Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas Slash 2wd

Aloittaja Janezki, 13.04.08 - klo: 00.28

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: pexi76 - 01.04.16 - klo: 22.23
Nonni.. Nyt on pari päivää cruisailtu erilaisissa olosuhteissa.. Kulkevat ja kiihtyvät lähes yhtälujaa tuon Wltoysin L969 monsterin kanssa ja siten ollaan saatu hyviä kisoja aikaiseksi :) Potkua ehkä kaipaisin hieman lisää ja parempia jousi/iskari settiä. Säädettävää mielellään.. Käytiin tänään ajelemassa Skeittiradalla malminkartanossa ja huomasin, että hypyissä pohjaa liian helposti ja ei tule alas sillee "kauniilla ja pehmeällä" tavalla..
Mietin tuossa, et jos vaihtaa noparin 3s kestävään, mut jatkaisi vakio motilla, niin kestääkö se 3s jännitettä, vai vaihdetaanko suosiolla koko harjaton setti tilalle?
Nyt jos kellään olisi sopivaa settiä tarjolla, niin saa myös tarjota.. tai jousisettiä..:)
Lue ensin tämä.

pexi76

Löytyykö joltain lonkalta tällainen tieto, että onko 2wd ja 4wd slashissa samanlaiset jousitornit? Meinaan, tänään kun auto otti radalla kuperkeikkaa, niin takatorni katkesi. Olin ajatellut ne muutenkin vaihtaa vahvempiin ja löysin alumiiniset tornit eteen ja taakse, mutta siinä luki vain 4wd slash.. Toisaalta tuolla myydään myös torneja pelkällä slash nimellä, niin mietin, et käykö ne ristiin..
jee

Mölli

Lainaus käyttäjältä: pexi76 - 24.04.16 - klo: 19.39
Löytyykö joltain lonkalta tällainen tieto, että onko 2wd ja 4wd slashissa samanlaiset jousitornit? Meinaan, tänään kun auto otti radalla kuperkeikkaa, niin takatorni katkesi. Olin ajatellut ne muutenkin vaihtaa vahvempiin ja löysin alumiiniset tornit eteen ja taakse, mutta siinä luki vain 4wd slash.. Toisaalta tuolla myydään myös torneja pelkällä slash nimellä, niin mietin, et käykö ne ristiin..

Manuaalin osanumerolla löytyy sopivat palikat. Tuskin ovat vaihtokelpoiset kun ovat eri osanumerolla 6838 ja 3638.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

jon.lindgren

Eivät sovi. Erilainen geometria. Kannattaa tutkia räjäytyskuvia.
Jos haluat kestävämmät tornit osta RPM:n tekeleet. Eivät katkea vaan joustavat eli eivät riko mitään muuta.

pexi76

Kiitos vastauksista. Otin lopulta auton käteen ja vertasin netissä myytäviin tukivarsien ja asia selvisi. Erilaiset ovat. Hobbyfactorissa on uutta hyllyssä ja kerkesin eilen tilata myös alumiiniset versiot.. Tutkimpa vielä tuon rpm version.. Kiitos
jee

Tonttu TT

Onkos tää Traxxas Slash 2wd hyvä auto aloittelialle? Suurimmaksi osaksi autoa tullaan käyttämään vain omalla pihalla ajeluun. Ois kiva jos joku jolla ois vähän enemmän tietoa jakaisi sitä :smiley:.

-TonttuTT

lameli

Lainaus käyttäjältä: Tonttu TT - 25.04.16 - klo: 19.21
Onkos tää Traxxas Slash 2wd hyvä auto aloittelialle? Suurimmaksi osaksi autoa tullaan käyttämään vain omalla pihalla ajeluun. Ois kiva jos joku jolla ois vähän enemmän tietoa jakaisi sitä :smiley:.

-TonttuTT

:huh: http://rc10.fi/index.php?topic=27014.0

Maxxi

Erittäin hyvä auto piha ajeluun ja harrastuksen aloittamiseen. Luotettava, laadukas ja fiksu valinta ekaksi autoksi.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

VTEC

Lainaus käyttäjältä: Tonttu TT - 25.04.16 - klo: 19.21
Onkos tää Traxxas Slash 2wd hyvä auto aloittelialle? Suurimmaksi osaksi autoa tullaan käyttämään vain omalla pihalla ajeluun. Ois kiva jos joku jolla ois vähän enemmän tietoa jakaisi sitä :smiley:.

-TonttuTT





Joo kuten Maxxi jo sanoikin erittäin hyvä Auto aloittejilalle
ja myös hiukan kokeneemmille kuskeille.
ja Valineon harjattomalla tekniikalla saa nopeuden nostettua +65 Km/h
sopii myös Ulvilan RC radan tapaiselle radalle

http://rc10.fi/index.php?topic=11309.msg111003#msg111003
Team Corally SBX410, Xray T4 '14
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

pexi76

Kun kulkuhaluja alkoi tulla,niin tilasin Hobbywingin Ezrun Look at this on eBay http://www.ebay.com/itm/181705436571 setin. Vaihdoin samalla pinionin 19 piikkisestä 16piikkiseen ja ajelin pääasiassa 3s akulla. Kulkua alkoi olla mukavasti, mutta sitten alustaa piti alkaa modailla kulkuun sopivaksi ja vaihdoin vähän tiukemmat Iskari nesteet. Vaihdoin vakio renkaiden tilalle myöhemmin matala profiilisemmat renkaat ja vanteet. Samalla toki huippuja hävisi, kun renkaan halkaisija pieneni, mutta pysyi paremmin pystyssä. Tänään ajoin elää kertaa noilla uusilla asetuksilla hiekkakentällä pari 3s akullista (2200mah) ja sit vihdoin 2s ja sillä kerkesin hetken ajaa kun hyytyi. Auto käteen ja tutkimaan. Moottori oli aivan älyttömän kuuma. Olisihan tuota voinut toki tarkistaa välissä, mut ajattelin että noilla välityksellä ei sitä vaaraa ole. Ajettiin toisen 2wd Slashin kanssa kisaa, mutta se kulkee lujempaa ja sen moottori oli vain hieman lämmin. Nyt mietin, et mikä minulla meni vikaan. Voiko pienempi pinion ja matalammat renkaat muuttaa välitystä jopa liian pieneksi jolloin se myöskin pääsisi ylikuumenemaan? Uusi moottori on kuitenkin hommattava ja sanalla ajattelin vaihtaa pinionia 1 tai 2 piikkiä isommaksi, kun noiden renkaiden myötä huiput tippui mielestäni liikaa. Mistäpä voisin etsiä syytä ylikuumenemiselle jottei se toistuisi? 😞
jee

jon.lindgren

Todennäköinen syy ylikuumenemiseen on hiekka moottorissa. Se on rikkonut yhden käämin ja siitä seuraa ylikuumeneminen.

Ipperu

Lainaus käyttäjältä: pexi76 - 19.05.16 - klo: 22.49
Kun kulkuhaluja alkoi tulla,niin tilasin Hobbywingin Ezrun Look at this on eBay http://www.ebay.com/itm/181705436571 setin. Vaihdoin samalla pinionin 19 piikkisestä 16piikkiseen ja ajelin pääasiassa 3s akulla. Kulkua alkoi olla mukavasti, mutta sitten alustaa piti alkaa modailla kulkuun sopivaksi ja vaihdoin vähän tiukemmat Iskari nesteet. Vaihdoin vakio renkaiden tilalle myöhemmin matala profiilisemmat renkaat ja vanteet. Samalla toki huippuja hävisi, kun renkaan halkaisija pieneni, mutta pysyi paremmin pystyssä. Tänään ajoin elää kertaa noilla uusilla asetuksilla hiekkakentällä pari 3s akullista (2200mah) ja sit vihdoin 2s ja sillä kerkesin hetken ajaa kun hyytyi. Auto käteen ja tutkimaan. Moottori oli aivan älyttömän kuuma. Olisihan tuota voinut toki tarkistaa välissä, mut ajattelin että noilla välityksellä ei sitä vaaraa ole. Ajettiin toisen 2wd Slashin kanssa kisaa, mutta se kulkee lujempaa ja sen moottori oli vain hieman lämmin. Nyt mietin, et mikä minulla meni vikaan. Voiko pienempi pinion ja matalammat renkaat muuttaa välitystä jopa liian pieneksi jolloin se myöskin pääsisi ylikuumenemaan? Uusi moottori on kuitenkin hommattava ja sanalla ajattelin vaihtaa pinionia 1 tai 2 piikkiä isommaksi, kun noiden renkaiden myötä huiput tippui mielestäni liikaa. Mistäpä voisin etsiä syytä ylikuumenemiselle jottei se toistuisi? 😞



Sulla on ollut liian lyhyt välitys ja pienemmillä renkailla 3s-akulla kone on kiertänyt liikaa ja tussahtanut. Olisi vaatinut esim 9 lankasen koneen tai pienemmän. Tuo setti olisi ollut parempi tuolla 19 hampaisella pinionilla/isommalla. Vakiorenkailla tuo 16 hampainen olisi ollut ehkä ok.  3s:llä ajaessa täytyy tuon combon kanssa olla muutenkin  tarkkana lämpöjen kanssa, koska siinä mennään äärirajoilla.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

pexi76

Kiitos vastauksista.. Tuota liian lyhyttä välitystä pohdin itsekin.. Mulla on yksi harjaton kone vielä hyllyssä ja pitää vaihtaa tuo vakio pinion 19 takaisin ja katsoa mitä tapahtuu sitten.. Vakiorenkailla ja tuolla 16piikkisellä se ei mielestäni lämmennyt liiaksi.. Eilen vedettiin paljon pitkää siivua tuolla kentällä, niin siinä se varmaan otti itseensä. Huippuja voisi olla tuolla kombolla lisää.. Jos ostan samanlaisen koneen, niin varmaan sitten noilla pienemmillä nakeilla se vakio pinion tai Max piikkiä pienempi voisi olla riittävä. Hyvä Oppitunti taas tämäkin 😃
jee

jon.lindgren

Avaa nyt kuitenkin se vanha kone ja tarkista onko siellä hiekkaa. Ja tiivistä seuraavan kaapeliläpiviennit...
Pitkät siivut täysillä eivät yllättäen rasita konetta yhtä paljon kuin kiihdytykset ja jarrutukset. Harjattoman hyötysuhde on parhaimmillaan täydellä teholla.

Ipperu

#4814
Lainaus käyttäjältä: pexi76 - 20.05.16 - klo: 12.37
Kiitos vastauksista.. Tuota liian lyhyttä välitystä pohdin itsekin.. Mulla on yksi harjaton kone vielä hyllyssä ja pitää vaihtaa tuo vakio pinion 19 takaisin ja katsoa mitä tapahtuu sitten.. Vakiorenkailla ja tuolla 16piikkisellä se ei mielestäni lämmennyt liiaksi.. Eilen vedettiin paljon pitkää siivua tuolla kentällä, niin siinä se varmaan otti itseensä. Huippuja voisi olla tuolla kombolla lisää.. Jos ostan samanlaisen koneen, niin varmaan sitten noilla pienemmillä nakeilla se vakio pinion tai Max piikkiä pienempi voisi olla riittävä. Hyvä Oppitunti taas tämäkin 😃

Vakiorenkailla vierintävastusta enemmän niin kone ei pääse eikä tarvi "kiertää" niin paljon.  Jos haluat enemmän "stabiilimpaa" ajokäytöstä niin Slashiinhän saa esim. Pro-linelta suspension kitin. Itse meinasin sellaisen laittaa Rally VXL:ään, mutta kun niitä ei saa kuin "rapakon takaa" niin on jäänyt hankkimatta. 
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

aFox

Itellä kävi "harrastusta" alotellessa kans että kone kuumeni nopeesti ja sen jälkeen ei oikein enää liikkunu ja piuhatki lämpes. No tilasin uuden combon mutta syy taisikin olla liika pieni pinion ratasvälys ja juminut slipperiakselin laakeri. Ja tuotakaan laakeria ei tuntenut mitenkään ennenkuin sen purki irti.

Välityksistä sen verran ettei mielestäni ainakaan vakiota pienempää pinionia tarvii 3s akulla. Mulla nyt slashissa 5 piikkiä isompi asfaltttiajoon ja stampedessa 2 vai oliko 3 piikkiä isompi kaikkeen maastoon. 2wd slashissa vakiona niin pienet renkaat ja vain toiset vetää ettei moottori rasitu. 4wd stampedessa ihan eri luokkaa mutta siili+tuuletin siinä eikä lämpee tuolla rattaalla.

hkoskenv

Oletteko te tosissanne sen kanssa, että nämä moottorit on speksattu niin typerästi, että ne voi rikkoa ylikierroksilla liian lyhyellä välityksellä? RC-autoissa käytettävät sähkömoottorityypit ovat luonnostaan kierrokset rajoittavia ja jokainen täsypäinen moottoritehdas speksaa nimellisjännitteen niin, että moottori kuormittamaton moottori käy sillä niin kauan kun laakerit kestävät (kuukausia tai vuosia). Vai käytättekö moottoreita tarkoituksella ylijännittellä?

Sain vihdoin tilattua viritysosia. Sen suositelun Sidewinder-combon (4600 kv) ja pari 2 kennoista litiumakkua. Moottori on vielä matkalla, mutta sain akut käsiini. Hyvä niin päin, koska akun mukana tullut balansointiliitin ei tietenkään sovi laturiini ja nyt minulla on aikaa tilata adapteri. Onko "kovakuorinen" lipo-akku sinällään riittävän suojattu hiekkaa vastaan, vai pitäisikö se lisäsuojata teipillä, kutistemuovilla tai jotenkin muuten? Aion jatkaa muovipussisuojausta vettä vastaan märällä kelillä, mutta ainakin näin kesäkeleillä ylimääräiset suojaukset heikentävät jäähdytystä. Vai onko sillä merkitystä laiskanpulskeassa ajossa?

Onko se vakiovälitys (19/90 muistaakseni) toimiva noilla sähköillä vai pitäisikö vaihtaa ne Slashin mukana tulleet asfalttihammaspyörät (23/86)? Ei kai se hajoa 2 kennolla ylikierroksiin, vaikka tyhjänä pyörisi?

hkoskenv

Sain moottorin. Sen päätyyn on leimattu maksimikierroksiksi vaatimattomat 100000 rpm. 4600 kv arvolla se tulisi eteen vasta yli 20 V jännitteellä, joten toimintasavujen karkaaminen (ja auton muuttuminen satelliitiksi) ovat huolilistalla ennen ylikierroksia. Koneen mukana tuli ohjeet välityksenkin arpomiseen, joten nyt se on vain akun latausjohdosta kiinni. Sen pitäisi olla huomenna perillä, jos pakettiseuranta mitään tietää.

Siinä nopeussäätimessä ei vain ole ruuvin reikiä. Pysyykö se 2 puolisella tarrapalalla, jolla kiinnitetään peilejä seinään (peilit eivät pysy, kokemusta on), vai pitääkö minun väsätä joku metallityön mestarinäyte alumiinista?

Ipperu

Lainaus käyttäjältä: hkoskenv - 26.05.16 - klo: 20.09
Sain moottorin. Sen päätyyn on leimattu maksimikierroksiksi vaatimattomat 100000 rpm. 4600 kv arvolla se tulisi eteen vasta yli 20 V jännitteellä, joten toimintasavujen karkaaminen (ja auton muuttuminen satelliitiksi) ovat huolilistalla ennen ylikierroksia. Koneen mukana tuli ohjeet välityksenkin arpomiseen, joten nyt se on vain akun latausjohdosta kiinni. Sen pitäisi olla huomenna perillä, jos pakettiseuranta mitään tietää.

Siinä nopeussäätimessä ei vain ole ruuvin reikiä. Pysyykö se 2 puolisella tarrapalalla, jolla kiinnitetään peilejä seinään (peilit eivät pysy, kokemusta on), vai pitääkö minun väsätä joku metallityön mestarinäyte alumiinista?

Castlen suosittelee vakiovälityksiä, mutta kyllä ainakin tuon 23/86 uskaltaa laittaa. Mulla oli vastaava combo 5700kv moottorilla  Stampedessa (Huom. Isommat renkaat) 21/86 ja ei ottanut lämpöjä koskaan 2s:llä ajaessa. 3s:llä ajoin 16/86 välityksillä ja silloin otti lämpöjä,mutta meno oli niin hurjaa,että puolikaasulla mentiin jo liiankin kanssa. 2s:llä 21/86 välityksillä auto oli hauskimmillaan.

Olen käyttänyt nopareissa yms. vedenkestävää 3M:n kaksipuoleista teippiä (punainen kuori, harmaa sisus). Saa ainakin rautakaupoista. 
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

hkoskenv

OK. Kiitos tiedoista. Sain auton kulkemaan, ja muutos on uskomaton. Annoin olla vakiovälityksillä 19/90 ja se riittävää ainakin meidän pihatielle. Ei sillä juuri voi täysillä päästellä, jos ei halua siirtyä RC-ilmailun puolelle, mutta puolikaasullakin ehtii. Lisäetuna akku kestää "ikuisesti". Tästä tuli kertaheitolla monta pykälää hauskempi lelu.

Sellainen kysymys tuli mieleen, että nopeudensäätimessä (Sidewinder) on se ohjelmointitoiminto. Kun ohjelmoin, se aloittaa joka säätökohdan aina ykkösasetuksesta eikä ohjekirjan default -arvoista eikä niistä, jotka minä olen asettanut edellisellä ohjelmoinnilla. Onko se normaalia ja voinko luottaa, että se todella tallentaa ne arvot kuin haluan? Voiko muistissa olevia arvoja varmistaa mitenkään? Erityisesti alijännitekatkaisu huolettaa.

VTEC

Moi, kyselisun että olisiko  300K Öljy sopiva Slashiin?
Itellä ainakin olisi sitä valmiina kotona.
Team Corally SBX410, Xray T4 '14
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

BawDuwHie

Kyllä voit luottaa mikäli vain loppuun asti asetukset saatat. Itselläkin aloittaa aina ohjelmoinnin 1.1 , 2.1 , 3.1 jne. kohdista.

Lainaus käyttäjältä: hkoskenv - 28.05.16 - klo: 18.59
OK. Kiitos tiedoista. Sain auton kulkemaan, ja muutos on uskomaton. Annoin olla vakiovälityksillä 19/90 ja se riittävää ainakin meidän pihatielle. Ei sillä juuri voi täysillä päästellä, jos ei halua siirtyä RC-ilmailun puolelle, mutta puolikaasullakin ehtii. Lisäetuna akku kestää "ikuisesti". Tästä tuli kertaheitolla monta pykälää hauskempi lelu.

Sellainen kysymys tuli mieleen, että nopeudensäätimessä (Sidewinder) on se ohjelmointitoiminto. Kun ohjelmoin, se aloittaa joka säätökohdan aina ykkösasetuksesta eikä ohjekirjan default -arvoista eikä niistä, jotka minä olen asettanut edellisellä ohjelmoinnilla. Onko se normaalia ja voinko luottaa, että se todella tallentaa ne arvot kuin haluan? Voiko muistissa olevia arvoja varmistaa mitenkään? Erityisesti alijännitekatkaisu huolettaa.
-

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: VTEC - 16.09.16 - klo: 14.29
Moi, kyselisun että olisiko  300K Öljy sopiva Slashiin?
Itellä ainakin olisi sitä valmiina kotona.

Diffiin?
Ei pysy sisällä jos et tiivistä, mikään öljy ei pysy. Linkkejä:
https://www.google.fi/search?client=opera&q=traxxas+slash+sealed+diff+mod&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Sanoisin, että 300K on liian jäykkää jos aiot ajaa radalla.

VTEC

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 16.09.16 - klo: 22.06
Lainaus käyttäjältä: VTEC - 16.09.16 - klo: 14.29
Moi, kyselisun että olisiko  300K Öljy sopiva Slashiin?
Itellä ainakin olisi sitä valmiina kotona.

Diffiin?
Ei pysy sisällä jos et tiivistä, mikään öljy ei pysy. Linkkejä:
https://www.google.fi/search?client=opera&q=traxxas+slash+sealed+diff+mod&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Sanoisin, että 300K on liian jäykkää jos aiot ajaa radalla.




sori tarkoitin iskareita
Team Corally SBX410, Xray T4 '14
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: VTEC - 17.09.16 - klo: 07.15
Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 16.09.16 - klo: 22.06
Lainaus käyttäjältä: VTEC - 16.09.16 - klo: 14.29
Moi, kyselisun että olisiko  300K Öljy sopiva Slashiin?
Itellä ainakin olisi sitä valmiina kotona.

Diffiin?
Ei pysy sisällä jos et tiivistä, mikään öljy ei pysy. Linkkejä:
https://www.google.fi/search?client=opera&q=traxxas+slash+sealed+diff+mod&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Sanoisin, että 300K on liian jäykkää jos aiot ajaa radalla.

sori tarkoitin iskareita

No joo. K pois.
Jos samaa öljyä molempiin päihin niin 400Cst voisi olla hyvä 2-reikäisillä männillä. Jos haluaa kokeilla omaan ajoon paremmin sopivaa yhdistelmää niin ottaa myös 300 ja 500Cst öljyt. Jäykempi yleensä eteen, kovalla pidolla lässykkä toimii mielestäni paremmin öljut toisin päin.

Stahl-Ville

Onko kotimaisissa liikkkeissä saatavana hop up alumiiniosia 2WD Slashiin? Lähinnä takatukivarret, etu olkavarret ja iskaritornit.

Pyry 82

Moi!

Olisin jouluksi ostamassa otsikon mukaista autoa. Xl 5 rtr missä on akku ja laturi mukana. Onko Tämä vehje kestävä esim. voimansiirron osalta? Löytyis nyt jo kotoo trackstar turnigy 80a/4000kv combo ja 2s lipo. Kestäisikö se nuo tehot?
Kyosho DBX VE 2.0
Traxxas Slash 2WD

Pro-coarseRc

Lainaus käyttäjältä: Pyry 82 - 11.11.16 - klo: 09.41
Moi!

Olisin jouluksi ostamassa otsikon mukaista autoa. Xl 5 rtr missä on akku ja laturi mukana. Onko Tämä vehje kestävä esim. voimansiirron osalta? Löytyis nyt jo kotoo trackstar turnigy 80a/4000kv combo ja 2s lipo. Kestäisikö se nuo tehot?

Kestää. Taitaa olla "magnum" perällä jo kaikki lässit.
9 traxxasia + 12 muuta ja tankki.

Pyry 82

Selvä. Kannattaako ostaa jotain varaosia "pakkiin"?
Kyosho DBX VE 2.0
Traxxas Slash 2WD

Ipperu

Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10