Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kokeilkaamme sähkökrossia!!

Aloittaja Jyke_, 03.07.08 - klo: 12.08

Jyke_

Kirjoitan tämän tänne, jotta polttiskrossaajatkin innostuisivat lataamaan muitakin kuin vastarin tai lähettimen akkuja.

Tänä kesänä nousee ainakin Jyväskylään ja pääkaupunkiseudulle saviradat. Hyvinkäällä on se helppo ja reikänen rata, Vaasassa on upea rata ja mieleni halajavi nurtsikisat Heinosen pelto-tyyliin.

Autot kuluttaa kisoissa keskimäärin 2 tukivartta ja 2 sarjaa takarenkaita. Tiukkaa kisaamista riittää. Viime kisojen finaalissa tein 2 tai 3 minuutin kohdalla 3 sekunnin virheen (auto katolleen hypystä) ja tipuin 3. sijalta viimeiseksi. Eli pääryhmä ajo jonossa vähintään 2 minuuttia putkeen. sellaista näkee harvemmin suomes (no en oo käyny kattelee turistikisoja viimeaikoina)

Auto pysyy itsessään suht puhtaana. Itse tarkistan tukivarsien saranatapit puhtaiksi ja harjaan pensselillä savipölyn pois kisan jälkeen. Kisan aikana vääntelen vanttiruuveja fiiliksellä vähän sinne ja tänne sekä pyörittelen maavaraa kelin mukaan. Rata "elää" koko päivän, eli joka kierroksella se on vähän erilainen. Se tekee joka lähdöstä jännittävän.

Täytyy tässä kyl viel mainita et polttigrossiguru Jose (jonka ainoa huoli sähkörossissa on auton kestävyys. Lukekaa PM:stä Josen jutut pomminvarmasta polttiksesta :)) vie kyl nätisti sähkökrossiakin. Harmi ettei hän kerkiä loppukauden kisoihin.

Että ei muutaku B44 tai B4 kouraan ja sutimaan :)
T: Jyri
Avesta Welding
"löysempien pipojen puolesta"
RC Pisteestä saa ja Assolla pääsee! ;-)

Heuli

Entinen vannoutunut ratakuskikin erehtyi kokeilemaan sähköcrossia kesällä 2005 yhden kisan verran laina-autolla, pienen 9 vuoden tauon jälkeen. Tuossa kisassa puraisi crossikärpänen ja sen jälkeen on tullut ajettua melkein kaikki crossikisat mitä Suomessa on järjestetty. Crossin aloittamisen syynä oli osaltaan Vaasan EM-kisat, mutta ajaminen maistuu edelleen yhtä hienolta kisojen jälkeenkin.

Ensimmäisellä kaudella meni aika paljon osia rikki, mutta sen jälkeen on autokin alkanut pysymään nipussa kun on oppinut ajamaan hyndät paremmin. Luokan parhaimpia puolia on rento meno varikolla ja radalla sekä kaluston tasaväkisyys, ei haittaa edes pieni kurakelikään. "Turistikuski" sopeutuu ainakin nelivetoluokkaan erinomaisesti, takavedon ajamissa vaaditaankin sitten jo hieman hellempää kaasusormea :tongue:

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 03.07.08 - klo: 16.41
Luokan parhaimpia puolia on rento meno varikolla ja radalla sekä kaluston tasaväkisyys, ei haittaa edes pieni kurakelikään. "Turistikuski" sopeutuu ainakin nelivetoluokkaan erinomaisesti, takavedon ajamissa vaaditaankin sitten jo hieman hellempää kaasusormea :tongue:
Heuli, ei koskaan "reikävanteita" kurakelille, auton alla syntyvä imu saa aikaan kuvanlaisen ilmiön. Vanteen läpi pääsevä ilma vetää kaiken moskan ilmasta auton kylkiin....  :cool:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Mika R

No kohtahan me voidaan ainakin seurata polttis radan vierestä lavangossa tuota menoa jos ei ajeta itse.. Varmaan ihan makeeta mut itseä arveluttaa toi ylenpalttinen kolvailu ja latauksen odottelu..Ehkä käsitys on väärä ja korjaantuu tutustumalla. Hienoa että rata on tuloillaan ja pääsee seuraamaan tätä lähempää.

MrOllinmaki

#4
..

SS

Asiaa Jyke_ !!!

Sähkökrossihan on laji josta tämä kaikki on monelle mun ikäluokan edustajalle alkanut. Hieno laji, jota pitää taas hieman tehdä tunnetuksi!

Ajattelin hankkia kerholle yhden B4:sen lajiin tutustumista varten, eli "kerhoauton". Vantaan Vauhtikeskukseen pääsee sitten tutustumaan lajiin ihan kolvailemattakin ja voin ladata patteritkin valmiiksi.

-Sami-

...ai niin, kunhan Mustonen nyt saisi sen radan ensin valmiiksi!
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Mika R

Hienoa. Ja eikös noita ihan kohtuu kilpailukykyisiä vessoja löydy readysettinäkin?

SS

Löytyy, eipä ne EM:ien kärkikavevereiden autot olleet yhtään sen kummemman näköisiä kuin meidänkään, otsalohkon ja sormien välinen yhteys toimi vaan paremmin.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Jyke_

Huolettoman eli hiilettömän aikakauden saavuttua, ei auton sähköihin tarvitse paneutua kuin sadekelillä niiden suojelemiseksi.

Grossikuskeille voin rohkaista, että kolvailu ja akun hyytyminen on taaksejäänyttä aikaa. Itse kolvasin täyden setin eli about 6 akkua (muistaakseni) EM:iä varten ja mulla on nyt siis akkuja kaudelta 2006 asti ja kaikki potkii riittävästi. Tämän kauden ajoin pääosin turistiporo koneella eli SS5800 (8,5) ja kuudella kennolla. Mielestäni tuo on paras tähän mennessä kokeilluista akku+kone setupista, taitoni huomioiden. Tosin viimesen kisan joutu ajaa 5,5 koneella koska se tupla ei meinannu mennä helposti ilman tehoa...

Niin juu ja PM kisat ajoin läpi 2 akulla. (no siellä kyl ajoin yhden erän "laittomilla").

UAU:n tulosliuskasta voi katsoa miten crossiin tutustuminen (tai palaaminen grossipuolelta) onnistuu hienoiten. Grossiguruille Hose&Heinoset kolmoisvoitto takavetoluokasta. Ja millähän ihmeen akkuloilla hekin lopulta ajoivat kisaa ;)
RC Pisteestä saa ja Assolla pääsee! ;-)

Mika R

OK

Kävin kokasee harjattomalla mini-Infernolla tuolla uudella Lavangon sähköbaanalla ja kohtuu hyvin tuo pikkuinenkin siellä potki. Välitys oli vaan liian pitkä, pääsuoralla kulki kovaa mutta paikaltaan ei oikein jaksanut lähteä. Täytyy koittaa lyhyemmällä välityksellä kun ehtii.