Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ultiman säädöt

Aloittaja rc-boy, 27.04.03 - klo: 16.26

rc-boy

Ostin virityspillin Ultimaani  ja en ole sen jälkeen saanut autoa käyntiin. Myyjä sanoi että auto pitää säätää uudelleen eli vanhat säädöt eivät enää käy. No, koitin pari kertaa käynnistää ja ladata hehkuja ja olen tulpankin tarkistanut eli kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta ei se silti lähde. Kysynkin nyt, onko autossa jotain vikaa vai enkö ole osannut säätää sitä? Pitääkö auto laittaa kulkemaan rikkaammalla vai laihemmalla seoksella?

adrenaliini

säädä pää venttiiliä tavallisia säätäjä noin puoli - kierros lisää auki jollei sittenkään  lähde vielä lisää auki ja sitten kuin on lähtenyt käyntiin niin säädä udelleen sopivaksi ( ottaa kierroksia mutta myös savuttaa sopivasti)

rc-boy

Koitin autoani n. 2 tuntia sitten ja se käynnistyi melkein heti, mutta sammui taas kun otin hehkun pois. Jos sille antoi kaasua niin kyllä se silloin pysy käynnissä. Sitten se "räkii" bensaa pakoputkesta, mutta kuitenkin tarvitsee sitä käynnistäessä. Mikä mättää? Aha, tohon tuli vastaus.

adrenaliini

noniin nyt säädöt ovat turhan suurella, säädä pienenmälle.

rc-boy

Mutta kun säädin pienemmälle niin se ei käynnistynyt. Pitää koittaa vielä huomenna...

fiesta6

Ootko kokeillu antaa kaasua samalla ? Eix siin oo ryyppypumppu ? lirputtele sitä, tai puhalla paineletkuun   :o
Taas kehissä.. ;)

rc-boy

Olen ryypyttänyt sitä, mutta ei se silti toimi. Ja kaasutellut. Ei pääse tänäänkään ajamaan, koska sataa :cry: Säädetään taas joku muu päivä.

fiesta6

Öö.. vuotaax sul mikää paikka ? siis autossa... kannen välistä, tulpasta...  :?
Taas kehissä.. ;)

rc-boy

Ei vuoda. Luulen, että saan säädettyä sen heti seuraavalla kerralla. Sen verran lupaavasti viime kerralla käynnisty.

opa

Kokeile ajaa hetki hehku kiinni, jos se on sellainen "kynä-tyyppinen". Itsellänikin auto sammuu, jos hehkun ottaa pois käynnistyksen jälkeen, mutta olen ajanut minuutin-pari hehku kiinni autossa rauhallisesti esim. ympyrää ja lämmittänyt konetta, jonka jälkeen auto pysyy käynnissä ilman hehkua...kokeile samaa! Lämpimänä kone pysyy paremmin käynnissä, mutta tyhjäkäyntiä olisi varmaan hyvä säätää vähän korkeammaksi...
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

rc-boy

Tyhjäkäynnillä ottaa jo melko korkeita kierroksia. Pitää lämmitellä moottoria enemmän. Minkä takia se on vaikea käynnistää kuumana? Ainakin välillä on ollut ongelmia käynnistämisen kanssa lämpimänä, mutta ei kylläkään enää.

opa

Omassakin autossa on sama ongelma, ettei tykkää lähtee lämpimänä aina käyntiin...varsinkaan jos on ajanut tankillisen ja koittaa lähtee heti uudelleen ajamaan. Vaikka onhan se toisaalta parempi antaa koneen viilentyä kunnolla, ettei vaan liikaa kuumene...
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

rc-boy

Saako tollasta puhallinta Ultimaan jäähdyttämään moottoria? Kuumenee niin paljon kesällä.

rc-boy

Sain kokeiltua autoa. Laitoin bensansyötön isommalle niin johan lähti! No, en ehtinyt ajaa kuin 1/2 tankillista, mutta oli hyvä kun sain säädettyä suunnilleen oikein. Kulki aika hel****n kovaa ja ne äänet... Ei mennyt hukkaan ne viripilliin laitetut rahat :mrgreen:

Mika R

Hieno homma! Kenen pilli / malli ?

rc-boy

Kyoshon oma, mutta kyllä toimii!

Mika R

Ok!  Niinhän ne Kyoshoja mullakin ei siinä mitään  :D

rc-boy

Auto meinaa sammua kun lähtee ensinmäistä kiihdytystä, mistä johtuu? Laitoin kaasun pohjaan niin se meinasi sammua, kunnes yhtääkkiä kierrokset nousivat ja auto lähti sutimaan ja kiihdytti ihan tautista vauhtia. Tarvitseeko se vain korkeampia kierroksia? On muuten ärsyttävää kun on saamassa  korin auton päälle niin auto sammuu. On vielä etuspoileri tiellä.

Mika R

no kyllä mä ekaks sanoisin että on liian rikkaalla. jos tossa motissa on kaksi ruuvia, niin voisit myös kokeilla säätää ilmaruuvista (ei pääruuvista) ohuemmalle (alemmat kierrokset). jos vain yksi, niin sitten vaan pääruuvista ohuemmalle. etenkin jos käy hetken tyhjäkäynnillä ja sitten sammuu kun avaat kaasua, niin liian rikkaalla. jos taas ottaa hyvin ja sikana kierroksia heti ja sammuu lopuksi, niin sanoisin että liian ohuella (avaa pääruuvia)

rc-boy

Tuskin on liian rikkaalla tai ohuella. Se ei meinannut sammua sen ensinmäisen kiihdytyksen jälkeen. Kun otti vähän kovempaa vauhtia ja päästi kaasusta irti niin ei mitään merkkiä sammumisesta. Koko ajan oli aika kovat kierrokset. Kiitos kaikille neuvoista!

Mika R

ok. oikein säädetty kone ottaa kierroksia suht tasaisesti koko tehoalueella, tosin mikään 2-tahti ei kiihdy hyvin pitkän tyhjäkäynnin jälkeen

zzs

Mikäköhän mun autossa sitten oikein on, kun on samantapaisia oireita? Landmaxissani on kiinni Rossin 21 kone BBF 069 pillillä, Sidewinder 16% toimii bensana ja tulppana Roga 5 eli kylmä tulppa. Hehku päällä käy, mutta sammuu heti, kun poistaa sen. Tankki hupenee tyhjäkäynnilläkin uhkaavaa tahtia ja pillistä saa valumaan ison läjän bensaa ihan bensana eikä jäykkänä öljynä.

Päättelin tollaisesta käytöksestä, että taisi olla hiukan rikkaalla tänään (+6 astetta), mutta pääruuvi oli vain 1 1/2 kiekkaa auki. Eli käy liian kylmänä, kun tulppa ei jaksa hehkua?

Joku aika sitten oli alussa vastaavia onkelmia, mutta kyllä se siitä tokeni ja LMaxikin kiiti ihan kiitettävästi. Ihmetyttää vain tämä Rossin motti, koska GS21R:ssä ei ollut koskaan tollaista häikkää. Olisko kellään jotain vihjeitä?
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Mika R

jees, pistä vaan ruuveista ohuemmalle. kuulostaa ettei motti lämpene tarpeeksi näillä ilmoilla ja vaatii ohuempaa seosta muutenkin (oletan että sisäänajo on tehty) muista että kone tulee säätää aina joka säähän tavallaan erikseen; useimmat sitä eivät kaiketi tee(?), mutta menettävät tehossa ja onhan myös vaarana että jollakin säällä on liian ohuella jolloin leikkaa kiinni. tosta tulpasta en osaa sanoa mitään.

zzs

Okei, kiitti!  :D

Kyllä mä säätelen aina sopiville säädöille kelin mukaan, mutta pitäis varmaan enemmän kokeilla sitä seosruuvia.  

Sisäänajokin on tehty ja on varmaan 15 tankki menossa, se kun litkii sitä nitroa niin nopeesti. Ja se ylimääräinen bensa pakoputkessa johtui ilmeisesti siitä, että startteri pyöritti konetta pikkasen ilman hehkuakin.
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

rc-boy

Onko Ultimaan muita viri-osia kuin virityspilli, kuulalaakerit? Mutta uutta mottia en kyllä osta... On muuten ärsyttävää kun pääsee pitkän ajan jälkeen ajamaan ja sitten rupeaa satamaan. Autokin säädöissä!

adrenaliini

ei taida olla mitään  muita viri osia mutta voihan sitä aina vähän "tuunata"  esim lyhyemmät iskarit jos ajaa asfaltilla piteempää jos maastossa. ainahan sinne kaikkea kivaa voi tunkea jollei halua uutta autoa ostaa.

rc-boy

Muuten, missä päin olisi lähin (krossi) rata kun asun Kangasalla? (Tampereen lähellä) Olisi kiva ajaa muuallakin kuin omalla takapihalla.(sinne kyllä saisi kokonaisen radan :lol: )