Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

RENKAAN IRROITUS VINKKI

Aloittaja mousemaster, 12.02.08 - klo: 18.53

Tane.

Kokeilemisen arvoinen idea.
Itellä tällähetkellä 4 Savagen rengasta saunomassa.
Saa nähä kuinka käy. :p
Auto myyty.. Jossain vaiheessa uutta tilalle..?

JK

Lainaus käyttäjältä: teme91 - 13.02.08 - klo: 17.54
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että toimiiko tai onko joku käyttänyt ihan tavallista CA-liimaa (esim. Super Attack) noiden renkaiden liimaukseen? :grin: :roll:

Ei kestä.

JP-Nitron myymä on halpa ja hyvä.  

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: kamikaze93 - 13.02.08 - klo: 17.39aikoinaan veljen kyoshon renkaat liimattiin sisuskumin paikkausiimalla ja hyvin pysy kannattaa kokeilla

Ömmmmm... se paikkasatsin "liima" on vulganointiainetta, ei siis tarkemmin ottaen liimaa...
Sen toiminta taisi perustua siihen että se ns. sulattaa kumit toisiinsa... Jotenkin toisinsanoen epäilyttää kyseisen aineen toimiminen kun tarvitsee kiinnittää kovaa muovia ja kumia toisiinsa.

PROpioneer

onkos jr-hobylla hyviä liimoja? en ole ennen sieltä rengasliimaa ostellu mutta nyt lähtee sinne tilaus lähiaikoina ni pitäis vähä tietää..
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

teme91

Lainaus käyttäjältä: PROpioneer - 13.02.08 - klo: 21.53
onkos jr-hobylla hyviä liimoja? en ole ennen sieltä rengasliimaa ostellu mutta nyt lähtee sinne tilaus lähiaikoina ni pitäis vähä tietää..
Tätä liimaa suosittelivat ja itekin tilasin jo--->http://www.jp-nitroracing.com/product_info.php?cPath=38_39&products_id=223 :mrgreen:
Traxxas Revo 3.3->RB TM523, Kyosho Calmato 40 Trainer, Pro Boat Blackjack 55, FG Monster Hummer H2 31cc *kaikilla herkuilla* w/Futaba 3pm 2.4Ghz

PROpioneer

Lainaus käyttäjältä: teme91 - 13.02.08 - klo: 22.03
Lainaus käyttäjältä: PROpioneer - 13.02.08 - klo: 21.53
onkos jr-hobylla hyviä liimoja? en ole ennen sieltä rengasliimaa ostellu mutta nyt lähtee sinne tilaus lähiaikoina ni pitäis vähä tietää..
Tätä liimaa suosittelivat ja itekin tilasin jo--->http://www.jp-nitroracing.com/product_info.php?cPath=38_39&products_id=223 :mrgreen:

juu huomasin.. mutta nyt etinki jr hobyn tuotteita :)
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

teme91

Traxxas Revo 3.3->RB TM523, Kyosho Calmato 40 Trainer, Pro Boat Blackjack 55, FG Monster Hummer H2 31cc *kaikilla herkuilla* w/Futaba 3pm 2.4Ghz

JK

Kokeilin renkaiden kypsentämistä uunissa. Säätimen mukaan suunnilleen 140 astetta ja 20-30 minsaa. Ylöspäin ollut liimaus irtosi helposti. Peltiä (leivinpaperi välissä.) vasten ollut liimaus ei sitten irronnutkaan.  :huh:

Nyt lykkäsin gumeksit uuniin toistepäin. Kahtotaan mitä tulee.

On se hyvä ettei ole emäntää talossa.  :grin:

the_man

Mä taas järjestin vanhan erillisuunin autotalliin osienlämmitysuuniksi. Tarvinnee kokeilla Janin konstia kun keretään, siis pellillinen munkkeja uuniin  :grin:

JK

Lainaus käyttäjältä: JK - 13.02.08 - klo: 22.34
Kokeilin renkaiden kypsentämistä uunissa. Säätimen mukaan suunnilleen 140 astetta ja 20-30 minsaa.

Nyt lykkäsin gumeksit uuniin toistepäin. Kahtotaan mitä tulee.

Munkit kypsennetty toiseltakin puolelta.  :angel:

Rits ja rats! Irti lähti muutamassa sekunnissa.

Pitänee jatkossa pistää jotain korokkeeksi alle, jotta irtoavat kerralla kummaltakin puolelta.

Toikkanen

Lainaus käyttäjältä: JK - 13.02.08 - klo: 23.22
Lainaus käyttäjältä: JK - 13.02.08 - klo: 22.34
Kokeilin renkaiden kypsentämistä uunissa. Säätimen mukaan suunnilleen 140 astetta ja 20-30 minsaa.

Nyt lykkäsin gumeksit uuniin toistepäin. Kahtotaan mitä tulee.

Munkit kypsennetty toiseltakin puolelta.  :angel:

Rits ja rats! Irti lähti muutamassa sekunnissa.

Pitänee jatkossa pistää jotain korokkeeksi alle, jotta irtoavat kerralla kummaltakin puolelta.

Laita ne renkaat pystyyn.
Venom Creeper | Tamiya DB-01 Baldre | Xray T1 Rally edition

pylvis

Lainaus käyttäjältä: Toikkanen - 14.02.08 - klo: 06.53
Lainaus käyttäjältä: JK - 13.02.08 - klo: 23.22
Lainaus käyttäjältä: JK - 13.02.08 - klo: 22.34
Kokeilin renkaiden kypsentämistä uunissa. Säätimen mukaan suunnilleen 140 astetta ja 20-30 minsaa.

Nyt lykkäsin gumeksit uuniin toistepäin. Kahtotaan mitä tulee.

Munkit kypsennetty toiseltakin puolelta.  :angel:

Rits ja rats! Irti lähti muutamassa sekunnissa.

Pitänee jatkossa pistää jotain korokkeeksi alle, jotta irtoavat kerralla kummaltakin puolelta.

Laita ne renkaat pystyyn.

ei tarvi pystyyn laittaa , uunissa on ylä/alalämpö päälle niin paistuu molemmilta puolilta ja ritilä on keskitasossa niin paistuu tasasesti molemmilta puolilta

Olbe

Lainaus käyttäjältä: the_man - 13.02.08 - klo: 22.51
Mä taas järjestin vanhan erillisuunin autotalliin osienlämmitysuuniksi. Tarvinnee kokeilla Janin konstia kun keretään, siis pellillinen munkkeja uuniin  :grin:

Mitä niitä irrotteleen, uutta tilalle  :p
Junnumestari 2007

Tane.

Lainaus käyttäjältä: Tane. - 13.02.08 - klo: 20.59
Kokeilemisen arvoinen idea.
Itellä tällähetkellä 4 Savagen rengasta saunomassa.
Saa nähä kuinka käy. :p

Renkaat on käyny saunassa ja yksi lähti vanteilta helposti, oli liimattu
normaalilla pikaliimalla ja kolme ei meinaa lähteä. Edellinen omistaja liimannu
vissiin jollain "ihme" liimalla.
Auto myyty.. Jossain vaiheessa uutta tilalle..?

Nege

Eikös höyrykattila aja saman asian kuin sauna.
Höyryhän tunkeutuu helposti joka paikkaan ja on kuumaa.

Duster1

Eikun mehustimella höyryttämään.
Axial SCX 10 TR

ToniP

Tässä keittämisessä ja kaikenlaisessa kuumentamisessa kannattaa olla tarkkana ettei vanne lämpene yli 90 asteiseksi missään vaiheessa. Se nimittäin on rajalämpö melkein kaikille vanteissa käytetyille muoveille jolloin muovin ominaisuudet saattavat muuttua jotenkin. En ole ihan varma mitä muoveja vanteissa käytetään enkä siis tiedä josko juuri ne kestäisivät enemmän lämpöä, mutta joku viisaampi vois vähän valaista tässä yhteydessä vanteissa käytettyjen muoviseosten saloja. Taitaa kyllä mennä helposti tuotesalaisuuksien puolelle.
Emmehän kuitenkaan halua vanteille tapahtuvan mitään muutoksia kun nykyään on jo muutenkin oltava tarkkana minkä laatuisia vanteita käyttää. Jotkut meinaan on melko kovia tai tosi pehmeitä seoksia eikä niillä sit sen takia teekään ,ainakaan 8-crossissa, yhtään mitään.

Juurikin tämän takia toi uunissa kuumentaminen tai höyryttäminen on parempi vaihtoehto kuin keittäminen.

Myös yks toimivaks havaittu kikka on liuottaa renkaita asetonissa pari päivää. Ja vielä tehokkaampi keino on käyttää liuottimena nitrometaania, sitä vaan on vähän hankala saada ja käyttää koska se luokitellaan ainakin Suomessa myrkyksi. Nitrometaanilla cyanoakrylaattiliimat liukenee jopa hetkessä. Juurikin esim. CA-Debonderit on nitrometaanipohjaisia litkuja. En vaan tiedä tällä hetkellä mistä Notrometaania sais tai mitä se maksais, mut olis hauska tehä taas kokeilu. Liuotin joskus -90 luvun lopulla joitakin 1:10-vanteita nitrolla mut sillon oli vissiin eri muoviseokset käytössä. Ainakaan sillon nitro ei muuttanu vanteita mitenkään.

Toi asetoni on helppoa hankkia ja sopivan astian saa esim peltisestä lakkaämpäristä. Kunhan se on tiivis ettei liemet haihdu. Sit vaan asetonit pönttöön ja munkit uimaan. Jos haluaa niin kumit kannattaa leikata pois ensin vaikka saksilla. En nimittäin ole ihan varma mitä asetoni tekee renkaitten foameille. Joku metallinen painoks päälle että vanteet on pinnan alla kokonaan.
Asetoni kestää määrästä riippuen useita (jopa kymmeniä) liuotuksia kunhan ensin huuhtelee klemmit rasvasta ja muusta liasta. Parin päivän jälkeen vanteet on muutenkin kun uudet mahollisia naarmuja lukuunottamatta. Eikä, ei omien, kokemusten perusteella vaikuta vanteiden muovien ominaisuuksiin mitenkään.

Liuottamisissa on se etu, että vanteet puhdistuu samalla täydellisesti. Lämmittäminen tosin on nopeempi konsti mut siinä täytyy tosiaan olla tarkkana lämpöjen kans.

HUOM! Kun läträät palavien tai haihtuvien aineiden kanssa, muista AINA ottaa selvää turvallisuusohjeista ja NOUDATA niitä. Älä tee mitään minkä turvallisuudesta et ole aivan varma. Nimim. "Blew my eye with backfired rifle".

Janezki

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 14.02.08 - klo: 09.37
Eikun mehustimella höyryttämään.
:lol:
Saattaapi emäntä sanoa ruman sanan jos tuon tempun tekee. Kalliitakin penteleet ovat, ei tuommosta pelkästään renkaan irrotuskäyttöön kehtaa ostaa...

Nege

Eipä höyryttämiseen mehustinta tarvii.

Meiltä löytyy kotoa normi kattila johon saa höyryosan päälle.
On vähän kuin kasari mikä on ammuttu haulikolla rei'ille.

Vesi höyrystyy n. 80C tienoilla.
Joten ei tarvii edes saada vettä kiehuvaks.

Normi 1/10 pyöryläisiä mahtuu pari settiä höyrysaunaan.
Isompia sit menee vähemmän.

JK

Lainaus käyttäjältä: ToniP - 14.02.08 - klo: 10.55
Tässä keittämisessä ja kaikenlaisessa kuumentamisessa kannattaa olla tarkkana ettei vanne lämpene yli 90 asteiseksi missään vaiheessa. Se nimittäin on rajalämpö melkein kaikille vanteissa käytetyille muoveille jolloin muovin ominaisuudet saattavat muuttua jotenkin.

Juurikin tämän takia toi uunissa kuumentaminen tai höyryttäminen on parempi vaihtoehto kuin keittäminen.

Onko tuo 90 astetta tieto vai luulo?

Vanteet lienevät jotain kestomuovia. Ne on valettavissa useampaan kertaa. Materiaali ilmeisesti kärsii useamman sulatuksen myötä. Muutama sulatuskerta ei kuitenkaan aiheuttane vielä kovinkaan suuria ongelmia.

Valulämmöt useimmilla muoveilla on muistaakseni jossain 150-200 asteen välillä. Siitä vedin tuon oman kypsennyslämmön. CA liimat hajoaa 80-130 asteen lämmössä. Siinä välissä pitäisi siis olla parinkymmenen asteen alue missä liimaa menettää tehonsa, mutta vanne ei vielä sula.

Alle sulamispisteen olevien lämpötilojen vaikutuksesta muoviin onkin sitten vaikeampi sanoa mitään. Perinteisesti rapeita muoveja on keitetty niiden sitkistämiseksi. Mahtaako perustua sisäisten jännitteiden poistoon vaiko uskomushoitoihin?

kamikaze93

minun kokemusten perusteella asetoni kovettaa muovia? sanokaa jos olen väärässä
FG Mosnter Truck Futaba 3pm-fm

mousemaster

KYLLÄ asetoni kovettaa muovia... putsasin kerran yhden auton maalaamattoman korin ennen maalausta sisäpuolelta ja siitä tuli niin kova että murtui suurinpiirtein käsiin etenkin kaikista taitekohdista halkesi oikeastaan jo ennen ajoa.. PILALLE MENI. Koitin äskön tuota TITAN liimaa ja oli kyllä erinomaisen oloista... liima juoksi kumin ja vanteen välissä älyttömän hyvin ja tarrasi kiinni sopivan ajan kuluttua (kerkisi pistää pitkän nipparin kiristykseksi) lisäksi liimapakkauksessa on mukan pari sellaista liimauspiikkiä tai letkua mitä sitten lieneekään.. kuitenkin sellainen joustava ja älyttömän ohut pillimäinen apuväline." Kiitos titan liiman mainostuksesta " :wink:

tomppa82

Riippuu kyllä muovilaadustakin. Itsellä ei ainakaan Asson alkuperäiset, eikä kylkiäisinä saadut kyoshon vanteet ole asetonikylvyistä nokkiinsa ottaneet.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

ToniP

LainaaOnko tuo 90 astetta tieto vai luulo?

Tietoa siinä mielessä, että muistan kuulleeni sen eräältä muovituotteiden suunnittelijalta. En nyt hätäsesti keksinyt mitään linkkiä mut mä tarkotin siis vähäisiä muutoksia muovissa 90 asteen jälkeen. Juurikin siihen se keittäminen perustuu. Tavallisesti näissä laitteissa käytetyt muovilaadut todellakin sitkostuvat ja samalla yleensä hieman pehmenevät keitettäessä. Jotkin valmistajat jopa keittävät osia valmistuksen jälkeen tietynlaisessa liemessä tämä takia.

Tosiaankin toi mitä sanoit parin kymmenen asteen "katvealueesta" pitänee paikkansa. Enkä usko että monellekaan harrastajalle on haitaksi vaikka vanteet hieman pehmiäisivätkin. Useinhan vanteet, varsinkin halvemmat, on melko kovia muovilaatuja.

Asetoni kovettaa tiettyjä muoveja. Lexan on yksi niistä. Muoveista on muuten todella vaikeeta sanoa mikä käyttäytyy mitenkin koska melkein kaikilla suuremmilla valmistajilla on oma "keittiönsä" jossa kehitellään lähes näppituntumalla erilaisia seoksia erilaisiin käyttötarkoituksiin. Tietenkin erot nykyään rupee oleen tosi pieniä koska on vaikea keksiä enää mitään mullistavaa uutta seosta.

Casull

Kaverin ST-Infernon vakiovanteet tuntuvat olevan varsin herkkiä hajoamaan.

Itselle on tulossa yhteen projektiin juurikin tuollaiset vanteet.
Tuli mieleen että jos nekin keittäisi ennen renkaiden liimausta?

Toisaalla kun oli jossain välissä juttua Cenin pikkumonsterin tukivarsien kestävyydestä ja niiden sitkistämisestä keittämällä, eli miksei toimisi vanteillekkin.

Itse irroitin joskus 1/8 crossin renkaat vanteilta uunissa.
Ensin kokeilin keittää niitä mutta tulokset oli varsin laihat, liekkö sitten kypsennysaika ollut liian lyhyt.
Pistin ne sitten uuniin n.110 aseeseen tunniksi.
Sittenkin olivat yllättävän lujasti kiinni.
Liimasin ne joskus jollain ihan perus pikaliimalla, tarkempaa tyyppiä en muista, mutta tuntui olevan varsin sopivaa renkaiden liimaukseen.

Asetoni ja muovi on kokemuksieni perusteella huono yhdistelmä.
Tai ainakin mun kohdalle sattunut muovilaatu ja asetoni ei sopinut yhteen...

Kaadoin kerran autotallin pöydälle asetonikipon ja asetoni valui pöydän raoista alatasolla olleen porakoneen salkun päälle.
Vikkoa myöhemmin totesin porakonelaukun olevan yhtä puuta.
Se piti sahata auki...  :mrgreen:
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM