Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kyosho DBX / DST

Aloittaja HerkkuPedrooli, 20.04.08 - klo: 14.05

lol-ukkeli

jees
täytyypi kokeilla

domeus

Onko kokemuksia tuosta DBX 2.0 versiosta? 2,4GHz radiolla tuleepi ja isommilla renkailla..

*HOKE*

Kokemuksesta tiedän että tämän auton servot on aika järkyttävän hitaat.
Varsinkin kun käytetään pattereita tai varsinkin akkupattereita.

Yhtä tällaista säädellyt ja ajellut ja kyllä tuntui että täydeltä kaasulta kun tarvitsi jarruttaa niin ennenkuin auto aloitti oikeasti jarruttamisen niin siihen meni vähintään sekunti... ellei kaks...
Ja tänä aikana auto ehti liikkua piitkän matkan.

Kyllä polttisauto pysähtyy ja tiputtaa kierrokset aikalailla nopeasti jos servo on nopea, jarrut ja kytkin toimii.

Mutta joo... rikkaalla käyvä kone myös nimenomaan lähtee pienen tyhjäkäyntivaiheen jälkeen aika hiljalleen paksulla röpötyksellä liikkeelle.
Ja rikkaalla oleva alaneula aiheuttaa myös sen että kun autolla kaasutetaan ja päästetään kaasusta irti niin kierrokset jäävät hetkeksi päälle ja laskevat hitaasti... Silloin yleensä tyhjäkäynti on myös säädetty turhan korkealle.

Mutta katso tuo viive kun auto on pukilla.
Aja kone lämpimäksi ja nosta auto pukille.
Kaasu pohjaan kun näet että kaasuservo pysähtyy täyskaasu asentoon niin länttää jarrut pohjaan.
Heti kun näet että servo pysähtyy taas täydelle jarrulle niin pistä merkille että tippuiko koneen kierrokset samaa vauhtia kuin jarrujen menevän pohjaan.

Seuraavaksi taas kaasu pohjaan... paina jarrua sen verran että renkaat lähes pysähtyvät ja päästä irti jarrusta.
Mikäli kierrokset tippuvat ensin alas ja jarrusta päästettäessä kierrokset taas nousevat korkeiksi ja renkaat pyörivät kohtalaisen kovaa niin käännä alaneulaa hieman kiinni ja pienennä tyhjäkäyntiä pieni  hitunen...

Yksi tapa myös on ajaa autolla kaasu pohjassa... jarruttaa ja pysäyttää auton itsensä viereen ja laskee vaikkapa kymmeneen.
Kuuntelee tietysti samalla miten kone käyttäytyy.
Pysähtyykö auto viereen hivenen korkealla tyhjäkäynnillä ja tuon kymmeneen laskemisen aikana kierrokset tippuvat ja lopulta kone käy vaivalloisesti. = alaneula rikkaalla

Tai sitten auto pysäytyksen jälkeen pitää ihmeellistä läpättävää/papattavaa ääntä kierrosten ollessa myös kohtalaisen korkeat. = alaneula piikillä.

Mutta... tärkeintä ehdottomasti on että ajetaan kone kuumaksi ennen kuin aletaan yhtään säätämään.
Ja ensin säädetään yläneula.
Vasta tämän jälkeen kun yläneula on alueella, kosketaan alaneulaan.
Ei yhtään aikaisemmin.
Ja nimenomaan painotan vielä kerran että vain kun moottori on kunnolla lämmin.
Ennen moottorin lämpimäksi ajamista konetta ei säädetä.

lol-ukkeli

#633
http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.74017SP&BildLopNr=01

Tuollaista uutta moottoria omaan kyoshon dst t2 malliin kattelin, kun vanha poksahti rikki.
Onko kellään kokemusta kyseisestä moottorista ja onko kestävä ja hyvä moottori vai kannattaako ostaa jokin toinen malli.

Ja mitä takoittaa jos konetta pitää liian piikillä  :embarrassed: ?

mikari

liian piikillä tarkoittaa ettet ohenna pääneulasta seosta liikaa. tällöin auto kyllä kulkee kovaa tiettyyn rajaan asti mutta ei saa voitelua ja jäähdytystä riittävästi. Moottorista pitää tulla selvästi näkyvä savu kiihdytettäessä. ja ehkä tota moottoriasiaa kannattais jauhaa vain yhdessä topikissa, kiitos
Kiitos 20 vuodesta!

8ade8

mikä ois paras tulppa dbx moottorii?

Jerees

Sellasta kyselisin että onko kyseiset suodattimet kuinka hyviä ? http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=1130&nav=60020052&a=aabd01a325b563a5271b1fef453b10e11624|&us=2&q=y
Vai kannattaako suosiolla käyttää samanlaisia kuin millainen on vakiona ?

saku123

Älä aja hiljaa, jos kovempaakin voi mennä! - Inferno MP 7.5

8ade8

sellanen ongelma tuli et ku laittaa kaasuu et pääsee liikkeelle ni ku laittaa lisää kaasuu ni sammuu. voiko vääränlainen tulppa vaikuttaa asiaan vai onko se säädöistä kiinni?

saku123

Mitäs tulppaa käytät? Voi johtua siitä, että kone saa liikaa nitroa, jolloin se tukehtuu ja sammuu. Voi johtua myös siitä, että kone ei saa tarpeeksi nitroa, jolloin se myös sammuu.
Älä aja hiljaa, jos kovempaakin voi mennä! - Inferno MP 7.5

8ade8

tollasta tulppaa käytän http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=1017&nav=60020049&q=y
kummasta sit pitää säätää ylä- vai alaneulasta?

pate85

Voisiko joku kertoa perus säädöt DBX:ään..

Eli ongelmana on käynnissä pysyminen lähtee hyvin käyntiin mutta kun hehkun irroittaa sammuu heti..

eli ylä ja alaneulan kierros määrät millä sais edes käymään jollain lailla niin helpompi ois lähteä siitä hienosäätämään.

jonkun verran kokemusta mutta en reiluun tuntiin saanu toimii.tuskin on tulpassa vika, koska 2 tulpalla kokeiltu.

pitääkö tulla muuten jo tyhjäkäynnillä savua vai vasta kierroksilla..

tällä hetkellä noin 2,5 kierrosta auki ylä ja alaneula n.0,5mm tason alapuolella..

auttakaa miestä mäessä :)

saku123

Lainaus käyttäjältä: 8ade8 lin yläneula siihen asentoon k=topic=27174.msg521680#msg521680 date=130314 6605
tollasta tulppaa käytän http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=1017&nav=60020049&q=y
kummasta sit pitää säätää ylä- vai alaneulasta?
Voit aloittaa ensin yläneulasta. Kokeile pyörittää kumpaankin suuntaan se 1/8 kierrosta kerrallaan. jos ei auta niin laitayläneula siihen asentoon, jossa se oli alunperin ja sen jälkeen kokeile samaa alaneulalle.
Älä aja hiljaa, jos kovempaakin voi mennä! - Inferno MP 7.5

JiiVee

tulppa sökönä jos kerta sammuu heti kun hehkun irroittaa.
pöö

8ade8

kiitoksia nyt toimii vaa täytyy yks osa

Jerees

Kuinka usein porukalla on ollut tapana vaihtaa ilmansuodatin perus keleillä? Tuntuu että oma meni vaihtokuntoon 15 minuutin hiekalla ajon jälkee suodattimeen jääneen roskan määrän takia..

JiiVee

niin usein kun on tarvis.

Jos se on tukossa 15 min ajelun jälkeen niin se vaihdetaan 15 min jälkeen, jos kahden litran jälkeen tukossa niin se vaihdetaan sen kahden litran jälkeen noin esimerkkinä.
pöö

Driverz

Kumpi olisi teidän mielestä parempi: Kyosho DST / DBX vai joku Kyosho inferno esim. mp9? polttista haeskelen.

Kiitos.

PS. vai oisko joku muu merkki hyvä??
|HPI Savage X 4.6|HPI Savage Flux HP|Heng Long Mad Truck ilman moottoria (Tarjota jotai harjatonta??)|
Don't drive faster than your RC angel can fly!

hpi racing

Itse sanoisin että unohda se kyosho vaan katso jotain halvempaa, kestävämpää ja laadukkaampaa merkkiä,
esimerkiksi hpi racing, xray, hobao, hot bodies, asso.

markus.
| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

saku123

Heh! Jos välttämättä Kyoshon haluut niin osta joku infernoista. Dst:stä omalla kohdalla vain huonoja kokemuksia. Ja kyllä ne kohtuuhintaiset rtr infernot ihan kilpailukykyisiä ovat hobaon ja muitten merkkien rtr-malleille. Mutta rtr on aina rtr.
Älä aja hiljaa, jos kovempaakin voi mennä! - Inferno MP 7.5

Driverz

Osaatteko suositella jotain merkkiä / mallia?
|HPI Savage X 4.6|HPI Savage Flux HP|Heng Long Mad Truck ilman moottoria (Tarjota jotai harjatonta??)|
Don't drive faster than your RC angel can fly!

saku123

Jos rtr kyoshoo olet ostamassa, niin inferno 7.5 on hyvä. Kaverilta löytyy kyseinen auto. Kulkee ja kestää harrastelijan käsissä hyvin. Tietenkin hobao, x-ray, hpi ym. ovat hyviä myös. Mutta jos rahat riittää niin voithan sää jonkun kisa-auton ostaa. Ne on kyllä aivan eri luokkaa kun noi rtr vehkeet. Pitää vaan kasata ite ja hankkia kone, servot, radiot, polttoaine, hehku ja jos kisoihin meinaat, niin koneelle starttiboksi. Jos eka auto on kyseessä, niin sitten kyllä se rtr on oikea vaihtoehto.
Älä aja hiljaa, jos kovempaakin voi mennä! - Inferno MP 7.5

8ade8

Kun autoa yrittää käynnistää niin kuuluu sellanen jännä ääni, kun vetää käynnistys narusta ja käynnistys naru on löysä vetää. Eikä tule pakokaasua eli mäntä ei liiku. Sitten testasin, että otin jäähdytys kannen irti katoin, että mäntä liikkuu käynnistys narusta vetäessä. Laitoin jäähdytyskannen takaisin kiinni ja testasin vetää käynnistysnarusta. Aluksi jäykkä, mutta kun mäntä heilahti kerran taas alkoi sama trrttrtrtrtrtr ääni, kun veti narusta. Osaisitteko kertoa missä mättää?

saku123

Tarkista, että hehkutulppa on kiristetty kunnolla. Kannattaa tarkistaa myös se koko vetokäynnistin.
Älä aja hiljaa, jos kovempaakin voi mennä! - Inferno MP 7.5

Driverz

Paljo DST / DBX kulkee????? Entäs inferno 7.5 ja inferno mp9? Onko mitää tietoo?
|HPI Savage X 4.6|HPI Savage Flux HP|Heng Long Mad Truck ilman moottoria (Tarjota jotai harjatonta??)|
Don't drive faster than your RC angel can fly!

mikari

Krossarit kulkee tollaset 60-70 km/h (max) vakioväleillä ja krossirenkailla
Kiitos 20 vuodesta!

Driverz

Nyt kysyn teidän mielipidettä: kumpi kannattas ostaan DST / DBX (vai onko niil jotain eroa?) vai joku inferno? (sanokaa myös mikä inferno)
|HPI Savage X 4.6|HPI Savage Flux HP|Heng Long Mad Truck ilman moottoria (Tarjota jotai harjatonta??)|
Don't drive faster than your RC angel can fly!

vilzuh

Joko inferno, tai sitten joku esim. Hpi. Dst:stä on omakohtaisia kokemuksia, ja se oli oikeasti syvältä. Voin sanoa, että mikä vain Hpi on hyvä. Jos buggyn haluaa, niin hpi trophy tai vorza.
Passiivista harrastelua

ampperi

Kannattaa varmaan myös miettiä, missä tulee ajamaan. Buggyt on aika matalia ja siten tarkoitettu suht' tasaisille pinnoille, usein radalle. Esim. vähänkin isommat kivet kolahtaa helposti pohjaan... Truggyt ja monsterit on sitten korkeampia eli menee paremmin epätasaisemmalla pinnalla (metsäteillä, hiekkamontuilla jne.).

Merkeistä katsoisin jotain muuta kuin Kyoshoa hinnan (halvemmalla saa vähintään samaa laatua + varaosat selvästi kalliimpia) ja "epästandardien" ratkaisujen takia (mm. moottorikiinnitys).
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

mikari

MP75 ja MP9 kyllä menee paikalleen moottori ihan standardikiinnityksellä, tämähän on kaikkien krossareiden äiti, tosin MP75 redisetissä ei tule niitä palikoita mukana. MP9 :ssä luonnollisesti tulee.
Kiitos 20 vuodesta!