Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Fullspeed RC:n Lavangon 1/10 sähkökrossirata

Aloittaja SS, 02.05.08 - klo: 14.02

*remppa*

PORTIN AVAUS:

-Käännetään se oikean puoleinen osa SISÄÄNPÄIN aitaa vasten, lukitaan se kumilenkillä JOKA ROIKKUU SIINÄ VALMIINA
-Vas. puoleiseen osaan EI TARVITSE KOSKEA
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

*Artsi*

Aika kova tuuli on mutta radat ajokunnossa.
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

niemis

#782
Talkoot ens sunnuntaina 5.7. 11.00->

Tavotteena ainakin pääsuoran kunnostus, jos tulee riittävästi porukkaa paikalle niin duunaillaan muutakin.

Slow is smooth, smooth is fast!

Crikter

Lauantaina 4.7 varikkokatos on varattu FinnishOpen kilpailuun.

niemis

#784
Kiitos talkoolaisille!

Rata ei ole ajokunnossa!
Maanatai aamulla rataa vielä töystetään
Jos rata on ajokunnossa illalla niin laitetaan tänne ilmoitus, radalla ei saa ajaa!
Slow is smooth, smooth is fast!

niemis

Slow is smooth, smooth is fast!

Hursa75

Millonkas rata on taas ajokunnossa?

Volvospede

Ei vielä tänään, pintaa pitää vielä kastella ja jyrätä. Ilmoitellaan kyllä kun rata kunnossa.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Hursa75

Onkos rata jo ajokunnossa jos ilmat vaan salli vai vieläkö on kunnostus työt käynnissä?

niemis

#789
Lainaus käyttäjältä: Hursa75 - 13.07.15 - klo: 01.11
Onkos rata jo ajokunnossa jos ilmat vaan salli vai vieläkö on kunnostus työt käynnissä?

Sekäettä.

eli rata auki kelin salliliessa. Myös radan kunnostus jatkuu kunhan vapaa-aika, kelit ja postinumero sattuu taas kohtaamaan toisensa.
Slow is smooth, smooth is fast!

FMF

Radalta löytyi tänään kaksi kierrosta renkaita (17mm hex) vailla omistajaa. Yv:llä voi kysellä.

Fullspeed RC

Sähkökrossirata suljettu 31.7 - 2.8 M8 PM kisojen ajan.

*remppa*

Tiksin muuttotalkoot jatkuvat tiistaina 11.8. klo 17

Aloitetaan tiksissä klo 17

Nyt viimeisetkin mattimyöhäset mukaan talkoisiin, ei ole enää paljon jäljellä.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

*remppa*

Lainaus käyttäjältä: *remppa* - 05.08.15 - klo: 17.01
Tiksin muuttotalkoot jatkuvat tiistaina 11.8. klo 17

Aloitetaan tiksissä klo 17

Nyt viimeisetkin mattimyöhäset mukaan talkoisiin, ei ole enää paljon jäljellä.

MUISTAKAA huomenna talkoillaan taas. KAIKKI MUKAAN !!
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

JiiIii

Ja huomenna talkoillaan myös sähköradalla, eli keskihyppyrin viimeistelyä (ja varmaan vähän muutakin), arviolta klo 17 ->
I race what ever the marketing department tells me is fast.

SS

JiiIii olikin ehtinyt jo...

Koska +40 joukkue on ruumiinrakenteeltaan enemmänkin shakkipelaajien ja ylimittaisten MotoGP -kuljettajien risteytyksiä kuin varsinaisia kivityömiehiä, apu kelpaa kyllä. Yritetään saada rata hyvään treenikuntoon viikonlopuksi.

ÄssIÄss
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

SS

Rataa laitellaan tänään kuntoon tulevia kisoja varten. Radan kunnostus haittaa ajamista ajoittain, koska radalle tuodaan uutta savea jota on työstettävä tärylätkällä. Myös hyppyreitä pitää parannella ja niihin on tuotava lisää savea. Rataa tullaan myös kastelemaan useaan otteeseen. Osallistumalla hommiin pääsee nopeammin ajamaan hyvällä radalla.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

SS

Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Meeme

Olisi pieni kehitysehdotus, jolla säästyisi kaikkien aikaa ja kaikki saisi parhaat mahdolliset tehot irti harjoittelusta. Kun radalle on menossa niin kovia kisakuskeja, että corrilla ajavat aloittelijat eivät mahdu samaan aikaan radalle, niin olisi hyvä jos siitä ilmoittaisi vaikka tänne. Silloin ei tarvitse turhan takia vaivautua paikalle. Aloittelijan on ihan turha ajella muutamia viiden minuutin vetoja, kun niitä kierroksia tarvitsisi alle paljon enemmän jotta jotain kehitystä tapahtuisi.

SS

Älä ryhdy marttyyriksi, viimeiset poltettiin roviolla jo keskiajalla. Jos näet että kolme buggyä aloittaa juuri viiden minuutin erän ajamisen, etkö voi odottaa muutamaa minuuttia jonka jälkeen saisit ajaa sen oman vaikkapa 20 minuuttia ihan rauhassa ilman että tarvitsee antaa tilaa tai pelätä törmäyksiä. Se nopeusero vaan on aika suuri. Ei ne muut kuskitkaan tuppaa radalle juuri silloin kun sinä ajat, joten täysin turhaa uikutusta. Ja seuraavan kerran voit sanoa suoraan jos jokin mättää, ei tarvitse kerätä sitä empatiaa täällä virtuaalimaailmassa.

Sami
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Meeme

Lainaus käyttäjältä: SS - 16.08.15 - klo: 20.11
Älä ryhdy marttyyriksi, viimeiset poltettiin roviolla jo keskiajalla. Jos näet että kolme buggyä aloittaa juuri viiden minuutin erän ajamisen, etkö voi odottaa muutamaa minuuttia jonka jälkeen saisit ajaa sen oman vaikkapa 20 minuuttia ihan rauhassa ilman että tarvitsee antaa tilaa tai pelätä törmäyksiä. Se nopeusero vaan on aika suuri. Ei ne muut kuskitkaan tuppaa radalle juuri silloin kun sinä ajat, joten täysin turhaa uikutusta. Ja seuraavan kerran voit sanoa suoraan jos jokin mättää, ei tarvitse kerätä sitä empatiaa täällä virtuaalimaailmassa.

Sami

Jep, sanoinkin että olisi helppoa sanoa kun joku aloittaa sellaisen ajamisen, että pitää poistua radalta. Mutta kuten tässäkin mainitset, sun viesti oli että pitää itse ymmärtää kun buggyt haluaa ajaa kovaa. Kun kolme buggya oli ajanut, tuli kohta yksi buggy, sen jälkeen vielä yksi byggy ja sitten kun ajettiin muutama kierros tuli taas kolme buggya. Meillä siis saldoa kymmenen kierrosta kummallekin. Kyse ei siis ollut siitä, että piti antaa tilaa kolmelle buggylle. Yleensä vaan kaikki ovat sopineet keskenään radalle (sekä buggyt, että SC:t). En ryhdy marttyyriksi, mutta mielestäni olisi edelleen hyvä kertoa kun sellaista porukkaan on radalla, jotka eivät mahdu hitaampien kanssa radalle samaan aikaan. Vai pitäisikö oikein erikseen varata ajat buggien kisatreeneille? Tai erikseen SC:lle ja buggeille?

jon.lindgren

Kyllä sinne mahtuu. Hitaammat antavat tilaa hyvissä ajoin niin ei ole ongelmaa.
Ongelma on, jos tilaa ei anneta eikä pysytä letkujen välissä.

devito

Eikös tollaisissa tilanteissa vois ottaa tiksistä tutut ajovuorot käyttöön??

SS

Viisi sähkökrossiautoa, kaksi SC-autoa, radalle mahdutaan varmasti. Kyse on vain siitä, että kunnioittaa toisten viiden minuutin treenierää sen verran että odottaa neljä minuuttia ja aloittaa oman harjoittelunsa kun edelliset tulevat radalta. Ei tässä tarvita kuin vähän järkeä ja toisten huomioimista. Nämä asiat selviävät parhaiten kun avataan suut radalla, ei täällä.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: SS - 17.08.15 - klo: 08.54
Viisi sähkökrossiautoa, kaksi SC-autoa, radalle mahdutaan varmasti. Kyse on vain siitä, että kunnioittaa toisten viiden minuutin treenierää sen verran että odottaa neljä minuuttia ja aloittaa oman harjoittelunsa kun edelliset tulevat radalta. Ei tässä tarvita kuin vähän järkeä ja toisten huomioimista. Nämä asiat selviävät parhaiten kun avataan suut radalla, ei täällä.

Ihan sivusta kun tätä keskustelua seuraa, niin myös Buggy kuskit voivat ottaa vastuuta ja ohjata kenties kokemattomanpia kuskeja radalla.

Samoin Buggy kuskit voisivat organisoida yhteiset treeniajot, eli kaikki buggyt samaan aikaan radalle ajamaan sen 5minuuttisen. Jos tuollaista jakoa ei ole, niin silloin on aina joku juuri aloittamassa oman 5minuuttisen jne. Jolloin ei jää aikaa normaalille treeni ajolle.

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Meeme

Lainaus käyttäjältä: SS - 17.08.15 - klo: 08.54
Viisi sähkökrossiautoa, kaksi SC-autoa, radalle mahdutaan varmasti. Kyse on vain siitä, että kunnioittaa toisten viiden minuutin treenierää sen verran että odottaa neljä minuuttia ja aloittaa oman harjoittelunsa kun edelliset tulevat radalta. Ei tässä tarvita kuin vähän järkeä ja toisten huomioimista. Nämä asiat selviävät parhaiten kun avataan suut radalla, ei täällä.

Kyse ei ole siitä, että ei kunnioitettaisi toisten viiden minuutin erää, vaan siitä, että jos kaikki buggyt haluaa ajaa itsekseen niitä viiden minuutin eriä, muille ei jää myöskään tunnissa ajettavaa kun sen viiden minuutin verran. Jos minulla olisi ollut ennakkoon tiedossa että radalla on sellaisia buggeja joiden kanssa ei saa ajaa samaan aikaan, olisin löytänyt järkevämpää tekemistä kuin ajaa autolla yhteensä 70 km ja vahtia radan varrella muiden ajoa. Sitä järkeä ja huomioimista tarvitaan myös toiseen suuntaan. Sen takia on hyvä kirjoittaa asiasta täällä, koska olisi hyvä jos täältä löytyisi tieto siitä kun radalla on sellaisia autoja, jotka eivät mahdu hitaampien kanssa samaan aikaan radalle. Yleensä tämä ei ole ollut ongelma.

jon.lindgren

Ongelmat on parempi ratkaista radalla puhumalla kuin avautumalla foorumilla.
Itse en ymmärrä, miksi pitää saada ajaa viisiminuuttinen ilman häiriötekijöitä. Kisassa kuitenkin sattuu kaikenlaista... Jos saa tietä niin ei hitaammista autoista ole mitään haittaa. Ihan kuin aika-ajoissa.

mcly

Niin.. ei kai siellä radalla kisoissakaan parin auton voimin ajella ? Ja se mitä itse olen tämän maan kisoja nähnyt on se välillä enemmän sähläyksen näköistä kuin ilman osumia ajamista.. Että hyvää treeniä kisakuskeillekin oppia ohittamaan, vai ?

Ja jos ei onnistu niin vuoro idea kuullostaa hyvältä  :smiley:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

ToniNii

Lainaus käyttäjältä: mcly - 17.08.15 - klo: 10.23
Niin.. ei kai siellä radalla kisoissakaan parin auton voimin ajella ?

Ei, eihän kisoissa parin auton voimin ajella, mutta siellä radalla on yhtä aikaa samantyyppistä kalustoa. Lisäksi vauhtierot kilpailuissa esimerkiksi aika-ajoissa on maksimissaan yhden kierroksen luokkaa viiden minuutin ajassa. Jos radalla käy treenaamassa suomen sähkökrossin top-5 kuuluvaa porukkaa joiden on tarkoitus testata laitteita sm-kilpailuja varten, olisi erittäin hyvä saada ajaa kilpailua vastaavissa olosuhteissa.

Itse kannattaisin jonkinlaisten ajovuorojen ottamista käyttöön tällaisessa tilanteessa. Vältyttäisiin tällöin turhalta äänestykseltä.

-Toni

valanhar

Lainaus käyttäjältä: Meeme - 17.08.15 - klo: 09.26
Kyse ei ole siitä, että ei kunnioitettaisi toisten viiden minuutin erää, vaan siitä, että jos kaikki buggyt haluaa ajaa itsekseen niitä viiden minuutin eriä, muille ei jää myöskään tunnissa ajettavaa kun sen viiden minuutin verran.

Tässä sunnuntain tapauksessa näitä "nopeita" kisakuljettajia oli 5kpl, eli vaikka jokainen näistä ajaisi oman 5 minuuttia, jäisi tunnista muille kuljettajille 35min. Ja pääasiassa kilpakuljettajat olivat kuitenkin radalla yhtä aikaa. Aikoinaan kun itse aloitimme harrastusta, ei tullut mieleenkään mennä radalle yhtä aikaa silloisten suomen kärkikuljettajien kanssa. Vaikka kalustokin oli saman tyyppistä. Kohteliasta on radalle muiden jälkeen tullessa kysyä voiko heidän sekaan tulla ajamaan vai odottaako hetken aikaa radan vapautumista.

Kun ajetaan sekunnin kymmenyksien parannuksia viiden minuutin erään, ja testataan säätömuutoksia, ei radalla voi olla muuttuvia tekijöitä, vaikka kilpailutilanteessa niitä onkin. Nämä kilpailutilanteen muuttuvat tekijät ovat kuitenkin yleensä puhuttaessa nopeista eristä lähes olemattomia. Kierroksella ohituksiakin tapahtuu näissä erissä hyvin vähän, jos ollenkaan.

Mutta kuitenkin, näistä tilanteista pitäisi pystyä selviämään jo radalla, ettei tällaista "foorumilla äänestämistä" tarvitse enää jälkikäteen suorittaa.

-HV