Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Motin sammutus

Aloittaja Lennokkimies, 21.03.08 - klo: 12.18

Lennokkimies

Mikä olisi auton polttomoottorin kannalta "terveellisin" tapa sammuttaa moottori kesken ajon?
1. Tukkia polttoaineletku?
2. Avata polttoainetankki?
3. Tukkia ilmansuodatin?
4. Tukkia pakoputki?
5. Joku muu, mikä?

jeejee

5. Pysäyttää vauhtipyörä esim kengällä.
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

NitroCen

Lainaus käyttäjältä: jeejee - 21.03.08 - klo: 12.53
5. Pysäyttää vauhtipyörä esim kengällä.

EI,EI! Vauhtipyörä voi syödä sun kengän iha rikki  :cheesy:
Hong Nor X1X-CRT/WERKS/FORCE/O.S

hpi-cen

vauhtipyörästa sammuttaminen riippuu autosta,jos esim on:savage niin rupeeppa tunkemaan kenkää vauhtipyörään!

Ilmari_S

Parhaat sammuttamistavat ovat jalka vauhtipyörään tai sitten tukitaan pakoputki. Varo, sillä pakoputki on kuuma!
Huehue

Matti Räsänen

Omassa monsussa (Traxxas Sport-Maxx) ei toi vauhtipyörä konsti onnistu joten sammutan pakoputkesta. Stoppaa laakista..
Auton ohjeissa neuvottiin sammuttamaan polttoaineletkusta, mutta en käytä sitä koska puhhuuvat isot pojjaat että se ei tee hyvää koneelle.  :shocked: Moottorin sammuminenkin kestää kauan tuon letkun litistelyn kanssa...

miksalo

tuohan riippuu paljon myös mootorista.
pienet koneet voi sammuttaa vaikka sormella vauhtipyörästä.
savageen edottomasti paras on "sammutusnappi"
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

tux10

Kenkää, meisselinkahvaa tai aivan sormea vain vauttipyörälle kun antaa.
Sormea suosittelen VAIN tyhjäkäynnillä.  :wink:
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

make xd

Mä oon sammuttanu koneen aina tukkimalla pakoputken päät, toiminu hyvin toi tekniikka.

mad

Öö... Yleensä ajan tankin tyhjäksi. Tai sammutan pakoputkesta
Giga  crusher ( RB Concept TM728)

Mika R

kengänkärjellä vauhtipyörästä on standardi tapa

l150040

Jos auto ei ole saanut "hepulia", sammutan aina pakoputken tukkimalla. Se on vain niin helppoa. "Hepulin" saaneen auton voi sitten sammuttaa muilla keinoilla.

RC-tyyppi

Entäs jos ei oo vauhtipyörää ja auto on saanut hepulin? Entäs sitte?

Mika R

sellasta autoa ei olekaa missä ei oo vauhtipyörää. jossain autoissa se toisin voinee olla aika piilossa kuten monsuissa, kai..

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: RC-tyyppi - 23.03.08 - klo: 17.53
Entäs jos ei oo vauhtipyörää ja auto on saanut hepulin? Entäs sitte?

Heitä mereen sen sitten mutta muista maalata se vihreäksi ensiksi koska silloin ei kalat pelästy :lol:
Kuka muista kuin joku vuosi sitten tää käytiin läpi, siellä oli vaikka mitä kuten se että yksi ruuvasi pääneulan pohjaan saakka.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Pikkuveli

Ite sammutan vauhtipyörästa ja joskus tukin putken pään. Polttoaineletkusta ei kannata sammuttaa, koska kone menee laihalle ja pitkän ajan kanssa kone saattaa mennä rikki ja tulla väljemmäksi nopeammin. :police:
Hobbylinna,RC Sabe,Atala RC,Iso-Hepa,JP-Nitro Racing

Duster1

Pilli tukkoon, mutta yleensä yritän saada ajamalla tankin tyhjäksi niin ei jää soppa seisomaan. Sen kyllä huomaa kun viimesiä aineita imee niin jättää tyhjäkäynnille rupsuttamaan niin vaikka muutaman sekunnin laihalla käy niin kone ei kummiskaan kierrä juuri mitään, joten en usko tankin tyhjäksi ajamisen olevan juurikaan haitaksi.

Tietty riippuu varmasti autosta miten käyttäytyy tankin loputtua, mutta ainakin Hobaot imee tankin niin tarkasti tyhjäksi että aine loppuu kerta heitolla eikä kerkeä huutamaan juuri ollenkaan.
Axial SCX 10 TR

Temetski

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 23.03.08 - klo: 20.59
Tietty riippuu varmasti autosta miten käyttäytyy tankin loputtua, mutta ainakin Hobaot imee tankin niin tarkasti tyhjäksi että aine loppuu kerta heitolla eikä kerkeä huutamaan juuri ollenkaan.

Eiköhän se ole koneesta ja säädöistä ennemmin kiinni miten tankki menee tyhjäksi. :wink:
||Team Magic B8RS || Futaba || PSR || GRP || Tornado ||

Duster1

Juu konetta tarkoitin jos tarkemmin ajatellaan, mutta tärkeintä tuossa on tankin rakenne miten imuletku ja tankin pohja ne polttoaineet "kerää" tarkasti eikä välillä hörpi ilmaa sekaan > käy laihalla pitempään.

Enkä usko koneen kestävyyden siitä heikkenevän, jos tyhjäkäynnillä sen hetkisen vähän käy laihalla. Onhan se öljykalvo koneessa jokatapauksessa.
Eri asia sitten jos lämät tiskissä antaa aineen loppua.

Itse asiassa varmaankin yleinen tapa on ajelut lopettaa ajamalla tankki, letku ja kone tyhjäksi.
Axial SCX 10 TR

JMOK

Ite pidän yleensä jotain paperitolleroa taskussa jolla saamutan auton tukkimalla pakoputken. Tuommonen alumiininen pilli tahtoo mennä pirun kuumaksi ni ei kehtaa sormia työntää sinne
Traxxas T-Maxx 3.3 #4908

Äijä

Sammuu niin nopeasti ettei kerkee näpit palaa vaikka paljaalla sormella tukkii pakarin. Ite olen aina paljaalla tökkiny. Siis silloin kun jostain syystä on pitänyt sammuttaa ennen aikojaa, muulloin ajelen tankin tyhjäksi.
"Power is nothing, without control."

Jonttula

mulla ainakin tulpat kärähtelee turhan usein jos annan tankin mennä tyhjäksi, muutenkaan tuo ei taida olla suositeltavaa? pakoputkesta sormella sammuttelen, ei se niin kuuma ole ettei sormea voi pillin päässä sen verran pitää jotta sammuu.

CluBBaH

Lainaus käyttäjältä: Äijä - 25.03.08 - klo: 22.45
Sammuu niin nopeasti ettei kerkee näpit palaa vaikka paljaalla sormella tukkii pakarin. Ite olen aina paljaalla tökkiny. Siis silloin kun jostain syystä on pitänyt sammuttaa ennen aikojaa, muulloin ajelen tankin tyhjäksi.

Suosittelen olee tökkimättä paljaalla  , saattaa käydä vahinko  :mrgreen:
XRAY 808 2009 Spec |

Äijä

Jotenkin arvasin että tohon sanavalintaan joku tarttuu...  :roll:  :grin:

"Power is nothing, without control."

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: CluBBaH - 26.03.08 - klo: 06.30
Lainaus käyttäjältä: Äijä - 25.03.08 - klo: 22.45
Sammuu niin nopeasti ettei kerkee näpit palaa vaikka paljaalla sormella tukkii pakarin. Ite olen aina paljaalla tökkiny. Siis silloin kun jostain syystä on pitänyt sammuttaa ennen aikojaa, muulloin ajelen tankin tyhjäksi.

Suosittelen olee tökkimättä paljaalla  , saattaa käydä vahinko  :mrgreen:

Lueppas viesti loppuun. Äijähän ilmoittaa "sammuttavansa ennen aikojaan" tai "ajelee muuten vaan tankit tyhjiksi"  :cheesy:
Flying Calacucco

*remppa*

sammuuhan se ennen aikojaan, kun sormella tukkii pakarin :mrgreen:
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

JQ

Lopettakaa jo "voimasana" :police:
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Duster1

Ei sitä paljaalla kärsi. Menee vaan rakkuloille, kun sen verran kuumana käy.
Axial SCX 10 TR

pink panther

Ei ainakaan kannata sammuttaa ajamalla tankki tyhjäksi tai litistämällä polttoaineletku, koska kone käy ihan liian laihalla loppu ajan ja sitten se leipasee helpommin kiinni ja väljistyy nopeammin..eikä varmaan kannata tukkia ilman putsaria <-- voi mennä turhan työlääksi.. itse sammutan tukkimalla pakoputken. sammuttaisin vauhtipyörästä jos savagessa tuo vauhtipyörä olisi helpommin käsiteltävissä...No kukin sammuttaa omalla tyylillään pitää koneesta huolta tai ei.. :angel:

Kaheli

Minä etsin aina ison pellon ja tarpeeksi ajeltuani taaksepoistutan auton kaasu pohjassa ja sammutan radion. Sitten katselen kun auto katoaa taivaanrantaan ja menen nukkumaan. Näin ei tarvi huolehtia, että miten moottorin sillä kertaa sammuttais.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.