Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

RENKAAN IRROITUS VINKKI

Aloittaja mousemaster, 12.02.08 - klo: 18.53

mousemaster

Liimasin uudet renkaat vanteille ja oikeen niinkun kunnolla joten oletin että pysyy varmasti.... noooo nostin sitten renkaat saunan lauteille säilytykseen ja kun pari kertaa oli sauna lämmitetty niin huomasin että kumit ei ole YHTÄÄN vanteissa kiinni PERK.... uusix meni liimaus... olen kyllä yhdet renkaat irrottanut keittämälläkin ja se oli työlästä eikä edes lähtenyt kunnolla vaan joutui repimään silti väkisin irti....Uskoisin että tuota saunahommaa voipi vielä parantaa siten että pistää renkaat pakkaseen ja sitten saunan lauteille kun sauna on kuuma , irtoaa varmasti ihan lyhyessä ajassa TÄYSIN. KANNATTAA KOKEILLA ENNEN KEITTÄMISTÄ

tomppa82

Tuossa nyt on vaan se huono puoli, että kerrostalossa asuvalla on huono tuo tehdä, jos ei ole omaa saunaa. Pitäis taloyhtiön saunaan viedä. Ja sitten kun saunavurot on lyhyet, niin ei se siinä puolessa tunnissa irtoa. Eikähän renkaita sinne saunalle uskalla sitten jättääkkään.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Janezki

Tjaa... tuota voisi kyllä kokeilla ensi kerralla. Keittäminen on kyllä työlästä.  :tongue:

bluebeetle

Uuni vaan jonnekin 100 asteen tienoille, ja tunnin verran hauduttelee.

Ja löytyy (lähes) joka huushollista....  :mrgreen:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Duster1

Samalla valmistuu ruokakin. Vaihtelu virkistää, kun vähän eri makuja ja hajuja sapuskasta löytyy  :lol:
Axial SCX 10 TR

mousemaster

uuni saattaa kyllä toimia... ensin renkaat pakastimeen ja sitten uuni 100c ja kun se on kuuma niin renkaat sinne uunipellille.(voipi olla liian kuiva kuuma) ja.."kunhan emäntä ei huomaa" En tiedä mikä sai ne saunassa irtoamaan....ilmeisesti muovin "hikoilu" kuitenkin irtosivat aivan kokonaan , siis mistään kohtaa eivät jääneet yhtään kiinni , sormin kun vähän paineli niin kaikki reunat oli ihan irti ??? oudosti   :huh:  ja piti olla niin pirun hyvin liimattu ettei lähde millään...

Scrap

Uuni on helpompi kuin keittäminen. Varsinkin 2.2 kumit on vähän isoja pataan, ei mahdu koko setti kerralla. Uuniin menee sitten useampikin setti. Laittaa vaikka kahdelle pellille.

Viimeksi oli 5 paria turisti renkaita ja yksi pari 2.2:a. Hyvin lähti!

KL

no entäs 7.7 renkat ne vasta hauskat onki jos nyt on melkee 11cm korkeet ja x4 nii menee vähä tilää  :grin:
no jaa millasta limaa suosittelette renkaitte liimauksee taino niiku 7.7 renkaille..
ja mihi se liima pitää laittaa ku nytte vasta on eka auto jossa on 7.7 renkaat vois ostaa 4 uutta varalle jos hajois..
ku en ossa viel kaikkee ku harrastunu 2kk ja ollu kiinnostunu 6kk
GST 7.7 RTR paketti myynnissä

JK

Lainaus käyttäjältä: mousemaster - 12.02.08 - klo: 21.42
uuni saattaa kyllä toimia... ensin renkaat pakastimeen ja sitten uuni 100c ja kun se on kuuma niin renkaat sinne uunipellille.(voipi olla liian kuiva kuuma) ja.."kunhan emäntä ei huomaa" En tiedä mikä sai ne saunassa irtoamaan....ilmeisesti muovin "hikoilu" kuitenkin irtosivat aivan kokonaan , siis mistään kohtaa eivät jääneet yhtään kiinni , sormin kun vähän paineli niin kaikki reunat oli ihan irti ??? oudosti   :huh:  ja piti olla niin pirun hyvin liimattu ettei lähde millään...

Millä liimasit?

MME

Täytyykin varoa jättämästä mekkauspaikalla auringonpaisteeseen renkaita,jos ne kerran noin helposti irtoaa :grin: Tai jos vaan liimaisi kunnon liimalla huolellisesti.
Ei sponsoreita.

mousemaster

Lainaus käyttäjältä: MME - 12.02.08 - klo: 22.25
Täytyykin varoa jättämästä mekkauspaikalla auringonpaisteeseen renkaita,jos ne kerran noin helposti irtoaa :grin: Tai jos vaan liimaisi kunnon liimalla huolellisesti.
Liimasin ZAP-A-GAP liimalla (ihan siihen tarkoitettu) ensin pistin vanteeseen liimaa siihen uraan (kunnolla) ja sitten rengas paikalleen jonka jälkeen vielä vanteen ja renkaan välistä lisää jotta varmasti on kunnolla... joten renkaat oli kunnon liimalla ja kunnolla liimattu   :wink:  ilmeisesti sama ilmiö kun juomapullon etiketille käypi saunassa. Kun pullosta yrittää ottaa etikettiä niin sitä saa liuottaa kauan vedessä että se irtoaa mutta kun vie kylmän pullon lämpimään saunaan niin etiketti hikoilee hetkessä irti. Auringonpaiste ei kyllä renkaita vanteista irroita  :shocked: , eikä pelkkä lämpö , mutta kuuma ja kosteus yhdessä saavat muovin tai lasin tms.. hikoilemaan ja silloin liima irtoaa hikoilevasta pinnasta ja jää kiinni (tässätapauksessa) vain kumiin...en tiedä toimiiko kaililla liimoilla tai kaikilla vannetyypeillä mutta luulisin että pikaliimatyyppisille liimoille toimii , ainakin muovi/komposiittivanteilla.

ST

Mun mielestä sitä liimaa ei saa laittaa liika, kumi irtoaa helpommin vanteelta.

Sumu

Lainaus käyttäjältä: ST - 13.02.08 - klo: 08.21
Mun mielestä sitä liimaa ei saa laittaa liika, kumi irtoaa helpommin vanteelta.

Veit jalat suusta... Liikaa laittaessa liima valuu pois "paikoiltaan".

T: Nimimerkki: "renkaat kiinni pyyhkeessä, pyyhe kiinni pöydässä"
Harrastus lopetettu. Joskus paikalla...

jval

Lainaus käyttäjältä: mousemaster - 13.02.08 - klo: 08.15
ensin pistin vanteeseen liimaa siihen uraan (kunnolla) ja sitten rengas paikalleen jonka jälkeen vielä vanteen ja renkaan välistä lisää jotta varmasti on kunnolla... joten renkaat oli kunnon liimalla ja kunnolla liimattu

Liika on liikaa, muutenhan liima kuivuisi pulloonkin heti. Pikaliiman toiminta ei perustu määrään, eihän sillä pysty rakoja täyttämään.
Laita ensin rengas vanteelle ja vasta sitten annostele liima jolloin se leviää kapilaarisesti renkaan ja vanteen väliin.

Tuossa alussa mainitussa liimaustavassa on se vaara että liima roiskuu silmille kun sitä on jo siellä vanteen urassa.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC |  Tamiya M-07 + M-05 Ver.II Pro + M-03  | Hobbyfactory

Duster1

Ja kromi vanteista kannattaa hioa siitä uloimmasta reunasta kromi pois, vaikka muutenhan ne urat onkin kromaamatta (riippuu vanteesta).
Axial SCX 10 TR

JK

Lainaus käyttäjältä: mousemaster - 13.02.08 - klo: 08.15
        Liimasin ZAP-A-GAP liimalla (ihan siihen tarkoitettu) 

ZAPilla liimatut renkaat irtoaa M-8 autossa pahimmillaan parin kierroksen aikana.

Pitää testata toimiiko kikka parempiin liimoihin.

*HOKE*

zap on kyllä todettu jo moneen kertaan olevan ruokottoman huonoa renkaiden liimaamiseen.

titan pikaliima näin nopeesti mietittynä yksi parhaista mitä in tullut M8 renkaisiin tungettua.
Aina pitää kumi ja mielellään jopa vanne karhentaa liimauskohdasta huolellisesti.
Myös erittäin tärkeää on puristaa kumi vannetta vasten mielellään jopa liiman kovettumiseen saakka.
Isot kuminahat käteviä tähän.

zappi kestää ikuisuuden kuivua, eikä kuivuttuaankaan pidä kumia kunnolla vanteessa... paperiliimaksi varmaan ihan käyvää.

mousemaster

OK. Mistäs tota titan merkkistä löytyypi. Tuo mitä sanoit Zap liimasta on varmaan ihan totta ja myös minusta tuntuu ettei ole kovin hyvää.


jval

Suosittelen käytettäväksi annosteluneuloja jolloin liiman saa annosteltua juuri sinne minne sen pitääkin mennä ja eikä sitä tule myöskään laitettua liikaa jos neulan koko on oikea. Neulat sopivat suoraan ainakin Loctite-liimapulloihin. Neuloja saa Nylundilta ja esim Oulussa ETRAlta.
http://www.nylund.fi/index.cfm?p=tuotteet&kat=6EPC

Loctite 406-liimalle sopivia kokoja ovat ainakin punainen ja kirkas.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC |  Tamiya M-07 + M-05 Ver.II Pro + M-03  | Hobbyfactory

HVoltage

Losin rengasliimaputelin mukana tulee pätkä ohutta muoviputkea josta voi tarvitttaessa liimausta varten leikata sopivan noin 5-7mm pituisen "annostelupillin", itse olen ainakin Losin liimalla ja tällä apupillillä saanut onnistuneesti pysymään sekä krossi että turistikumit vanteella. Krossikumit tosin vaativat aina sen karhennuksen Dremelillä sekä puristuksen liiman kuivumisen ajan, esim: sähköteippi käy tähän mainiosti, kumilenkitkin jos saa pysymään riittävän reunassa sekä erilaiset velcrotarranauhat.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Divi

muchmoren rengasliima on ollu ihan pätevää, ei oo irronnu renkaat edes sillon kun olis pitäny irrota :p

jval

Eipä näytä Loctiten kaveritkaan tietävän miten renkaat pitäisi liimata  :laugh:
http://www.loctite.fi/int_henkel/loctite_fi/binarydata/pdf/Pikaliimaesite.pdf

Myös hammaspyörän liimaaminen akseliin kiinni ihmetyttää.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC |  Tamiya M-07 + M-05 Ver.II Pro + M-03  | Hobbyfactory

historia

Vähän OT mutta kun liimaa rengasta niin laitetaanko rengas ensin paikalleen ja sitten liimataan siitä renkaan ja vanteen
välistä?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

teme91

Lainaus käyttäjältä: historia - 13.02.08 - klo: 15.31
Vähän OT mutta kun liimaa rengasta niin laitetaanko rengas ensin paikalleen ja sitten liimataan siitä renkaan ja vanteen
välistä?
Kyllä, ainakin Traxxasin ohjeen mukaan... :mrgreen:
Traxxas Revo 3.3->RB TM523, Kyosho Calmato 40 Trainer, Pro Boat Blackjack 55, FG Monster Hummer H2 31cc *kaikilla herkuilla* w/Futaba 3pm 2.4Ghz

mousemaster

Tilasin revoon juuri uudet badlands kumit ja 17mm hex levyvanteet 1/2" offsetilla  ja myös tuota Titan liimaa ... Pitääpä koittaa oikeen huolella että josko sitten pysyis kumit jämäkästi niiden elin-iän. Tulipas hyödyllinen keskustelu tästäkin sattumasta  :mrgreen:

kamikaze93

miten sitten fg monsterin kumit? saa olla iso uuni että mahtuu koko setti :D aikoinaan veljen kyoshon renkaat liimattiin sisuskumin paikkausiimalla ja hyvin pysy kannattaa kokeilla
FG Mosnter Truck Futaba 3pm-fm

teme91

Joo, mäkin oon tilannu Proline:n MAXX Masherit ja HPI:n 8-spoke kromivanteet (tullissa vielä :sad:). Kiitos hyvästä aiheesta tuli toi liima tarpeeseen, pitääkin tota Titania tilata :mrgreen: Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että toimiiko tai onko joku käyttänyt ihan tavallista CA-liimaa (esim. Super Attack) noiden renkaiden liimaukseen? :grin: :roll:
Traxxas Revo 3.3->RB TM523, Kyosho Calmato 40 Trainer, Pro Boat Blackjack 55, FG Monster Hummer H2 31cc *kaikilla herkuilla* w/Futaba 3pm 2.4Ghz

Skoodifoo

Iste olen turistirenkaani liimannut vihreällä flashilla; tavallista CA:ta siis. Jälki ei yleensä mitenkään kaunista ole ollut ja tuntuu liimakin ropisevan irti aika helpolla, oliskohan hieman liian kovaa tarkoitukseen.

Nikke92

Ite liimasin fg monsterin kumit loctiten super attack:llä. Kesti hyvin 1,5v mun käytössä, ja kestää varmaan uudellakin omistajalla..
Traxxas Revo 2.5