Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Veden päällä ajaminen

Aloittaja apt93, 10.06.08 - klo: 13.42

4wdkanootti

Jos iso auto paino 1500 kg ja sillon oli  riittävä 1000HP? jotain 760 kilowattia ?

- ja tommonen laparenkainen inferno parilla maxampsin 8000 akulla painaa alle 6 kg
- ja tehontarpeeksi pitäs saada  noin 3 kilowattia..

Mamba monstermax ja 22.2 voltin lipot ylittää vaatimukset kirkkaasti jos painon saa pysymään tossa alle 6:n kilon..
kun nyt näkis suomessa niitä.

Bk 120A noparilla saa 2664 wattia teoreettisesti =
hyötysuhteen huomioiden alle 4 kilosella alkas mennä olla varaa leikkiä

ei kun punnailemaan  :police:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Futaba

Lainaus käyttäjältä: Divi - 17.06.08 - klo: 18.29
1500kg ja 1000hp noissa vohvareissa. ei siis kovin hurja teho-paino suhde. :wink:
Huomioi myös sen, että harjattomalla saa rc auton kulkemaan helposti foff auton vauhtia -> pyörät paljon pienemmät niin pyörivät paljon nopeammin -> lavat kauhovat paljon enemmän. Ja vaikka teho/paino -suhde sama olisikin, niin kyllä rc autot paljon rivakampia on, vai oletko monenkin foff auton heittäneen voltin ilmassa ku on kaasun painanu pohjaan :P Pienestä painostaan johtuen rc auton liikkeet ovat selkeästi nopeammat ku foff autolla.
| Academy | Axial |

4wdkanootti

nopeat liikkeet--- --- ... tuttua vain kaatonopeus  :afro:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Sysi

Mutta oletteko laskeneet lapojen kauhomisvoimaa, vrt 1/1? Keveys kyllä auttaa.
Kuka kehtaa kokeilla ekana? Kunnon vesitiivistykset vaan. Tuolla rc-offillahan Äijä kehui kelluneensa crawlerillaan. Ajoa sekin :laugh:
Jere M

Duster1

Mulla olis hyvä auto tähän hommaan, mutta eipä taida jaksaa ruveta vesitiiviiksi sähköjä laittamaan.

Eli 1/12 Crt.5 Truggy. Talvella tulee laparenkailla ajettua ja kyllä se lumella menee kuin pieni eläin. Oikeastaan ei niin pehmeää lunta löydy, ettei vauhdilla menisi.
Tuolla vois olla mahiksia veden päällä mennä kun välityksiä muuttais tai kireempi kone. Ja vielä tasainen pohjalevy niin ei niin herkkään haukkais vettä.

Veden päällä menoon on veneet  :grin: :wink:

Ps: Joku jos sponsoroi uudet sähköt jos hajoaa niin voin kokeilla :lol:
Axial SCX 10 TR

skelari

ite purin mini-x:sän ja aattelin siitä veneen tehä, ainaki sillain pääsee "autolla" veden päällä.  :grin: 15 minuutissa tein testi rungon ja kokeilin venettä vesille, kaatu kokonaan ympäri kolme kertaa ja toimi silti... neljännellä kerralla meni mykäksi, mutta kuivattelun jälkeen toimi taas! projekti jatkuu...

kertokaa ihmeessä sitte ku onnistutta oikeesti ajamaan autolla veden päällä! itekki kokeilisin mutta ei oo tarpeeksi äkästä autoa (viellä)
kännissä on mukava olla, varsinki sillon ku ei oo selvinpäin. autot:team losi mini-b 1:32, team losi micro raminato 1:32, xpress mini-x 1:24 (drifteri), cen me16mt, hyosho mini-z mclaren.

Äijä

Ootte ihan selvästi ylivarovaisia noitte autojenne suhteen. Ei muutaku vastari ja nopari kortsuun ja menoksi. Sähkömoottori kyllä kestää ajaa suojaamattakin veden alla. Servoistakin jotkut, ainakin hitec HS-645MG sietää vettä varsin hyvin suojaamattakin. Akkujenki pitäs kestää (itellä kesti). Jossei tiiä ni ainahan sitä voi kokeilla.  :grin:

Kovin kummosia renkaita ei tuohon kellumiseen tarvi, jos sitä uppoomista pelkää niin kovasti. Oma crawleri kelluu noilla 2.2" masher 2k:lla varsin hyvin. Ja jos uppoo niin voihan sitä ajaa pohjaa pitkin. Ei se sen kummempaa ole.  :wink:
"Power is nothing, without control."

apt93

No mikset sitten sinä koettais?

Äijä

Lainaus käyttäjältä: apt93 - 02.07.08 - klo: 16.55
No mikset sitten sinä koettais?

Lues uudestaan ja ajatuksen kanssa.  :wink: Ei tartte enää kokeilla...
"Power is nothing, without control."

Duster1

Jaahas. Mitenköhän mahtaa harjattomat koneet ja Lipo akut vettä kestää. Akussakin kun on tasausliitin aika tyrkyllä  :huh:

Millään harjallisilla tuota ei kannata yrittää kun ei voima riitä. Se on totta, että harjalliset koneet ja NiMh akut kestää kyllä vettä. Onhan tuota pari konetta aikoinaan tullut vedessä sisäänajettuakin.

Ainakin itse ymmärrän veden päällä ajamisen niin, että menee vaikka 100m eikä mitään puolen metrin ojan ylitystä.
Axial SCX 10 TR

TheArska

Ei muuta kuin 1/8 truggy lapakumeilla, kunnon pannulla(nitro) ja ilmanotto/putsari vaikka about reilu puolen metrin(riippuen lammikon syvyydestä,eihän tuo toimi kovin syvissä vesissä) korkeuteen vaihtamalla lyhyt putsarin käyrä, esimerkiksi letkun pätkään, jonka tukee vaikka reikäraudalla, että pysyy ylhäällä ja pillin päästä myös letku korkeuksiin niin ei kone hörppää vettä jos uppoaa. Noin pysyy tappiot ainakin suht pieninä. Halpis sähköt kiinni vielä.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

historia

Ja hompsansaa, nyt loppu kantomatka  :grin:
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

apt93

Lainaus käyttäjältä: Äijä - 02.07.08 - klo: 17.03
Lainaus käyttäjältä: apt93 - 02.07.08 - klo: 16.55
No mikset sitten sinä koettais?

Lues uudestaan ja ajatuksen kanssa.  :wink: Ei tartte enää kokeilla...
Ohops :grin:
Olisi pitänyt lukea ajatuksen kanssa...

Jabe

meinaakos joku kokeilla??
ite koitin yhtenä talvena touringilla, hyvin meni veden päällä (noh jäässähän se pinta oli), mutta kun tuli sula kohta... niin uppos kun titanic konsanaan, mutta hyvin toimis sen jälkeenkin. :p
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

TheArska

Itsekin kokeillut veden pinnan alapuolella ajamista..  :mrgreen:  ..tosin tahtomattani, lavangon radalla ja saldo oli yksi entinen sh:n kone.  :huh: Sähköt onneksi selvisivät hengissä, toimivat kuivuttuaan kuin uudet. Kyseisessä sukelluksessa mukana ollut hitecin vastari selviäisi varmaan ydinräjähdyksestäkin, se on kaksi kertaa käynyt vedenpinnan alapuolella ja kerran ottanut kiesit 3s liposta..siis ilman regua(unohtui..  :roll: ), tajusin sen kyllä saman tien ja otin heti irti mutta mikroservo ehti ottaa turpaan.
Believet or not... Ja jotkut kehtaa mollaa hitec:iä.  :cool:
Pahoittelen että karkas hiukka ot:n puolelle taas..  :angel:

Jos tuo yksi vanha pannu suostuu toimimaan voisi joskus testata tuota veden päällä ajamista, jollain rtr sähköillä ym... se on vaan suht mopo 21 kone ja tuohon hommaan olisi hyvä varmaan olla pannu joka kiekuu kunnolla.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Sysi

Mutta paljonkos oli Äijän autolla painoa?
Kokeilkaa vaan kelluuko auto, jos kelluu ei paljoa vaaraa. Helppo kokeilla kotona ilman virtoja, jos uppoa niin kuivaa vaan, eikä hajoa osat.
Eikö tämä toimisi paremmin sähkövehkeellä, vai kummassa on parempi teho/painosuhde?
Voisi laskeskella paljonko 2.2 kumi kelluttaa, jos joku on nopeampi niin laittakaa laskelmat näkyviin tänne.
Jere M

Äijä

Lainaus käyttäjältä: Sysi - 03.07.08 - klo: 23.10
Mutta paljonkos oli Äijän autolla painoa?

Ei aavistustakaan. Ei toi meikäläisen pikkuvaaka riitä tolle ja henkilövaaka ei inahakkaan tuon painosta. Enkä jaksa/viitsi purkaa osiin että saisin pikkuvaakalla painon mitattua...  :tongue: Yli 2kg kumminki ku siihen asti toi vaaka riittää.

Lainaus käyttäjältä: Sysi - 03.07.08 - klo: 23.10Voisi laskeskella paljonko 2.2 kumi kelluttaa, jos joku on nopeampi niin laittakaa laskelmat näkyviin tänne.

Helpommalla pääsee kun upottaa kumit vaikka ämpäriin ja laskeskelee veenpinnan nousun perusteella tilavuuden. Jos nyt en kovin pahasti väärin muista niin litra vettä painaa kilon. Ja jos kumi(t) syrjäyttää litran verran vettä niin se kelluttaa kilon verran painoa.
"Power is nothing, without control."

Futaba

Lainaus käyttäjältä: Äijä - 04.07.08 - klo: 06.55
Lainaus käyttäjältä: Sysi - 03.07.08 - klo: 23.10
Mutta paljonkos oli Äijän autolla painoa?

Ei aavistustakaan. Ei toi meikäläisen pikkuvaaka riitä tolle ja henkilövaaka ei inahakkaan tuon painosta. Enkä jaksa/viitsi purkaa osiin että saisin pikkuvaakalla painon mitattua...  :tongue: Yli 2kg kumminki ku siihen asti toi vaaka riittää.

Lainaus käyttäjältä: Sysi - 03.07.08 - klo: 23.10Voisi laskeskella paljonko 2.2 kumi kelluttaa, jos joku on nopeampi niin laittakaa laskelmat näkyviin tänne.

Helpommalla pääsee kun upottaa kumit vaikka ämpäriin ja laskeskelee veenpinnan nousun perusteella tilavuuden. Jos nyt en kovin pahasti väärin muista niin litra vettä painaa kilon. Ja jos kumi(t) syrjäyttää litran verran vettä niin se kelluttaa kilon verran painoa.
Kelluttaa kilon, sisältäen renkaiden massan.
| Academy | Axial |

Sysi

Lainaus käyttäjältä: Äijä - 04.07.08 - klo: 06.55
Helpommalla pääsee kun upottaa kumit vaikka ämpäriin ja laskeskelee veenpinnan nousun perusteella tilavuuden. Jos nyt en kovin pahasti väärin muista niin litra vettä painaa kilon. Ja jos kumi(t) syrjäyttää litran verran vettä niin se kelluttaa kilon verran painoa.
Tai laittaa ongenpainoja kumiin sisälle tai pussissa päälle, katsoo paljonko kärsii olla ja punnitsee ne. Pitäisi vain tehdä ajettavilla laparenkailla, niissähän on pienempi ilmatilavuus lapojen takia. Vai vaikuttaakohan niin paljoa.

Miten muuten nuitten Juomunäkkien kanssa sait sähkövehkeet autoon kiinni, nehän on liukkaita kuin ankeriaat, ei niissä taida kakspuoliteippi pysyä. Perinteisesti kuminauhoilla, nippusiteillä, teipillä ja rautalangalla?
Jere M

Äijä

Lainaus käyttäjältä: Sysi - 04.07.08 - klo: 18.49Miten muuten nuitten Juomunäkkien kanssa...

:grin: Toimitaan samalla lailla kuin ilmapallojen tai muovipussien kanssa. Romppeet sisään ja nippari juureen kiinni. Sitte jotai rasvaa/kuumaliimaa/tjmv vesieristettä ja toinen nippari perään. Samalla metodilla eli nipparilla hoituu myös kiinnitys autoon. Itsellä tosin oli tuota krawleria uittaessa nopari ja vastari kuumaliimaa täynnä eikä mitään kortsuja...  :roll:
"Power is nothing, without control."

Sysi

Lainaus käyttäjältä: Äijä - 02.07.08 - klo: 16.29
Ei muutaku vastari ja nopari kortsuun ja menoksi.
Sinultahan tuo ensin tuli. Mutta, nehän on hyviä, ovat läpinäkyviä(jotkut) ja kestäviä.
Leikkais toisen pään auki niin vois venyttää suoraan auton päälle, sitten vielä varmistukset kuumaliimalla(jos sekään pysyy), niin olis koko auton suojaukset kerralla :mrgreen:. Varmasti on parempi kuin elmukelmu. Jos toimii niin voi hommata eri väreissäkin, saattavat tosin kulua muuhunkin :roll:.
Polttisten vastarikoteloitten vesisuojauksessa oli kans mielenkiintoinen idea.
Tämähän muuten menee vielä kohtalaisen läheltä aihetta :shocked:.
Kokeilkaahan tätä vauhtityyliäkin joku niin päästään tästäkin.
Jere M

Duster1

Elkää yllyttäkö :lol: :lol: :lol: kun muutenkin jo vesillä mennään :wink:
Axial SCX 10 TR

hpi-cen

Nostetaas vähäsen vanhaa, kun en uutta kehtaa tehdä.

Löytyi tuubista video jossa ajeltiin vähän vedenpäällä/alla :lol: http://www.youtube.com/watch?v=5pVvfkwS87o&feature=related

-jarkko

Juho-M


Tuossa videossa on kyllä niin järjetöntä bashausta, että olis melkein sama räimiä niitä autoja lekalla :grin:

En huomannut katsoa, lukiko filmin lopussa "Sponsored by Pappa betalar"


Shogunmarui

Monsteriautoissa esimerkiksi kun niillä ajetaan veden päällä niin se perustuu ilmaan mikä on renkaissa ja sen takia pysyy veden pinnalla...Loppujen lopuksi radio-ohjattavalla autolla vetten päällä ajaminen ei ole kallista puuhaa eikä kovin vaikeaakaan kun käyttää aivoja.
~ TC4 ~ Hacker C40 12T,3500kv ~ MaxAmps LiPo ~ 6s, 22,2v ~ Kontronic Jazz 40 ~
Jato 3.3 ~ T.T UNO and others...

Nasty

no ei todellakaan ole kallista talvella jokainen rc-auto nikoista lähtien voi ajella vedenpäällä. etsii vaan lätäkön joka ei ole umpijäässä niin voila niin ajemme vetten päällä. kesällä sitten on jo astetta haastavampaa :)

mutta veikkaisin että harjaton, väh 4kenn lipo ,4wd ,sopivat välitykset , lapakumit niin jo mentäs vetten päällä.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Sysi

Tuossakin videossa se kyllä upposi kun vauhti loppui ekassa pätkässä, renkaitten ilmastahan se on kiinni...
Tässä aiheessa on nyt vain ideana selvittää voisiko (lapa)renkailla saada riittävästi vetoa että pysyisi vauhti yllä eikä upottaisi, tuossa pätkässähän se yksi veto näyttää ainakin tältä. Tuosta kellumisesta onkin jo ollut tässä aiheessa puhetta.
Jere M

HPI FatPipe

No me ollaan tätä foffi porukoiden kanssa kokeiltu. Ainakin jossain määrin.



Totuushan on kylmästi se ettei renkaat alla kovin pitkää matkaa veden päällä vietetä. Ei edes skaalassa lähellekkään samaa tasoa kuin 1/1 foffin maailman ennätys mies, joka pisti 700m menemään komeasti. Se loppukaasun nitro tekee noissa niin hirveesti.

Koskaan ei kuitenkaan kannata sanoa, että on mahdotonta, mutta töitä jatkuvan etenemisen eteen saa tehdä. Itse en katko enään montaa aivo solua siihen.
Spektrum l Tamiya l Castle Creations

Antti M

|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

HPI FatPipe

Spekulaatiot sikseen, nyt on todisteita. tuunari ajoi tänään RC Foffi autollansa sekä 4S, että 6S lipoilla veden päällä. Tässä video:

http://paron.pp.fi/Rc%20Videoita/Driving%20on%20the%20water%20with%20HocusPocus.wmv
(Tallenna nimellä)

tuunari voikin itse kertoa enemmän speksejä HocusPocuksesta.
Spektrum l Tamiya l Castle Creations