Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

GT Rata-autoilu

Aloittaja Mikko L, 18.08.08 - klo: 10.35

nitropaimen

mulla on picco ex 12 pillin kanssa, vähän ajettu saisit satasella, tulppia ja suodin mukaan laita messagea vatanenj@gmail.com tai kaappaa mukaan kun  tulet hakemaan gimarin.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

mikari

pilli ei sovi mutta Picco kiinnostaa kyllä
Kiitos 20 vuodesta!

mikari

Lainaus käyttäjältä: mikari - 17.08.20 - klo: 00.25
Oli tuossa puhe OS 12TG:stä. Sportti konehan se on, joten ei siltä voi odottaa liikoja. Ei siis kunnon tp10 kisapannu. Itsellä se on välietappi ton Kössin kanssa, kun ei oikein tiennyt mitä odottaa. Nyt voisikin harkita jo kunnollista, kun auto on todettu ihan päteväksi radoille. Mutta voi olla että hankinnat vasta ensi kaudelle, katsotaan. Ihan hauskaahan tuo oli tälläkin pannulla 👍Tiedä sitten miten kauan se kestää tuota rääkkiä, nupit aika kaakossa kuitenkin.

Lainaus käyttäjältä: nitropaimen - 17.08.20 - klo: 09.38
mulla on picco ex 12 pillin kanssa, vähän ajettu saisit satasella, tulppia ja suodin mukaan laita messagea vatanenj@gmail.com tai kaappaa mukaan kun  tulet hakemaan gimarin.

Ok, hain Jukalta Piccon ja pulttasin autoon, sama vakio putki kuin OSsin kanssa mutta välitys pinjonissa 22/27 eli hampaan lyhyempi. Ajoin tankillisen ensin Ossilla ja sitten tosiaan Piccolla. Säädin moottorin hyvin pikaisesti sen kummempia hieromatta ja hyvinhän se pelitti. Läppiajat putos 1-2 sekuntia. Paras taisi olla tasan 20.0s, ajoin noin sata läppiä. Löytyy täältä: https://speedhive.mylaps.com/Practice/692776639/Activity

Kiitos Jukalle!

Seuraavaksi hieron hieman autoa, lähinnä diffit ja iskarit jos pääsis alle 20s. Eiköhän.
Kiitos 20 vuodesta!

nitropaimen

heh.. hyvä meininki... jos saa huikata, ensi seongiksi sitten EM kiesi Velox V10 Pro, siihenkin saadaan kyllä hierottua sellainen hinta että alkaa kuumottamaan...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

mikari

#4054
Jep.. ajetaan tolla tää kausi loppuun ainakin. Kiitos vielä 👍

Myös 1.1mm jouset paransi menoa molemmilla moottoreilla.

Lainaus käyttäjältä: mikari - 16.08.20 - klo: 17.40
Lainaus käyttäjältä: nitropaimen - 16.08.20 - klo: 16.35
speed garage tuo tuon firman tuning osia veloixiin ja mugeniin, voisin kysäistä mitä tuo kössin kytkin maksaa, saisit "team hinnalla"

kysäse. ostin jäykimmät 1.1mm jouset 2-pala kytkimeen jota testaan ens vkolla, mutta kyllähän 3D kytkimellä saa aina enempi punchia foameilla.
Kiitos 20 vuodesta!

mikari

Toi uusi Kyosho AMG Mersu on ihan makee Alpinen rinnalla

Kiitos 20 vuodesta!

pintakaasu

Moro,

miulla pyörii nurkissa kaksi joutilasta maalaamaton gt8 koria, toinen on Porsche 911 ja toinen on joku ihan tavallinen gt8 kori, taitaa olla Team C. Team c:ssä on maskit valmiina.  Ei muutako kontakteja tänne päin, ja tee tarjous.
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

Screwed

Lainaus käyttäjältä: Ender - 15.08.20 - klo: 12.47
Tämä hieman huolettaa itseäni näissä uusissa radoissa. Ruvetaan liikaa keskittymään siihen yhteen nopeaan kierrokseen ja hakemaan sitä autoa/moottoria/setuppia siihen. Tattiksen rata antaa tähän erinomaisen mahdollisuuden.
Öööh, täh? Mitä juuri luin? Siis kun reilun 45 vuoden harrastamisen jälkeen vihdoin saatiin Suomeen rata joka vastaa nopeudeltaan ulkomaan parhaita ratoja niin sit alkaa huolettaa??? Minä olen tuon 16,9s ajanut. En ole ikinä ajaessani yrittänyt tehdä yhtä nopeata kierrosta vaan ajanut aina 5 min tulosta. Se nopein keirros tulee siinä sivussa. Väistämättä joku niistä on aina se kaikista nopein, sille ei kukaan mahda mitään.

Millä tavalla Tattiksen rata nyt antaa muita ratoja paremman mahdollisuuden säätää autoa yhtä nopeata kierrosta varten, kuka edes halausis sellaista tehdä ja miksi??? Alkuerät ovat sen vähintään 4 min.

Motorsportin yksi osa-alue on teho. On aina ollut ja tulee aina olemaan. Sähköluokissa sitä on edelleen enemmän kuin kuski pystyy hanskaamaan, myös Tattiksella.

Nyt on kyllä niin sekavaa tekstiä ettei ymmärrä yhtään mitään?


Kim

Screwed

Lainaus käyttäjältä: Ender - 16.08.20 - klo: 11.02
TSS-10 ja TSP-10 -luokat ovat helposti lähestyttäviä, kun kaikilla sama rengas ja moottori.
Millä tavalla teho tai moottori on sitten ongelma TSM-10 luokassa? 80 eurolla jokainen saa enemmän tehoa kuin mitä pystyy hanskaamaan.

Ender

Lainaus käyttäjältä: Screwed - 18.08.20 - klo: 19.46
Öööh, täh? Mitä juuri luin? Siis kun reilun 45 vuoden harrastamisen jälkeen vihdoin saatiin Suomeen rata joka vastaa nopeudeltaan ulkomaan parhaita ratoja niin sit alkaa huolettaa??? Minä olen tuon 16,9s ajanut. En ole

Kustannusten kasvu. Se tässä huolettaa ja kun kustannukset kasvaa, väki vähenee.

Eli toivottavasti ei mennä siihen, että esim. Ratakasissa pitää olla se tuunattu huippukallismoottori.

Mitä kovempaa mennään sitä enemmän menee renkaita, osat kuluu... ja itse kisaaminen ei ole niin hauskaa.

Näissä uusissa radoissa ei siis ole itsessään mitään vikaa, kunhan vaan pystytään pitämään jotenkin keskivertoharrastajan kustannukset mielekkäänä.

Tässähän GT-8 oli luokkana hyvä.


Ender

Lainaus käyttäjältä: Screwed - 18.08.20 - klo: 19.48
Lainaus käyttäjältä: Ender - 16.08.20 - klo: 11.02
TSS-10 ja TSP-10 -luokat ovat helposti lähestyttäviä, kun kaikilla sama rengas ja moottori.
Millä tavalla teho tai moottori on sitten ongelma TSM-10 luokassa? 80 eurolla jokainen saa enemmän tehoa kuin mitä pystyy hanskaamaan.

TSM-10 luokassa ei ole mitään vikaa.

Screwed

Lainaus käyttäjältä: Ender - 18.08.20 - klo: 20.08
Eli toivottavasti ei mennä siihen, että esim. Ratakasissa pitää olla se tuunattu huippukallismoottori.
Jos ENS-mestari pärjää hyllystä otetulla moottorilla niin se ostettu hyllymoottori on tuskin sullekaan mikään este voittaa SM. Tattiksen pääsuora on reilu 10m lyhyempi kuin Fioranon suora että vielä jäädään ehkä vähäsen keskinopeuksissa sille. Kyllä se on niin että ensin pitää pysyä baanalla koko finaalin. Sitten pitää saada se kierrosaikahajonta alle 0,3s. Sen jälkeen voi ruveta miettä voisko jostain muusta kuin kaupan hyllyn bulkkimoottorista olla hyötyä. Suurimmalla osalla meistä on tuohon vielä matkaa. Ainakin mulla on.

Kim

Ender

Lainaus käyttäjältä: Screwed - 18.08.20 - klo: 20.14
Lainaus käyttäjältä: Ender - 18.08.20 - klo: 20.08
Eli toivottavasti ei mennä siihen, että esim. Ratakasissa pitää olla se tuunattu huippukallismoottori.
Jos ENS-mestari pärjää hyllystä otetulla moottorilla niin se ostettu hyllymoottori on tuskin sullekaan mikään este voittaa SM. Tattiksen pääsuora on reilu 10m lyhyempi kuin Fioranon suora että vielä jäädään ehkä vähäsen keskinopeuksissa sille. Kyllä se on niin että ensin pitää pysyä baanalla koko finaalin. Sitten pitää saada se kierrosaikahajonta alle 0,3s. Sen jälkeen voi ruveta miettä voisko jostain muusta kuin kaupan hyllyn bulkkimoottorista olla hyötyä. Suurimmalla osalla meistä on tuohon vielä matkaa. Ainakin mulla on.

Omalla kohdallani tässä ei ole mitään ongelmaa - Tiedostan kyllä omat rajalliset kykyni ;-) Ja se perusmoottori on mulle ihan ok. Juuri kasaan kytkintä vanhaan Novarossi Brave moottoriin...

Enemmän kyse on luokan (ja yleisestä) mielikuvasta.

Ender

... ja mun pitää päästä nyt noille radoille ajamaankin, niin pystyn muodostamaan paremmin mielipidettä.

Screwed

Lainaus käyttäjältä: Ender - 18.08.20 - klo: 20.28
Enemmän kyse on luokan (ja yleisestä) mielikuvasta.
No sille mielikuvalle voit tarjota tilalle sähköluokkaa jossa satasella saa enemmän tehoa kuin pystyy hanskaamaan.
Ensi vuonna saatetaan aja kaikista koviten sähköautolla sekä Tattiksella että Hyvinkäällä...

nitropaimen

No niin.. Nyt se siis alkaa, tuo GT-8 tyylinen valitus.. 
"Jos ENS-mestari pärjää hyllystä otetulla moottorilla niin se ostettu hyllymoottori on tuskin sullekaan mikään este voittaa SM. Tattiksen pääsuora on reilu 10m lyhyempi kuin Fioranon suora että vielä jäädään ehkä vähäsen keskinopeuksissa sille. "
Muutama Fakta: Noita "Huippukalliita" moottoreita toi markkinoille Novaroissi pohjaisten moottoreiden tuunaajat: Ielasi, Fantini, Gimar ja muutama muu. Novarossi tehdas huomasi että mottien suunnittelijan CesareRossin kuoltua juuri kukaan ei mennyt kisoihin hoitamaan supporttia mottibrändille, kunnes Graziosa Rossi, Cesaren leski tajusi että "mottituunajile" kun antoi puolivalmiita aihioita, he kasasivat ne, siinä samalla sipaisivat vähän kampuraa ja sylkkyä dremelillä ja lätkäisivät laatikon päälle tarran "Tuned by se ja se" Se mitä tuunaajat OIKEASTI teki, oli että ottivat kantaakseen valmistajan takuut, supportin ja muun tarpeellisen roolin.
Sitten mennään nykyhetkeen:NOVAROSSI tehdas on ollut suljettuna maaliskuusta lähtien ja pahat kielet sanovat että ei tule koskaan aukeamaankaan, ainakaan nykyisen johdon (Graziosa Rossi) alaisuudessa.
Nyt useammastakin  lähteestä saa novarosseja noin puoleen /neljäsosa hintaan, niin Italialaisilta kuin Kiinalaisilta kauppiailta. Tämä selittyy sillä että Rouva Rossi yrittää realisoida mahdolisimman paljon varastoa, jotta jäljelle jäisi lähinnä kiinteistö ja CNC koneet. Tulee olemaan kiintoisaa nähdä kuka jatkaa Nova mottien tekoa, minun "vlli arvaus" on JURAY HYDY. Tässä tilanteessa todennäköisesti ainoa jolla on kiinnostusta ja pätäkkää siihen, johtuen eritäin edulliista EU rahoituskuvioista.  Aika näyttää. Sen voi lopuksi kuitenkin sanoa että mottihinnat tulevat merkitävästi laskemaan vielä. Lopetetan vaan jokaisen "pro kuskin" sponssaus kymmenelä motilla per sesonki.
Enemmänkin olen huolissani että porukat menee halpaan "itämaan ihmetuotteiden"huumassa.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Ender

Lainaus käyttäjältä: Screwed - 18.08.20 - klo: 20.48
Ensi vuonna saatetaan aja kaikista koviten sähköautolla sekä Tattiksella että Hyvinkäällä...

Kyse on siis Patteriratakasista. Mutta omasta mielestäni sähköissä pitäisi panostaa TSM-10 -luokkaan. Patteriratakasi on kuitenkin vielä maailmanmittakaavassa erittäin pieni luokka.

Jos sähköporukka jakaantuu kahteen leiriin, ei kummassakaan saada sitä 20-30 kisaajaa viivalle.

Samasta syystä valitsin itse Ratakasin ja lopetin haaveilun GT-8:sta.

nitropaimen

vaikka tämä on nyt gt8 juonne, niin laitan kuiteski: Ihan videota kerta toisensa jälkeen tuijottamalla ja ihan manuaali sekunttarilla yhden kierroksen aikaa painamalla, sain teemu leinon ajaksi keskiarvon 14,47  InF1inity
IF18 autolla tattksen Air Circuitilla.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Screwed

Lainaus käyttäjältä: Ender - 18.08.20 - klo: 21.07
Mutta omasta mielestäni sähköissä pitäisi panostaa TSM-10 -luokkaan. Patteriratakasi on kuitenkin vielä maailmanmittakaavassa erittäin pieni luokka.
Katsos kun mä ajan sillä millä haluan eikä sillä millä mun pitäis sun mielestä ajaa. Patterikrossikin oli pieni luokka 5 vuotta sitten. Sun kiusaksi niin patteriratakaseja tulee kyllä enempi ajamaan ne joille nitroratakasi on vaihtoehto. Mutta tulevat valitsemaan sähkön koska se menee kovempaa, on halvempi, vaatii vähgemmän mekkaamista eikä vaadi mekkaria. Tuo on aika no brainer. Monelle.

nitropaimen

#4069
Screwed/Kimi on aivan oikeassa, mutta "Patterikasi" ei ole vielä löytänyt omaa muotoaan.
"Ensimmäisen polven" R8e autot oli tuo jäykkä kahden hiilikuitulevyn väliin väsätty ammattikoulu projekti Buri Racer Se oli vähän liian simppeli, joten syntyi muutama jousitettu nitroautosta moddattu alusta.
Niihinkään ei olla oikein tyytyväisiä, sillä nuo motti ja akkusatsi möhkäleet asettavat oman vaatimuksensa rakenteille. kas kun törmäyksesä ne pyrkivät jatkamaan matkaansa ja murskaavat ja vääntävät rakenteita. Tuo mun Velox 8 pateriversio meni vaihtokauppana jenkkeihin. vaikka olin korjannut kaikki näkyvät vauriot sun krässin jäljiltä, oli jenkkipoika aika hapan kun suurin osa ripustuksista ja niiden tapeista oli aivan hajonneita. mottipukki ja säätimen kiinnityslevy meni jo aikaisemmin vaihtoon.
ELI: aika lailla tuotekehitystä saa tapahtua, ennenkuin autot on valmiita oikeaan kisakäyttöön
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa


mikari

jos sää sallii ja krossikisoja ei ole viilonlopouna 12-13.9. niin pidetäänkö GT miitti Tattiksella ?
Silloin suurin isa jengistä on Hyvinkäällä ratakasi ja bensa kisoissa niin radalla ois tilaa.
Ilmottautumiset vois pistää tänne 👍 vai pitäskö tehdä facebook tapahtuma ihan ? ☺️

nitro ja sähkö tottakai messiin
Kiitos 20 vuodesta!

pintakaasu

Itse en ainakaan pääse kun olen juuri siellä Hyvinkään ratakasikisoissa samaan aikaan...
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

mikari

Lainaus käyttäjältä: pintakaasu - 27.08.20 - klo: 11.59
Itse en ainakaan pääse kun olen juuri siellä Hyvinkään ratakasikisoissa samaan aikaan...

Jep, mä tiedän että olet joo. mutta ne ketkä pääsis. tosin eipä tästäkään taida mitään tulla  :grin:

nyt kun olen ratapuolella ajellut ja viimeksi tänään niin kyllähän siellä suurin ongelma on tuo luokkien valtava määrä. sellasta sillisalaattia. en mitenkään väitä ajavani juuri oikeaa luokkaa - mikä se sitten edes olisi mutta iso händikäppi krossiin verrattuna, jossa kaikki ajaa samanlaisilla autoilla, huolimatta power pläntistä (nitro/sähkö).

niin kauan kun se on tota "sekamelskaa" niin veikkaan että turha odottaa mitään suurta ryntäystä rataluokkiin, sori.

ensimmäiseksi pitäs poistaa kaikki luokat ja valita yksi jota ajetaan ja pulinat pois. sitten hommalla olis toivoa.
eihän siinä Tattiksen naapuriradallakaan ajeta kuin mikroautoilla.
Toki ymmärrän ettei tämä tietenkään mitenkään tule kysymykseen :D

Eli yritetään nyt sitten pärjätä sillä tilanteella mikä on.
Kiitos 20 vuodesta!

nitropaimen

ei tässä mitään ongelmaa ole. kaikki rc ajelu alkoi 3,5cc hehkutulppamoottorisella peltialustaisella 1/8 skaalan autolla jossa oli aluksi kumipyörät ja lasikuidusta leivottu beach buggy kori. asso keksi tehdä Can Am tyyppisen McLaren Lexan korin ja uretaanivaahto renkaat- ne oli kummatkin slot autoista. kun asso vielä lisäsi moottorisahan keskipakoiskytkimen. oli pottis rata auto siinä. sitten tuli 1/12 sähköautot. ne varsinkin täällä pohjolassa-talvisaikana saivat suuren suosion kun keksittiin hakea vanhoja paperikoneen neulahuopamattoja radoiksi.
sitten seurasi muut sähköautot- buggyautot- turistit- stadion crossarit- truggyt ja mitä niitä nyt sitten lieneekään. ymmärrän että buggyista eikä turisteista luovuta, mutta johonkin pitäisi vetää raja ja ymmärtää että kaikki nämä uudet luokat on puhdasta kaupallisuutta- koetetaan uudella autotyypillä tai luokalla veistellä viipaleita tästä rc kakusta. 
mielestäni MM ja EM kisa luokat pitäisi riittää, ja keskusjärjestöjen, niin AKK kuin EFRA/IFMAR pitäisi olla tiukempia näiden "arvokisa luokkien" hyväksymisissä.
Harrastaahan saa kuka mitä haluaa, vaikka perhosten tai sienien keräilyä, mutta kisatouhu pitäisi keskittää, ja mielestäni näihin alkuperäisiin luokkiin joilla on pisimmät perinteet kovina kisaluokkina.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

mikari

"ei mitään ongelmaa" 😎
Kiitos 20 vuodesta!

pintakaasu

Pitää paikkansa.

Kuitenkin jostain syystä ihmiset haluavat ajaa kaikenmaailman saippuarasioille ja sun muilla tötteröillä kilpaa, joissa ajo-ominaisuudet ovat mitä sattuu.

Mutta en tiedä, ehkä se vie eliittilaivaa sitten eteenpäin tai sitten ei.
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

Ender

Lainaus käyttäjältä: mikari - 27.08.20 - klo: 17.04
ensimmäiseksi pitäs poistaa kaikki luokat ja valita yksi jota ajetaan ja pulinat pois. sitten hommalla olis toivoa.
eihän siinä Tattiksen naapuriradallakaan ajeta kuin mikroautoilla.
Toki ymmärrän ettei tämä tietenkään mitenkään tule kysymykseen :D

Tämähän nyt on Nitron kohdalla toteutunut. Ratakasi on ainut luokka ja hyvä niin. Uudet radat sopivat tälle luokalle kaikesta parhaiten.

Viime kisassa 20 kilpailijaa ja 30 on ihan realistinen tavoite.

(Mikroautoilla on kyllä niilläkin useita eri luokkia vaikka auto on periaatteessa sama, mutta eri vakiomoottorit, vaihteelliset)

nitropaimen

kyllä niitä jamppoja nitro ratakasiin tulee, viime kisojen jälkeenkin tiedän että kolme uutta...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

pintakaasu

Voi olla enemmänkin, sillä ratapenkoilla oli yleisöä katsomassa kisoja. Parhaimmillaan yleisöä viime viikonlopun kisoissa oli 16 katsojaa. Yleensä kun näissä kinkereissä ei ole ketään seuraamassa. Jos näistä nyt joku hommaisi vaikka kalustoa..  Ei sitä ikinä tiedä..
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***