Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

auto ei kulje

Aloittaja shumi, 18.05.03 - klo: 19.37

turilas101

Onhan siinä halpismuovirattaat, mutta kovasti koitan etsiä siihen rautarattaita jostain, ei vaan tahdo löytyä.

testi

Jossain pöytä laatikoissa on yksi valmiiksi viritettu mabuchi johon on
tehty käämien lisäys ja juotettu ne olemassa olevien rinnalle sama vaikutus kun poistaisi käämiä , mutta tämä kone on jossain jemmassa pitää vain etsiä . Sitten löytyy eastcoastin 13x2 kone jolla olen ajannut muutaman kerran sen voisin myydä 15 € ? . Jos vain löydän sen viri mabuchin niin sen voisin myydä 10 €. Jos tuot auton tänne niin voit testata moottoreita jos päätät ne sitten ostaa . Sitten taas vähän off topic mutta löytyy noita pinjoneita yksi 10 piikkinen ja kaksi 15 piikkistä ja yksi 25 piikkinen (jos oikein laskin ) tosin yhdessä on vain kuusio kiinni olen niitä taas jonnekkin muualle lainannut . Voisin näistä luopua edellisesti 5 € kaikki pinjonit .
Näin on .

turilas101

Ömm... miten voi olla sama vaikutus poistaa tai lisätä käämiä..? Luulisi että lisäämällä ei kierrä enää niin paljoa mutta vääntää paremmin tms.?

Onko eroa virrankulutuksessa että lisääko vai poistaako? Ja miksi virimoottoreita ei sitten ole esim. 30 lankasia? *Ihmettelee*

Tuo Eastcoastin 13x2 aika kiehtova mutta mitäköhän sen kanssa ajamisesta tulisi kun auto on 2WD crossari ja aika kehnolla alustalla..? En oo ikinä virimoottorilla ajanut niin en niistä tiedä mutta luulisin että turhan tiukka kone on, eikös ajoajat lyhenis johonkin 3-5 minuuttiin tollasella koneella? (Ei hyvä piharässäilyssä)
Onkos tuo toinen luku muuten pakkojen määrä? (2, 3 jne.)

joku 17-20 olis varmaan se haarukka mistä konetta etsin, onko sulla semmosta konetta?

testi

Jos osaat vähän sähköoppia niin ymmärrät sen elikkä kun kytkitään kaksi vastusta rinnan joiden resistanssi on esim sama niin resistanssi tippuu puoleen . Kun käämiä poistetaan tai lisäätään kytkemällä rinnan niin luonnollisesti virran kulutus kasvaa .
Jos käämiä lisää ja kytkee ne olemassa olevien kanssa sarjaan niin se on päinvastaista virittämistä . Toinen millä voi myöskin kikkailla on vaihtaa käämien paksuutta . Juu tuolla eastcoastilla kun ajaa maksimi ajoituksella 2000 mah akku kestää yhden minuutin , ja tehoa löytyy mosasta . 0 ajoituksella ajaa jo paljon pidempään jotain 3 min paikkeilla . Voisin ehkäpä käämiä moottorin mutta pitää käydä ostamassa uutta käämi lankaa .
Näin on .

Tsiisus

testi, mitä pienempi pinjoni sitä paremmin kulkee ?  :|
- Marui RACING -

testi

Mitä pienempi pinjoni sitä nopeammin kiihtyy , huippu nopeus kärsii
Mitä isompi pinjoni sitä nopeammin kulkee , kiihtyvyys kärsii
Näin on .

Tsiisus

Eli olisiko parempi käyttää pihasudittelussa isompaa pinjonia ?
- Marui RACING -

turilas101

Lainaus käyttäjältä: "testi"Jos osaat vähän sähköoppia niin ymmärrät sen elikkä kun kytkitään kaksi vastusta rinnan joiden resistanssi on esim sama niin resistanssi tippuu puoleen . Kun käämiä poistetaan tai lisäätään kytkemällä rinnan niin luonnollisesti virran kulutus kasvaa .
Jos käämiä lisää ja kytkee ne olemassa olevien kanssa sarjaan niin se on päinvastaista virittämistä . Toinen millä voi myöskin kikkailla on vaihtaa käämien paksuutta .
- Jep, ajatus vaelteli ton "rinnan" sanan ohi, ajattelin että jos samaan ne kytkit niin miten voi olla sama vaikutus... Kyllähän noita yksinkertaisia sähkömotteja on joskus tullut pari rakennettua koulun tekniikan tunneilla aikanaan.

Lainaus käyttäjältä: "testi"
Juu tuolla eastcoastilla kun ajaa maksimi ajoituksella 2000 mah akku kestää yhden minuutin , ja tehoa löytyy mosasta . 0 ajoituksella ajaa jo paljon pidempään jotain 3 min paikkeilla . Voisin ehkäpä käämiä moottorin mutta pitää käydä ostamassa uutta käämi lankaa .
- Jees, 1min ajoaika on kyllä aika käyttökelvoton homma piharällästelyssä, mielummin tehon kustannuksella sitten vähän enemmin ajoaikaa. 10min aika sopiva jo, "tupakanmittainen" ajohetki. :) Mikäli saan tuohon hunteriin kestävämpää ratasta perään ensi viikolla niin hakusessa olisi kenties esim. 14 - 17 lankainen kone, johan tulee rässiin potkua, ihan kun se vielä pysyis hanskassa, mabuchillakaan ei auto mene suoraan hiekalla kovin usein...mutta se ei menoa haittaa. Saas nähdä mitä tykkää tuo mekaaninen nopari virikoneesta, noh, jos kärähtää niin sitten kärähtää ja hankitaan elektroninen. Miten muuten jos tuosta nuo vastukset kärähtää (jotka ekana varmaan menee) niin mitä tapahtuu, eikö osakaasu enää toimi vaan kaasu pelkästään on-off tyyppiä?

Toinen juttu miksei hirmu virimoottoria tuohon viitsisi laittaa, on se että sorveja tms. vehkeitä ei ole, joten huoltoa kone ei pahemmin tule saamaan, noissa virimoteissa taitaa kollektorit ja hiilet olla aika kunnossa aika ajoin.

niko.lindvall

Hunteriin kannattaa ostaa säädettävällä ajoituksella oleva kone, muuten voi pyöriä väärään suuntaan nopeempaa. Se mun Peak Panther on 15 lankanen, ajoitus on vain väärin päin. Jos vaan jotenkin sais ehjänä auk.
Testi: Muakin kiinnostaa noi viritellyt mabuchit, jos joku tuo autonsa, että voit kokella, niin kertokaa ihmeessä kuin kova kulki(vois viritellä itekkin mabuchin)
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

turilas101

Miksi, onko hunterissa pyörimäsuunta eri kuin normaalisti?

niko.lindvall

Pyöriikö moottorit, joissa ei ole säädettävää ajoitusta myötä- vai vastapäivään?
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

niko.lindvall

Ton varmaan joku ois tienny... Kertokaa edes kumpaan suuntaan pyörii tavallisesti autohan sen määrää.

edit: kirjoitusvirheitä
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

l150040

Kiinteäennakkoisenkin moottorin ennakkoa voi karkeasti säätää avaamalla koneen ja kääntämällä päätyä. Kannuun joudut sahaamaan lovet, jotta saat uudet kiinnitysnipukat oikealle kohtaa. Luultavasti joudut vielä käyttämään veistä, jotta saat päädystä veistettyä sen kohdistusnipukan pois. Koneen saa auki todennäköisesti pamauttamalla esim. kakkosnelosen pätkällä akselin päähän. Vastuu on luonnollisestikin tekijällä  :wink:

Ehkä järkevämpi vaihtoehto olisi myydä nykyinen kone ehjänä pois ja ostaa vaikka käytettynä kone, jossa ennakkoa voi säätää.

turilas101

Akseliin ei välttämättä kannata pamautella, äkkiä ankkuri kierona ja kone sillä selvä.

-JM-

Voiskos Kyoshon Trackeria saada yhtään nopeemmaks, vaik mä en kyllä tiedä mikä moottori siinä on...... :roll:

Tsiisus

Voishan sen saada nopeemmaks, Jos hankkisit autoon vähän paremman noparin ja virittelisit mabuchia, tai ostaisit vähän  paremman motin. Auton mekaaninen nopeudensäädin ei kyllä taida kestää mitään eastcoastin 13x2 kilpamottia. :wink:
- Marui RACING -

niko.lindvall

Huomasin kyllä ettei mekaninen kestä: laitoin Peak Panther 15x2 moottorin, ja yhden suoran päästä savu nousi. Nopaari on rakenteille...
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion