Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

MGM ComPro säätimet, keskustelua ja ongelmanratkontaa

Aloittaja Janezki, 01.03.08 - klo: 13.07

Janezki

tuju76:lle kirjoittelin joskus noita ohjeita maililla, ilmeisesti noilla pääsi alkuun joten pastean ne vielä tähän;

Tuosta MGM:n ohjelmoinnista hieman asiaa:

Radion säädöt on tietysti ensimmäisenä hyvä tehdä. Eli radiosta trimmit keskiasentoon, virrat päälle radioon kaasu pohjassa, sitten nopariin virrat. Noin kymmenen sekunnin kuluttua noparin pitäisi piipata kolmasti, jolloin radiosta jarrut täysille, muutaman sekunnin kuluttua piippaus jolloin päästät liipasimen vapaa-asentoon ja noparin pitäisi piipata kahdesti. Nyt radion kaasu/jarruarvot ovat tallennettu nopariin ja voit kytkeä virrat noparista pois.
Kahden eri MGM:N noparin kokemuksella voin sanoa että tuo radion säätö ei aina (yleensä ensimmäisellä kerralla) ala toimimaan, vaan saat odotella vaikka maailman tappiin kymmenen sekunnin sijasta, mutta kolmea piippausta ei kuulu - yritä uudelleen jos ei onnistu ekalla.

Kun olet asentanut ohjelmointisoftan pc:lle, varsinainen ohjelmointi tapahtuu jotakuinkin seuraavasti:
- akut kiinni nopariin
- ohjelmointipiuha kiinni pc:n ja noparin välille
- käynnistä ohjelmointisofta pc:ltä ja valitse "Controller"
- radioon virrat päälle
- noparista virrat päälle
- nyt pitäisi ohjelmointisoftassa näkyä muutettavat arvot liitteenä olevan kuvan mukaisesti

Noista asetuksista hieman:
- "type of model" valitaan joko auto eteen/jarru/pakki tai auto eteen/jarru
- "brake/deceleration" valitaan jarrutusteho
- "acceleration" valitaan kaasun teho, eli millä viiveellä nopari antaa täydet paukut moottorille
- "timing" valitaan moottorin ajoitus
- "behavior when battery voltage going down" valitaan käyttäytyminen virran vähentyessä
   - reduce RPM pudottaa kierroksia
   - cut off katkaisee virrat
   - race mode ei huomioi virran loppumista, vaan ajamisen lopettaminen jää kuskin vastuulle
   - race modessa ei ole ylivirtasuojausta ja huonot akut saa helposti piloille jos vaan motti vie tarpeeksi virtaa
   - takuu ei myöskään korvaa jos käytetään race modea
- "battery type" valitaan akkutyyppi, NiCd, eri kennomäärän LiPot
- "range of the neutral zone" valitaan kaasun/jarrun ja ohjauksen keskialueen "klappi", eli alue mikä ei vaikuta kaasuun/ohjaukseen
- "automatic correction of the neutral zone" määrittää ohjauksen ja kaasun keskialueen uudelleen aina virrat kytkettäessä.
   eli jos radion trimmit ovat liikkuneet virtojen ollessa pois päältä, keskialue määräytyy aina sille kohdalle missä trimmit nyt ovat
- "freewheel" määrittää moottorijarrutuksen, no=jarru päällä yes=jarru pois
   tämä vaikuttaa siis vain esim. kun vähennät kaasua, mutta et päästä kokonaan vapaalle
- "automatic brake in neutral" määrittää moottorin jarrutuksen vapaalla

Asetukset tallennetaan painamalla vasemmasta yläreunasta nappia "Write Data"

Tuo ensimmäisessä kohdassa mainittu "automatic tuning" on hyvä tehdä kunhan muut asetukset on tallennettu.
Eli valitset automatic tuning ja painat "Write Data", nyt nopari piippaa kolmasti. Irroita ohjelmointijohto noparista, mutta älä katkaise virtoja! Nyt pitäisi päästä ajamaan ja mieluiten täyskaasulla hetken aikaa, jolloin nopari määrittelee automaattisesti optimaaliset arvot kaasulle, jarrulle ja moottorijarrulle (jos käytössä).
Automatic Tuning pitäisi tehdä aina jos auton välitykset, akut tai moottori vaihtuvat toisenlaisiin.

Jos eka ajelulla auto kulkee taaksepäin kun painat kaasua, eikä kakkoskanavan kääntö ohjaimesta auta, vaihdat vain minkä tahansa kahden johdon paikkaa moottorilla niin moottori pyörii toiseen suuntaan.


Nikke92

Kiitos, tämä selvensi suuresti asiaa. Huomenna uudella tarmolla. Kahtoo jos vaikka päivittäs tuon softan joskus, jos ei toimi kunnolla.
Traxxas Revo 2.5

Lassi

MGM on helpoin ja toimivin nopari mitä on tullu ohjelmoitua. Kaikki toimii aina eikä mitään hidasteluja/bugeja yms. esiinny.

Auto ensiksi ajokuntoon (akut,motti,radiot yms.).
- usb com kiinni tietokoneeseen ja toinen pää nopariin.
- akku kiinni nopariin ja ohjaimeen virrat päälle.
- sitten pc.llä mgm ohjelmointi softa auki ja kääntää mgm katkasijasta virrat päälle. Ilman katkasijaa varmaankin tehdään kaikki muu niinkuin äsken mut pistetään akku vasta viimesenä kiinni.

Onko kellään 160comproa 3.22v ohjelmistolla, kun itsellä tuntuu toimivan kaikilla asetuksilla täydellisesti (koputtaa puuta)? ajettu niin s2, s4 ja s6 pakoilla ja muutamilla eri kokosilla koneilla. Lämmötkin on pysyny hienosti kurissa.

Nikke92

kuinkas helppoa tuo 3.22 softan päivitys on? Mulla on 120a nopari 3.21 softa ja usbcom muistaakseni 3.1.
Traxxas Revo 2.5

Nikke92

Empä ole saanut tietoja näkyviin pc:n kautta. Ohjeiden mukaan teen, mutta ei niin ei. Muuten auto toimii hyvin mutta siinä ei oo jarruja. Sillon kun auto on liikkeessä ja rupee antamaan jarrua, niin se lyö lisää kaasua. Mitähän tässä nyt seuraavaks kokeilis.
Traxxas Revo 2.5

Nikke92

Siis ei hyvää päivää.. Ei tuohon nopariin saa jarruja mitenkään. Parempi ajaa asetuksella no brakaes kun millään asetuksella missä on jarru olevinaan päällä. Sillon kun auto liikkuu ja laittaa jarrua niin se paukasee kierrokisia koneelle niin perk*leesti että ei järkee. Sitten se pudottaa kierroksia pikku hiljaa alaspäin, parempi hidastuvuus kun heittää kaasun vaan neutraali asentoon. Miten saan ladattua / asenettua tuohon nopariin tuon 3.22 softan? Rupee jo tympäsemään tällänen..
Traxxas Revo 2.5

Nikke92

Eikö kukaan tiedä vai eikö mulle viitsitä vastata? Vai onko kaikki jotka tietää jossain muualla?
Traxxas Revo 2.5

Janezki

Jos tuohon jarruhommaan joku vastauksen tietäisi, niin todennäköisesti kertoisi.
Itse havaitsin saman ongelman edellisellä sivulla. Ei kait tuota kukaan tiedä mistä bugi johtuu, toisilla moottoreilla tuota tapahtuu ja toisilla ei. :shock:
Kokeileppa piruuttaan muuttaa siihen freewheel kohtaan no - onko vaikutusta?
Samoin automatic brake on neutral asetusta voisi testailla eri arvoilla.
Itsellä ei MGM:ää enää ole, joten en voi kokeiluja tehdä.

Nikke92

Piru, en huomannu tuota sun viestiä tuolla toisella sivulla. Automatic brake on neutral-> kokeilin, kun heittää kaasun neutraalille niin antaa lisää kierroksia.. :| Freewheel on no- asetuksella, pitää kokeilla yes- kohtaan. Itellä on novakin 4.5 maxx kone, en ruvennu vaihtamaan kun oli aikasemmin novakin setti ja tuossa koneessa itelle ihan riittävästi runtua. Kai se on vaihdettava jos ei rupee toimiin.. :(
Traxxas Revo 2.5

mikkesava

Nyt kävi sitten näin:


N. 5 min. kerinnyt ajamaan pienin tauoin, akkuna 14 x nimh.
Aikaisemmin ajettu 4s lipolla ja hyvin on kestänyt. Kun koitin laittaa akut kiinni rupeaa heti savu nousemaan eli oikosulku noparissa. Onko joku koittanut purkaa tuollaista? Vaikka tuskimpa tuota enää saa pelastettua..

tapsa92

Ohhoh, nyt kävi näin, kallis paukku... Mahtoiko olla NiMH moodi päällä, kun aloit ajelemaan ? Toinen madollisuus voisi olla pieni vesivaurio kytkennöissä, tai kytkennät muuten vain tehty huonosti = oikosulku.
- Tapsa

mikkesava

Käytössä 4s lipo asetus ja race mode asetus, nyt siis ajoin nimheillä. Vettä ei ole saanut missään vaiheessa, hiekkaa oli kyllä hieman ja kytkennät ovat tähän asti kyllä kestäneet hyvin.

hekekorte

#42
ot
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Duster1

#43
Lainaus käyttäjältä: Nikke92 - 18.05.08 - klo: 11.19
Itellä on novakin 4.5 maxx kone, en ruvennu vaihtamaan kun oli aikasemmin novakin setti ja tuossa koneessa itelle ihan riittävästi runtua. Kai se on vaihdettava jos ei rupee toimiin.. :(

Siis sulla on sensori kone sensorittomassa noparissa?

Eihän sen kuulukaan toimia  :lol: kun nopari ei älyä koneen pyörimistä "ohjata" sen sensorin kautta.
Axial SCX 10 TR

Nikke92

Kyllä sen vaan kuuluis toimia.. Ja toimiikin muuten hyvin, mutta jarrua ei saa toimimaan.
Lainaus Ari-Pekan rc-sivuilta:
LainaaSensorillista harjatonta moottoria voi käyttää ihan hyvin sensorittomalla nopeudensäätimellä. Sensorin johto jätetään vain kytkemättä. Toistepäin asia ei toimi.
Traxxas Revo 2.5

Duster1

Ai se menikin noin päin.

Mutta tuskimpa saat noparia oikein toimimaan, ilman tehtaalle lähetystä.

Ei se nyt vaan ole normaalia, että pitää yrittää joitain ihme säätöjä tekemään että toimis.
Joltain jos saisit lainaan sensorittoman koneen niin voisit kokeilla.

Kun tuo ongelmasi on ihan uusi.

Kaikista paras vaihtoehto on polkeä nämä MGM p*skat suohon ja unohtaa täysin koko merkki  :evil:

Onkohan täällä kellään ollut sellasta noparia mikä toimis 100% oikein säätöineen päivineen.

mikkesava:
No jopas on kunnolla palanut. Ei varmasti tuolla tee enää mitään. Mutta postikulujen hinnalla saat multa tuon 16016 version ilman jäähdytys ritilöitä. Tolla kyllä moottori jotain hytkyy ja nytkyy. Ei kiinnosta yhtään tutkia. Virtakytkimen ja vastarin piuhatkin ovat laadutonta johtoa, kun näkyy olevan kuoriutunut jostain kohdin.
Axial SCX 10 TR

mikkesava

Ihan kunnon liekin kanssa paloi, osa mustasta on varmaan nokea kun johdot sulivat. Virtakytkimen johdon repäisin irti kun irrotin noparia autosta.

Duster1, sait yv:n.

Hotti

Siis öö...ajoit lipo moodilla ja nimhit oli kiinni?

SILLALAILLA!Sinnä ainakin yksi virhe..jos ei paloon johtanut niin virhe kuitenkin.

Ja kun itsellä oli mgm niin siitä ei kyllä nopari parantunut.
-Team lapsena liian vähän leluja-

mikkesava

Kyllä mullakin on aiemmin toiminut ihan hyvin. Nyt oli eka kertaa nimhit kiinni enkä huomannut tuota asetusta vaihtaa, en kyllä usko että tuo virhe noparin olisi polttanut. No, mennyt mikä mennyt, eipä tuolle enää mitään voi..

-SS-

Kysymys: mulla MGM160A nopari, joka nyt säädetty 4S lipolle.
Voiko sen muuttaa 2S lipolle tällä "nopari - rattaradio" keskustelulla, eli ihan piippausperiaattein,
eikä koneen usbin kautta?

Duster1

Kyllä pystyy.

Sulla vaan pitää olla ohjelappunen niin tietää mikä kohta on Lipon asetukset. Siinä kun pitää kaikki asetukset käydä läpi jos jotain muuttelee.
Axial SCX 10 TR

Nikke92

Pystyykös tuota mgm:n BEC jännitettä muuttamaan? Oma nopari antaa ulos 5,1V ja huomas kyllä että ohjaus servo ei enää jaksa niin hyvin.
Traxxas Revo 2.5

Duster1

Axial SCX 10 TR

Nikke92

Kyllä on näitten MGM:n noparien kanssa eläminen sitten vaikeeta. Tänään tuli uus mylly, mutta eipä toimi silläkään jarrut. Siis mikä helvetin nopari on semmonen joka maksaa 200€+ kaikki pikkusetkin hilppeet päälle ja sitten pitää ostaa joku tietty kone että saa jarrut toimimaan. Kyllä taidan kohta polkee mämmän suohon ja syvälle ja ostaa castlen ison tuotteen. Olenko ainut jolla on näin huono mäihä koko ajan? Vai onkohan tässä päivämäärässä jotain sellaista...... :/
Traxxas Revo 2.5

tapsa92

Mulla se ämkeeämmä toimi aina, satoi tai paistoi. Laatukamaa, EVO. Lukekaa niitä manuskoja ja ottakaa asioista selvää, ennen kuin menette rikkomaan kalliita säätimiä :wink: Kyllähän muutama nopari voi olla viallinen oikeastikin, mutta jokaikinen säädin ei vaan yksinkertaisesti voi olla viallinen.
Osa ns "vioista" saattaa hyvinkin johtua siitä ettei osata tarpeeksi englantia lukemaan ohjeet oikein, tahi myöskin esim. siitä, että ei vaan osata käyttää/asentaa oikeita säätöjä, (vaikka neuvoja annetaankin) jonka takia tuote ei toimi halutulla/tavoitetulla tavalla.

Eli, lukekaa ne ohjeet ja käyttäkää nopareita oikeisiin kohteisiin.

- Tapsa

Nikke92

Tapsa on hyvä ja tulee laittamaan tuon mun noparin sitten toimimaan... Olen kyllä mielestäni tehnyt kaiken mitä tuolle voi tehdä... Jos ei tehtaalla käynnin jälkeen rupee toimimaan niin polen suohon..
Traxxas Revo 2.5

tapsa92

Kyllä se siitä, lue ne ohjeet edelleenkin. Tai asenna uusi ohjelmisto nopariin.
- Tapsa

Nikke92

Ohjeissa ei kerrota ratkaisua ongelmaan ja minun taidoilla ei tuota uusinta 3.22 softaa saa asennettua.. Tai siis se ohjelma asentaa sen, mutta controller ohjelmassa näkyy edelleen vanha 3.21.
Traxxas Revo 2.5

tapsa92

Jos kerroit viestissäsi minkä laitoit säätimen ohessa MGM:lle, niin he asentavat kyllä uuden ohjelmiston jos sitä heiltä vaadit. Joidenkin ohjelmistojen kanssa on ilmennyt ongelmia muidenkin kyseisen noparien omistajien kanssa.
- Tapsa

Nikke92

Ilmeisesti oli täys p*ska tuo mun koko mgm. Tänään rupesin kokeilemaan niin savuhan siitä nous. Nyt vaan sitten varmaan ootellaan kunhan tuota castlen isoo rupee saamaan, jospa siinä sitten olis nopari joka toimii..
Traxxas Revo 2.5