Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijalle polttis crossari?

Aloittaja Madfs, 12.05.03 - klo: 12.32

Madfs

Tietääkö kukaan mitään polttomottori crossaria ensimmäiseksi autoksi?
Vai kannattaako hankkia sähkömoottori crossari vahinkojen minimoimiseksi :?:
Elämä On Laiffii Ja Puukko On Knaiffii.

kuvittelija

Puhtaaseen hauskanpito-ajeluun voin puhtaalla omallatunnolla suositella polttisauto HPI Savagea. Jos mielessä kiiluu kilpaileminen Suomessa autollasi, et varmaan voi ostaa monsteria :(  Stadium truckeista en tiedä yhtään mitään, muut saavat neuvoa..
HPI SAVAGE 24.3.2003 lähtien... :)
JQracing THEeCar 2016---->

Mika R

Ihan riippuu siitä aiotko kisata jatkossa sillä vai pelkästään ajaa pihasudittelua. Lisäksi mitä tarkoitat "crossarilla", off-road autoja on monenlaisia. Sitten sähkö vai polttis, sekin riippuu monista asioista; veikkaan että polttishommaan pitää olla paksumpi lompakko.
Netissä on jonkin verran aiheesta "polttis vai sähkö" joten ehkä kandee etsiä esim googlella ekaks. Sitten voit autovalmistajien/kauppiaiden sivuilta etsiä mielestäsi mallia. Kun sellanen löytyy voit kysellä mielipiteitä, tosin niitä löytyy jo runsaasti vanhoissa aiheissa niitä selaamalla. Foorumissa on monella tr-15, joka lienee hyvä polttisaloitusauto, mutta sillä ei voi esimerkiksi virallisesti kisata tietääkseni(?). ja monia muitakin hyviä off-roadeja varmasti löytyy.
Aihepiiri on laaja. Yleisesti ottaen sanoisin että jos ei ole yhtään kokemusta, aloita sähköautolla tai mahd RTR (Ready-to-Run) polttiksella.

late

Sanoisin, että nimenomaan EI kannata aloittaa RTR autolla.
Kun ostat auton kittinä eli rakennussarjana, opit samalla paljon tekniikkaa ja tiedät kuinka autoa voi esim. korjata rikkoutumistilaanteessa, mutta jos laiskottaa niin osta valmiiksi koottu ja maalattu RTR, onhan se helpompi.
Ja siitä TR-15:sta vielä sen verran, että se ei ole vain hyvä aloituspolttis vaan paras.  8)
Nimittäin aloitin harrastukseni n. vuosi sitten ostamalla Inferno TR-15 ja edelleen rälläilen sillä.
Vieläkin se sama hymy naamalla kun ajelee TR:llä. Se on kaiken lisäksi sellainen auto, joka sopii useimpien budjettiin, jos ei niin pitää kysyä vanhemmilta pientä sponssausta.  :)
LRP - Ei tulta ilman savua

Tatti

Suosittelisin itse Kyosho inferno Tr-15 tai Kyosho Ultima rb racing-sporttia.
Olen kuullut hyvää noista autoista, paitsi Tr-15 kytkin sulaa jos konetta ei ole säädetty hyväksi.

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "late"Sanoisin, että nimenomaan EI kannata aloittaa RTR autolla.
Kun ostat auton kittinä eli rakennussarjana, opit samalla paljon tekniikkaa ja tiedät kuinka autoa voi esim. korjata rikkoutumistilaanteessa
Tämä on totta. Kannattaa katsoa kuitenkin omalta kantiltaan. RTR:ssä on tyypillisesti ihan kilpailukykyinen hinta ja toimiva (ei väärinkasattu) auto ja bonuksena tosiaan yleensä nätti kori. Itselläni ei ole koskaan ollut RTR:ää, mutta niiden laatu näyttää tänä päivänä yleisesti ottaen todella hyvältä jolloin myös homman aloitus vaivaton.

late

Tatti :
Sama vika siinä Ultimassakin on?
Ei se 'Racing' nimi tarkoita, että siinä olisi racing-kytkinpalat.
Ultiman saa vain RTR:nä (?), ellei osta Type-R:ää eli kisaversiota.
Ultima olisi alkuun helpompi, koska se on RTR ja 2wd, muttei se sitä tarkoita, että TR-15:lla olisi huonompi aloittaa.

RTR tarkoittaa sitten Ready-To-Run, eli valmiina ajoon, jos et sattunut tietämään.  :)
LRP - Ei tulta ilman savua

late

Aikamoinen tohelo täytyy olla, jos kasaa TR-15:n väärin siinä kun vielä on suomenkielinen manuaali.
Onhan TR-15:ssa diffit eli tasauspyörästöt, pääratas ja kardaanit valmiiksi asennettuina.
LRP - Ei tulta ilman savua

Deadman

Tiedä sitten onko Pro Hobby tunaroinut vai mitä, mutta itse en saanut auton mukana suomenkielistä ohjetta. Eipä siinä mitään, kyllä tuota Englantia sen verran osaan :wink: . Olen tässä pikkuhiljaa myymässä omaa Infernoani, jos kiinnostaa...

late

Kyllä siinä tulee mukana suomenkielinen manuaali, jos ei tule mukana niin varmasti saa ilmaiseksi postin kautta.
LRP - Ei tulta ilman savua

Tatti

Ei vaan ole kukaan kaveri valittanut noista Ultiman kytkin paloista...

Madfs

Elämä On Laiffii Ja Puukko On Knaiffii.

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "late"Aikamoinen tohelo täytyy olla, jos kasaa TR-15:n väärin siinä kun vielä on suomenkielinen manuaali.
Onhan TR-15:ssa diffit eli tasauspyörästöt, pääratas ja kardaanit valmiiksi asennettuina.

Niinpä, no mitä tossa sitten autoa kasatessa oppii niinkuin aikaisemmin kommentoit ?  8) No, ymmärrän pointtisi.

Itsellä on samat diffit superissa ja ne tuli ihan atomeina. En sano että olis vaikeeta kasata, mutta kyllä siinä on puuhaa jos ne haluaa kunnolla toimimaan; Diffiöljyt, tiivistämiset jne. No siitä tosiaan oppii. TR-15 lienee siis helpoimmasta päästä, mutta veikkaan että vaikeampia kitejä löytyy. Etenkin voi tulla haasteita jos ei englanti suju; tässä mielessä RTR on hyvä valinta jos ensi sijaisesti haluaa ajamaan. Kyllä niitä sitten oppii purkamaan ja uudelleen kasaaman kun sen aika tulee.

Madfs

jep  :mrgreen:
Elämä On Laiffii Ja Puukko On Knaiffii.

late

Mulle on auton korjaaminen ja virittely samalla viivalla ajamisen kanssa. (pari kertaa purkanut ja kasannut auton ilman mitään erityistä syytä  :) )
Yhtä hauskaa ja mielenkiintoista kumpikin homma.
Toki löytyy vaikeampia kittejä. TR-15:han taitaa olla Kyoshon helpoin 'kit'.
TR-15 on varmasti eräs parhaista aloituspolttiksista, siksi sen itsekin valitsin.
-Hinta : alle 500:lla eurolla pääsee ajamaan
-Ajo-ominaisuudet, 4wd
-Teho/painosuhde 0,9hv/1,7kg. Kiitettävää vakioautolta jonka saa alle viidelläsataa
-Helppous, TR-15 on helppo huoltaa ja ajaa
-Viritysosia riittää loputtomiin.
-Ja tietysti ulkonäkö ja NIMI : Inferno, kuulostaa paremmalta kuin esim. Ultima.  :D
LRP - Ei tulta ilman savua

Madfs

Lainaus käyttäjältä: "late"Tatti :
Sama vika siinä Ultimassakin on?
Ei se 'Racing' nimi tarkoita, että siinä olisi racing-kytkinpalat.
Ultiman saa vain RTR:nä (?), ellei osta Type-R:ää eli kisaversiota.
Ultima olisi alkuun helpompi, koska se on RTR ja 2wd, muttei se sitä tarkoita, että TR-15:lla olisi huonompi aloittaa.

RTR tarkoittaa sitten Ready-To-Run, eli valmiina ajoon, jos et sattunut tietämään.  :)

Joo monet on vaitellyt mitä se tarkoittaa mm. ranskaksi jotain crossia :wink:
Elämä On Laiffii Ja Puukko On Knaiffii.

Madfs

Lainaus käyttäjältä: "late"Mulle on auton korjaaminen ja virittely samalla viivalla ajamisen kanssa. (pari kertaa purkanut ja kasannut auton ilman mitään erityistä syytä  :) )
Yhtä hauskaa ja mielenkiintoista kumpikin homma.
Toki löytyy vaikeampia kittejä. TR-15:han taitaa olla Kyoshon helpoin 'kit'.
TR-15 on varmasti eräs parhaista aloituspolttiksista, siksi sen itsekin valitsin.
-Hinta : alle 500:lla eurolla pääsee ajamaan
-Ajo-ominaisuudet, 4wd
-Teho/painosuhde 0,9hv/1,7kg. Kiitettävää vakioautolta jonka saa alle viidelläsataa
-Helppous, TR-15 on helppo huoltaa ja ajaa
-Viritysosia riittää loputtomiin.
-Ja tietysti ulkonäkö ja NIMI : Inferno, kuulostaa paremmalta kuin esim. Ultima.  :D

Tiedätkös missä niitä myydään asun pirkkalassa lähellä tamperetta
tai no 10 km. :twisted:
Elämä On Laiffii Ja Puukko On Knaiffii.

l150040

Käyppäs kysymässä esim. Atala RC:stä, joka on lähellä Hämeenpuistoa Hallituskadulla (numero oli muistaakseni 17). He edustavat Kyoshoa Tampereella. He eivät ole kylläkään kovinkaan ammattilaisia autopuolella, joten voit joutua turvautumaan esim. tähän foorumiin kun kysymyksiä tulee.

Madfs

Lainaus käyttäjältä: "Madfs"
Lainaus käyttäjältä: "late"Mulle on auton korjaaminen ja virittely samalla viivalla ajamisen kanssa. (pari kertaa purkanut ja kasannut auton ilman mitään erityistä syytä  :) )
Yhtä hauskaa ja mielenkiintoista kumpikin homma.
Toki löytyy vaikeampia kittejä. TR-15:han taitaa olla Kyoshon helpoin 'kit'.
TR-15 on varmasti eräs parhaista aloituspolttiksista, siksi sen itsekin valitsin.
-Hinta : alle 500:lla eurolla pääsee ajamaan
-Ajo-ominaisuudet, 4wd
-Teho/painosuhde 0,9hv/1,7kg. Kiitettävää vakioautolta jonka saa alle viidelläsataa
-Helppous, TR-15 on helppo huoltaa ja ajaa
-Viritysosia riittää loputtomiin.
-Ja tietysti ulkonäkö ja NIMI : Inferno, kuulostaa paremmalta kuin esim. Ultima.  :D

Tiedätkös missä niitä myydään asun pirkkalassa lähellä tamperetta
tai no 10 km päässä sieltä :twisted:
-------------------------------------^-----------------------------------------------
Tohon vielä että nimi ei haittaa, mutta oobn ajatellut tuota infernoo
paitsi jos ultima on kilpailu käyttöön koska olen kuullut että inferno tr ei käy. Mutta pitäähän 'vähän' harjoitellakkin ajamaan ennen kun kilpailuihin lähtee. :wink:
Elämä On Laiffii Ja Puukko On Knaiffii.

late

Lainaus käyttäjältä: "Madfs"
Joo monet on vaitellyt mitä se tarkoittaa mm. ranskaksi jotain crossia :wink:

Hetkinen nyt.
Eihän se nyt mitenkää voi ranskaa olla tai ainakaan tarkoittaa crossia!
Veikkaan, että liittyy jotenkin hemmettiin, esim. joku peto, koska Infernothan ovat petoja radalla!  :D
LRP - Ei tulta ilman savua

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "Madfs"
Lainaus käyttäjältä: "late"Tatti :
Sama vika siinä Ultimassakin on?
Ei se 'Racing' nimi tarkoita, että siinä olisi racing-kytkinpalat.
Ultiman saa vain RTR:nä (?), ellei osta Type-R:ää eli kisaversiota.
Ultima olisi alkuun helpompi, koska se on RTR ja 2wd, muttei se sitä tarkoita, että TR-15:lla olisi huonompi aloittaa.

RTR tarkoittaa sitten Ready-To-Run, eli valmiina ajoon, jos et sattunut tietämään.  :)

Joo monet on vaitellyt mitä se tarkoittaa mm. ranskaksi jotain crossia :wink:

Eräässä toisessa topikissa sanoin että TT (jolla siis tarkoitettiin Thunder Tiger nimistä valmistajaa) on myös Tout Terrain ranskaksi, joka tarkoittaa krossia.

Rc hemmo

Inferno tr ei sovi mihinkään luokkaan, ja utlima ei sovi kisautoksi, erikseen on esim assot shucmaherit(vai mikä olikonaan)ja losi, mutta asso ja kyosho ovat lähes kopioita toisistaan.Sähköä suositelisin enemmän.

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "Rc hemmo"ja utlima ei sovi kisautoksi

Ultimastakin on type-R versioita jotka ovat täysiverisiä kisa-autoja.

Madfs

Lainaus käyttäjältä: "late"
Lainaus käyttäjältä: "Madfs"
Joo monet on vaitellyt mitä se tarkoittaa mm. ranskaksi jotain crossia :wink:

Hetkinen nyt.
Eihän se nyt mitenkää voi ranskaa olla tai ainakaan tarkoittaa crossia!
Veikkaan, että liittyy jotenkin hemmettiin, esim. joku peto, koska Infernothan ovat petoja radalla!  :D

Sitä minäkin  :roll:
Elämä On Laiffii Ja Puukko On Knaiffii.

Madfs

Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Lainaus käyttäjältä: "Rc hemmo"ja utlima ei sovi kisautoksi

Ultimastakin on type-R versioita jotka ovat täysiverisiä kisa-autoja.
Pysytään ihan näissä aloittelijan polttiksissa  :wink:
Elämä On Laiffii Ja Puukko On Knaiffii.

Madfs

No osatteko sanoo kumpi on nopeempi Ultima vai Inferno ?
Ja kumpaa voisi helpommin mekata kisa-autoksi sillain "helposti 8)
Ja kumpi on halvempi myyjistä viis! :P
Elämä On Laiffii Ja Puukko On Knaiffii.

Otsomaani

No ultima on teoriassa nopeampi koska se on takaveto jolloin siinä on yksinkertaisempi voimansiirto joka aiheuttaa vähemmän kitkaa.
Kisa-autoja nyt ei kummastakaan saa koska Suomessa ei ole luokka polttis truckeille, eikä 1/10 polttiskrosseille.

Tatti

Auto mistä saa hyvin kisaauton olisi hobao hyper 7, mutta se ei ole välttämättä paras auto aloittelijalle :(

rc-boy

Ultimalle on Kyoshon mukaan luvattu vauhtia vakiona n. 60 km/h(olen aika varma, että kulkeekin!). Itse voin suositella Ultimaa (ST) ensinmäiseksi autoksi. Sillä pääsee nopeasti ajamaan ja hienon näköistä ajaa takavedolla! Mutta toisaalta se on vähän vaikeampi hallita.

late

Lainaus käyttäjältä: "Tatti"Auto mistä saa hyvin kisaauton olisi hobao hyper 7, mutta se ei ole välttämättä paras auto aloittelijalle :(

Ja olet silti itse ostamassa sitä ensimmäiseksi RC-autoksi?
Nää sun jutut on vähän ristiriidassa toisiinsa nähden.
LRP - Ei tulta ilman savua