Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kyosho Lazer zx-5 RTR

Aloittaja samuli80, 03.05.08 - klo: 14.49

skodakuski

#1020
Pääratas kulunut sileäksi auton takaosasta katsottuna millin verran viistosti,ratas vielä toimii mutta kuinka monen akullisen jälkeen nämä yleensä ovat vaihtokunnossa kulumisen ansiosta.
Liikaa tuntuu olevan koneessa paukkuja että pystyisi ajamaan suoraan asfaltilla puolta metriä pidemmän matkan

Edit:Pinjoni nähtävästi ollut vähän liian takana,johtuukohan spurrin jännä kuluminen tästä?

Teho ei tee ajamisesta kulmikasta.

Kuljettajan kyvyttömyys tehojen hallintaan tekee

Tuon edellisen oli "HOKE" laittanut toiseen topiciin mutta sopii meikäläisen touhuihin niin hyvin että lainasin sitä tähän.

Omenahillomunkkipossu

Kevään ensitestit tehty, huonoin seurauksin. Auto päätti että ei enää tottele ohjausta ja päätti ajaa lumeen. Onneksi auto näyttää kuitenkin toimivan. Radiohäiriö? Moottorina ja säätimenä toimii Team Orion experience 2 compo. Säädin ja motti ovat uudet, vika ei luultavasti ole siinä. Radio ja vastari ovat vakiot ja toimivat, ja vastari on laitettu ylädekin päälle. Kellään muulla ollut samanlaista ongelmaa?
Kyosho Lazer ZX-5 / TLR 22

*HOKE*

vastarin paikalla sinäänsä mitään merkitystä, mutta mitenkäs se antenni on???

Eli tuleeko antennipillistä vain hitusen näkyviin, vai tuleeko antennipillistä läpi ja pitkä naru roikkuu vapaana???

Entä meneekös akkujohdot jne suoraan vastarin tai antennijohdon vierestä???

Omenahillomunkkipossu

~10cm antennia tulee antenniputkesta ulos ja akkujohdot eivät ole kovin lähellä antennia. Vakio sähköjen kanssa roikkuva antenni ei aiheuttanut mitään häiriötä.
Kyosho Lazer ZX-5 / TLR 22

rc_lazer

siis mun lazerissa on nyt 15x2 motti ja nopari on 12 T. ni tulisko lisää nopeut jos laittais TF-5 normaalit välitykset lazeriin kiinni?
Jepjep

Tomsantommy

Lainaus käyttäjältä: skodakuski - 02.04.10 - klo: 15.42
Pääratas kulunut sileäksi auton takaosasta katsottuna millin verran viistosti,ratas vielä toimii mutta kuinka monen akullisen jälkeen nämä yleensä ovat vaihtokunnossa kulumisen ansiosta.
Liikaa tuntuu olevan koneessa paukkuja että pystyisi ajamaan suoraan asfaltilla puolta metriä pidemmän matkan.

Edit:Pinjoni nähtävästi ollut vähän liian takana,johtuukohan spurrin jännä kuluminen tästä?

Menee vähän ohi sun kysymyksen,mut millainen tekniikka sulla on,motti,nopari,akku?
-Tamiya mini m01,2*tamiya mini m03,tamiya trf415 mre,traxxas slash2wd,axial scx10,Kyosho ultima 2wd vintage-

mof

Lainaus käyttäjältä: rc_lazer - 02.04.10 - klo: 21.34
siis mun lazerissa on nyt 15x2 motti ja nopari on 12 T. ni tulisko lisää nopeut jos laittais TF-5 normaalit välitykset lazeriin kiinni?


Siis mitä tarkoitat? Yhtälailla TF-5:ssä pitää säätää välitykset moottorin/nopeudensäätimen mukaan kuin Lazerissakin...

rc_lazer

ei. kun tf-5 on sama peruste kuin lazer zx 5 autossa. mutta välitykset on erit. sen takia tf 5 menee nopeammin. eli jos laitan tf 5 välitykset kyoshon autoon kiinni niin meneekö lujempaa?
Jepjep

skodakuski

#1028
Lainaus käyttäjältä: Tomsantommy - 02.04.10 - klo: 22.10
Lainaus käyttäjältä: skodakuski - 02.04.10 - klo: 15.42
Pääratas kulunut sileäksi auton takaosasta katsottuna millin verran viistosti,ratas vielä toimii mutta kuinka monen akullisen jälkeen nämä yleensä ovat vaihtokunnossa kulumisen ansiosta.
Liikaa tuntuu olevan koneessa paukkuja että pystyisi ajamaan suoraan asfaltilla puolta metriä pidemmän matkan.

Edit:Pinjoni nähtävästi ollut vähän liian takana,johtuukohan spurrin jännä kuluminen tästä?

Menee vähän ohi sun kysymyksen,mut millainen tekniikka sulla on,motti,nopari,akku?

Akku on Orionin 4000 Lipo,moottori on harjaton ja muistaakseni wortex.Säädin ja moottori oli samassa paketissa.
Orion experience combo 2 taitaa olla tuo moottori/säädinpaketin nimi,ei ole muistissa mitään numeroarvoja laitteista.Tutkitaan tilannetta vaikka torstaina kerhokisoissa?

mof

Lainaus käyttäjältä: rc_lazer - 03.04.10 - klo: 10.15
ei. kun tf-5 on sama peruste kuin lazer zx 5 autossa. mutta välitykset on erit. sen takia tf 5 menee nopeammin. eli jos laitan tf 5 välitykset kyoshon autoon kiinni niin meneekö lujempaa?

Unohda nyt ne TF-5:n välitykset.

Heuli

Vaikka autoissa olisi sama sisäinen välitys niin renkaiden kokoeron takia pitää käyttää täysin erilaisia välityksiä crossarissa ja touringissa.

monsterman

Lainaus käyttäjältä: mof - 01.04.10 - klo: 19.24
Lainaus käyttäjältä: rc_lazer - 01.04.10 - klo: 18.43
hommatkaa isommat renkaat niin maavara kasvaa :cheesy:



Miksi maavaraa pitäisi kasvattaa?
oliko tuo edes kysymys? maasto ominaisuuksien takia tottakai! ite pyrin ainakin nostamaan maavaraa parhaani mukaan.
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

*HOKE*

Krossarissa jolla on tarkoitus ajaa krossia ja jonka ajo-ominaisuudet on parhaimmillaan sillon kun maavara on säädetty siten että takana vetoakselit ovat abaut suorassa jne.

Hommatkaa siihen tarkotukseen monstereita tai jotain maastohärveleitä, älkääkä pilatko kilpakrossareiden ominaisuuksia täysin...


Sama kun hommais katupyörän ja nostais sen maavaran tappiin asti parantaakseen jotenkin muka maasto ominaisuuksia.

Omenahillomunkkipossu

Tein tuollaisen pikaisen antenniputken pidentimen ja auto ei enää karannut. Kiitokset Hokelle vinkistä!

Huomasin muuten että "Cannon" mallinen kori suojaa kiviltä/hiekalta/yms. paremmin kuin vakio kori, kukaan muu huomannut vastaavaa?
Kyosho Lazer ZX-5 / TLR 22

monsterman

ni mites voisin pidentää antenniputkea? onko kukaan muuten huomannut että ulomman takatukivarren kiinnikkeen voi asentaa myös eteen? helppo väliaikaisratkaisu  :tongue: mut nyt odotellaan uusia iskareita. mut hei! laaseri on myynnissä ja ostaja on löytynyt, joten minkä auton ostaisin kyosholta/traxxasilta?? mieluummin sähkö.
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

Omenahillomunkkipossu

Itse pidensin sitä pätkällä kutistesukkaa.

Perhana kun takaa hajos nivelvetoakseli, ajot loppu lyhyeen äsken >__<"
Kyosho Lazer ZX-5 / TLR 22

skodakuski

Tiistaina yritn ajaa mutta veto oli hukassa,aikani kotona ihmetellessä oivalsin että tässä autossa on kitkakytkin.Sehän mutteri oli sormilla pyöritettävissä,pihdeillä vaan mutterista kiinni ja vetorattaasta pyöritellen tiukemmalle.Pari viikkoa sitten pinjonin kiinnitys löystyi oireillen ihan samalla tavalla kun nyt.Kevyttä lukitetta kannattaa laittaa ihan suosiolla,sellaista minkä saa kuitenkin auki tarvittaessa.
Aiemmin mainitsemani spurrin kuluminen johtui oletettavasti siitä että moottori ollut vinossa tai kivi sopivasti rattaiden välissä.

monsterman

tänää tuli postista alumiiniset öljyiskarit ja menen kohta kokeilemaan miten pelaa. mut toi kutistesukkapidennys oli hyvä. kokeilen. ja muuten-> kannattaa vaihtaa antenni pidempään. itse väsäsin ovikellokaapelista  :grin: toimii suosittelen.
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

hpi racing

Itse väsäsin joulukuusen valoista sekin on yksi hyvä vaihto ehto.
| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

skodakuski

Eilen taas testasin autoa,nyt oli voimalinja kunnossa mutta edelleenkään auto ei kulje suoraan.Pyöränkulmat on silmämääräisesti suorassa ja vanttiruuvit ohjekirjasen asetuksissa mutta oikealle auto kaartaa pahasti.

Janne A

#1040
Sillä ei ole väliä, mitä ohjekirja sanoo noiden kierteiden suhteen. Teoriassa sen pitäs mennä sillon suoraan, mutta käytännössä asia on eri.
Säädä servonvarresta lähtevää vanttiruuvia tai trimmillä ohjaimesta.

Edittiä lisäyksenä:
Ohjekirja ei myöskään voi oikeen käytännössä sanoa, että esim. "50mm väli pallokupeissa = 2astetta camberiä". Vaan se pitää ite mitata astemitalla. Kun kulmia säätää, niin auto pitää olla ajopainossaan ja ajokorkeudessaan, eli akku kiinni ja pudottelee muutaman sentin korkeudesta autoa ja sit tekee säätöjä. Kevyt pudotus ja mittaus.

Ja mitä aurauksiin tulee, niin nelkussa takana pitäisi aina olla aurausta ja edessä haritusta.
Harituksen voi mitata työntömitalla mittamalla vanteen takareunasta ja vertaa sitä sitten vanteen etureunan mittaan. Takana yleensä on kiintee auraus, mutta edessä sitä voi säätää ohjauksen vanttiruuveista. Edessä aurausta voi kokeilla ekaks vaikka melkein suorassa. Pikkasen haritusta vaan. Jos tuntuu, että auto ei meinaa mennä stabiilisti suoraan, niin sitten lisää haritusta. Eli lyhentää ohjauksen vanttiruuveja.

Eli auton kulmat pitäs näyttää ylhäältä katsottuna tältä:

\-/ <- eturenkaat
/-\ <- takarenkaat

skodakuski

#1041
Lainaus käyttäjältä: Janne A - 09.04.10 - klo: 11.32
Sillä ei ole väliä, mitä ohjekirja sanoo noiden kierteiden suhteen. Teoriassa sen pitäs mennä sillon suoraan, mutta käytännössä asia on eri.
Säädä servonvarresta lähtevää vanttiruuvia tai trimmillä ohjaimesta.

Edittiä lisäyksenä:
Ohjekirja ei myöskään voi oikeen käytännössä sanoa, että esim. "50mm väli pallokupeissa = 2astetta camberiä". Vaan se pitää ite mitata astemitalla. Kun kulmia säätää, niin auto pitää olla ajopainossaan ja ajokorkeudessaan, eli akku kiinni ja pudottelee muutaman sentin korkeudesta autoa ja sit tekee säätöjä. Kevyt pudotus ja mittaus.

Ja mitä aurauksiin tulee, niin nelkussa takana pitäisi aina olla aurausta ja edessä haritusta.
Harituksen voi mitata työntömitalla mittamalla vanteen takareunasta ja vertaa sitä sitten vanteen etureunan mittaan. Takana yleensä on kiintee auraus, mutta edessä sitä voi säätää ohjauksen vanttiruuveista. Edessä aurausta voi kokeilla ekaks vaikka melkein suorassa. Pikkasen haritusta vaan. Jos tuntuu, että auto ei meinaa mennä stabiilisti suoraan, niin sitten lisää haritusta. Eli lyhentää ohjauksen vanttiruuveja.

Eli auton kulmat pitäs näyttää ylhäältä katsottuna tältä:

\-/ <- eturenkaat
/-\ <- takarenkaat


Esimerkillistä toimintaa Janne A,hienoa että viitsitte näin tarkasti kertoa ja opastaa ongelmien ratkaisemiseksi!Astemitta tuli mukana yhdessä kasassa enkä edes tiennyt mikä se on.
Näillä neuvoilla eteenpäin kunhan kotiudun töistä.

Pakko tunnustaa ettei käynyt mielessä ensin etsiä haulla ohjauksen säätöön liittyviä juttuja,pahoitteluni.

monsterman

mites tuo takarenkaiden säätö tapahtuu? se kun on suoraan kiinni tukivarressa  :shock:
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

skodakuski

Nyt kulkee auto suoraan,muuttelin ohjeiden mukaan kaikkia asioita.Taka camberia vähän säätelin ja nyt auto menee kuivalla asfaltilla nurin jos paikalta kääntää kaasu pohjassa.Takapyörissä ei siis pysty säätämään kun camber kulmaa.

_jtr_

Lainaus käyttäjältä: skodakuski - 10.04.10 - klo: 08.09
Nyt kulkee auto suoraan,muuttelin ohjeiden mukaan kaikkia asioita.Taka camberia vähän säätelin ja nyt auto menee kuivalla asfaltilla nurin jos paikalta kääntää kaasu pohjassa.Takapyörissä ei siis pysty säätämään kun camber kulmaa.

Kyllä pystyy myös takaa säätämään aurausta. Taakse vain vaihdetaan palikka missä tukivarret ovat kiinni. Laaserissa muistaakseni säätö tapahtuu ainoastaan taaempaa palaa vaihtamalla. Säätöpalat joissa  reiät on eri leveydellä, tulevat bulkheadsetin mukana..
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_25_1460_232/products_id/29019/n/Kyosho-Rear-Bulkhead-Set-ZX-5-FS

skodakuski

Taas löytyi tietävä kaveri,itse en kyllä muuta takapyörien aurausta vaikka se näköjään onkin mahdollista.Hyvä asia kuitenkin tietää jos tulee tarvetta vaihtaa osia.

skodakuski

Onko muilla laaser kuskeilla autojen mutkassa pystyssä pysymisen kanssa ongelmia?Ei tarvitse kokeilla pienempiä turistin sliksejä alle kun nyt jo menee nurin.

monsterman

ei ongelmia ainakaan vielä. luistaa niin pirusti  :grin:  mutta sisempääkin tukivarren kiinnikettä löytyy myös eri pituuksilla.
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

Janne A

Lainaus käyttäjältä: skodakuski - 10.04.10 - klo: 10.34
Onko muilla laaser kuskeilla autojen mutkassa pystyssä pysymisen kanssa ongelmia?Ei tarvitse kokeilla pienempiä turistin sliksejä alle kun nyt jo menee nurin.

Ai auto kaatuu kun lähdet paikaltaan renkaat linkussa ja lämäpohjassa? Mikäs funktio tällä tempulla oikein on?

Jos se ei pysy pystyssä normaaleissa mutkissa, niin koita laskea auton maavaraa. Se tapahtuu pyörittämällä jousien esijännitysrenkaita. Noin teoriassa mitä matalammalla on painopiste, sitä vaikeammin se kaatuu. Kun lasket maavaraa, niin samalla löysentyy alusta. Jousituksen esijännityksen väheneminen sallii auton kallistua pidempään, ennen kuin alkaa kaatumaan. Silloin on helpompi tehdä korjaava liike. Jäykällä alustalla ajaessa auto kallistuu ja sitten yhtäkkiä kaatuu pirun nopeesti, eikä ehdi tehdä mitään.

Nelkuissa käytetään aika usein kallistuksen vakaajia, nekin ovat aika hyvä hankinta, jos ajaa kovalla pidolla.

skodakuski

#1049
Kallistuksenvaimentimet on kiinni,etujouset on suht löysät mutta takaa voisi vissiin vähän löysätä myös.Huomasin sen kaatumataudin kun yritin vähän pyörittää rinkiä asfaltilla mutta pyöräytinkin auton katolleen  :laugh:
Tykkään enemmän sellasesta autosta jolla voi laskea mutkaan pienessä luistossa,ei mitään driftinkiä kuitenkaan mutta joutuisaa ja näyttävää etenemistä.