Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Pikaista apua akun lataukseen

Aloittaja uinuja, 06.03.08 - klo: 22.36

peitsamo

On jopa hieman noloa seurata tällaista keskustelua. Kaikkihan alunperin lähti ihan asiallisista kysymyksistä, joihin kaivattiin vastauksia. Jos ainoa vaihtoehto on nälviä ja pyrkiä osoittamaan jonkun aloittelijamaisuus, niin kannattaa oikeestikkin miettiä mitä sillä voittaa?

Kääntäkää sitä ätityydinappia hieman positiivisempaan suuntaan ja antakaa tietoa sitä kaipaaville, siitähän tässä on kyse.

Iloista ja aurinkoista viikonloppua kaikille  :cool:
Flying Calacucco

historia

Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Janezki

Joo, tämä keskustelu nyt lähti vähän väärään suuntaan, mutta hienoa uinuja että olet kuitenkin hieman asioihin perehtynyt. Tasaavan laturin hankinnasta iso plussa.
Siihen nopariin tosiaan kannattaa vaihtaa uros-Deans ja jos laturi ei lataa pelkästään tasausliittimien kautta, niin siihenkin on hyvä tehdä suoraan akkuliittimeen käypänen johto. Ja tuota oikean napaisuuden muistamista täytyy vielä kerran painottaa.  :wink:

uinuja

Lainaus käyttäjältä: Janezki - 07.03.08 - klo: 15.57
Joo, tämä keskustelu nyt lähti vähän väärään suuntaan, mutta hienoa uinuja että olet kuitenkin hieman asioihin perehtynyt. Tasaavan laturin hankinnasta iso plussa.
Siihen nopariin tosiaan kannattaa vaihtaa uros-Deans ja jos laturi ei lataa pelkästään tasausliittimien kautta, niin siihenkin on hyvä tehdä suoraan akkuliittimeen käypänen johto. Ja tuota oikean napaisuuden muistamista täytyy vielä kerran painottaa.  :wink:
Juu näin tein! Tai itseasiassa pistin veljen tekemään koska en itse omista kolvia.

Kiitos kaikille asiallisista kommenteista, toivottavasti nähdään kesän aikana!

neumann

harvoimpa täältä mitään järkeviä vastauksia saa

ps auton akun latauksen vaarallisuudesta voisin kertoa jotain

missä viipyy aloittelian turvaohjeet topic. älä juo metanoolia siitä ei tule känniin älä räjäytä lipoa kotona...

KL

AC/DC ROCKS!!!...
osta nopeempi laturi
GST 7.7 RTR paketti myynnissä

uinuja

Lainaus käyttäjältä: KL - 07.03.08 - klo: 23.15
AC/DC ROCKS!!!...
osta nopeempi laturi
Mulle kelpaa toi 6A vallan mainiosti!

Boltsi

Lainaus käyttäjältä: neumann - 07.03.08 - klo: 22.47
harvoimpa täältä mitään järkeviä vastauksia saa

ps auton akun latauksen vaarallisuudesta voisin kertoa jotain

missä viipyy aloittelian turvaohjeet topic. älä juo metanoolia siitä ei tule känniin älä räjäytä lipoa kotona...

Nämäkin varoitukset löytyvät jo foorumilta, mutta eivät ole mitenkään lukituissa topiceissa.

Metanolista:
http://rc10.fi/index.php?topic=7572.0

Ja lipoista:
http://rc10.fi/index.php?topic=12567.0
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

uinuja

Mitäs tarkoittaa kun itse akku on 7.4V ja laturi ilmoittelee alanurkassa jo yli 8.4V? :o

bluebeetle

Jos se YLI 8,4 ilmoittelee niin se tietää kohta tulipaloa....

Tuo 4,2 volttia per kenno kun on lipojen EHDOTON yläraja.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

uinuja

Näköjään 8,399 - 8,4 väliin jää jurraan. Mennäänkö vielä turvallisilla vesillä?

uinuja

Itseasiassa 8,399 - 8,004. Uskaltaako latailla? ^^

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 08.03.08 - klo: 20.07
Jos se YLI 8,4 ilmoittelee niin se tietää kohta tulipaloa....

Tuo 4,2 volttia per kenno kun on lipojen EHDOTON yläraja.

No et vähästä usko....

112 on sitten yleinen hätänumero.


Edit: Luin sitten ajatuksella tuon vastauksen, täynnähän tuo alkaisi olemaan muttei missään riskirajoilla vielä...

8,4V on toki se ehdoton maksimi 2 kennoisilla.


Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Duster1

Anna mennä, anna mennä! Ihan normaalia se on.

Voiko tämä lukeminen nyt olla niin vaikeaa, mutta siinä valmiiksi jos ei itse viitsi etsiä yhtään tietoa.
http://rc10.fi/index.php?topic=12567.0
Axial SCX 10 TR

uinuja

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 08.03.08 - klo: 20.18
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 08.03.08 - klo: 20.07
Jos se YLI 8,4 ilmoittelee niin se tietää kohta tulipaloa....

Tuo 4,2 volttia per kenno kun on lipojen EHDOTON yläraja.

No et vähästä usko....

112 on sitten yleinen hätänumero.


Edit: Luin sitten ajatuksella tuon vastauksen, täynnähän tuo alkaisi olemaan muttei missään riskirajoilla vielä...

8,4V on toki se ehdoton maksimi 2 kennoisilla.




Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 08.03.08 - klo: 20.23
Anna mennä, anna mennä! Ihan normaalia se on.

Voiko tämä lukeminen nyt olla niin vaikeaa, mutta siinä valmiiksi jos ei itse viitsi etsiä yhtään tietoa.
http://rc10.fi/index.php?topic=12567.0


Eli siis tommonen 0.03 heitto on normaalia? Duster1, joko olen sokea tai sitten kyseisessä topicissa ei lue mitään ongelmaani liittyen.

Latausnopeus on ainakin 0.8-1.2A luokkaa enää, eli viittaisi akun olevan täyttymässä?

Duster1

Siellähän lukee, että maksimi kenno jännite on 4.2V, joten ei sulla ole mitään ongelmaa latauksessa vaan lukemisen ymmärtämisessä.

Kirjoitellaan vielä kertaalleen, että silloin on kaikki kunnossa kun kennon jännite on välillä 2.8V-4.2V.
Tollasilla 0.0? ei ole merkitystä, koska sullahan on tasuri siinä mukana kun lataat?

Eli kaikki on kunnossa kun lataat (toivottavasti).
Siellä myös on sanottu moneen kertaan tuosta lataus virran tippumisesta, mutta jos et viitsi lukea niin sekin on normaalia ja viittaa, että akkusi alkaa olla täynnä ja kuuluu asiaan jokaisella Lipoja lataavalla ihmisellä.

Ihan oikeesti lue läpi se juttu. Johan olen sanonut, että Lipo akut ei ole mitään Pirkka pattereita.

Sit kun olet läpi lukenut niin katsotaan, jos uutta "ongelmaa" tulee ja neuvotaan sitten uudestaan.
Axial SCX 10 TR

uinuja

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 08.03.08 - klo: 22.24
Siellähän lukee, että maksimi kenno jännite on 4.2V, joten ei sulla ole mitään ongelmaa latauksessa vaan lukemisen ymmärtämisessä.

Kirjoitellaan vielä kertaalleen, että silloin on kaikki kunnossa kun kennon jännite on välillä 2.8V-4.2V.
Tollasilla 0.0? ei ole merkitystä, koska sullahan on tasuri siinä mukana kun lataat?

Eli kaikki on kunnossa kun lataat (toivottavasti).
Siellä myös on sanottu moneen kertaan tuosta lataus virran tippumisesta, mutta jos et viitsi lukea niin sekin on normaalia ja viittaa, että akkusi alkaa olla täynnä ja kuuluu asiaan jokaisella Lipoja lataavalla ihmisellä.

Ihan oikeesti lue läpi se juttu. Johan olen sanonut, että Lipo akut ei ole mitään Pirkka pattereita.

Sit kun olet läpi lukenut niin katsotaan, jos uutta "ongelmaa" tulee ja neuvotaan sitten uudestaan.

a) Siellä sanotaan "Muista että kennokohtainen jännite ei saa nousta yli 4,2v arvon!" ja minulla nousi kennokohtainen jännite yli 4,2v arvon, joten katsoin, että kysymykseni oli täysin asiallinen.
b) Siellä ei mainita mitään 0.0x heitoista.
c) Minähän itse sanoin, että latausvirran laskeminen viittaa, että akku on täyttymässä, joten turha siitä on päteä. Tiesin sen jo.

Eli mitä tein väärin kysymyksissäni?

4wdkanootti

Lueskelin tekstit  ja yhdyn kysymykseesi:
?? olit ainoa selvin päin täällä ???
--järjissäsi muuten---

ps samat tarkkuus-kysymykset oli mielessäni ,kun aloittelin lipoilla
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

uinuja

Toi mun laturi ilmoittaa 8.437 ja pyörii siinä suunnilleen. Mennäänkö vielä turvallisilla vesillä?

4wdkanootti

MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

mkuu

no voi herranjestas!
Ei ne akut siihen räjähdä! 8.43! omat akut taitaa mennä reilusti yli 8.6 latausvaiheessa. Kyllä ne viheltää, ku mummun teepannu ennen kuin poksahtavat.

järki käteen latailuissa, ei nuo akut ole kaikki identtisiä. toiset imee enemmän ku toiset. ja laturit on erehtyväisiä. kaikki  NiMh akut jotka omistan imevät laturin mukaan 300 - 500 mAh enemmän kuin niiden todellinen kapasiteetti on. ja LiPot taitaa ottaa 100- 250 mAh enemmän. ja voltit huitelee missä sattuu. Latureissa on loppujen lopuksi aika suuri tuo virhemarginaali, nehän ovat vain suuntaa antavia lukemia latauksen tilasta.

Ne ohjeet kannattaa lukea, mutta järjen käyttö on sallittua. Oman laturin ja akun oppii tuntemaan aika äkkiä. jos jaksaa ajatella ja keskittyä hommaan.

4wdkanootti

Sitten mulle on vaan sattunut "pilkulleen" tarkka latain.
8,22 on kerran ylittynyt
amppeerimäärä ekalla latauksella ylittyi prosentin verran

ICE....
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2