Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

GT Rata-autoilu

Aloittaja Mikko L, 18.08.08 - klo: 10.35

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 18.02.09 - klo: 13.25
Minä mieluusti kertoisin suun puhtaaksi, mutta kun ei paljon ole "kättä pidempää".
- Neljä kisaa LS5-kisojen yhteyteen "täytekisaksi", eli päivät olisivat nuo edellä mainitut, kolmen kisan tulos lasketaan sarjatuloksiin.
- AKK:n kilpailijalisenssi vaaditaan, johtuen edellisestä.

Siinä kai pääasiat, toivotaan, että tarkennukset tulevat mahdollisimman pian.
Kun tätä lisenssiasiaa pohdittiin, otettiin myös huomioon se, että kuten viime kesänäkin niin myös tulevana kesänä tullaan varmasti järjestämään ns. kerhokisoja, joihin sitten voi myös ne ensikertalaiset ja (vanhukset) tulla kokeilemaan ja kisaamaan ilman lisenssiä. Nämä neljä mahdollisesti LS5 kisojen yhteydessä ajettavaa kisaa olisivat sitten se epävirallisen virallinen GT8 cup 2009. Tuskin kukaan "aloittelija" olisi muutenkaan valmis kiertämään kisojen perässä ympäri Suomea...

Sen mitä ymmärsin niin jo syksyllä kilpailujen järjestäjät olisivat olleet GT8-luokan mukaan oton kannalla, koska tuohan GT8 kuskit heti lisää tuloja järjestävälle seuralle... Mutta joo katsotaan mitä viralliselta taholta loppupeleissä sanotaan näiden kahden luokan ajamisesta samana kisapäivänä.
Old fart

Saki

Lainaus käyttäjältä: Mika R - 18.02.09 - klo: 16.01
Moottorisääntö on ok,
Summa summarum: Keppiveto pakollinen, kumirenkaat, koppiauton kori, muuten viritys vapaa ? Näinhän se oli meillä viime kesänäkin.


Toi moottori sääntö käy mulle, ei tarvitse ostaa mitään uutta.
Vanhoillakin kamoilla pärjää.

S.

moukari

Herää vaan kysymys että kuinka pitkiksi kisapäivät menevät? Nyt GT on ollut se mukava puoli ettei radalla tarvitse notkua sian pierasusta auringonlaskuun!
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

jkort

Tässä jälleen seurailen miten nämä asiat muokkautuu kesäksi ja rupesin mielessäni summammaan tulevaa luokkien kannalta, eli näin olen ymmärtänyt koskien tulevaa:

1. kyoshon oma igt luokka jossa sallittu vain kyoshon igt-autot niitä muuttamatta. Tämähän oli Kyosho Pro shopin ilmoittama
2. foorumilla käsitelty GT-8 luokka,johon saatetaan vaatia lisenssi. sallittan vain rtr-autot ja moottorit. Viriosia saa laittaa mitä valmistajalla on, kumirenkaat, keppiveto, gt-kori. Saako pakoputkea vaihtaa ???
3. kerhoilloissa/ kerhokisoissa sitten ajetaan esim kyosho igt-porukoilla ja rennolla meiningillä

Onko tämä suunnilleen oikein ?
Itsellä kyosho igt ja tämä pakoputkikysymys vielä avoin, rtr moottori ok mutta saako siis pakoputken vaihtaa ?

Janne

moukari

Voisi sellaisen kerhokisa homman ottaa todellakin todella rennosti ja pitää kivaa, mikä varmasti on tälle koko porukalle suurin syy harrastukseen. Epäilen että GT Cupissa on varmasti todella rento meininki niinkuin aikaisemminkin en usko että tulee vaikuttamaan ilmapiiriin vaikka nyt olisi jollain tavalla AKK:n alla.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

jarkko

Viime kesältä jäi mieleen joidenkin GT-autojen aikaansaama muita voimakkaampi ääni. Myös äänen tyyppi oli sellainen, että se kävi korvaan selvästi enemmän kuin muiden Tattiksella ajavien polttisten.

En tule itse ajamaan näillä autoilla, mutta mekaanikkona ja "kisavirkamiehenä" toivoisin, että GT-luokan autojen äänet pysyvät samoissa "rajoissa" kuin muidenkin ratapolttisten.

Kisasäännöissä tämä on vielä tässä vaiheessa vuotta huomioitavissa. Asia ei ole ihan merkityksetön myöskään terveyden kannalta, kun korvatulppia tai muita kuulosuojaimia ei varikolla pahemmin näy.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Mika R

Tämä on Janne aivan oikea tulkinta.

Pakoputken saa vaihtaa aiempien tiedustelujeni ja niihin saamien vastauksien mukaisesti, eli esim. GXR28SG moottorissa voit käyttää Kyoshon myymää ja Orionin valmistamaa kyseiselle moottorille tarkoitettua vara/viritysosaa. Siinä on Kyosho kiinnitys.

Hyvä havainto Jarkolta äänien suhteen. Kyseisen pakoputkiston ääntä ole vielä kuullut, mutta vakioputken eduksi on laskettava ehdottomasti sen miedohko ääni, joka ei satu korvaan kuten monet muut.

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 19.02.09 - klo: 11.36
Viime kesältä jäi mieleen joidenkin GT-autojen aikaansaama muita voimakkaampi ääni. Myös äänen tyyppi oli sellainen, että se kävi korvaan selvästi enemmän kuin muiden Tattiksella ajavien polttisten.

Honkkarin DM-1:ssä on "vakiona" melko kovat äänet. Äänen voimakkuus johtuu ainakin osittain pakoputken pään "tikkuaskin" resonanssista. Tämän voi helposti korjata askin vaihtamisella silikoniletkuun.
Flying Calacucco

Mika R

Lainaus käyttäjältä: moukari - 19.02.09 - klo: 11.35
Voisi sellaisen kerhokisa homman ottaa todellakin todella rennosti ja pitää kivaa, mikä varmasti on tälle koko porukalle suurin syy harrastukseen. Epäilen että GT Cupissa on varmasti todella rento meininki niinkuin aikaisemminkin en usko että tulee vaikuttamaan ilmapiiriin vaikka nyt olisi jollain tavalla AKK:n alla.

Todellakin. Tässä on säilyttämisen arvoista myös 2009.

Mexicossa laji kukoistaa (ei rallygame vaan GT)




jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: moukari - 19.02.09 - klo: 11.35
Voisi sellaisen kerhokisa homman ottaa todellakin todella rennosti ja pitää kivaa, mikä varmasti on tälle koko porukalle suurin syy harrastukseen. Epäilen että GT Cupissa on varmasti todella rento meininki niinkuin aikaisemminkin en usko että tulee vaikuttamaan ilmapiiriin vaikka nyt olisi jollain tavalla AKK:n alla.

Itse en näillä näkymmin aja tuota luokkaa mutta hirveä tarve on järjestää rennot kisat näille autoille ja myös LS-5 luokalle.
Tuohon Jarkon ääni juttuun pitää saada kyllä jokin sääntö. Oli välillä aika hirveätä seurata kuin ääni oli niin kovalla.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jarkko

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 19.02.09 - klo: 11.40
Lainaus käyttäjältä: jarkko - 19.02.09 - klo: 11.36
Viime kesältä jäi mieleen joidenkin GT-autojen aikaansaama muita voimakkaampi ääni. Myös äänen tyyppi oli sellainen, että se kävi korvaan selvästi enemmän kuin muiden Tattiksella ajavien polttisten.

Honkkarin DM-1:ssä on "vakiona" melko kovat äänet. Äänen voimakkuus johtuu ainakin osittain pakoputken pään "tikkuaskin" resonanssista. Tämän voi helposti korjata askin vaihtamisella silikoniletkuun.

Uskoisin, että lajin ja koko Tattiksella harrastamisen kannalta olisi hyvä pitää äänet mahdollisimman hyvin kurissa. Pienoisautorata on viime kierroksella irroitettu ympäristöluvasta, joka nyt rajoittaa toimintaa enää mikroautoradan osalta. Kisojen järjestäminen jne. on helpompaa kun ei tarvitse anoa poikkeuslupia ym. ym.
Herkkyys ympäristön asukkaissa metelistä valittamiseen ei varmaan ole vähenemään päin.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

moukari

1/10 tasolle niitä ei vaan taida millään saada kun koneet on .28 koko luokkaa ja äänikin on kovempi aivan varmasti. Pitää vaan alkaa katselemaan kesällä mitä asialle voidaan tehdä. Mites muuten toi Kössön uusi 28 pannu millanen on ääni?
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

jerzirccar1

K-mark koneet on olleet todella hiljaiset joten en usko niiden olevan mikään ongelma.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

*HOKE*

Eihän se kova ääni siitä moottorista tule vaan paaaakkoputkesta.
Honkkarissa äänet putoaa heti kun sen "tulitikkuaskin" korvaa letkunpätkällä.
Vaihtamalla honkkariin kössön kone, ei äänet tipu mihinkään...
Junou...

juska

#404
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 19.02.09 - klo: 15.43
Honkkarissa äänet putoaa heti kun sen "tulitikkuaskin" korvaa letkunpätkällä.

Ton vois liittää vaikka sääntöihin niin ei tuu napinoita jos joku ei haluu laittaa vapaaehtoisesti.
Vaikka jotenki näin: Pakoputken ulostuloa saa jatkaa vain joustavalla letkulla. Alkuperäinen pakoputken jatke korvattava edellä mainitulla tavalla.
Racers Group Finland Team

Mika R

Juuri näin niinku Hoke sanoi. Siten uuden moottorin äänet ovat samalla tasolla kuin vanhankin koska pakoputkisto on sama. Jos tuo tikkuaskin poisto autosta auttaa niin Juskan ehdotus on hyvä.

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 19.02.09 - klo: 15.43
Eihän se kova ääni siitä moottorista tule vaan paaaakkoputkesta.
Honkkarissa äänet putoaa heti kun sen "tulitikkuaskin" korvaa letkunpätkällä.
Vaihtamalla honkkariin kössön kone, ei äänet tipu mihinkään...
Junou...


Joo eli tarkennan mitäs minä tarkotin, eli K-mark kone ja sen alkuperäinen pilli on ollut hiljaisia.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Vesku

Minulla tais olla kovimmat äänet ja oli letku putkessa. specin äänistä ei osaa vielä sanoa kun ei ole käynyt vielä.
Racers Group Finland
- Contrast - Genius - PMT - Lightscale - SCSm2 - ModellSport - Samba - Tourex

Mika R

Ei ollu. Kyllä DM-1 :ssä oli huomattavasti kovemmat kuin sun GTP Ultrassa.

*HOKE*

Äänenvoimakkuus ei tainnu olla DM-1 sen kovempi kuin muissakaan... Se äänen sävy oli mielestäni se mikä äänestä teki "pahan".
Ääni resonoi ja kaikui kyseisessä askissa joten se oli tosiaan hieman raaka ja ehkä joidenkin mielestä kovempi.

Pööki

Vanhana ääniteknikkona sanoisin että kyllä se tikkuaski jollain tapaa ääntä kohotti, samalla tehden siitä myös korvalle epämiellyttävän kuuloisen. Tikkuaski toimii jonkinlaisena kaikukoppana.

Kun seisoi varikolla ennen lähtöä ja Kyoshot kävivät vieressä, ei ollut hätää mutta kun DM-1 käynnistettiin niin ei kuullut enään puhetta, piti huutaa. Lisäksi alkoi tuntua siltä että desibelit nousivat kriittiselle rajalle jossa kuulo saattaa heikentyä.

Ehkä paras tapa ratkaista ongelma on mitata autojen desibelit. Sillä saadaan spekulointi loppumaan. Eikös muiden luokkien säännöissä mittaustapakin ole määritelty? Mitataan metrin päästä eikä saa ylittää tiettyä rajaa?

Ajattelen tässä nyt nuorten harrastajien kuuloa. Ei ole kiva selittää iseille ja äideille parin vuoden päästä miksi pojan kuulo on heikentynyt. Kuulostaa nillitykseltä mutta pienellä mittauksella asia selviää ja jos äänet ovat liian kovat, pienellä muutoksella se on korjattu. Yksinkertaista eikö totta?

*HOKE*

Kyllä.
Perustason desibeli mittari löytyy omasta takaa ja voin ottaa töistä vaikka spektri analysaattorin niin voidaan vetästä ihan taajuuskäppyrät nähtäville niin ei tarvitse enää pätkääkään spekuloida.

moukari

Heh Tervetuloa M8 kisoihin mekkaamaan Nää ei ees pidä ääntä :). Mites esim C8 autot ymmärtäny että niissä on paha mökä sivuten kyllä vahän aihetta. Kävi mielessä jos siihen tulitikku askiin askartelis palt foamia sisäpuolelle niin vaikuttaako mutta ainakin kokeilemisen arvonen idea.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

jarkko

Lainaus käyttäjältä: Pööki - 20.02.09 - klo: 09.01
...Ehkä paras tapa ratkaista ongelma on mitata autojen desibelit. Sillä saadaan spekulointi loppumaan. Eikös muiden luokkien säännöissä mittaustapakin ole määritelty? Mitataan metrin päästä eikä saa ylittää tiettyä rajaa?

Ajattelen tässä nyt nuorten harrastajien kuuloa. Ei ole kiva selittää iseille ja äideille parin vuoden päästä miksi pojan kuulo on heikentynyt. Kuulostaa nillitykseltä mutta pienellä mittauksella asia selviää ja jos äänet ovat liian kovat, pienellä muutoksella se on korjattu. Yksinkertaista eikö totta?

Eikö varsin monen henkilön samansuuntainen kokemus ko. äänestä ole jo riittävä mittaus. Kun myöskään tämän "tikkuaskin" ei ole arvioitu antavan lisää tehoa, niin sehän olisi ilman tuskaa korvattavissa korvaystävällisemmällä virityksellä.

Kilpailunjohtajan yksi tehtävä polttiskisoissa on poistaa radalta sellaiset autot, joiden aiheuttama ääni poikkeaa haitalliseen suuntaan luokalle tyypillisestä oikein rakennetun ja ehjän auton äänestä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

jarkko

Lainaus käyttäjältä: moukari - 20.02.09 - klo: 09.15
Heh Tervetuloa M8 kisoihin mekkaamaan Nää ei ees pidä ääntä :). Mites esim C8 autot ymmärtäny että niissä on paha mökä sivuten kyllä vahän aihetta.

M-8 kisassa ja vilkkaiden treenienkin aikana varikolla näkee onneksi aika monilla kuulosuojaimet, varsinkin junnuilla.
Ainakin Lavangossa ratavarikolla ääni vielä korostuu korokkeen alla.

Tattiksella kuulosuojaimia on käytössä vähemmän, vaikka esim. LS-5 auton takarenkaiden lämmitys varikkosuoralla aiheuttaa todella kovan, joskin melko hetkellisen äänen.

C-8 autoissa on kova ääni, mutta niitäpä ei tasavallasta samaan aikaan radalle montaa löydy.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

moukari

Askin tarkoitus on saada öljyt oikealle puolelle koppaa eli on tuiki tarpeellinen ja ehjän uuden auton osa. Mutta kun kesä tulee niin tehdään kaikki kikat millä sitä saadaan pienemmäksi henk koht lupaan toteuttaa tätä pyyntöä saada ääniä alemmas.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

moukari

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 20.02.09 - klo: 09.24
Lainaus käyttäjältä: moukari - 20.02.09 - klo: 09.15
Heh Tervetuloa M8 kisoihin mekkaamaan Nää ei ees pidä ääntä :). Mites esim C8 autot ymmärtäny että niissä on paha mökä sivuten kyllä vahän aihetta.

M-8 kisassa ja vilkkaiden treenienkin aikana varikolla näkee onneksi aika monilla kuulosuojaimet, varsinkin junnuilla.
Ainakin Lavangossa ratavarikolla ääni vielä korostuu korokkeen alla.

Tattiksella kuulosuojaimia on käytössä vähemmän, vaikka esim. LS-5 auton takarenkaiden lämmitys varikkosuoralla aiheuttaa todella kovan, joskin melko hetkellisen äänen.

C-8 autoissa on kova ääni, mutta niitäpä ei tasavallasta samaan aikaan radalle montaa löydy.

Nyt en asiasta halua vängätä älä ymmärrä väärin, mutta jos tätä GT ääni ongelmaa pidetään isona asiana Tattiksen hengissä pysymiseen niin varmasti kannattaisi myös ne kourallinen C8 kuskeja informoida asiasta ettei Hienoa rataa menetetä.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

jarkko

Näillä pohdinnoilla ja ilmiöillä on kuitenkin vähäinen merkitys Tattiksen olemassaoloon. Sen kohtalo ratkennee sen mukaan miten kaupunki etenee omissa suunnitelmissaan ottaa koko suuralue (ml. lentokenttä) muuhun käyttöön.
Kaupungin mittauksissa taitaa mikroautorata vetää isommat lukemat vaikka me tarjottaisiin kisaan useammankin C-8 auton äänet.

Oma kommentointini liittyy pääasiassa siihen miltä meininki siinä varikolla ja ratavarikolla tuntuu.

Vaikkei siltä näytä, kun ulos katsoo, niin ulkokausi alkaa noin 2 kk päästä. Ja ne 2 kk menee nopeasti.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

*HOKE*

Tätä ääni juttua olen kyllä ihmetellyt tosiaan viimeisten kisojen jälkeen kun siitä muutamat mainitsivat.
Ääni kun tosiaan ei ole M8 auton ääniä yhtään kovempi.
Erilainen se toki on ja sävyltään "ärsyttävä".
Ärsyttävyys ei taas ole kuulolle yhtään sen haitallisempaa kuin samalla voimakkuudella oleva miellyttävämpi ääni.

Ja kun mainittiin tästä että radalta voidaan poistaa auto jonka ääni poikkeaa oikein rakennetusta ehjästä autosta niin autohan nimenomaan on rakennettu oikein ja on vieläpä ehjä.
Ja kuten on puhuttukin niin kyseinen muutos autoon ei ole todellakaan vaikea...
2 ruuvia irti niin aski on irti... letkunpätkä tilalle ja hoplaa... Äänet muuttu heti ei niin ärsyttäväksi.
Ja jos tosiaan C8 autot eivät haittaa kun niitä on niin vähän niin mitenkäs ihmeessä vikassa kisassa rataa kiertäneet 3 DM-1 autoa ovatkin yhtäkkiä iso ongelma???
Kyllä minä ainakin olen nähnyt C8 autoja radalla olevan useampikin kerralla treenailemassa.

Turha tästä on siis niin hirveesti lähteä vääntämään ja sormella syyllisiä autoja osoittelemaan.
"ongelma" kun on niin marginaalinen että ei tämän asian takia tarvitse ruveta mitään pillisääntöjä keksimään.

Mika R

Voihan ne äänet mitata niin päästään tästäkin vänkäämisestä mutu pohjalta. Sitä ennen lienee - aivan oikein - turha laatia sen pidemmeälle meneviä sääntöjä. Katsotaan sitten missä raja menee, oliko se 90 dB TP-10 luokassa vai miten se oli?
Ja jos letkun pätkän asennus pillin päähän auttaa, niin pliis tehkää se. Itselläkin on ollut koko ajan sellainen ja tehokkaasti vie sotkut samalla asfalttiin. Sopivaa saa Etolasta edullisesti tai sitten ihan RC -liikkestä oikein muotoiltuna. Ei ole iso vaiva.