Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

rc-vene keskustelu

Aloittaja joonas93, 09.06.08 - klo: 18.18

tomik78

Moikka!

Tänään selvittelin asiaa ja Syynä ei ollut meluhäiriö mitä itse mielessäni mietin, ainakin ihmisten valitus on kohdistunut minuun juurikin siittä syyntä. Syynä on ajoapaikan noin 500m päässä sijaitseva uimaranta, veneet voivat karata äkisti sinne, Niin lelujahan nää laitteen on ja kaikki on mahdollista. Elämä on täynnä riskejä juuttuuhan autoissakin kaasupolkimiakin pohjaan :grin: Mitäs näistä mut harmittaa pirusti koska toi paikka oli todella hyvä ajeluun koska järvi oli lähes aina tyyni tältä kohdin.

Tomi
Rc-veneitä ei voi olla koskaan liikaa!!!

gate

Lainaus käyttäjältä: tomik78 - 21.06.11 - klo: 15.28
Moikka!

Tänään selvittelin asiaa ja Syynä ei ollut meluhäiriö mitä itse mielessäni mietin, ainakin ihmisten valitus on kohdistunut minuun juurikin siittä syyntä. Syynä on ajoapaikan noin 500m päässä sijaitseva uimaranta, veneet voivat karata äkisti sinne, Niin lelujahan nää laitteen on ja kaikki on mahdollista. Elämä on täynnä riskejä juuttuuhan autoissakin kaasupolkimiakin pohjaan :grin: Mitäs näistä mut harmittaa pirusti koska toi paikka oli todella hyvä ajeluun koska järvi oli lähes aina tyyni tältä kohdin.

Tomi

Etkö saanut samaa selitystä?

"Oli pakko soittaa ja kysyä että saanko mahdollisesti käyttää kauko-ohjattavaa purjevenettä tuolla?

V:Ei saa, varsinkin nopeammat rc veneet voivat muuttaa suuntaa kännykän signaalista jolloin uimarit eivät taasen ole turvassa. Että silla lailla... "

RangerWalker

#2402
Ajakaa sitten autoilla(juu, kulkee jos on tarpeeksi vauhtia ja laparenkaat auttaa) tai helikoptereilla, vesitaso lennokkikin olisi ookoo, jos veneet kielletään. "kiertäkää" sääntöjä kunnes tajuavat että aina sitä keinot keksii.

Ilmeisesti eivät päättäjät ole kuulleet sanasta "failsafe" tai että kännykkä jos nykyradion sekoittaa niin on varmaankin laiton telefööni käytössä kun käyttää jatkuvasti vaihtuvaa 2.4ghz taajuutta ja pystyy lisäksi pariutumaan veneen vastarin kanssa itsekseen.

Lisäksi en montaa uimaria tunne jotka puhuvat kännykkään uidessaan

En toki aja tai hyväksy itsekään ajamista uimapaikan vieressä jos siellä uimari on koska kaikki on mahdollista(ja tiedän mitä rosteriropelli tekee ihmiselle)
, mutta jos koko lätäkkö suljetaan harrastajilta uimareiden poisollessakin niin...
(jäi epäselväksi oliko uimareita paikalla/lähellä kun ajoitte niin miettikää oliko aiheellista vai ei kielto)
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

PekkaLyyti

Melkoista hanuristimeininkiä sanon minä... Ja kuinkahan monena päivänä kesästä oikeasti Tampereenkin seudulla on ihmisiä uimarannalla oikein vedessä uiskentelemassa  :roll:

Siellä on joku kukkahattutäti/setä taas yrittänyt tehdä kiusaa vaan ihan piruuttaan. Ja onhan näitä jotka haluavat kieltää kaiken...

Ymmärtäähän sen kait jokainen veneilijä, että ei uimareiden seassa ajella ja bensavehkeiden käry ja pärinä voi häiritä kauniina kesäiltana, mutta melko liiallisuuksiin mennään jos aletaan vaan kieltämään kaikki rc-veneily ihan vain noin kevyin perustein.

Itse menisin tuonne veneilemään ihan piruuttani silloin, kun ei ole uimareita lähimaillakaan +10 asteen tihkusateessa ja katsoisin tuleeko joku narisemaan  :grin:

tomik78

Joo sain saman selityksen höpisi siittä kännykästä,että veneet voi karata ja ynnä muuta. Tänä kesän olen käynyt ajamassa kyseisessä paikassa 8 kertaa ja kerran on ollut bensapaatti vedessä yhteensä noin 15min. Lähitalojen muutaman ihmisen valituksesta tää kaikki on saanut alkunsa, muistan jo viimekesältä kuin yksi heppu tuli huutamaan korvat punaisena että menee koko kesä pilalle tästä melusta joka tulee sähköveneestä ja silloin kävin tosi harvoin ajamassa. Uimareita ei ole kyllä näkynyt niinä kertoina kun siellä olen käynyt uittamassa ja kyllä mullakin järki sanoo ettei ihmisten seassa ajeta. Ja tosiaan sinne lähimmälle uimarannalle on noin 500m matkaa, eli tais niissä lähitaloissa asustaa tälläisiä henkilöitä joilla on jotain vaikutusvaltaa kaupungin systeemeissä. Valittaminen ja rutina alkoi jo samana päivänä kuin jäät lähti Ei todellakaan uimareita, Eräs lähitalon asukki tokas kun ohi käveli että tätä kesää et kyllä tolla metelillä pilaa, että näin tällä kertaa.
Rc-veneitä ei voi olla koskaan liikaa!!!

RangerWalker

Juu, tuo on jo selvää kiusantekoa.

Ei kun nitromonstereita ulkoiluttamaan ihan valittajien edessä ja annat vaihtoehdon joko peruvat valituksensa ja haluavat paatit takaisin tai ajat joka ilta pari tankillista .
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

gate


8ade8

Järjestetään rc vene kisat siihe :evil:
Tai sitten menee moottorivenettä huudattaan siihe.

kallekaahari

Onkohan tuollaisesta Nikko-veneen rungosta viriteltäväksi? Ajattelin, jos venepuolella kelpaa nämä halvemmatkin rungot, kun kestävyys tms. ei ole niin suuressa asemassa, kuin autopuolella. Ja tuollainen 2 runkoinen katamaraani varmaan on vakaampi ajettava..? Autopuolella kun ei ole toivoakaan mistään nikkojen virittelystä.



Tuo on varmaan joku noparin ja radion yhdistelmä:




Voisikohan tuohon laittaa esim. harjattoman koneen, uuden noparin, gigaradiot ja lipo akut??  :tongue: Hobbykingin halpasarja olisi kohteena. Ohjausservo vaihtuu samalla, koska tuo ei jaksa kääntää mitään kunnon vauhdissa. Propellista ei ole kuvaa, mutta kolmilapainen muovinen... luultavasti sekin menee vaihtoon, jos alan virittämään. Pilssipumppukin tuosta löytyy, mutta miten mahtaa onnistua lipolla sen toiminta? Toimii siis eteenpäin kaasua painettaessa.

Muutamia mahdollisia ongelmia on ainakin nämä:

1. Rattaisto. Näyttäisi olevan muovia, eikä varmasti harjattomia koneita kauaa kestä. Miten tämä uusitaan?

2. Akkukotelo. Akkukotelo on suunniteltu lättänälle 9,6V Ni-Cd akulle. Mahtaako lipo mahtua samaan tilaan?

Kertokaapas, onko tämän pohjalta mitään järkeä ylipäätänsä lähteä virittelemään?
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

PekkaLyyti

Onhan se toisaalta ihan hauska ajatus alkaa virittämään jotain vanhaa Nikkoa, mutta jos haluat sen oikeasti liikkuvan kohtalaisesti, niin kaikki nykyinen tekniikka täytyisi vaihtaa.

Hiiliharjattomien moottoreiden kanssa käytetään käytännössä aina suoraa vetoa joustavalla "vaijeriakselilla", eli ei mitään rattaita välissä. Perään joutuisit todennäköisesti vaihtamaan potkuriakselin pidikkeen eli "strutin" tai "stingerin".
Nopeudensäädin, vastaanotin, moottori, moottoripukki, todennäköisesti peräsin jne. menee vaihtoon.

Onnistuuhan se jotenkunten, lankomies rakenteli entisestä Bilteman kaksimoottorisesta leikkiveneestä melko livakan kulkineen, mutta nykyisin venettä ei alkuperäiseksi voi tunnistaa mitenkään, kun alkuperäistä muotoa on enää vain hieman pohjassa  :grin:

Käytännössä siis voit säästää 40€, kun ei tarvitse runkoa ostaa ja saat vikkelästi liikkuvan Nikkoveneen  :azn: Mikä toisaalta on todennäköisesti huonokäytöksinen vedessä, kun ei ole vauhtiin suunniteltu, eikä kestä pitkään, kun muovi hajoaa.

Samalla vaivalla saisi siis tehtyä paljon paremman veneen.

kallekaahari

Myydäänkös jossain muovirunkoja, vai kannattaako se olla balsaa, vai mitä materiaalia?
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT


RangerWalker

#2412
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

kallekaahari

Lainaus käyttäjältä: Peku - 23.06.11 - klo: 12.51
"Myydäänkös jossain muovirunkoja, vai kannattaako se olla balsaa, vai mitä materiaalia?"

Olisko noista "pohjaksi"?

http://www.r2hobbies.com/eng/proddetail.php?prod=rcbt0452001_code

http://www.r2hobbies.com/eng/proddetail.php?prod=rcbt0452003_code

http://www.r2hobbies.com/eng/proddetail.php?prod=rcbt0028_hull_code

Kyllä nuo ihan kiinnostavat. Onpas kalliita nuo vastaanottimet futaban radioon... http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RADIOT-JA-VASTAANOTTIMET-Vastaanottimet/Futaba-R603GF-3-Channel-24GHz-FHSS-Receiver-108335

Mitä tuollaisen venepaketin hinnaks tulis suunnilleen, jos rakentais alusta lähtien? Ihan mökkileluksi tulee, jos tulee.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Peku

#2414
Olen itsekin vasta ostanut ensimmäisen veneeni (pienehkön, Kiinasta :grin:) ihan testimielessä josko tämäkin touhu koukuttaisi ja senhän se juuri teki.
Talvella kai aloittelen katamaraaniprojektin josta tulee nopeahko. Katotaan nyt...

Kokeneemmat vastatkoon kysymykseesi, on niin monen hintaisia ja laatuisia tarvikkeita enkä ole tuohon
rakentelupuoleen / osiin ja tarvikkeisiin vielä kunnolla tutustunut...

TNy

Kone vai nopari sökähti???   

Elikäs sain Genesiksen keulasta vaurioituneen runkon parsittua uuttakin ehompaan kuntoon ja tänään testiajoa uusilla potkureilla. Toisilla akullisilla vene pysähtyi täydestä vauhdista noin 4 minuutin ajon jällkeen. Ohjausservo toimii normaalisti, mutta moottori "nykii" oudosti edestakaisin painettaessa liipaisinta. Edelleen kytkettäessä akut nopariin (Turningy Marine 180) ei sen ledi vilku, eikä moottori piippaile kennojen määrää. Moottori (Leopard 4070 2200kv 4-pole) pyörii sormilla pyörittämällä samalla tavalla nahkeasti kuin uutena (12 nykäystä/ 1 kierros).

Ensimmäisten akullisten  (2 x 4S Turningy 5000MAh 30C kytkettynä rinnan) noin 9 minuutin ajon jälkeen noparin ja koneen lämmöt olivat normaalit (kone 37 astC ja nopari 42 astC), potkurina Octura M445.

Ensimmäisen ajon jälkeen akkuja vaihtaessani tosin haistoin lievän "sähköpalon hajua", mutta mitään näkyvää vaurioita ei komponeteissa tarkastelun jälkeen ollut pl. noparin kondensaattorien (3 kpl) ympärillä oleva kutistesukka/muovi oli sulanut puhki keskimmäisen konkan kohdalta ja kaikkien konkkien päissä alumiini oli vaihtanut lievästi väriä "lämpökäsittellyn ruskeaksi" ja konkkien pohjat on mielestäni pullisteellet hieman ulospäin. Mitään ei kuitenkaan ole silminnähden tullut ulos konkista tai itse noparista. Aikaisemminkin nuo konkkien päät on ajon jälkeen olleet kuumia, jopa yli 70 astC satunnaisissa mittauksissa.

Oma veikkaus on, että nopari sanoi työsopimuksen irti ja kone toivonmukaan on ehjä

Tietysti voisi kokeilla vaihtaa nuo noparin konkat ihan kokeesi, jos vaikka vika yksinkertaiseksi olisikin niissä. Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta?


kallekaahari

Miten tuollaiset veneet mahtavat edetä, jos tulee ulpukkaa/muita järviheiniä eteen? Sitä on tällä järvellä ja tässä kohdassa kohtalaisesti... Ainakin tuollaista nauhamaista vedenpinnalla kelluvaa ruohoa.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Mikatapani

Lainaus käyttäjältä: TNy - 23.06.11 - klo: 17.23
Kone vai nopari sökähti???   

Elikäs sain Genesiksen keulasta vaurioituneen runkon parsittua uuttakin ehompaan kuntoon ja tänään testiajoa uusilla potkureilla. Toisilla akullisilla vene pysähtyi täydestä vauhdista noin 4 minuutin ajon jällkeen. Ohjausservo toimii normaalisti, mutta moottori "nykii" oudosti edestakaisin painettaessa liipaisinta. Edelleen kytkettäessä akut nopariin (Turningy Marine 180) ei sen ledi vilku, eikä moottori piippaile kennojen määrää. Moottori (Leopard 4070 2200kv 4-pole) pyörii sormilla pyörittämällä samalla tavalla nahkeasti kuin uutena (12 nykäystä/ 1 kierros).

Ensimmäisten akullisten  (2 x 4S Turningy 5000MAh 30C kytkettynä rinnan) noin 9 minuutin ajon jälkeen noparin ja koneen lämmöt olivat normaalit (kone 37 astC ja nopari 42 astC), potkurina Octura M445.

Ensimmäisen ajon jälkeen akkuja vaihtaessani tosin haistoin lievän "sähköpalon hajua", mutta mitään näkyvää vaurioita ei komponeteissa tarkastelun jälkeen ollut pl. noparin kondensaattorien (3 kpl) ympärillä oleva kutistesukka/muovi oli sulanut puhki keskimmäisen konkan kohdalta ja kaikkien konkkien päissä alumiini oli vaihtanut lievästi väriä "lämpökäsittellyn ruskeaksi" ja konkkien pohjat on mielestäni pullisteellet hieman ulospäin. Mitään ei kuitenkaan ole silminnähden tullut ulos konkista tai itse noparista. Aikaisemminkin nuo konkkien päät on ajon jälkeen olleet kuumia, jopa yli 70 astC satunnaisissa mittauksissa.

Oma veikkaus on, että nopari sanoi työsopimuksen irti ja kone toivonmukaan on ehjä

Tietysti voisi kokeilla vaihtaa nuo noparin konkat ihan kokeesi, jos vaikka vika yksinkertaiseksi olisikin niissä. Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta?

Moron  kyllä ajot kannattaa lopettaa sitten heti jos konkat oireilee (turpoo muuttaa väriä tai liikkuu)
Saattaa vielä pelastaa noparin jos vaihtaa konkat-> Kokemusta löytyy useempi nopari on mennyt kun ajelin vaan vaikka konkat oli turvoksissa tai ruskeena.Seuraavaks saattaa näkyä liekkejä.

-Mika

Mikatapani

#2418
Laitoin yhden paatin myyntiin->Vaihdettu 50" pensapaattiin :shocked:

-Mika

Mikatapani

Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 23.06.11 - klo: 18.50
Miten tuollaiset veneet mahtavat edetä, jos tulee ulpukkaa/muita järviheiniä eteen? Sitä on tällä järvellä ja tässä kohdassa kohtalaisesti... Ainakin tuollaista nauhamaista vedenpinnalla kelluvaa ruohoa.

Harmi homma jos ruohojärvi. Tukkii perästä jäähdytysvedenottoa ja kietoo vetolaitteisiin vaikka luulis isoilla kierroksilla leikkaavan läpi,eikä tarvi jäädä kun yksi korsi peräsimeen niin ei tahdo paatti enää juuri kääntyä.
Pienenkin ruohon huomaa kyllä ajossa heti.

-Mika

Mikatapani

Moron ei alkanut juhannus kauhean hilpeästi :undecided: Lämpöjä ei ollut juuri mitään mutta nopari otti jostain nokkiinsa ja tuumas irtisanoutua onneks ei tullut muuta savuvahinkoja veneeseen.Toi noparin sijainti on kyllä tosi tärkeetä.Jos nopari olis ollut veneenkyljessä kuidussa niin olis hienot reijät/vene upoksissa.Toi rosteripelti minkäpäällä nopari oli pelasti taas kaiken muun tekniikan. Tää tais olla ainakin neljäs palo tällä veneellä :shocked:. Mutta ei vieläkään luovuteta toi HK:n 200A nopari ei ollut kyllä hyvä...harmi.











-Mika

TNy

Onpa rujoa jälkeä ... Tuo noparin sijoittelu ja sen alustana ollut rosteripelti on varmasti  pelastanut totaaliselta kuitupalolta.

Täytynee värkätä Genesikseen ihan varmuuden vuoksi alumiinista tai rosterista alusta noparille siten, että se nostaa noparin vajaan sentin irti veneen pohjasta, kun tilaa tällaiselle muutokselle on. Nyt nopari on Velcrolla kiinni suoraan veneen tunnelin pohjassa moottorin edessä.

Onneksi toissapäiväinen ilmeinen noparin kuukahtaminen ei tuottanut liekkejä ... :grin: :grin: :grin:

kallekaahari

Lainaus käyttäjältä: Mikatapani - 24.06.11 - klo: 12.40
Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 23.06.11 - klo: 18.50
Miten tuollaiset veneet mahtavat edetä, jos tulee ulpukkaa/muita järviheiniä eteen? Sitä on tällä järvellä ja tässä kohdassa kohtalaisesti... Ainakin tuollaista nauhamaista vedenpinnalla kelluvaa ruohoa.

Harmi homma jos ruohojärvi. Tukkii perästä jäähdytysvedenottoa ja kietoo vetolaitteisiin vaikka luulis isoilla kierroksilla leikkaavan läpi,eikä tarvi jäädä kun yksi korsi peräsimeen niin ei tahdo paatti enää juuri kääntyä.
Pienenkin ruohon huomaa kyllä ajossa heti.

-Mika

onneksi ei koko järvi ole ruohossa... Veneellä 200-300m rannasta poispäin, niin ei ole enää ruohoa.
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

8ade8

mites semmone homma ku mul katkee singaali vähä välii veneestä? sit taas toimii hetke. Mikä vikan?

Lassi

Huh ompas tosiaan vähän savuja riittäny veneen sisällä :S Onneks on jääny paatti vielä muuten ehjäksi. 8ade8 kai on antenni kunnolla putkessa rungon sisältä pois ja on vissiin gigaradiot?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saatiin ensimmäiset videoinnit veneestä, näin juhannuspäivän kunniaksi. Veneellä ajettu nyt noin 10akullista ja todella hyvin toiminut kerrankin laite mikä toimii hyvin ja on silti tarpeeksi nopea ja ajettavissa oleva :)

Tässä on toi lyhyt videonpätkä jos jotain kiinnostaa katsella :) Offshore warrior brushless siis kyseessä. (720p)

SSchevy

Hyvinhän se Offshore warrior kulkee   :laugh:
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Lassi

Vene ammattilaisilta otetaan toki vinkkejä onko joku huonosti tai kannattasko jotain parannella, turnigyn nopari tonne pitäs laittaa tuli just hobbykingiltä, tuntuu toi vakio heittelevät lipo cut-offia tai jotain muuta suojaa päälle todlela aikasessa vaiheessa. Jos lopettaa siihen niin akkuihin menee 1000mah vaikka 2200mah on akut :)

TNy

Nälkä kasvaa syödessä ...

Tuli tilattua uusi nopari edesmenneen T-180 tilalle -> Hifei Swordfish 240hv JA UUSI KONE Leopard 4082 kv1500. Aikaisemmin tuli hankittua ulkoinen bec, joten katsotaan miten Genesis liikahtaa sopivalla potkurivalinnalla em setillä ja 8 kennolla (2 x Turningy 4S 5000MAh 30C sarjaan kytkettynä) :smiley: :smiley:

Neljällä kennolla ja nykýisellä koneella (Leo 4074) huiput on ollut ~80km/h sopivalla potkurilla. Mailmalla ovat ajaneet yli 120 km/h tuolla "isolla"-koneella :tongue:

kallekaahari

Saako näillä veneillä muuten ajaa sellaisella järvellä, jossa on moottorivenekielto? Sopimus on tehty joskus vuonna nakki, joten rc-leluja ja sähkömoottoreita ei silloin edes tunnettu...
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

vator

#2429
Onko jossain rc veneen kaavoja? :huh: Tahtoisin itse tehdä, mutta ei oikein meinaa muodot päästä tulla. :laugh:
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)