaan luin että ei sais ajaa täysillä kierroksilla montaa sekunttia?. tiedä sitten, ajetaan han autollakin pitkään kaasupohjessa ja se vaan tykkää siitä, niin ku kaikki muutkin vehkeet.

fiesta6

Joo, mulla toimii vain( GS15R) motti, kun neulaa avaa vain 1/4 kierrokasen. ja hyvin on toiminut, vaik alus vähän pelotti  :mrgreen:
Taas kehissä.. ;)

late

Ajat siis hiukan laihalla?
1/4 kierros auki, huh.  :?
LRP - Ei tulta ilman savua

fiesta6

En mä laihalla aja, välillä käy röpöttämäänkin. Vähän erilaisii nuo motit  :P
Taas kehissä.. ;)

RcRox

Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"En mä laihalla aja, välillä käy röpöttämäänkin. Vähän erilaisii nuo motit  :P


Hoh, että ajat 1/4 kierrosta eli 0.25 auki. Sulla on varmaa menny takuu jo kauan sitte!!! ja enpä usko, että kone enää  kauaa röpöttää :P
Tamiya Terra Crusher