Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Harrastuksen uudelleen aloitus.

Aloittaja Omenapora, 08.05.08 - klo: 18.45

Omenapora

Morjens,

Ostin joskus 2002-2003 vuonna Duratrax Maxium ST Pron. Sillä on muistaakseni ajeltu 3-4 tankillista, sitten loppui into harrastukseen. Nyt RC-kärpänen iski taas ja kaivoin tuon polttisauton sängyn alta ja ajattelin kokeilla että käynnistyykö se. No otin polttoainetta varastosta ja täytin tankin ja lähdin kokeilemaan onneani.. eihän se tietenkään käynnistynyt ja sitten kun käynnistyi loputtoman nykimisen ja tulpan kuivauksen jälkeen pysyi käynnissä vain max. 10sekunnttia ja sammui. Tulppa hehkuu, mutta en tiedä onko tuo kauhean hyvä hehku kun ei muista miltä näyttää uuden tulpan hehku, joten onko se tuossa tulpassa vika vai missä? :D

svart

Jos polttoaine on samoilta vuosilta niin voi jo olla kyllä hieman vanhaksi mennyt, ainakin jos on ollut kovin vajaassa pöntössä.
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE

Omenapora

#2
Polttoaine on samalta vuodelta mutta aivan avaamaton oli.

EDIT: 2004 keväällä tää olikin hankittu :D

EDIT2: Hehku pitää ainakin tilata kun tuo mukana tullut ei oo mikää maailman paras, niin ajattelin tulpanki täs samal niin millanen tulppa pitäis olla?

vwaltsu

Lainaus käyttäjältä: Omenapora - 08.05.08 - klo: 20.08
Polttoaine on samalta vuodelta mutta aivan avaamaton oli.

EDIT: 2004 keväällä tää olikin hankittu :D

EDIT2: Hehku pitää ainakin tilata kun tuo mukana tullut ei oo mikää maailman paras, niin ajattelin tulpanki täs samal niin millanen tulppa pitäis olla?

Kyllä se polttoaine varmasti on kerennyt mennä huonoksi 4 vuodessa. Hanki uutta löpöä, vaihda tulppa ja 'nollaa' moottorin säädöt.
HPI Savage FLUX & X  | HPI E-Firestorm 10T/MM5700 | XRay XB8 | F u t a b a  2.4 FASST

hc cob

ja sitten voi olla hyvä vähän sisänajaa konetta kun on seisonut pitkään = voi olla "ruosteessa",jos ei oo ollu after run oil:ia.

Omenapora

#5
Miten tuo polttoaineen hävitys onnistuisi helpoiten, onnistuiskohan jos ostan uutta niin sekotan tota vanhaa vähän sekaan ni se palaa siin samalla pois? Ja mikä mahtais olla sopiva tulppa? mitä eroa on muuten OS R- sarjalla ja OS A-sarjalla.

hc cob

EI kannata sekottaa polttoianeita eri kanistereista!

kaverilla meni muistaakseni 3 litraa sidewinderiä (16%) hukkaan kun sekotti uudesta puolillaan olevasta pullosta liraan vanhaa niin eipä toiminu motti enää kunnolla   (tosin saattoi johtua huonosta=kuluneesta männästä ja sylinteriputkesta?)

chimairarocks

Lainaus käyttäjältä: hc cob - 09.05.08 - klo: 15.15
EI kannata sekottaa polttoianeita eri kanistereista!

kaverilla meni muistaakseni 3 litraa sidewinderiä (16%) hukkaan kun sekotti uudesta puolillaan olevasta pullosta liraan vanhaa niin eipä toiminu motti enää kunnolla   (tosin saattoi johtua huonosta=kuluneesta männästä ja sylinteriputkesta?)

Niinhän siinä kävi että kantapään kautta sen parhaiten oppii.

Paremmin ne palaa vaikka vanhassa tynnyrissä vaikka voi olla melko räjähtävää jos tarpeeksi laittaa.... :shocked:

Uudella menovedellä se kannattaa ilman muuta kokeilla, ja kaasua ei kannata säästellä käynnistäessään, kunhan auto on ilmassa ja pöyrät pyörivät vapaasthi.
There is just a fine line between hobby and mental illness.  -Savage X 4.6

Omenapora

Ei meinnanu käynnistyä, kun uusin tulpan, löpön ja nollasin säädöt. Yhessä vaiheessa lähti käymää ja sylki löpöö kannen välistä, mutta kun ei löydy täältä niin pienii kuuskoloavaimii et sais sen kiristettyy :P. No toivotaa että jossain vaihees saisi toimimaan tuon :D

KL

passeli tyylii uudet bensat ja uudet tulpat jo pyörii...
GST 7.7 RTR paketti myynnissä

T-MAXX äijä

sama ongelma mulla on st pron kanssa, ei käynnisty ja jos se sit käynnistyy ni se sammuu saman tien.
Traxxas T-Maxx, HPI E10 Drifter, Kyosho Subaru Impreza, Kyosho J-3 Piper Cup, Duratrax Maximum ST Pro

ST

Kato onko tulppa ehjä ja kokeile lisätä tyhjäkäyntiä.

T-MAXX äijä

kyllä on kokeiltu vaihtaa tulppa ja tyhjäkäyntiä lisätty, myös eri polttoaineita on kokeiltu mutta ei tunnu mikään tepsivän.
Traxxas T-Maxx, HPI E10 Drifter, Kyosho Subaru Impreza, Kyosho J-3 Piper Cup, Duratrax Maximum ST Pro

JK

Lainaus käyttäjältä: T-MAXX äijä - 13.05.08 - klo: 21.12
kyllä on kokeiltu vaihtaa tulppa ja tyhjäkäyntiä lisätty, myös eri polttoaineita on kokeiltu mutta ei tunnu mikään tepsivän.

1. Ota tulppa pois. Pistä tulppa hehkuun ja kato hehkuuko. Langan pitää nyrkin sisällä hehkua selvästi punaisena. Jos ei hehku, niin vaihda tulppa tai lataa hehkun akku.

2. Pyöritä konetta starttiboksissa ilman tulppaa. Tulpan reiästä pitää roiskua löpöä pihalle. Jos ei roisku, tankkaa auto, tarkista letkut, käännä pääneulaa aukipäin. Löpöä pitää saada roiskumaan reiästä pihalle.

3. Tarkista startterin pyörimissuunta. Renkaiden pitää pyöriä menosuuntaan.

4. Pannaan kone käyntiin. Tulppa paikallaan. Hehku kiinni. Pyöritetään konetta starttiboksilla. Kaasu täysin auki. Joitakin sekunteja starttaamista kerrallaan (2-10s). Sitten hetken tauko (5-10s), jolloin hehku pelkästään on kiinni. Tarkoituksena kuivata palotila. Sitten taas startterilla pyöritystä. Jos ei lähde niin pääneulaa vähän kiinnipäin ja jatketaan samaa hommaa.

5. Kone käynnistyy ennemmin tai myöhemmin. Lasketaan sormi pois liipasimelta. --> Vaihtoehto A. Kone sammuu. Käännetään tyhjäkäyntiä kunnolla lisää. (kierros alkuun?) Laitetaan kone uudelleen käyntiin. Toistetaan, kunnes pannu käy, vaikka kaasua ei paina enään starttaamisen jälkeen. Tästä päästään vaihtoehtoon B. Kone käy myös tyhjäkäyntiä edes muutaman sekunnin. Kierrokset on mitä sattuu.

6. Kone käy. Pumppaillaan kaasua. Kaasu pohjassa koneen pitää laulaa kovaa ja korkealta. Jos röpöttelee, niin yläpäätä kiinnipäin. Jos ujeltaa ihan törkeästi niin sitten yläpäätä aukipäin. Sormen noustessa liipasimelta pitäää kierrosten jäädä kohtuullisen tasaiselle tyhjäkäynnille. Tyhjäkäynnin yrittäessä nousta itsestään on alapää liian laihalla --> käännä alaneulaa aukipäin. Kierrosten alkaessa tippumaan on alaneula liian rikkaalla --> käännä alaneulaa kiinnipäin.

7. Pääneulaa ei saa, kuin gurut pukilla säätöihin. Eli auton lopulta käynnistyessä ja käydessä tyhjäkäyntiä kannattaa lähteä ajamaan. Jahka koneen saa laulamaan suorilla nätisti. Ei siis röpöttelyä, eikä ujellusta suorilla on homma jo hyvällä mallilla. Sitten vain muutama kierros ajoa ja varikolle. Auto ylös radasta ja kuuntele tyhjäkäyntiä. Jos kierrokset nousee --> alhaalta laihalla ja toistepäin.

Helppoa, kuin heinänteko. Tosin loppuun ajetulla pannulla nämä ohjeet on ihan yhtä tyhjän kanssa.